• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۷۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

چگونگی آموزش مستقیم و غیرمستقیم برای کودکان

هدف در آموزش غیر مستقیم وسعت پیدا می‌کند و مفاهیم بیشتر می‌شوند. هر کودکی، هر قدر که بخواهد و بتواند، کشف می‌کند و یاد می‌گیرد.

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما،​ در آموزش غیر مستقیم هدف وسعت پیدا می‌کند و مفاهیم بیشتر می‌شوند. هر کودکی، هر قدر که بخواهد و بتواند، کشف می‌کند و یاد می‌گیرد. محدوده‌ای برای او تعیین نمی‌شود.

آموزش مستقیم کودکان یعنی چه؟
آموزش مستقیم هدفی خاص و محدود دارد که در آن کودک باید مفهومی معین را یاد بگیرد و آن را با مفاهیم قبلی ذهن خود مربوط کند و از آن در مسائلی که برایش پیش می‌آید بهره بگیرد. مثلاً آموزگار حرف «ن» را به کودک می‌آموزد؛ او باید آن را یاد بگیرد و کلماتی را که در آن‌ها حرف «ن» بکار رفته است بخواند و بنویسد ودر همه جا آن را باز شناسد، یا از راه مشاهده‌های گوناگون دریابد که گیاه از دانه می‌روید؛ بتواند دانه را باز بشناسد، آن را بکارد و اهمیت دانه را از نظر زندگی گیاهی دریابد.

 

آموزش مستقیم و غیرمستقیم برای کودکان چگونه باید باشد؟


آموزش مستقیم یعنی:

  • بچه را مجبور کنیم به یادگیری مفاهیمی که حتی شاید به آن‌ها علاقمند نباشد
  • به طور مستقیم از او بخواهیم در فلان کلاس شرکت کند
  • تا آخر سال چند شعر حتی کودکانه حفظ کند
  • شهر‌های مختلف ایران بعلاوه بنا‌های باستانی هر شهر را بشناسد
  • همسایگان شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ایران را بشناسد
  • به کلاس‌های ورزشی خاصی که مطابق میل کودک نیست مثل شطرنج، ژیمناستیک و ... برود
  • در کلاس‌های زبان برای کودکان زیر ۷ سال شرکت کند
  • حتما کتاب‌هایی با مفاهیم خاص و درس‌های آموزنده بخواند

در آموزش مستقیم از کودک می‌خواهند که از راه‌های مختلف (مکتوب، شفاهی و عملی) دانسته‌های خود را بازگو کند؛ در واقع بدین گونه از او به طور مستقیم امتحان گرفته می‌شود و با نمره دادن میزان دانسته‌های او را می‌سنجند. در آموزش مستقیم کودک مقید و محدود است. باید بنشیند، مشاهده کند، گوش بدهد، یاد بگیرد، تمرین کند و در چهارچوب معین فعالیت داشته باشد. در اغلب موارد نه تنها از طریق آموزش مستقیم کودک چیزی نمی‌آموزد بلکه در برابر آموزش مستقیم از طرف مربی، والدین، خانواده و حتی مدرسه جبهه گیری هم می‌کند و در بهترین حالت فقط از ترس پدر و مادر به این نوع آموزش تن می‌دهند.

نکته: آموزش مستقیم تا سن ۷ سالگی برای کودکان مضر و مانند سم است. آموزش مستقیم برای بچه از بدو تولد تا ۷ سالگی ممنوع است.

آموزش غیرمستقیم کودکان چیست؟
در آموزش غیر مستقیم هدف، وسعت پیدا می‌کند و مفاهیم، متعدد و گوناگون می‌شوند. هر کودکی، هر چقدر که بخواهد و بتواند، کشف می‌کند و یاد می‌گیرد. محدوده‌ای برای او تعیین نمی‌شود. کودک در فعالیت ها، بیشر آزادی دارد. آموزش برایش جنبه بازی و سرگرمی پیدا می‌کند. می‌تواند خود برنامه اش را تنظیم کند و پرسش‌های گوناگون در زمینه آنچه فهمیده و کشف کرده است مطرح کند. ارزشیابی از دانسته‌های او نیز غیر مستقیم انجام می‌شود. آنچه در گفتگو، یا فعالیت‌های انفرادی و گروهی از او دیده می‌شود کافی است. امتحان و نمره‌ای در کار نیست. آموزش پیش از دبستان را در بیشتر کشور‌های جهان، نوعی آموزش غیر مستقیم می‌دانند. حتی در بسیاری از کشور‌ها کوشش دارند آموزش دبستانی را هم به طور کامل، یا دست کم قسمتی از آن را غیر مستقیم کنند.

 

آموزش مستقیم و غیرمستقیم برای کودکان چگونه باید باشد؟

 

به طور کلی، آموزش غیر مستقیم با روحیه جستجو گر و کنجکاو سازگارتر است و کودک را به شوق و ذوق بیشتری برای اکتشاف و یادگیری بر می‌انگیزد؛ با رشد بدنی او نیز مناسب‌تر است، زیرا از نشستن بیش از اندازه او جلوگیری می‌کند و او را به حرکت و فعالیت وا می‌دارد. با یاد گرفتن به معنای واقعی نیز هماهنگی بیشتر دارد، چه تنها توانایی درک و علاقه مندی کودک سبب می‌شود که میزان یادگیری او گسترش یابد. لحظه‌ای را تصور کنید که گربه‌ای را برای مشاهده به کودکستان آورده اید؛ بی درنگ کودکان به دور گربه جمع می‌شوند. دست و پا و بدن او را لمس می‌کنند، و با سوالات زیر روبرو می‌شوند:
گربه چه می‌خورد؟
کجا می‌خوابد؟
چگونه از درخت بالا و پایین می‌رود؟
چرا می‌تواند از فاصله‌های زیاد به بالا بپرد؟
چرا همیشه با پا به زمین می‌افتد؟
چرا شب چشم هایش می‌درخشد؟
سبیل هایش برای چیست؟
از چه خوشش می‌آید؟
چرا وقتی که به پشتش دست می‌کشیم، خر خر می‌کند؟
چرا خودش را می‌لیسد؟
چرا زبانش زبر است؟
چگونه و در چه مواقعی بچه هایش را از جایشان بیرون می‌آورد؟
چگونه از خود و بچه هایش دفاع می‌کند؟
دشمنش کیست؟
چگونه بچه می‌زاید؟
بچه هایش چه شکلی هستند؟
چه می‌خورند؟
چطور موش شکار می‌کند؟
و ده‌ها سوال دیگر.

در آموزش غیر مستقیم، به همه این سوالات می‌توان جواب داد. برای این گونه آموزش می‌توان برنامه مشاهده و فعالیت تنظیم کرد و بچه‌ها را به تفکر و مشاهده دقیق‌تر واداشت. در آموزش غیر مستقیم مشاهده یک حیوان، فرصتی برای یادگیری وسیع تر، غنی‌تر و همه جانبه ایجاد می‌کند و از همان ابتدا ارتباط کودک را به طور کامل با محیط اطرافش برقرار می‌کند. همان گربه سبب می‌شود که کودک به حیوانات علاقه‌مند شود و به مشاهده و کشف چگونگی زندگی آن‌ها بپردازد، و طرز رفتار با حیوانات را بیاموزد.
در کودکستان‌ها همیشه باید از روش غیر مستقیم برای آموزش استفاده کرد مگر در موارد استثنایی مثلا آداب معاشرت، بهداشت، یادگیری شعر و ترانه. حتی این‌ها را نیز تا حد امکان باید به شکل آموزش غیرمستقیم، یعنی به صورت بازی و فعالیت اجتماعی، به کودکان عرضه کرد تا با اشتیاق بدان روی بیاورند.
دفتر سرمشق، آموزش خواندن و نوشتن و حساب کردن، نمره و تکلیف شب، تشویق و تنبیه، جریمه، گرفتن دست بچه و کمک کردن به او برای نوشتن، یا پرسیدن آموخته‌ها به صورت سوال و جواب در کلاس‌های کودکستان از اشتباهات بزرگ است که نتیجه‌ای منفی دارد و کودک را از یادگیری واقعی باز می‌دارد و حتی کودکان فعال و جستجوگر را افسرده و خسته می‌کند.
ممکن است عده‌ای از خانواده ها، که خود کمتر تجربه‌ای از آموزش غیر مستقیم دارند، روش آموزش مستقیم را بپسندند، اما مربی باید از آن به طور کامل بپرهیزد و تا جایی که امکان دارد امتیاز‌های آموزش غیر مستقیم را به خانواده‌ها یادآور شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
شکست تیم والیبال شهید املاکی لنگرود در برابر افق قم
جام جهانی شطرنج، صعود مقصودلو به دور چهارم
شاهمیری: داوران زن ایران از نظر دانش و تکنولوژی از مردان جلوتر هستند
تماشای پاییز هزار رنگ در لرستان
کشف ۳۸ دستگاه ماینر در شادگان
دومین جشنواره بین‌المللی «معروف» کلید خورد
شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش‌رو در راستای توسعه روستا‌ها
باختی دیگر برای داماش گیلان اینبار در برابر مس شهربابک
ترکیه سومین قربانی تیم ملی در ریاض/ تداوم صدرنشینی شاگردان اکبری
ضرورت همکاری دستگاههای اجرایی لرستان برای مبارزه با مواد مخدر
فراخوان ٢۶ بازیکن فوتبال کشورمان برای حضور در رقابت های العین امارات
ادامه کار ساخت سد ماندگان وزیر نیرو را به مجلس کشاند
شعبان‌خمسه: تیم قزاقستان قدرتمند بود
انتصاب قائم مقام صداوسیمای مرکز خلیج فارس
تاکید استاندار خوزستان بر لزوم آسیب‌شناسی موانع تولید در استان
نیمکت‌های امید؛ از وام دانشجویی تا درخشش دانش‌آموزان قزوینی در نوبل ایرانی
ماده ۱۸ و ۱۳ قانون آموزش و پرورش نیاز به اصلاح دارد
تراکتور در خرم آباد زمین گیر شد
مهرصادقی رئیس کنفدراسیون اسکی روی آب آسیا شد
سرمای شبانه همچنان تداوم دارد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)