• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۱۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
اردبیل » علمی فرهنگی

اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز خودرو

اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز در اردبیل به ثبت رسید.

اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز خودروبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل؛ رئیس مرکز نوآوری و رشد واحد‌های فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از ثبت اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز خودرو توسط یکی از واحد‌های فناور مستقر در این مرکز خبر داد.

دکتر برومند صلاحی گفت: این محصول توسط شرکت دانش سازان لنت مهراد از واحد‌های فناور مستقر در این مرکز طراحی و پس از ثبت برند با نام لنت مهراد، در مرحله تولید تجاری است.
رئیس مرکز نوآوری و رشد واحد‌های فناوری دانشگاه محقق اردبیلی افزود: با تداوم حمایت‌های این مرکز و سایر سازمان‌ها مربوطه، میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت دانش سازان لنت مهراد و مخترع این محصول هم گفت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همچنین ایجاد دانش فنی در زمینهٔ طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورد استفاده در لنت ترمز خودرو از فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی را در مرکز نوآوری و رشد واحد‌های فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم آورد.
دکتر آیدا معزی پور افزود: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی، متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شده‌اند با تکیه بر دانش فنی و همچنین تجارب کسب شده در صنعت، محصول خود را با توجه به نیاز بازار و همچنین مطابق با معیار‌های زیست محیطی تولید و عرضه کند.
وی افزود: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد به‌کار رفته در آن، انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخ‌های خودرو می‌شود.
معزی پور تصریح کرد: ترکیب به کار رفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیت‌های گوناگون تشکیل شده و مواد به‌کار رفته در آن در ۴ گروه اتصال‌ دهنده، پرکننده، اصلاح‌کننده اصطکاک و الیاف طبقه‌بندی می‌شوند.
مدیرعامل شرکت دانش سازان لنت مهراد ادامه داد: این ترکیب باید به گونه‌ای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد کند و نرخ سایش آن که معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آن چنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آن قدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.
معزی پور تصریح کرد: لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در برابر حرارت بالای ناشی از ترمز گیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.
مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس افزود: یکی از موادی که سبب بهبود ویژگی‌های تریبولوژی لنت ترمز می‌شود، مس است که به دلیل دارا بودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت می‌شود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دما‌های بالا جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده است که مس و همچنین سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیط‌زیستی می‌شوند و با محیط‌زیست سازگار نیستند؛ بنابراین لازم است بر اساس مقررات مربوطه تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن نیز مطلوب است.
معزی پور ادامه داد: محققین شرکت دانش سازان لنت مهراد پس از سال‌ها تجربه و تحقیق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطان‌زا) شده‌اند که کلیه ویژگی‌های آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمز گیری ایجاد نمی‌کند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همچنین قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برخورد با صیادان غیرمجاز در رودخانه زاب سردشت
آمریکا از اسرائیل در نسل کشی غزه حمایت می‌کند
آزادی پنج زندانی جرایم مالی غیرعمد در ارومیه
شهرکرد سردترین مرکز استان در کشور
شورای عالی انقلاب فرهنگی ، قطب‌نمای هدایت نهاد‌های علمی است
درگذشت مادر شهیده فاطمه حیدری در دزفول
روایت یلدای مازندرانی‌ها در سوته ساری
دستگیری شکارچی غیرمجاز قوچ وحشی در منطقه شکارممنوع مرور
چهار گام فرهنگی برای تبلیغ دینی در نیشابور
اخطار بهداشتی به ۲۵۰ واحد صنفی متخلف در همدان
استمرار آلودگی هوا در جنوب غرب خوزستان
تجلیل از پاکبانان شهر قزوین در شب یلدا
آزادی ۱۱۰ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان سیستان و بلوچستان
ایرانیان مقیم بوسنی یلدا را گرامی داشتند
حمل‌ونقل زمینی و دریایی، پیشران توسعه اقتصادی استان بوشهر
اختصاص نیافتن منابع ارزی از بودجه ۱۴۰۴ برای واردات خودرو
پدر شهید حمزه رضائی آسمانی شد
بازرسی مستمر از سکو‌های فروش آنلاین طلا در قم
پیش بینی هواشناسی هرمزگان یکم دی ۱۴۰۴
رشد ۵۷ درصدی سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
مدرسه تلویزیونی با رویکرد آموزش واقعی و عدالت‌محور به‌طور جدی دنبال می‌شود
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
فردا؛ پایان مهلت ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم سال ۱۴۰۵
۲۴ محور شریانی و غیر شریانی مسدود است
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۵ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)