• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۹۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
علمی و فرهنگی » فرهنگ و هنر

برنامه ویژه روز جهانی گرافیک در «بنیاد سعدی» برگزار شد

به مناسبت روز جهانی گرافیک در برنامه زنده اینستاگرامی، کارشناسان این حوزه به اهمیت گرافیک در تولید ابزار‌های آموزشی بنیاد سعدی پرداختند و به نقش گرافیک تخصصی در کتاب‌ها و دیگر محصولات نرم افزاری آموزش زبان دوم تاکید کردند.

برنامه ویژه روز جهانی گرافیک در «بنیاد سعدی» برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، این برنامه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ با اجرای خانم سمیرا یافتیان، مدیر روابط عمومی «بنیاد سعدی»، آقایان بابک نوبهاری کارشناس گرافیک و سعید لطیفی، دکترای تکنولوژی آموزشی، متخصص محتوای الکترونیکی و طراح نرم افزار چندرسانه‌ای «گام اول» بنیاد سعدی و آقای کاظم طلایی یکی از گرافیست‌های با سابقه کشور، از صفحه اینستاگرام بنیاد سعدی پخش و فیلم کامل آن در صفحات اجتماعی بنیاد سعدی ازجمله آپارات، یوتیوپ و فیس بوک قرار گرفت.

خانم یافتیان، درباره علت گرامی‌داشت و توجه به روز گرافیک از سوی بنیاد سعدی توضیح داد: بنیاد سعدی کتاب‌هایی برای آموزش زبان فارسی تألیف می‌کند و همچنین به موازات آن نرم افزار و لوح‌های فشرده تهیه می‌شود که همه این محصولات لازم است گرافیک ویژه‌ای داشته باشند؛ این اتفاق برای ایجاد یک زیبایی بصری برای آغاز یادگیری زبان دوم برای زبان‌آموزان اهمیت دارد و معمولاً رنگ‌های کتاب‌ها و سایت‌ها برای افرادی که علاقه‌مند می‌شوند یک زبان را یاد بگیرند، خود جذابیت ایجاد می‌کند و او را نسبت به آموزش یک زبان جدید دلگرم‌تر می‌کند.

سپس نوبهاری در این برنامه درباره نحوه کار طراحی گرافیک کتاب در بنیاد سعدی گفت: بر اساس نیاز از آغاز کار بر روی کتاب «گام اول» که مختص نوآموزان است، چند مؤلف با یکدیگر تعامل دارند و برای هر قسمت آن شرح تصویری می‌نویسند که در اختیار گرافیست گذاشته می‌شود و او نیز از تصاویر رئال یا تصویرسازی استفاده می‌کند و در کنار آن نرم‌افزار این کتاب‌ها نیز طراحی می‌شود تا زبان‌آموز در صورت نبود کتاب بتواند از آن‌ها استفاده کند.

وی به اهمیت فونت در کتاب‌های آموزشی بنیاد اشاره کرد و گفت: در فرآیند طراحی این کتاب‌ها باید فونت خاصی ویژه فارسی آموزان طراحی شود و دلیلش تفاوت در نوشتار است. چون در تایپ خط ما با دندانه نوشته می‌شود، اما در نوشتن دستی گاهی دندانه‌ها وجود ندارند.

این گرافیست با سابقه گفت: ما در «گام اول» زمان کمی برای طراحی جدید داشتیم و از دکتر لطیفی کمک گرفتیم تا بتوانیم برای فارسی آموزان محیط آموزشی بصری ساده‌تری را به وجود بیاوریم و هرچقدر تصویر ساده‌تر و پویاتر باشد، یادگیری آسان‌تر است.

لطیفی، نیز در این برنامه با بیان اینکه دیدگاه من بیشتر آموزشی است، گفت: معتقدم استفاده از هر نوع گرافیکی منجر به یادگیری نمی‌شود به عنوان مثال، ممکن است در یک کتاب بخواهیم کلمه «سیب» را آموزش دهیم، باید بدانیم که آیا قراردادن یک سیب که نسبت به چند میوه دیگر کمی بزرگنمایی شده است صحیح است یا خیر؟ و در پاسخ به این سوال براساس دیدگاه آموزشی خود بیان کردند که این می‌تواند سبب کج فهمی در زبان آموز شود. بنابراین، برای کاهش چنین کج فهمی‌هایی باید میوه‌های دیگر را حذف کنیم و تنها سیب را نمایش دهیم.

طراح نرم افزار چندرسانه‌ای «گام اول» درباره مفهوم گرافیست آموزشی نیز توضیح داد: گرافیست آموزشی کسی است که هم با اصول آموزشی و هم طراحی گرافیک آشناست و این دو دانش را با هم تلفیق می¬کند. در واقع یک گرافیست آموزشی علاوه بر آشنایی با نرم افزار‌های مختلف گرافیکی و علم ترکیب بندی و رنگ ها، باید بخوبی با نظریات یادگیری بخصوص نظریات شناختی آشنا باشد و از آن‌ها برای طراحی تصاویر در جهت پشتیبانی یادگیری زبان آموزان استفاده کند. وی بیان کرد که در فرایند طراحی کتاب گام اول، من هم نقش گرافیست و هم نقش طراح آموزشی را بر عهده داشتم و علاوه بر این دو نقش طرح تعامل هم بودم.

لطیفی با بیان اینکه هنوز در دانشگاه‌ها رشته‌ای تحت عنوان گرافیست آموزشی به وجود نیامده است، گفت: ما باید در فضا‌های آموزشی مختلف، اقدام به نزدیک کردن حوزه‌های متفاوت از علوم و دانش در شکل بین ارشته‌ای را مد نظر داشته باشیم که به توسعه مباحث آموزشی بیانجامد.

کاظم طلایی یکی از گرافیست‌های باسابقه کشور در بحث گرافیک آموزشی و مدیر هنری مجموعه مجلات رشد در سال‌های گذشته از دیگر مهمانان این برنامه بود که در این برنامه زنده شرکت کرد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: من پیش از این به طراحی کتاب‌های جانبی آموزش زبان می‌پرداختم که بیشتر رمان، دستان و یا کتاب‌هایی از این جنس بود و نخستین بار است که طراحی کتاب آموزش زبان دوم به غیر فارسی زبانان را انجام می‌دهم.

این مدیر هنری در حوزه گرافیک کودک و نوجوان گفت: وظیفه ما به عنوان گرافیست این است که دغدغه مولفان یک کتاب آموزشی را به مخاطبان آن به درستی منتقل کنیم. ما اهداف مطالب را پس از صحبت‌های طولانی با مولف از او می‌گیریم و تلاش می‌کنیم تا نقش کاتالیزور را بازی کنیم و در کمترین زمان بتوانیم به بهترین شکل مفاهیم را به مخاطب منتقل کنیم.

طلایی ادامه داد: به همین دلیل تعامل بین مؤلفان، گرافیست ها، مدیران هنری و تولیدکنندگان عکس هرچقدر بیشتر باشد، کار مطلوب‌تر است. در حال حاضر تصویر و گرافیک جزوی از محتوا محسوب می‌شود، در صورتی که قبلاً جنبه تزئینی داشت تا تنها حوصله مخاطب سر نرود.

وی با بیان اینکه عدم تعامل میان گرافیست و مولف کار را ناقص و ابتر می‌کند، گفت: بهتر است که امروز گرافیست‌ها حوزه خود را به شکل تخصصی تعیین بکنند تا زمانی که می‌خواهند با مؤلفان صحبت بکنند بتوانند با ذهنیت مؤلفان بیشتر آشنا باشند. این راه تعامل را می‌گشاید و منجر به آن می‌شود که مؤلفان در تهیه کتاب به ابعادی فکر کنند که برای گرافیست‌ها و کار گرافیکی اهمیت دارد. در واقع معماری اطلاعات در ذهن آن‌ها بهتر شکل می‌گیرد.

این گرافیست با سابقه گفت: وقتی یک مؤلف به صحبت گرافیست گوش نکند این کار را سخت می‌کند. خوشبختانه در بنیاد سعدی این تفاهم وجود داشت و بنابراین کار به خوبی پیش رفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تامین آب شرب پایدار اولویت اصلی فرمانداری کلیبر
لزوم جمع آوری تابلو‌های بدون مجوز سطح شهر تبریز
توزیع ۷۰۰ بسته یلدایی در تبریز
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
آیین کهن یلدا در مدارس گلستان
سفر دختر مکرمه حضرت امام خمینی (ره) به خوزستان
۱۱۷ نانوایی با آرد کامل به شهروندان زنجانی خدمات ارائه می‌دهند
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ دی ۱۴۰۴
مرگ ۱۳۰ نفر در محور‌های برون شهری کهگیلویه و بویراحمد
تقویم و اوقات شرعی زنجان در یکم دی ۱۴۰۴
نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ کیلوواتی در ابهر به بهره برداری خواهد رسید
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ به افق قم
افزایش مصرف گاز در کشور با کاهش محسوس دما
ابرناکی و بارش پراکنده در لرستان
لرستان در شب ولادت امام محمد باقر(ع) غرق در نور و سرور
تغییر ساعت کار ادارات و بانک‌های سراسر کشور
کاهش آسیب‌های اجتماعی در جلفا
تلخ کامی قاچاقچیان شکلات بندرانزلی
صادرات پای مرغ کوهدشت به بازارهای منطقه ای و جهانی
سمنان سرد و غبارآلود می شود
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
مدرسه تلویزیونی با رویکرد آموزش واقعی و عدالت‌محور به‌طور جدی دنبال می‌شود
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
فردا؛ پایان مهلت ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم سال ۱۴۰۵
رونمایی از ۲ آلبوم زنده یاد محمدرضا شجریان
فیلر‌های نانویی ایرانی؛ با اثرات درمانی ماندگار
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۴ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
انتقاد امام جمعه موقت آبادان از تاخیر یا کیفیت نامناسب در انجام وظایف مسئولان  (۱ نظر)