• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۱۹۵۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

کریدور ریلی غرب خزر در آستانه بهره برداری است

مدیرعامل راه آهن گفت: با بازسازی محور ریلی در ارمنستان و جلفا که در جنگ منطقه‌ای آسیب دیده بود، بزودی کریدور غرب خزر حدفاصل ایران تا دریای سیاه فعال خواهد شد.

آقای سعید رسولی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به سفر چند روز اخیر هیئت راه آهن ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان و نتایج و دستاورد‌های این سفر افزود: مسیر ریلی مرز جلفا که با وجود ۷ میلیون تن ظرفیت جابجایی بار سالانه، قبل از جنگ منطقه‌ای متروکه شده بود با ایجاد صلح در منطقه و مذاکرات ایران و روسیه با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آستانه آغاز فعالیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شاخه شرقی کریدور ریلی شمال - جنوب از مسیر سرخس - اینچه برون با کشور‌های شمالی و آب‌های خلیج فارس ارتباط داریم و کریدور میانی هم، از طریق بندر امیرآباد و کاسپین بزودی به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در کریدور غرب خزر از آستارا بخاطر اجرا نشدن قطعه رشت - آستارا حلقه مفقوده‌ای وجود دارد، اما اتصال ریلی این مسیر برقرار است و قطار‌ها از جمهوری آذربایجان وارد پایانه آستارا می‌شوند و امیدواریم با تکمیل و بازسازی بخش غربی کریدور، اتصال راه آهن ایران به دریای سیاه از طریق جلفا- نخجوان- ارمنستان و گرجستان به روسیه برسد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

رسولی گفت: بدنبال مذاکرات ویدئو کنفرانسی با رئیس راه آهن ارمنستان و توافقات حاصله، در سفر اخیر تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و مقرر شد تا دو کشور اطلاعات تعرفه‌ای را مبادله کنند تا هرچه زودتر به نقشه اجرایی برای آغاز تبادل بار ریلی دست یابیم.

مدیرعامل راه آهن افزود:در بخش ترانزیت ریلی، سال گذشته باوجود اینکه در چهار ماه نخست سال با هیچ کشوری تبادل نداشتیم، رکورد ترانزیت ریلی سال‌های قبل را شکستیم و امیدواریم این رکورد را در سال جاری جابجا کنیم.

تحول در حمل بار منوط به ساخت هزار کیلومتر خطوط ریلی آنتنی

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با ساخت هزار کیلومتر خطوط ریلی آنتنی حمل بار متحول می‌شود.

آقای سعید رسولی افزود: طبق مطالعات انجام شده، فقط با ساخت هزار و ۶۲ کیلومتر خطوط آنتنی و اتصال ۱۲۱ چشمه بار به ریل، می‌توان سالانه ۱۳۰ میلیون تن بار را که هم اکنون از طریق جاده حمل می‌شوند با استفاده از خطوط ارزان و ایمن ریل جابجا کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته برغم شکست رکورد تاریخی حمل بار در کشور، ۵۰ میلیون تن بار با ریل جابجا شد افزود: با توجه به واقعیت‌های موجود و ظرفیت‌های کشور، امسال به عنوان سال پایانی برنامه ششم و ۵ سال آینده یعنی تا پایان برنامه هفتم توسعه، حداقل ۱۰۰ میلیون تن از بار این چشمه‌های بار را جذب حمل و نقل ریلی خواهیم کرد که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده، کاهش مخاطرات جاده‌ای و آلودگی هوا خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو سال گذشته هیچ واگن باری و مسافری و انواع لکوموتیو و خودکشش از خارج کشور خریداری نشده است افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از هزار و ۷۹۳ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در داخل کشور تولید یا بازسازی شده است و برای تحقق حمل بار چشمه‌های بار شناسایی شده، طبق مطالعات موجود حداقل باید ۶۶ هزار واگن به شبکه ریلی کشور اضافه شود.

وی از تقاضای بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ واگن توسط بخش خصوصی در حال حاضر خبر داد و افزود: با استفاده از منابع مالی موجود و ظرفیت‌های قانونی این تقاضا‌ها دسته بندی شده و به کارخانجات واگن سازی سفارش داده می‌شود و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و منابع بانکی و کمک‌های دولتی تامین مالی ساخت این واگن‌ها انجام شود که در این صورت، تحول بزرگی در صنعت ریلی کشور بوقوع پیوسته و این صنعت متحول می‌شود.

مدیرعامل راه آهن همچنین بر لزوم ارتقای بهره وری ناوگان موجود و افزایش سرعت سیر قطار‌ها و تعمیر ناوگان خراب موجود تاکید کرد و افزود: خوشبختانه در سایه اعتماد و تکیه بر توان تولید کنندگان داخلی کشورمان، صنعت ریلی مسیر خودکفایی را بخوبی طی کرده و در ترمز قطار‌های باری و محور قطار که روزگاری وارد کننده بودیم امروز به صادرکننده تبدیل شده ایم.

وی اضافه کرد: در تولید داخل باید فرایندی شکل بگیرد که تولید برای تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد و به همین دلیل، شرکت راه آهن علاوه بر تامین نیاز‌های شبکه ریلی داخل کشور، به دنبال بازاریابی برای تولیدات این شرکت‌ها در کشور‌های دیگر هم هست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
مشکل راه اهن ما کم کاری و سرعت
تراکتوری است .
در تاریخ دنیا هیچ کشوری بدون راه آهن، صنعتی و پیشرفته نشده. ارتباط ریلی قابل مقایسه با ارتباط جاده ای یا هوایی و دریایی نیست. ارتباط ریلی بسیار استراتژیک بخصوص با همسایگان می باشد، با اشتراک گذاشتن امنیت مرزی با همسایگان توسط وابستگی اقتصادی (و البته توریستی و فرهنگی) که امنیت متقابل می طلبد (بستن راه نفوذ دشمن) ، رشد سریع و پایدارِ اقتصادی و با خودکفائی و تولیدات داخل موثرترین راه برای خنثی کردن تحریم است که خود قابل تحریم هم نیست. شبکه ریلی و گمرکی کارآمد توجه دیگر کشورها را به داشتن ارتباط با ما بسیار بیشتر میکند.
همین الان باید جلوی جمهوری آذربایجان ایستاد هر قدر بیشتر منتظر تغییر سیاست آنها باشیم زمان بیشتری به رژیم صهیونیستی داده ایم تا مثل یک غده سرطانی تو شمال کشورمون رشد کنه با یک کار اطلاعاتی دقیق باید پایگاه اسرائیلی‌ها رو مشخص و موشک باران کنیم نباید بگذاریم توهم رویا رویی با ایران تو سر آذربایجانی های جدا مانده از وطن مادری بمونه حالا که اونا به صراحت میگن با اسرائیل روابط نزدیک دارند و به کسی ارتباط ندارد ما هم میتونیم مقابل به مثل کنیم و با ارمنستان قرار داد های نظامی ببندیم اصلا میتونیم اونجا پایگاه بزنیم و در صورت دست درازی به ایران تو نطفه خفشون کنیم ولله که ما ایرانیها جنگ طلب نیستیم ولی بعضی وقتها هم باید از لاک دفاعی بیرون زد خود دانید این نظر یه آدم میهن پرست است
نظر شما
آخرین اخبار
پدیده مه گرفتگی و کاهش دید در چهارمحال و بختیاری
نبود اتفاق نظر در شورای امنیت درباره اسنپ بک
حواشی فرهنگی، تنش اجتماعی را افزایش می‌ دهد
روزبه چشمی: با تمام توان برای نام استقلال بازی می‌کنیم
توقیف ۶ دستگاه موتورسیکلت و ۱۷ دستگاه خودرو متخلف در تالش
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین
متن کامل لایحه بودجه ۱۴۴۴ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۵ منتشر شد
برنامه‌ریزی برای افزایش سهم بانوان کارآفرین کیش از تسهیلات ملی
تخصیص بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان برای حوزه آب و حمل‌ونقل استان زنجان
اختتامیه جشنواره استانی داستان کوتاه در بهارستان
مدارس مازندران فردا چهارشنبه غیرحضوری شد
شهید قندی به یزد بازگشت
پایش قیمت‌ها با نظارت بر بازار در زاهدان
مشهد باید الگوی جدی در حوزه حمل‌ و نقل و ترافیک کشور باشد
کشف ۲۰۰ خط تلفن همراه از باند خانوادگی فیشینگ در اصفهان
قهرمانی تیم آموزش و پرورش سنندج در مسابقات فوتسال جام وحدت
هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی از چهارشنبه در خوزستان
افتتاح مرکز تحقیقات زیست‌محیطی در اردکان
بازدید دادستان تهران از دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم مواد مخدر
خبر های کوتاه استان گلستان ،سه شنبه دوم دی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی
مدارس ابتدایی استان تهران جز فیروزکوه و رباط کریم مجازی شد
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
فرمانده کل ارتش: به هر شرارتی با قاطعیت پاسخ خواهیم داد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۶ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)