• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۴۸۵۲۲
تعداد نظرات: ۴۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
سیاسی » مجلس

اصلاح طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

نمایندگان خانه ملت با اصلاحات موادی از طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

اصلاح طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقولبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، ماده ۲ اصلاح شده طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول عبارت است از: دفاتر اسناد رسمی مکلفند به درخواست طرفین معامله، اسناد مربوط به قرارداد‌های خصوصی اشخاص از قبیل تعهد به بیع، قولنامه، مبایعه‌نامه و امثال آن را تنظیم و ثبت نمایند. در این صورت باید مبلغ دقیق ثمن مورد توافق طرفین و همچنین شروط مورد نظر آن‌ها اعم از پیش‌بینی اقساط ثمن و زمان پرداخت آن، پیش‌بینی انحلال و فسخ یا اسقاط آن با رعایت مقررات مربوط در سند درج گردد. مأخذ محاسبه عوارض و وجوه قانونی از قبیل حق‌الثبت، حق‌التحریر و هزینه دادرسی تابع حکم مندرج در تبصره (۳) ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی (ارزش معاملاتی) می‌باشد.
در ماده ۳ این طرح آمده است: دلالان معاملات املاک (اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی) مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه الکترونیک ثبت اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس نمایند. این امر مانع مراجعه مستقیم مردم به دفاتر اسناد رسمی نیست. چگونگی اتصال به سامانه مذکور و ارتباط دلالان معاملات املاک، مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی با دفاتر اسناد رسمی و تقسیم اسناد بین دفاتر مذکور و تعیین تعرفه دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی به موجب آئین‌نامه‌ای است که ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی تهیه می‌شود و پس از تأیید رئیس قوه قضائیه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره ۱ ماده ۳ عبارت است از: تعرفه دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی باید با رعایت ضوابط و معیار‌های زیر تعیین شود:

۱- تعرفه براساس ضریبی از ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی تعیین شود.
۲- میانگین سالانه حجم پیش‌نویس قرارداد‌های به ثبت رسیده موضوع این ماده در هر منطقه جغرافیایی بر تعیین تعرفه به صورت پلکانی نزولی اثرگذار باشد.
۳- مبلغ سقف تعرفه دریافتی در هر معامله تعیین شود.
در هرحال قیمت روز مورد معامله در تعیین میزان تعرفه اثرگذار نخواهد بود و دریافت هر مبلغی – حتی با توافق طرفین معامله یا هریک از آنها- تحت هر عنوان از جمله حق‌التحریر یا حق‌الزحمه درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه موضوع این ماده ممنوع است و متخلف با حکم شعب سازمان تعزیرات حکومتی به جزای نقدی معادل سه برابر مبلغ دریافتی محکوم می‌شود.

در تبصره ۲ این ماده نیز آمده است: در صورتی که امکان دسترسی دلالان معاملات املاک یا عموم مردم و انجام استعلامات آنی مربوطه و همچنین امکان استفاده از قرارداد‌های یکسان و نمونه (بدون امکان کاهش یا افزایش شروط قراردادی) در سامانه فوق توسط سازمان فراهم شود، دلالان مذکور یا عموم مردم می‌توانند اعمال حقوقی موضوع ماده (۱) این قانون را فقط در قالب قرارداد‌های یکسان و نمونه مزبور و صرفاً راجع به اموال غیرمنقولی که مفاد ماده (۳) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۲/ ۱۰/ ۱۳۹۳ در آن‌ها اجرائی شده است، در سامانه الکترونیک ثبت اسناد، ثبت کنند.»

جهت رفع ایراد شورای محترم نگهبان، ماده (۴) مصوبه به این شرح اصلاح شد:
«دفاتر اسناد رسمی موظفند هنگام ثبت هرگونه نقل و انتقال راجع به عین (عرصه و اعیان) و یا حق واگذاری محل (حق کسب و پیشه یا سرقفلی یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری و اداری) اعم از اینکه توأم با انتقال مالکیت باشد یا جدا از آن، مالیات نقل و انتقال قطعی املاک را به مأخذ ارزش معاملاتی به نرخ پنج‌درصد (۵%) و مالیات نقل و انتقال حق واگذاری محل را به مأخذ وجوه دریافتی اعلامی مالک یا صاحب حق در تاریخ انتقال به نرخ دودرصد (۲%) محاسبه و نسبت به أخذ آن از ذی‌نفع از طریق سامانه پرداخت الکترونیک اقدام و مشخصات آن را در سامانه ثبت الکترونیک قید نمایند.

تبصره ۱ ماده ۴ نیز عبارت است از: در صورتی که وجوه دریافتی اعلامی معامله حق واگذاری محل کمتر از بیست و پنج برابر ارزش معاملاتی ملک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم باشد، رقم مذکور مأخذ محاسبه مالیات است.
تبصره ۲ این ماده به این شرح اصلاح شد: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است میزان ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم را به صورت آنی از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد به دفاتر اسناد رسمی اعلام نماید؛ در غیر این‌صورت سردفتر مجاز به تنظیم و ثبت سند معامله بوده و سردفتر و منتقلٌ‌الیه تعهدی در خصوص مالیات نقل و انتقال ملک ندارند.»
ماده ۵ طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول برای تامین نظر شورای نگهبان به این صورت اصلاح شد: سازمان تأمین اجتماعی مکلف است حداکثر ظرف مدت یک‌سال پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، با اتصال به سامانه ثبت الکترونیک اسناد، نسبت به اعلام آنی میزان بدهی شخص واگذار کننده ملک درخصوص ملک مورد معامله، موضوع ماده (۳۷) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۳/۴/۱۳۵۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی به‌منظور وصول آن از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام نماید، در غیر این‌صورت سردفتر مکلف است به درخواست متعاملَین، سند رسمی انتقال ملک را تنظیم نماید. در فرض اخیر، منتقلٌ‌الیه و سردفتر هیچ مسؤولیتی در قبال این بدهی ندارند. این امر مانع مراجعه سازمان تأمین اجتماعی به انتقال‌دهنده ملک نیست.
ماده ۶ طرح فوق الذکر عبارت است از: کلیه دستگاه‌های اجرائی که طبق قوانین، نقل و انتقال ملک منوط به اعلام نظر آن‌ها شده است، مکلفند حداکثر ظرف مدت یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون با اتصال به سامانه ثبت الکترونیک اسناد، نسبت به اعلام پاسخ استعلام به صورت آنی اقدام نمایند. عدم ارسال پاسخ استعلام به طریق مذکور به منزله جواز انجام معامله تلقی و سند رسمی انتقال ملک به درخواست متعاملین توسط سردفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود.

جهت رفع ایراد شورای نگهبان در ماده (۶) تبصره‌های زیر به ماده مذکور الحاق شد:
تبصره ۱- مقامات و کارکنان متخلف از حکم این ماده، به مجازات مقرر در بند (د) ماده (۹) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۷/ ۹/ ۱۳۷۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شوند.
تبصره ۲- در مورد نقل و انتقال املاک واقع در پلاک‌های ثبتی اصلی که مفاد ماده (۳) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۲/ ۱۰/ ۱۳۹۳ درآن پلاک اصلی به صورت کامل اجراء نگردیده است، حسب مورد، مهلت اعلام نظر وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی یا راه و شهرسازی حداکثر یک ماه است.
ماده ۷ این طرح نیز به این صورت اصلاح شد: دفاتر اسناد رسمی موظفند برای دریافت وجوه دولتی و عمومی که وصول آن طبق مقررات قانونی بر عهده آن‌ها است، حقوق متعلقه را از طریق سامانه الکترونیکی مورد تأیید سازمان به صورت آنی به حساب یا حساب‌هایی که نزد خزانه داری کل کشورمعین می‌شود واریز نمایند. آیین‌نامه اجرائی این ماده که ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء‌شدن این قانون به‌وسیله سازمان و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

جهت رفع ایرادات شورای محترم نگهبان، ماده (۸) مصوبه به این شرح اصلاح شد: مراجع قضائی، کمیسیون‌ها، شورا‌ها و سایر مراجع ذی‌صلاحی که به موجب قوانین برای رسیدگی به امور ابنیه و املاک و اراضی تعیین شده‌اند، مکلفند تصمیمات و آرای قطعی مربوط به ایجاد و سلب هر گونه حق عینی و همچنین آرای قطعی صادره در خصوص تغییر کاربری یا تخریب بنا در مورد هر پلاک ثبتی را با ذکر مختصات جغرافیایی موضوع رأی، از طریق سامانه به صورت آنی به سازمان اعلام نمایند. سازمان موظف است اطلاعات مذکور را آنی در دفتر الکترونیک املاک درج نماید. تخلف از حکم این ماده موجب محکومیت به یکی از مجازات‌های درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/ ۲/ ۱۳۹۲ می‌شود.
تبصره این ماده نیز عبارت است از: چنانچه در نتیجه تخلف از این ماده، خسارتی به دارنده سند رسمی وارد شود، متخلف با رعایت قواعد ضمان قهری مسئول جبران خسارت وارده به زیان دیده است.»

جهت رفع ایرادات شورای محترم نگهبان، ماده (۹) مصوبه به این شرح اصلاح شد: هر یک از قضات یا ماموران دولتی یا عمومی که به مفاد اسناد رسمی از جمله موضوع ماده (۱) این قانون ترتیب اثر ندهند، به یکی از مجازات‌های درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/ ۲/ ۱۳۹۲ محکوم می‌شود و چنانچه در اثر تخلف ماموران یا قضات به دارندگان یا ذینفعان اسناد رسمی خسارتی وارد شود، متخلف با رعایت قواعد ضمان قهری مسئول جبران خسارات وارده به زیان دیده است.

جهت رفع ایرادات شورای محترم نگهبان، ماده (۱۰) طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به این شرح اصلاح شد:
سازمان مکلف است با استفاده از بودجه و امکانات موجود خود، ظرف مدت یک‌سال از تاریخ ابلاغ این قانون، سامانه‌ای را جهت ثبت ادعا‌های راجع به مالکیت عین و حق انتفاع و حق ارتفاق اموال غیرمنقول و مستندات مربوط به آن که قبل از راه اندازی سامانه مذکور ایجاد شده و فاقد سند رسمی هستند، ایجاد نماید. مدعیان مذکور مکلفند ظرف مدت دو سال از تاریخ راه‌اندازی سامانه نسبت به درج مستندات و ادعا‌های خود در سامانه مذکور و ظرف مدت دو سال از تاریخ درج در سامانه، حسب مورد نسبت به تنظیم سند رسمی یا طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی یا دعوای مرتبط در مراجع قضائی یا طی مراحل قانونی لازم به منظور اخذ سند رسمی مالکیت اقدام و گواهی مربوطه را در سامانه درج نمایند. پس از اقدام متقاضی، مراجع قانونی مربوطه مکلف به صدور گواهی آغاز طی مراحل قانونی می‌باشند. در صورت انقضای مواعد فوق‌الذکر و عدم اقدام مدعیان و دارندگان اسناد مذکور، ادعا‌ها و اسناد تنظیمی فاقد اعتبار قانونی است.

تبصره ۱ این ماده عبارت است از: درج ادعا‌ها و مستندات آن در سامانه موضوع این ماده منوط به درج پلاک ثبتی و نقشه دارای مشخصات جغرافیایی (utm) ابنیه، اراضی و املاک موضوع ادعا پس از احراز هویت (از طریق سامانه ثنای قوه قضائیه) می‌باشد. درصورت درج مشخصات جغرافیایی و عدم درج پلاک ثبتی، سازمان موظف است براساس نقشه حاوی مشخصات جغرافیایی، پلاک ثبتی را مشخص کند.
در تبصره ۲ این ماده آمده است: چنانچه در خصوص یک پلاک ثبتی، معامله‌ای با اسناد عادی انجام شده و در سامانه موضوع این ماده درج شده باشد، در صورت انجام اقدامات لازم توسط متقاضی در مهلت مذکور، تا زمان تعیین تکلیف دعاوی مطروحه پیرامون این اسناد که در مواعد مذکور اقامه شده اند و در صورت عدم اقدام در مهلت مقرر، تا انقضای مواعد مذکور در این ماده، امکان تنظیم سند رسمی برای انتقال مِلک مذکور به اشخاص ثالث وجود نخواهد داشت و این موضوع باید در استعلام ثبتی قید گردد. این امر مانع صلح رسمی حقوق احتمالی ذی‌نفع سند عادی مذکور یا شخصی که در دفتر املاک، مِلک به نام او ثبت شده است، نیست. در این صورت سردفتر مکلف است حسب مورد وجود سند عادی یا رسمی معارض با سند صلح تنظیمی و امکان ابطال آن را به طرفین قراردادِ صلح تفهیم و در قرارداد تنظیمی قید نماید.
تبصره ۳ ماده ۱۰ نیز عبارت است از: در خصوص دارندگان سند عادی مشاعی، ذی‌نفع سند مکلف است نام آخرین مالک دارای سند رسمی را نیز در سامانه اعلام نماید. در این صورت با ثبت سند عادی مذکور امکان تنظیم سند رسمی برای انتقال سهم مشاعی مذکور به اشخاص ثالث وجود نخواهد داشت و این امر باید در استعلام ثبتی قید گردد.
در تبصره ۴ این ماده آمده است: رسیدگی به ادعا‌های ثبت شده در سامانه که مشمول قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی مصوب ۲۰/ ۹/ ۱۳۹۰ است، به استثنای موارد مذکور در تبصره (۵) این ماده، بر اساس قانون مذکور صورت گرفته و پس از انقضای مواعد مذکور در این ماده، تقاضای جدید توسط هیأت‌های حل اختلاف موضوع قانون مذکور پذیرفته نمی‌شود و درخواست‌ها و اسناد ارائه شده فاقد اعتبار قانونی است.
تبصره ۵ ماده ۱۰ نیز به این شرح اصلاح شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی (سازمان امور اراضی) مکلفند حسب مورد در خصوص اراضی و مستحدثات داخل در محدوده طرح هادی روستا‌ها و اراضی زراعی و باغ‌های خارج از محدوده قانونی شهرها، ضمن شناسایی متصرفان املاک مذکور، نسبت به تهیه نقشه دارای مختصات جغرافیایی (utm) اقدام نموده و پس از استعلام از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان ملی زمین و مسکن مبنی بر عدم تداخل محدوده مورد تصرف با اراضی عمومی، ازجمله ملی، منابع طبیعی، اراضی مستحدث و موات، مراتب را جهت صدور سند مالکیت به سازمان اعلام نمایند. سازمان موظف است نقشه‌های مذکور را در هر پلاک اصلی منضم به اسامی متصرفین قانونی قطعات شناسایی شده، جهت اطلاع مردم در سامانه موضوع این ماده درج و نیز در محل الصاق نماید. در صورتی که اشخاص ذی نفع، به نقشه مذکور یا متصرفان اعلام شده اعتراض داشته باشند باید ظرف شش ماه از تاریخ بارگذاری، اعتراض خود را در سامانه ثبت نمایند. معترض مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ثبت اعتراض، دادخواست خود را به دادگاه صالح تقدیم و گواهی تقدیم دادخواست را در سامانه درج نماید. در این صورت صدور سند مالکیت، موکول به حکم قطعی دادگاه خواهد بود. در صورتی که اعتراض در مهلت قانونی واصل نگردد یا معترض، گواهی تقدیم دادخواست را ارائه نکند، اداره ثبت محل، مکلف به صدور سند مالکیت برای متصرف قانونی است.
در تبصره ۶ این ماده آمده است: وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلفند پس از تخصیص زمین با هدف انتقال با رعایت قوانین و مقررات مربوط به واگذاری زمین‌های دولتی و رعایت قرارداد فیمابین دستگاه‌های موضوع این تبصره و متقاضی تخصیص زمین از جمله متقاضیان آسیب دیده از حوادث طبیعی، ظرف مهلت یکسال از تاریخ انجام کامل تعهدات قراردادی واگذار شونده جهت انجام تکالیف قانونی مذکور در ماده (۱) این قانون اقدام نمایند.
تبصره ۷ ماده فوق الذکر عبارت است از: شخصی که با علم به عدم استحقاق رأساً یا توسط دیگری اقدام به درج سند عادی در سامانه موضوع این ماده نماید، به جزای نقدی معادل بیست درصد قیمت روز ملک محکوم خواهد شد. چنانچه در این راستا جرمی از قبیل جعل اسناد یا تبانی برای بردن یا انتقال مال غیر نیز واقع شود، مرتکب علاوه بر جزای نقدی مذکور، به مجازات مقرر برای جرایم ارتکابی نیز محکوم می‌شود.
تبصره ۸ ماده ۱۰ عبارت است از: در اجرای تبصره (۵) این ماده، صدور سند مالکیت شش دانگ صرفاً برای آن دسته از اراضی کشاورزی که به استناد تصاویر ماهواره‌ای ویا عکس‌های هوایی، قبل از تصویب قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی-اقتصادی مصوب ۲۱/ ۱۱/ ۱۳۸۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب قطعاتی با مساحت‌های کمتر از حد نصاب فنی-اقتصادی موضوع ماده (۱) قانون مذکور، مورد بهره‌برداری کشاورزی قرار داشته است، مشروط بر آنکه در حال حاضر فاقد تغییر کاربری غیرمجاز باشند و متقاضی صدور سند، مالک هیچ یک از اراضی کشاورزی مجاور نباشد، بلامانع است. مالیات نقل و انتقال موضوع ماده (۵۹) قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص اراضی کشاورزی دارای سند رسمی تفکیکی که مساحت آن‌ها از حد نصاب فنی- اقتصادی قانون مذکور کمتر است، در صورتی که به همراه تجمیع با زمین کشاورزی مجاور نباشد، معادل چهار برابر محاسبه می‌شود.
در تبصره ۹ این ماده آمده است: چنانچه در سامانه موضوع این ماده در رابطه با واحدی از یک آپارتمان، ادعای مالکیت درج شده و یکی از کمیسیون‌های موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها مصوب ۱۱/ ۴/ ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی در خصوص آن، رأی به اخذ جریمه صادر یا رأی مذکور به دلیل عدم پرداخت جریمه منجر به صدور رأی تخریب بنا شده باشد؛ حسب مورد، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها مکلفند گواهی پایان کار ساختمان را صادر نمایند ولیکن میزان و علت جریمه قسمت مشترک و جریمه‌های قسمت‌های اختصاصی باید در گواهی پایان کار ذکر شود. سازمان موظف است در سند مالکیت تفکیکی هر واحد، میزان و علت جریمه قسمت‌های اختصاصی و همچنین قسمت‌های مشترک به نسبت مساحت اختصاصی را ذکر نماید. در این صورت، انتقال مالکیت به غیر، صرفاً در صورت پرداخت جریمه ذکر شده در هر سند به قیمت تعدیل شده مطابق نرخ شاخص سالانه بانک مرکزی امکانپذیر است. صدور سند مالکیت مانع از اجرای رأی صادره از کمیسیون‌های مذکور و اعمال قوانین و مقررات مرتبط با شهرداری‌ها نمی‌باشد.
آقای علیرضا سلیمی در جریان بررسی این ماده به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی اخطار داد و گفت: تبصره ۱۰ این ماده مغایر شرع و قانون اساسی است.
آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این اخطار را وارد دانست و گفت: این تبصره جهت بررسی بیشتر و تامین نظر شورای نگهبان مجدد به کمیسیون ارجاع می‌شود.

تبصره ۱۰ مذکور ارجاعی به کمیسیون قضایی و حقوقی عبارت است از: آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.»
جهت رفع ایرادات شورای نگهبان، ماده (۱۱) مصوبه به این شرح اصلاح شد: دلالان معاملات املاک (اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی) نمی‌توانند در معاملات موضوع ماده (۱) این قانون، مبادرت به تنظیم سند عادی قرارداد نمایند. متخلفان از حکم این ماده، با حکم شعب سازمان تعزیرات حکومتی در مرتبه اوّل علاوه بر استرداد حق دلالی دریافتی و جریمه‌ای معادل سه برابر آن، به تعلیق پروانه کسب به مدت شش ماه و در مرتبه دوم به استرداد حق دلالی دریافتی و جریمه‌ای معادل شش برابر آن و تعلیق پروانه کسب به مدت یک سال و در مرتبه سوم علاوه بر مجازات اخیرالذکر، به ابطال پروانه کسب محکوم می‌شوند.
جهت رفع ایرادات شورای نگهبان در خصوص ماده (۱۳) مصوبه به این شرح اصلاح شد: در صورتی‌که معامله رسمیِ انجام‌شده ابطال شود، شخصی که بطلان مستند به او باشد، با رعایت قواعد ضمان قهری مسئول جبران خسارات وارده به زیان دیده است. سازمان موظف است در صورت تقاضای طرفین معاملات موضوع ماده (۱) این قانون با أخذ حق بیمه از طرفین معامله نقل و انتقال مالکیت، مسؤولیت موضوع این ماده را نزد یکی از شرکت‌های بیمه، بیمه نماید.
این امر، با رعایت قواعد ضمان قهری مانع مراجعه حسب مورد شرکت بیمه یا زیان دیده به شخصی که بطلان مستند به اوست، نمی‌باشد. نحوه تعیین حق بیمه با پیشنهاد مشترک سازمان و بیمه‌ی مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.»
ماده ۱۷ حذف شده این طرح جهت تامین نظر شورای نگهبان عبارت است از: آئین نامه اجرائی این قانون ظرف مدت شش ماه توسط سازمان تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۰
با سلام واحترام آیا این طرح خلاف شرع با بند 1 از سیاستهای کلی قانونگذاری یعنی مطابقت باشرع اصلی ترین منشا قانونگذاری وبا اصل صحت معاملات در فقه واستفتاء مقام معظم رهبری 1472 مقام معظم رهبری حفظه الله که تنظیم سند رسمی وثبت ان شرط نیست مطابقت دارد یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نظر اداره کل حقوقی نیز هست اساسا" ثبت جزء شرایط صحت معامله نیست قبلا" هم ماده 62 قانون احکام دائمی بر نامه های توسعه کشور و46و47و48 قانون ثبت اسناد در خصوص املاک ثبت شده این الزام را گفته واین طرح تکراری وخلاف شرع است حتی مواد 47 و47 و22 قانون ثبت در بسیاری سایتها توسط مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان باطل شده اما شماره این نظر اعلام نشده است ...اصل 4 قانون اساسی نیز باید همه قوانین مطابق شرع اسلام واحکام اسلام باشد ... استدلال شما چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر یارانه ها را که از 45 تومان دست نخورده مانده کمی افزایش دهند و به روسپیگران تهرانی در خیابانها توجه کنند بهتر است ...12 میلیون دخترپسر در سن ازدواج کار ومسکن میخواهند این طرحهها فقط برای دفاتر اسناد رسمی درامد زائی میکند ...
وقتی دکتر جراح مغز واعصاب وگردن سر از مجلس در میاورد ...هرکسی کارخودش تخصص خودش ...
با سلام واحترام درخصوص طرح جدید الزامی شدن ثبت معاملات :در مجلس محترم "این طرح علاوه بر دلایل پیش گفته خلاف شرع بودن بر خلاف آیه 282 سوره مبارکه بقره "وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ " بینکم همان سند عادی که بین خودتان می نویسید است ...وشکل معامله حتما" نمی بایست رسمی ومحضری باشد ... با تجدید احترام
فقط آقایان نمایندگان محترم مجلس تعداد مقالات راجع به روسپیگری در نور مگز را سرچ کنید تا به اهمیت کار خودتون برای جوانها پی ببرید ...که چطور باید کار کنید ... وضع جامعه را بفهمید حضرات ...
با سلام نمایندگان عزیز روی این دستورات مقام معظم رهبری کار وفکر کنید در جهت ازدواج آسان طرح بیاورید افغانیها که مهمان ایران هستند زادو ولدشون بیش از ایرانیها شده : مثلا" هزینه های اسراف وتالار وازدواج در تالارها را کلا" تا ده سال ممنوع کنید ... اقای قرائتی گفتند باید دختر دبیرستانی ها عروس شوند ... واما جملات مقام معظم رهبری اگر گوش بدهید تقدیم می شود " "بلاشک یکی از چیزهایی که باروری را محدود میکند، بالا رفتن سنّ ازدواج است؛ خب، این یکی از کارهایی است که باید در کشور فکر بشود. چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزه‌ی جنسی؟ ما باید به این فکر کنیم. ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
با سلام واحترام درخواست از مجلس با تصویب ماده واحده جلو ی خام فروشی معادن را بگیرید به تعداد زیاد الان کارخانجات سنگبری در کشور وجوددارد چرا باید سنگ خام و... خارج شود از کشور وشما تماشاچی باشید ؟؟؟؟؟؟؟؟/ با احترام
عبارت تبصره ی 8 ماده 10 "متقاضی صدور سند مالک هیچ یک از اراضی مجاور نباشد "فلسفه ی این حکم کدام دلیل در شرع مقدس اسلام است چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/حالا اکگر مالک مجاور هم متقاضی باشد اشکال چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا جوابی دارید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ضمنا" چه ضمانت اجرایی برای اجرای مقررات ثبتی در ادارات ثبت اسناد وجود دارد وشما اینقدر بیخیال هستید هرروز قانون پشت قانون چه کسی باید اجرا کند چرا ثبت اسنادها ثبت نمیکنند ؟؟؟الان که سیاستهای کلی نظام اداری هست نه ثبت اسنادها اجرا میکنند نه دادستانها با دیده ی تخلف نگاه میکنند ...چرا برای عدم اجرای سیاستهای کلی نظام اداری در ثبت اسنادها مجازات حداقل انفصال نگذاشتید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ نمونه ان ثبت اسناد محلات که واقعا" شهرت جهانی مثل چهرهای ماندگار پیدا کرده ...تبصره ی 7 نیز باب فساد را باز کرده دیگران نباید سند عادی دیگری را حتی بتوانند ثبت کنند ...
تبصره ی 8 ماده ی 10 شما به چه حقی مصوبات قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را به کمتر از حد نصاب فنی تغییر میدید اگر قرارباشد مجمع تشخیص چیزی تصویب کند دوباره شما تغییرش بدید حکم ماده را عوض کنید فلسفه ی ایجاد مجمع تشخیص زیر سئوال میرود ...
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه :جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۵۹ تا صفحه ۴۷۲
"... حضرات نمایندگان محترم کوشش نمایند که امر مخالف با شرع و قانون اساسی به تصویب نرسد؛ که علاوه بر آنکه رای بر ضد قوانین الهی دادن خود گناه است، بی‌شک شورای محترم نگهبان آن را رد می‌کند و موجب عقب افتادن کارها می‌شود..."
با سلام واحترام آیا این طرح خلاف شرع با بند 1 از سیاستهای کلی قانونگذاری یعنی مطابقت باشرع اصلی ترین منشا قانونگذاری وبا اصل صحت معاملات در فقه واستفتاء مقام معظم رهبری 1472 مقام معظم رهبری حفظه الله که تنظیم سند رسمی وثبت ان شرط نیست مطابقت دارد یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نظر اداره کل حقوقی نیز هست اساسا" ثبت جزء شرایط صحت معامله نیست قبلا" هم ماده 62 قانون احکام دائمی بر نامه های توسعه کشور و46و47و48 قانون ثبت اسناد در خصوص املاک ثبت شده این الزام را گفته واین طرح تکراری وخلاف شرع است حتی مواد 47 و47 و22 قانون ثبت در بسیاری سایتها توسط مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان باطل شده اما شماره این نظر اعلام نشده است ...اصل 4 قانون اساسی نیز باید همه قوانین مطابق شرع اسلام واحکام اسلام باشد ... استدلال شما چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این طرح علاوه بر دلایل پیش گفته خلاف شرع بودن بر خلاف آیه 282 سوره مبارکه بقره "وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ " بینکم همان سند عادی که بین خودتان می نویسید است ...وشکل معامله حتما" نمی بایست رسمی ومحضری باشد ... ایرادات :اول : تبصره ی 8 ماده ی 10 شما به چه حقی مصوبات قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را به کمتر از حد نصاب فنی تغییر میدید اگر قرارباشد مجمع تشخیص چیزی تصویب کند دوباره شما تغییرش بدید حکم ماده را عوض کنید فلسفه ی ایجاد مجمع تشخیص زیر سئوال میرود ...

ایراد دوم : بموجب 5 ماده 101 شهرداری هر گونه تخلف از قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی جرم است ...حد نصاب فنی را مجلس نمی تواند دست بزند ...ومصوبات مجمع را تغییر بدهد یا کم وزیاد کند ...
نظرات فقهای شورای نگهبان نیز هست ...
تبصری 10 ماده 8 : نمی توان به قبل از قانون جلوگیری از خرد شدن حکم داد...حکم مجمع شامل همه سالهاست حتی قبل از تاریخ تصویب خرد شدن اراضی کشاورزی وزیر سئوال میرود ...اگر اینجوریه همه مصوبات مجمع را مجلس تاریخ قبل مصوبه مجمع را حکم میدهد ... همه را تغییر میده ...
رویه قضایی نیز اصل صحت معاملات وسند عادی را تایید میکند ...
بموجب اطلاق ماده 1258 قانون مدنی سند عادی جز ادله اثبات دعوی است شما این را میخواهید از مردم بگیرید ؟؟؟؟؟؟؟؟ حالا جایی ثبت بشود یا نشود ...
سند رسمی صرفا" مزیتی است که قانون یا قانونگذار برای دارنده ان قائل شده هیچ خدشه ای به ثبت نشدن سند عادی وارد نمیکند بلاخره یک دلیل شرعی است ... بعد اینکه از مقام معظم رهبری سئوال واستفتاء کنید ما میخواهیم همچین کاری کنیم ایادرست است الزامی کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟// پاسخ استفتائ 1472 ...
این طرح حتی کلمه ی اولش " الزام "بر خلاف شرع است وباید قائل به تفکیک هم شد در مورد ثبت نشده ها حتی رأی و‌حدت‌ رو‌یه شماره 569 دیوان عالی کشور فقط درخصوص "الزام به تقاضای ثبت ملک خود " است که باید به ادارات ثبت اسناد مراجعه وتقاضای ثبت دهند تا اینکه مراحل ثبتی وآگهی های قانونی لیکن رسیدگی محاکم دادگستری به اختلاف متداعیین در اصل مالکیت ملکی که به ثبت نرسیده وجود دارد ... در مورد ثبت شده ها که این طرح هم نبود باید بروند محضر انتقال رسمی بدهند این طرح چیزی برای گفتن ندارد ...
قاعده لاضرر در فقه با این طرح اشتباه وخلاف شرع حق وحقوق مالکین شرعی که سندشون به هر علت ثبت نمی شود چه میشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
طرح پیشنهادی " تشدید مجازات قمه کشی وچاقو کشی در مکانهای عمومی " آرامش وامنیت جامعه را بر هم میزنند با شدت برخورد نمایید ...
با سلام واحترام درخواست از مجلس محترم : الحاق ماده واحده به قانون مجازات " تشدید مجازات قمه کشی وچاقوکشی در مکانهای عمومی وقدرت نمایی ومزاحمت ویا گلاویز شدن از طریق آنها وحتی مجازات حمل بدون درگیری آنها " در راستای افزایش امنیت عمومی جلوگیری از سلب آسایش " وببینید در طرح های نیروی انتظامی چقدر از این قمه ها و...جمع میشود ...
در ماده 5 چرا سازمان تامین اجتماعی مکلف است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه ربطی دارد ...بقیه نظرات را نیز برای استفاده دیگران بگذارید ...
اشکال تضییع حق ماده 3 :حساب کنید با این طرح نان چند مشاور املاک آجر میشه ... حق اونها را میگیرید میدید به دفاتر اسناد رسمی ...این امر مانع مراجعه مستقیم مردم به دفاتر اسناد رسمی نیست ...خوب این قشر مالیات میدهند مردم را باهم برای معامله پیدا میکنند مردم هم بدون مراجعه به بنگاه میروند دفاتر اسناد رسمی یعنی واقعا" با این طرحهها ابروی خودتونا بردید ...
این طرح برخلاف اصل آزادی قراردادها ی خصوصی افراد نیز هست ...
پیشنهاد :"ماده 1043 قانون مدنی را اصلاح فرمایید دختر رشیده بلافاصله پس از رسیدن به سن 30 سالگی نیاز به اذن پدر وحتی اجازه از دادگاه در ازدواج نداشته باشد ...تسهیل بنمایید ازدواج را ...
دلایل درخواست اصلاح ماده 1043 قانون مدنی : که دختر رشیده بلافاصله پس از رسیدن به سن سی سالگی رشیده محسوب وخودش می تواند بدون اذن پدر وتحصیل اجازه دادگاه که فقط ازدواج را به تاخیر می اندازد ازدواج کند ....نظر ایت الله بهجت : با فرض آن که دختر رشيده و عاقله است و زوجى را که براى خود در نظر گرفته کفو او مى‌باشد و با اجتماع تمام شرايط، پدر از اذن امتناع نمايد، اعتبار اذن پدر ساقط مى‌شود ...
آیت الله مکارم شیرازی : معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند. و از این سن به بالا به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد ...
بموجب بیانات مقام معظم رهبری " 1377/02/07
بیانات در دیدار جمعی از جوانان
من خودم توصیه‌ام این است که ازدواج را آسان بگیرند؛ مهریه‌ها زیاد نشود؛ جهیزیه‌ها سنگین نشود؛ در مراسم مهمانیها، خیلی ریخت و پاش نشود و اسراف‌آمیز نباشد. باید روی این کار شود. چقدر خوب است که از لحاظ فرهنگی و هنری تبلیغ شود، تا مردم اینها را فرا گیرند. اگر این را فرا گرفتند، من فکر میکنم که ازدواج آسان خواهد شد. الان نیاز به حمایت مجلس از ازدواجهای اسان وحتی ممنوع کردن ریخت وپاش وازدواجهای سنگین وبدعت های اینگونه افراد است ...
این طرح همان طرح های قبلی ارتقای اعتبار سند رسمی وطرح تطبیق اثر انگشت است که با ایرادات شرعی شورای نگهبان مواجه دوباره اسمش را عوض کردند ودوباره امون قبلی ها را گذاشتند الزامی شدن ثبت معاملات غیر منقول ... بجای این طرحهها سازمان ثبت اسناد کشور بیاد یک بخشنامه بده این جوانهایی که در ادارات ثبت اسناد پرونده دارند وانها را میدوانند کارشونا زودتر انجام بدهند تا تشکیل زندگی بدهند ...
اموال مجهول المالک قانون خاص وماده خاص خود را دارد ... ماده 12 قانون ثبت اسناد .اصلاحی 1322..
ببینید وقت چندروز مجلس صرف این طرح شده است ...
1393/04/16
بیانات در دیدار مسئولان نظام
تا میتوانید و فرصت هست کار کنید؛ فرصتها محدود است. ما اشخاص رو به زوالی هستیم، فرصت محدودی داریم، تا میتوانیم، تا هستیم، کار کنیم...
درخواست از نمایندگان محترم الان اولویتهای اول کشور ازدواج جوانان است ... رشد منفی جمعیت است ... بیانات امام خمینی رحمه الله علیه :

وظیفه ما و همه دست اندرکاران است که به این مردم خدمت کنیم و در غم و شادی ومشکلات آنان شریک باشیم که گمان نمی کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد. ...قلمها را در راه خدمت به این خلق به کار بیندازید؛ گفتار را در راه خدمت به مستضعفین، و اعمال را در خدمت به مستضعفین...
صرفنظر از ایرادات شرعی بالا اولا:" این مواد یکطرفه است و برای خود ادارات ثبت اسناد واشکال تراشی های غیر قانونی روساس ثبتی اگر کار مردم را انجام ندهند ومدارک هم تقدیم انها شد هیچ مجازاتی در نظر گرفته نشده ... ثانیا:" هر قدر دعاوی مربوط به اسناد عادی زیاد باشد هر چند درصد ما مجاز نیستیم برخلاف شرع اسلام قانونگذاری کنیم وشرع را زیر پا بگذاریم ...
سئوال از نمایندگان مجلس : الان ماده 62 قانون احکام دائمی مصوب 95 راجع اموال غیر منقول ثبت شده کلیه معاملات بیع وصلح ورهن ووعده یا تعهد باید رسمی باشد ... آیا قابل اجراست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟/پس طبق نص این ماده الان باید وعده وتعهد نیز رسمی در دفتر خانه باشد الان اینطوریه در جامعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پس چرا بنگاها هنوز مینویسند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ جواب بدید اگر جوابی دارید ؟؟؟؟؟//
قانون تسهیل تنظیم اسناد رسمی گفته دفاتر اسناد رسمی پس از دریافت " دلایل مالکیت " ... که اطلاق دارد شامل سند عادی نیز می شود ... نگفته دلایل رسمی مالکیت ... جواب بدید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
بر خلاف نظر فقهای شورای نگهبان هیچ کاری نمیتونید انجام بدید هر چند مجلس باشید اصل 4و94 قانون اساسی
بیانات امام خمینی رحمه الله علیه : «و الّا ما لَنا و الْقانوُنَ» «7» ماییم و قانون اسلام؛ علمای اسلامند و قرآن کریم؛ علمای اسلامند و احادیث نبوی؛ علمای اسلامند و احادیث ائمه اسلام. هر چه موافق دین و قوانین اسلام باشد ما با کمال تواضع گردن می‌نهیم و هر چه مخالف دین و قرآن باشد- و لو قانون اساسی باشد، و لو الزامات بین المللی باشد- ما با آن مخالفیم.جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۱۳ تا صفحه ۱۲۱
عنوان:سخنرانی در جمع علما و طلاب و اهالی قم (شرایط اسفبار سیاسی- اجتماعی)تاریخ:قبل از ظهر ۱۱ آذر ۱۳۴۱/ ۴ رجب ۱۳۸۲مکان:قم، مسجد اعظممناسبت:آغاز دروس حوزه علمیه قم پس از ختم غائله انجمنهای ایالتی و ولایتیموضوع:شرایط اسفبار سیاسی- اجتماعی، و بیان خدمات و مبارزات روحانیت شیعه؛ سیاستهای ضد دینی رژیم شاه‌حضار:حضّار: علما، فضلا، طلاب و اهالی قم‌شناسه ارجاع:جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۱۳ تا صفحه ۱۲۱
بیانات امام خمینی رحمه الله علیه : شما باید عملی که خودتان انجام می‌دهید، مطابق با موازین و قوانینی باشد که در اسلام است و در جمهوری اسلامی هست.
بیانات امام خمینی رحمه الله علیه : میزان، احکام اسلام است جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۴ تا صفحه ۳۳۰
من اشتباهی بودم ... این طرح نیز اشتباهی است ...
اینهمه مدرک از مردم در ثبت اسنادها میخواهند وثبت نمیکنند وپارتی بازی میکنند پس برای حی ثبت املاک گذاشته شده همان سند عادی کفایت میکرد ...
نظر شما
آخرین اخبار
سپاه ستون استوار امنیت و آرامش کشور است
الزام همه دستگاههای اجرایی به رعایت دستورالعمل‌های پدافندی
تقویت پدافند زیستی با محوریت کنترل آلودگی‌های صنعتی و بیماری‌های نوپدید
افزایش جریمه توقف کامیون‌های سنگین درمعابر شهر یزد تا ۲۵۰ هزار تومان
آسفالت بخشی از محور سخت گذر کفمه اندیکا
رونمایی پوستر یازدهمین جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران در سردشت
خدمات رایگان تشخیص و درمان هپاتیت در قم
بهره‌برداری از مدرسه خیّرساز «راه ایمان» در بندرعباس
۱۲۰ ثانیه از خبر‌های ۱۰ آبان قم
روایت دردناک مدیر بیمارستان التحریر از وضعیت پیکر شهدای غزه
دو نفر دیگر در ارتباط با سرقت از لوور بازداشت شدند
رایزنی برای تشکیل اتحادیه کاراته کشور‌های حاشیه دریای خزر در روسیه
راهیابی دانش آموز بوکانی به مسابقات جهانی مهارت شانگهای
گلایه از آلودگی زیست محیطی تهران
شهرستان ورامین به ۲۷ مدرسه جدید نیاز دارد
تاب‌آوری استان اردبیل در شرایط بحرانی ارتقا پیدا می‌کند
درمانگاه سرپایی بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود افتتاح شد
کشف ۱۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در اهواز 
محاصره ۱۷۷ هزار سودانی در شهری سوخته
اختلال در شبکه ارتباطی شرق مازندران
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
بی‌ثباتی قیمت برنج
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
قطع آب ادارات پر مصرف؛ قانون برای همه یکسان است
میدان امیر چخماق یزد
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)