• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۱۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
اجتماعی » تعاون و اشتغال

استاندارد‌های نوین مهارتی لازمه پیشرفت صاحبان مشاغل

استاندارد‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سنگ بنای اجرای آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای است که باید مطابق با استاندار‌های جهانی باشد و تمامی شاغلان در حرفه‌های مختلف باید با آگاهی از آن و استفاده از شیوه‌های نوین، گامی رو به جلو در کسب و کار خود بردارند.

استاندارد‌های نوین مهارتی لازمه پیشرفت صاحبان مشاغلبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی مهارت آموزی در کشورمان است و همین سازمان، کار تدوین و تبیین استاندار‌های شغلی و حرفه‌ای را به عهده دارد.
مدتی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در یک سال گذشته بالغ بر ۲ هزار استاندارد آموزش مهارتی در سازمان فنی و حرفه‌ای تدوین شده است.
استاندارد‌هایی که می‌تواند نظام آموزشی مهارت‌های شغلی را ارتقا دهد و آینده‌ای درخشان در تولید را برای کشورمان فراهم کند.
رامک فرح آبادی معاون برنامه ریزی درسی دفتر پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هم می‌گوید: بیش از ۶ هزار استاندارد تا امروز در سامانه‌های ملی خود بارگذاری کرده‌ایم و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.
او این استاندارد‌ها را مورد نیاز اقشار مختلف جامعه می‌داند و می‌گوید: کارآفرینان، افراد سرپرست خانوار و جوانان و همه اقشاری که می‌توانند آموزش مهارتی را اجرا کنند، به این استاندارد‌ها نیازمندند.
ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان، می‌گوید: امروز یکی از مشکلات مهارت آموزی در جهان «شکاف مهارتی» است، که برای رفع این موضوع دولت، صنایع و اتحادیه‌ها با مشارکت یکدیگر و هم افزایی می‌توانند بر این مشکل فائق آیند.
او اضافه می‌کند: گام اصلی در این راستا «استانداردسازی مهارت» است که در واقع رابط بین دنیای کار و آموزش است و عامل انسجام اجرای آموزش تلقی می‌شود.
اما چگونگی تدوین استاندار‌های شغلی و مهارتی سوالی است که برای همه افراد پیش می‌آید؟ معاون برنامه ریزی درسی دفتر پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گوید: روش‌های تدوین این استاندارد‌ها می‌تواندمختلف باشد، ولی روشی که غالباً در سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای استفاده می‌شود، روش تجزیه و تحلیل حرفه‌ای است که یک روش جهانی و مورد استفاده بسیاری از سازمان‌های جهانی است.
او ضافه می‌کند: بر مبنای تجزیه و تحلیل حرفه ای، از خبرگان حرفه‌ای یا افرادی که شاغل در کاری هستند، دعوت و نیاز‌های آموزشی جامعه را استخراج می‌کنیم و با استفاده از این افراد نسبت به تدوین استاندارد‌ها اقدام می‌کنیم؛ به این صورت که یک سند بین المللی به نام ایسکو ۲۰۰۸ داریم که بر اساس آن طبقه بندی مشاغل و حرف جهانی در همه کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کشور ما این مبنا قرار گرفته است.
رامک فرح آبادی می‌افزاید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر اساس کد حرفه‌هایی که در این سند وجود دارد (که غالباً ۴۳۶ حرفه اصلی است) نیاز سنجی‌ها را انجام می‌دهیم و بر اساس آمایش سرزمینی در نقاط مختلف، نیاز‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در استان‌ها و ادارات کل فنی و حرفه‌ای استان‌ها استخراج و به ما اعلام می‌شود که در ستاد سازمان برنامه‌ریزی، این نیازسنجی بر مبنای کد حرفه‌های شناسایی میشود و به تبع آن از افراد مختلف و از خبرگان در بخش‌های مختلف و استان‌های مختلف دعوت می‌کنیم تا استانداردی خاص تدوین شود. مثلاً در استان خراسان رضوی برای صنایع غذایی این کار انجام شده است و خبرگان حرفه‌ای جمع شدند و در آن صنعت غذایی تمام موارد کاری که برای تدوین استاندارد‌ها وجود دارد در جلسات به شور گذاشته شد و در نهایت تدوین استاندارد‌ها در حوزه صنایع غذایی به راحتی انجام شد.
دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به منظور تدوین و بازنگری استاندارد‌های آموزشی مورد نیازبازار کار و ممیزی منابع آموزشی، مشارکت کلیه ذینفعان آموزشی را از طریق ایجاد سامانه ملی استاندارد مهارت راستای دستیابی به اهداف سازمانی و همگام نمودن استاندارد‌ها و منابع آموزشی با نیاز‌های آموزشی گروه‌های هدف در دستور کار خود قرار داده است؛ سامانه‌ای که با مشارکت همه ذینفعان درتصمیم سازی، برنامه ریزی و تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بازار کار فعال است.
معاون برنامه ریزی درسی دفتر پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گوید: علاقه‌مندان و شاغلان در حرفه‌های مختلف می‌توانند اگر در سامانه‌های ما استاندارد‌های مهارتی موجود بود به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و خصوصی مراجعه کنند و آموزش‌ها را فرا بگیرند و صلاحیت فنی و حرفه‌ای را طی کنند.
وی اضافه می‌کند: اگر در سامانه ملی استاندارد مهارت، استاندارد یا مهارت مورد نظر وجود نداشت، علاقه مندان می‌توانند به ادارات کل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند و ادارات کل استان‌ها این نیاز‌ها را برای ستاد ما ارسال می‌کنند و ما بر اساس آموزش‌هایی که برای افراد در استان‌ها گذاشته‌ایم و کارشناسان آموزش فنی و حرفه‌ای را آشنا کرده ایم، با روش‌های تدوین استاندارد و تجزیه و تحلیل حرفه‌ای و با توجه به نیاز استان و نیاز افرادی که مراجعه کردند، استاندارد‌های شغلی مورد نظر را در قالب گروه‌های ۵ تا ۷ نفره خبره تدوین می‌کنیم و این استاندارد‌ها تدوین می‌شود.
یکی از اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در تدوین استاندار‌های مهارتی کمک به اشتغال جوانان جویای کار و ارتقای مهارت شاغلان است که البته در استاندارد‌های نوین ارزشیابی شغلی و شایستگی حرفه‌ای نیز لحاظ شده است که انتظار می‌رود به روزرسانی استاندارد‌های مهارتی به شکل فراگیرتر در کشور عملیاتی شود تا شاهد رونق تولید در کشورمان باشیم.
گزارش: زهرا شفیعی
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دست متصدی متخلف واحد تشخیص رنگ خودرو در رشت رو شد
نشان ملی گردشگری سلامت ایران رونمایی می‌شود
تعلیق خدمات سازمان ملل به مهاجران افغان در مرز اسلام قلعه هرات
نشست رئیس جمهور و فعالان اقتصاد دیجیتال
تاکید رئیس جمهور بر به روز شدن تجهیزات آموزشی و بهبود مدیریت مدارس
قهرمانی کشور آب‌های آرام بانوان؛ برترین‌های ۵۰۰ متر معرفی شدند
رونمایی از ۴ کتاب در همدان
جنگ ۱۲ روزه یک طرح آمریکایی -صهیونیستی بود
دعوت مربی کردستانی به اردوی تیم ملی ژیمناستیک هنری جوانان
برگزاری دوره تربیت ممتحن حفظ عمومی قرآن در شهرکرد
برگزاری انتخابات الکترونیکی شورا‌ها در خوزستان
اعطای زمین به متقاضیان مسکن در اولویت کمیسیون اصل ۹۰
افتتاح دو طرح فرهنگی و آموزشی در کاشان
جهاد تببین با هدف تربیت نسلی مومن و تمدن ساز 
دعوت هندبالیست کردستانی به اردوی تیم ملی بزرگسالان
آئین سنتی دهه اول فاطمیه در روستای مرزیِ گِرمی
اعلام روندبرنامه ثبت جهانی دیوار تاریخی جرجان
عطر رب یاقوت سرخ در کوچه‌های درجزین
توزیع هشت هزار جلد کتاب میان دانش آموزان
حرکت دولت چهاردهم به سوی اقتصاد چرخشی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و ادارات دولتی ۸ شهرستان هرمزگان؛ ۱۴ آبان
اعمال محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۱۳ آبان زنجان
درگذشت پزشک گچسارانی
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند
بازگشت پرواز‌های لوفت هانزا به ایران
کشت موز در اراضی جنوب سیستان و بلوچستان
تسخیر لانه جاسوسی، تصمیمی ملی برای استقلال ایران
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین
آغاز راهپیمایی ۱۳ آبان با شعار، متحد و استوار مقابل استکبار،در مشهد
واکنش عراقچی به تمجید برنده جایزه صلح نوبل از جنایتکاران
گوترش: جنگ سودان از کنترل خارج شده است
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
سپاهان در ثانیه های پایانی از شکست فرار کرد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۲ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: ما غافلگیر نشدیم و آرایش سپاه جنگی بود  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)