پخش زنده
امروز: -
مدرس دانشگاه: علت مشکل فروش و ضعف در جلب مشتری، ضعف تولیدکنندگان در بازاریابی است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان شمالی آقاي بهرام زاده، مدرّس دانشگاه در استودیوی خبر ۲۰ شبکه اترک، علت مشکل فروش و ضعف در جلب مشتريِ توليدکنندگان استان را نداشتن بازاريابي درست دانست و افزود: شناخت درست علايق مشتري، توجه به اقتضائات مکاني و زماني او، و کاستن از قيمت تمام شده کالا، لازمه موفقيت است.
او افزود: بازاریابی، اجزائی دارد که فروشندگان ما از آن بی اطلاع هستند و در علم جدید کسب و کار، تولیدکنندگان باید بازار و نیاز مشتریان را بشناسند و شناخت بازار یعنی اینکه تولیدکننده، مصرف کننده بالقوه و بالفعل، رُقبا، بانکها و موسسات طرف دریافت وامها، برای رونق کسب و کار خود را شناخته و به نیاز مشتریان خود واقف باشد.
وی حفظ مشتری را از دیگر مهارتهای بازارداری برشمرد و گفت: اگر مشتری رضایت نداشته باشد، خیلی راحت تولیدکننده را ترک میکند.
بهرام زاده گفت: علم؛ ثابت کرده است که یک مشتری ناراضی، نارضایتی خود را به ۸ نفر، بطور مستقیم و به ۲۰ نفر بطور غیرمستقیم منتقل می کند و ۹۸درصد مشتریهای ناراضی، بدون اینکه به تولیدکننده چیزی بگویند، به بهانههای مختلف تولیدکننده را ترک میکنند.