• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۹۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

ارائه روشی مقرون به صرفه در پایش سطح جاده‌ها

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با توسعه سامانه‌ای امکان پایش بافت درشت روسازی‌های آسفالتی با استفاده از صدای اندرکنش لاستیک، سطح جاده را تسهیل بخشیدند.

ارائه روشی مقرون به صرفه در پایش سطح جاده‌هابه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آقای محمدرضا گنجی دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «توسعه سامانه برداشت و تحلیل بافت درشت روسازی‌های آسفالتی از طریق پردازش صوت اندرکنش سطح جاده/لاستیک» گفت: اصطکاک سطح جاده ها، یکی از پارامتر‌های مهم در ایمنی جاده‌ها و بافت درشت یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر آن است.
وی با بیان اینکه روش‌های دستی و استاتیک برداشت داده‌های بافت درشت روسازی در سال‌های اخیر در کشور‌های پیشرفته به‌ندرت مورداستفاده قرار گرفته¬اند، گفت: این روش‌ها معایب فراوانی همچون سرعت کم برداشت داده‌ها، به خطر افتادن جان نیروی انسانی برداشت کننده اطلاعات، هزینه فراوان، برداشت اطلاعات از قسمت محدودی از شبکه و نبود یکپارچگی داده‌ها دارند.
آقای گنجی ادامه داد: در مقابل روش‌های نوینی که برداشت داده‌ها را به‌صورت مکانیزه و دینامیک انجام می‌دهند، اغلب این مشکلات را مرتفع می‌سازند. وی بیان کرد که عمده روش‌های دینامیک توسعه داده شده برای برداشت بافت درشت روسازی‌ها مبتنی بر لیزر هستند که جزو ابزار‌های گران قیمت برداشت به شمار می‌روند.
به گفته وی، توسعه روش مکانیزه و دینامیکی که این هزینه‌ها را کاهش دهد و درعین‌حال با دقت و صحت قابل قبولی در برداشت داده ها، بسیار ارزشمند است.
وی افزود: از این رو توسعه روش مکانیزه و دینامیک ارزان‌قیمت برای پایش بافت درشت روسازی‌های آسفالتی مدنظر قرار گرفته است. این سامانه شامل استفاده از یک وسیله نقلیه مجهز به میکروفن‌های با دقت بالا است و قابلیت این را دارد تا با استفاده از صدای برداشت‌شده و سپس پردازش آن‌ها توسط روش‌های پردازش سیگنال و با استفاده از مدل‌های توسعه داده شده، شاخص مربوط به بافت درشت سطح برای رویه‌های نزدیک به هم را ارائه دهد.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این روش، روشی ارزان‌قیمت مبتنی بر صدای اندرکنش لاستیک/سطح جاده و با دقت بالا برای پایش بافت درشت است که خود مشتمل بر سه مرحله توسعه سخت‌افزاری (تعیین و جانمایی سنسورها، ساخت قطعات مکانیکی)، توسعه نرم‌افزاری و پردازشی (شاخص بندی بافت درشت، پردازش سیگنال صدای اندرکنش) و نیز مدل‌سازی است.
وی گفت: در این پژوهش برای ارائه مدل تعیین بافت درشت روسازی با استفاده از صدای اندرکنش لاستیک/سطح جاده، ابتدا به‌طور دقیق مکانیسم‌های تولید صدای اندرکنش، اثر مکانیسم‌ها بر مشخصه‌های صدای اندرکنش، روش‌های اندازه گیری صدای اندرکنش بررسی‌شده و سامانه‌های پایش بافت درشت توسعه داده شده است.
وی ادامه داد: این پژوهش در نهایت منجر به توسعه دو سامانه سرعت کم (کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت) و سامانه سرعت زیاد (بالای ۴۰ کیلومتر بر ساعت) شده است.
آقای گنجی با تأکید بر اینکه نتایج این طرح در حوزه راه سازی و راه داری قابل استفاده است، بیان کرد: در این پژوهش از خرابی‌های روسازی فقط وجود ترک خوردگی در سطح روسازی آسفالتی ارزیابی شده است که از جمله محدودیت‌های کاربردی جهت استفاده عملیاتی این سامانه در سطح تجاری است.
وی ادامه داد: از این رو استفاده از این سامانه در شرایط میدانی نیاز به تحقیقات جامع‌تر و روش‌های پردازشی و مدلسازی بدیع‌تر برای نیل به این مهم دارند تا بتوان در شرایط میدانی و با وجود خرابی‌های مختلف، مشخصه بافت درشت را از طریق صوت اندرکنش استخراج کرد.
وی در رابطه با برتری این سامانه در مقایسه با نمونه‌های خارجی موجود گفت: نمونه‌های خارجی موجود قادر به تفکیک بافت‌های درشت نزدیک به هم با دقت قابل‌قبول نیستند که در این پژوهش با اصلاح روش برداشت و نیز استفاده از روش‌های تحلیلی و مدلسازی قدرتمندتر، مرتفع شده است.
وی گفت: از آنجا که میکروفن‌های استفاده شده در این پژوهش جزو ابزار‌های اندازه گیری ارزان‌قیمت در مقایسه با لیزر‌ها (ابزار متداول برداشت بافت درشت) هستند، از این رو کاهش هزینه در توسعه چنین سامانه‌ای را به عنوان مزیت مهم این طرح برشمرد.
گفتنی است استاد راهنمای این طرح آقایان دکتر امیر گل رو و استاد مشاور آن دکتر حمید شیخ زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر بوده اند.
این طرح حاصل همکاری مشترک آزمایشگاه پردازش تصویر و هوش مصنوعی امیرکبیر (ATTAIN) دانشکده عمران و آزمایشگاه سیگنال‌های چند رسانه‌ای (MSRPL) دانشکده برق بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نقش بانوان مبلغ در حفظ حیات جنین
یلدا به رنگ همدلی؛ دیدار صمیمانه استاندار کرمان با خانواده‌های مددجوی کمیته امداد
لزوم فعال سازی رمز اول پویا برای جلوگیری از کلاهبرداری
توضیحات دادستان کردستان در خصوص پروژه تقاطع کمال الملک
وزیر کشور سوئیس: با ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی برای کودکان موافقم!
فرار درآمد‌های ارزی با کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف
فاکتور‌های کاغذی از فردا اول دی اعتبار ندارد
توافق استانداران کرمان و یزد برای توسعه اقتصاد منطقه‌ای
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۳۰
ادامه پیروزی‌های بارسلونا در لیگا
هدف نهایی جهاد تبیین، تربیت سرباز تراز نظام مقدس اسلامی
آیین دانش آموختگی پاسداران جوان
انتصاب رئیس جدید هیئت دوچرخه سواری خوزستان
تلاش برای وصل برق ۶٠ روستای ساردوئیه
ساماندهی غرفه‌های فروش گلزار شهدای کرمان آغاز شد
ذخیره‌سازی بیش از ۱۰۰ هزار تن کیوی در سردخانه‌های گیلان
تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان از اول دیماه
خبر‌هایی از مصوبات شورای امر به معروف در شاهرود
حزب‌الله لبنان: تسلیم‌پذیری در قاموس ما جایی ندارد
بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آمادگاه ملخ صحرایی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
جزئیات تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از اول دی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
محرومیت دوساله خواهران منصوریان
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۴ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
انتقاد امام جمعه موقت آبادان از تاخیر یا کیفیت نامناسب در انجام وظایف مسئولان  (۱ نظر)