• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۱۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
سیاسی » مجلس

واگذاری بندر نفتی خلیج فارس به یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی

نماینده درخواست کنندگان طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مطابق اخبار واصله ۷۰ درصد بزرگترین بندر نفتی ایران به یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور سپرده شده و ردپای رانت و تبانی به خوبی در این واگذاری به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت؛ آقای علی خضریان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده درخواست کنندگان طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی، گزارش این طرح را به شرح زیر قرائت کرد:
طی مدت گذشته شکایاتی را در کمیسیون اصل نود در مورد برخی تخلفات در سازمان بنادر که بخشی در حال رسیدگی است و بخشی نیز در کمیسیون اصل ۹۰ بر مبنای طرز کار جدای از وجود تخلفات، امکان ورود اصل ۹۰ به صورت مجزا را ندارد و نیاز به اختیاراتی از طرف شما نمایندگان دارد تا درکمیسیون عمران این تحقیق و تفحص انجام شود.
بنا به اطلاعات واصله در سال‌های اخیر در سازمان بنادر و دریانوردی تخلفات عدیده‌ای صورت پذیرفته که موجبات نگرانی‌های فراوانی را فراهم نموده است، طبق ماده ۳۱ آئین نامه معاملات سازمان بنادر و دریانوردی که اصلی‌ترین مفر‌های فساد در این سازمان است. هیات عامل می‌تواند هر تصمیمی که بخواهد، بگیرد و عملاً هیچ نظارتی بر این سازمان وجود ندارد! هیات عامل سازمان اختیارات فراوانی دارد و طبق اخبار رسیده در سنوات گذشته بدون هیچ مزایده و یا مناقصه‌ای و بر اساس روابط، محوطه‌های بندری و اسکله‌ها و... را واگذار کرده که مفسده‌های بسیاری را به همراه داشته است. نظارت پذیری این سازمان عمیقا ضعیف بوده و در حاشیه‌ای قرار گرفته که از چشم نظارتی مجلس و دستگاه‌های نظارتی دور بوده است و بسیاری از پرداختی‌ها از محل وجوه اداره شده سازمان که یکی از کانون‌های مفسده است، حساب و کتاب درستی ندارد.
برخی از موارد این تخلفات به شرح ذیل می‌باشد:
۱- مطابق اخبار واصله ۷۰ درصد بزرگترین بندر نفتی ایران (بندر نفتی خلیج فارس) به فردی سپرده شده که یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور است. ظاهرا تمامی کسانی که تصمیم‌گیرنده در این واگذاری بوده-اند (هیات عامل سازمان)، اکنون عضو هیات مدیره و سهامدار این شرکت هستندکه در این صورت ردپای رانت و تبانی به خوبی در این واگذاری به چشم میخورد و به طور حتم مجلس باید رسیدگی کنیم که این اطلاعات تا چه اندازه صحت دارد و عجیب‌تر آنکه واگذاری ابتدا ۲۵ ساله بوده و با یک برگ کاغذ و بدون هیچ حساب و کتابی، قراداد این شرکت را نیز به ۴۰ سال افزایش داده‌اند!
۲- در اقدامی عجیب مدیرکل سابق فناوری اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی، علیرغم هزینه کرد میلیارد‌ها تومان جهت بکارگیری تجهیزات جدید و جمع کردن کل سرور‌های مستقر در بنادر، ظاهراً کلیه اطلاعات حیاتی این سازمان که در سازمان بنادر هم در حوزه مقابله با تحریم‌های ظالمانه علیه نظام جمهوری اسلامی لازم و ضروری بوده، این اطلاعات از سازمان را از دست داده و اکنون بسیاری از اطلاعات مالی در سازمان بنادر و دریانوردی قابل برگشت نیست که از جمله آن اطلاعات سند‌های مالی شرکت‌های کشتیرانی است که با بحران مواجه شده و در تسویه حساب با مشتریان خود گرفتار مانده‌اند.
بسیاری از دلسوزان حوزه بندری و دریایی معتقدند این اقدام عمدی بوده و برای سرپوش گذاردن بر سوءمدیریت‌ها و فساد کلان در این مجموعه رخ داده است. برآورد اولیه‌ی آسیب به بنادر در پی این اتفاق ۱۰۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.
۳- سازمان بنادر و دریانوردی به هیچ وجه حاضر به درج فیش حقوقی و سطح پرداختی به مدیران خود در سامانه شفافیت نیست. در این سازمان همچنان حقوق‌های نجومی جریان داشته و به بهانه‌های مختلف پاداش‌های فصلی و سالانه بی حساب و کتاب پرداخت می‌شود. سفر‌های خارجی بی ضابطه و فراوانی نیز به خرج شرکت‌های بندری و دریایی در این سازمان به وفور انجام می‌گیرد که می‌تواند مورد بررسی ما در هیات تحقیق و تفحص قرار گیرد.
۴- ریشه بسیاری از مفاسد سازمان بنادر و دریانوردی را باید در صندوق بازنشستگی این سازمان و شرکت‌های وابسته به آن جستجو کرد. طی یک سال اخیر تعداد زیادی از مدیران این صندوق بازداشت شده‌اند و حق مجلس است که بداند در این مجموعه که این همه مدیر بازداشتی دارد، چه اتفاقی می‌افتد؟ و دستگاه نظارتی موظف است به این موضوع ورود کند. بخش خصوصی حاضر در بنادر کشور عمیقا نسبت به شکل گیری رویه‌های غلط از جمله شریک شدن اجباری برخی اعضای هیأت عامل در شرکت‌ها به عنوان شرط تمدید قرارداد‌های اپراتوری و خدمات بندری در عذابند و به گونه‌ای سازمان را تبدیل به سازمانی برای پیشبرد کار‌های خصوصی خود کرده اند. سوال مهم اینجاست که چرا وجوه اداره شده سازمان بنادر که حاصل درآمد‌های کلان ارزی است، هرگز حسابرسی دقیقی نمی‌شود؟ این وجوه بسیار فراتر از تصور بوده و سازمان بنادر و دریانوردی را متاثر از این درآمد کلان به کانونی برای زد و بند‌های سیاسی بدل ساخته است!
همچنین طبق اخبار واصله، ده‌ها منزل مسکونی در مناطق شمالی تهران که ارتباطی به محل کار مدیران سازمان که در مناطق دریایی جنوب یا شمال کار می‌کنند، ندارد، به رقم‌های بسیار نازل و اقساطی به برخی اعضای هیأت عامل و مدیران کلان سازمان واگذار شده و هیچکس پاسخگو نیست.
۵- مطابق اظهارات دلسوزان، سازمان بنادر و دریانوردی در یک فقره میلیون‌ها دلار پول را در قالب خرید‌های سازمان بازنشستگی به حساب فردی واریز کرده و نامبرده پس از دریافت همه این مبلغ از کشور متواری شده است و مشخص نیست سرنوشت این پول بیت المال به کجا رسیده است! این موضوع و موضوعات مشابه که متواتر گزارش شده است باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
۶- باید بررسی شود، واگذاری اخیر اراضی در بندر شهید رجایی به شرکتی به نام "دریا پیکر" با چه ماهیتی صورت گرفته است؟ این شرکت که در واقع متعلق به برخی مدیران عالی سازمان بنادر و دریانوردی است در اقدامی عجیب و غیرقابل باور به مدت ۳ سال از بوشهر به بندر شهید رجایی آورده می‌شود و گفته می‌شود بدون ریالی سرمایه‌گذاری و فقط با تجهیزات سازمان، سالی ۱۲۰ هزار کانتینر به این شرکت واگذار و درآمدی معادل ۶۰۰ میلیلیارد تومان نصیب آن شده است. درصورت صحت خبر، به عبارتی کار نگهداری و بارگیری با تجهیزات سازمان بنادر، ولی با فاکتور شرکت دریا پیکر انجام می‌گیرد و در بندر شهید رجایی به این شرکت محوطه‌ای داده شده و کار تخلیه و بارگیری را بدون تکمیل محوطه شروع کرده است.
۷- ضمن اینکه بررسی‌های میدانی حاکیست، سازمان بنادر در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در جنوب کشور و در استان‌های محروم بوشهر و هرمزگان انجام نداده و در استانی که بیش از ۸۰ درصد درآمدش را از آن کسب می‌کند، حاضر نیست ۲۰ کیلومتر راه دسترسی مناسب فراهم کند و یا نقش متقابل بندر به شهر همجوار خویش را ایفا کند.
تصمیم شما برای تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند نقطه تاریکی در مجموعه‌ای که زیرنظر دستگاه‌های نظارتی نبوده را اصلاح کند و با متخلفان برخورد شود و در جا‌هایی که رویه‌های قانونی و برخی مفر‌های فساد، زمینه تخلفات عدیده را فراهم می‌کند، رقم می‌خورد.
از نمایندگان درخواست می‌شود با رأی مثبت به تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی، هیات تحقیق و تفحص را در این زمینه یاری کنید.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (بیست و چهارم آذر ۱۴۰۴)
هشدار بارش باران شدید در ۴ استان
خالی ماندن ظرفیت‌های رشته‌های تخصصی پزشکی
بی قانونی و گنگ
ریل گذاری بیش از ۵۰ درصد راه آهن چابهار به زاهدان
مخالفت مردم لبنان با خلع سلاح حزب الله
گودبرداری غیر اصولی در شهر طالقان حادثه آفرید
دستور ویژه استاندار سیستان و بلوچستان برای رسیدگی به پرونده قتل کودک چابهاری
ارسال بیش از ۱۱۳۳ اثر به دومین همایش ملی امامت‌پژوهی در واحد پردیس
پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری دی ماه از فردا
مجموعه کتابهای «نوجوان ایرانی » رونمایی شد
کشف انبار بزرگ احتکار برنج
انتصاب اعضای جدید هیات‌مدیره منطقه آزاد مهران
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۴ آذر ۱۴۰۴
جهاد کشاورزی زنجان، سازمان برتر کشور شد
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۴ آذر ۱۴۰۴
افزایش کشت گیاهان دارویی در زنجان
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
مصاف خیبر و استقلال تهران فردا در خرم‌آباد
ضرورت پرداخت تسهیلات برای دوگانه سوز کردن واحد‌های نانوایی شهرستان خرم‌آباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
امروز ؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
ثبت همه املاک فاقد سند الزامی شد
­بازگشت جمعی از افتخار آفرینان کشورمان از بازی‌های پاراآسیایی جوانان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۳ آذر
دو وب‌سایت فروش بلیت الکترونیکی هواپیما مسدود شد
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
اعلام وضعیت فعالیت مدارس در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
آغاز پیش ثبت نام اعتکاف دانش آموزی در استان کرمان  (۱ نظر)