• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۱۹۵۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

کریدور ریلی غرب خزر در آستانه بهره برداری است

مدیرعامل راه آهن گفت: با بازسازی محور ریلی در ارمنستان و جلفا که در جنگ منطقه‌ای آسیب دیده بود، بزودی کریدور غرب خزر حدفاصل ایران تا دریای سیاه فعال خواهد شد.

آقای سعید رسولی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به سفر چند روز اخیر هیئت راه آهن ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان و نتایج و دستاورد‌های این سفر افزود: مسیر ریلی مرز جلفا که با وجود ۷ میلیون تن ظرفیت جابجایی بار سالانه، قبل از جنگ منطقه‌ای متروکه شده بود با ایجاد صلح در منطقه و مذاکرات ایران و روسیه با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آستانه آغاز فعالیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شاخه شرقی کریدور ریلی شمال - جنوب از مسیر سرخس - اینچه برون با کشور‌های شمالی و آب‌های خلیج فارس ارتباط داریم و کریدور میانی هم، از طریق بندر امیرآباد و کاسپین بزودی به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در کریدور غرب خزر از آستارا بخاطر اجرا نشدن قطعه رشت - آستارا حلقه مفقوده‌ای وجود دارد، اما اتصال ریلی این مسیر برقرار است و قطار‌ها از جمهوری آذربایجان وارد پایانه آستارا می‌شوند و امیدواریم با تکمیل و بازسازی بخش غربی کریدور، اتصال راه آهن ایران به دریای سیاه از طریق جلفا- نخجوان- ارمنستان و گرجستان به روسیه برسد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

رسولی گفت: بدنبال مذاکرات ویدئو کنفرانسی با رئیس راه آهن ارمنستان و توافقات حاصله، در سفر اخیر تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و مقرر شد تا دو کشور اطلاعات تعرفه‌ای را مبادله کنند تا هرچه زودتر به نقشه اجرایی برای آغاز تبادل بار ریلی دست یابیم.

مدیرعامل راه آهن افزود:در بخش ترانزیت ریلی، سال گذشته باوجود اینکه در چهار ماه نخست سال با هیچ کشوری تبادل نداشتیم، رکورد ترانزیت ریلی سال‌های قبل را شکستیم و امیدواریم این رکورد را در سال جاری جابجا کنیم.

تحول در حمل بار منوط به ساخت هزار کیلومتر خطوط ریلی آنتنی

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با ساخت هزار کیلومتر خطوط ریلی آنتنی حمل بار متحول می‌شود.

آقای سعید رسولی افزود: طبق مطالعات انجام شده، فقط با ساخت هزار و ۶۲ کیلومتر خطوط آنتنی و اتصال ۱۲۱ چشمه بار به ریل، می‌توان سالانه ۱۳۰ میلیون تن بار را که هم اکنون از طریق جاده حمل می‌شوند با استفاده از خطوط ارزان و ایمن ریل جابجا کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته برغم شکست رکورد تاریخی حمل بار در کشور، ۵۰ میلیون تن بار با ریل جابجا شد افزود: با توجه به واقعیت‌های موجود و ظرفیت‌های کشور، امسال به عنوان سال پایانی برنامه ششم و ۵ سال آینده یعنی تا پایان برنامه هفتم توسعه، حداقل ۱۰۰ میلیون تن از بار این چشمه‌های بار را جذب حمل و نقل ریلی خواهیم کرد که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده، کاهش مخاطرات جاده‌ای و آلودگی هوا خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو سال گذشته هیچ واگن باری و مسافری و انواع لکوموتیو و خودکشش از خارج کشور خریداری نشده است افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از هزار و ۷۹۳ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در داخل کشور تولید یا بازسازی شده است و برای تحقق حمل بار چشمه‌های بار شناسایی شده، طبق مطالعات موجود حداقل باید ۶۶ هزار واگن به شبکه ریلی کشور اضافه شود.

وی از تقاضای بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ واگن توسط بخش خصوصی در حال حاضر خبر داد و افزود: با استفاده از منابع مالی موجود و ظرفیت‌های قانونی این تقاضا‌ها دسته بندی شده و به کارخانجات واگن سازی سفارش داده می‌شود و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و منابع بانکی و کمک‌های دولتی تامین مالی ساخت این واگن‌ها انجام شود که در این صورت، تحول بزرگی در صنعت ریلی کشور بوقوع پیوسته و این صنعت متحول می‌شود.

مدیرعامل راه آهن همچنین بر لزوم ارتقای بهره وری ناوگان موجود و افزایش سرعت سیر قطار‌ها و تعمیر ناوگان خراب موجود تاکید کرد و افزود: خوشبختانه در سایه اعتماد و تکیه بر توان تولید کنندگان داخلی کشورمان، صنعت ریلی مسیر خودکفایی را بخوبی طی کرده و در ترمز قطار‌های باری و محور قطار که روزگاری وارد کننده بودیم امروز به صادرکننده تبدیل شده ایم.

وی اضافه کرد: در تولید داخل باید فرایندی شکل بگیرد که تولید برای تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد و به همین دلیل، شرکت راه آهن علاوه بر تامین نیاز‌های شبکه ریلی داخل کشور، به دنبال بازاریابی برای تولیدات این شرکت‌ها در کشور‌های دیگر هم هست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
مشکل راه اهن ما کم کاری و سرعت
تراکتوری است .
در تاریخ دنیا هیچ کشوری بدون راه آهن، صنعتی و پیشرفته نشده. ارتباط ریلی قابل مقایسه با ارتباط جاده ای یا هوایی و دریایی نیست. ارتباط ریلی بسیار استراتژیک بخصوص با همسایگان می باشد، با اشتراک گذاشتن امنیت مرزی با همسایگان توسط وابستگی اقتصادی (و البته توریستی و فرهنگی) که امنیت متقابل می طلبد (بستن راه نفوذ دشمن) ، رشد سریع و پایدارِ اقتصادی و با خودکفائی و تولیدات داخل موثرترین راه برای خنثی کردن تحریم است که خود قابل تحریم هم نیست. شبکه ریلی و گمرکی کارآمد توجه دیگر کشورها را به داشتن ارتباط با ما بسیار بیشتر میکند.
همین الان باید جلوی جمهوری آذربایجان ایستاد هر قدر بیشتر منتظر تغییر سیاست آنها باشیم زمان بیشتری به رژیم صهیونیستی داده ایم تا مثل یک غده سرطانی تو شمال کشورمون رشد کنه با یک کار اطلاعاتی دقیق باید پایگاه اسرائیلی‌ها رو مشخص و موشک باران کنیم نباید بگذاریم توهم رویا رویی با ایران تو سر آذربایجانی های جدا مانده از وطن مادری بمونه حالا که اونا به صراحت میگن با اسرائیل روابط نزدیک دارند و به کسی ارتباط ندارد ما هم میتونیم مقابل به مثل کنیم و با ارمنستان قرار داد های نظامی ببندیم اصلا میتونیم اونجا پایگاه بزنیم و در صورت دست درازی به ایران تو نطفه خفشون کنیم ولله که ما ایرانیها جنگ طلب نیستیم ولی بعضی وقتها هم باید از لاک دفاعی بیرون زد خود دانید این نظر یه آدم میهن پرست است
نظر شما
آخرین اخبار
کودک‌کُشی اسرائیل با عروسک‌های بمب‌گذاری‌شده
رشد ۲۰ درصدی زایمان بی‌درد در قم
برنامه‌ریزی برای تغییر ساعت فعالیت مدارس خوزستان در روز‌های آلوده
فعال بودن ۸۰ درصد ناوگان ملی حفاری در مناطق نفت‌خیز جنوب غرب کشور
آزادی زندانیان زن بابل با مشارکت هیئت پینگ‌پنگ و خیران
گلایه کشاورزان کردستانی از نبود صنایع تبدیلی
حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در جنوب لبنان با ۲ شهید
تونل دیل شریان حیاتی در مسیر توسعه جنوب کشور
موزه زمان، میزبان کودک گردشگر در جشن آب
دعوت دختر کهگیلویه و بویراحمدی به اردوی تیم ملی فوتبال
افزایش سهم کتابخانه‌ های تایباد از درآمد شهرداری‌ ها
دادستان بابلسر به دانشگاه پیام نور اخطار قضایی داد
پس از ۲۰ سال؛ تیم سپک تاکرا بانوان خوزستان در صحنه رقابت‌های کشوری
ضرورت رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی
دولت تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی کالا‌های اساسی ندارد
بحران آب در سد ساوه
جوی پایدار در روزهای آینده برای قم
افتتاح مدرسه ۶ کلاسه خیر ساز در قشلاق قره تپه بخش اسلام آباد
اعمال محدودیت آبی در تهران
یزد پیشرو در اجرای طرح‌های مدیریت محله‌محور و مرکز نوآوری اجتماعی کشور
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
ایرانِ ضعیف مطلوب انگلیسی‌هاست
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)