• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۲۷۱۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
با استفاده از کریدور شمال- جنوب ایران

کاهش ۲۵ روزه زمان حمل کالا از اروپا به هند

مدیرعامل راه‌آهن گفت: با بهره برداری از کریدور شمال- جنوب در ایران زمان حمل کالا از فنلاند در اروپا تا هندوستان به ۲۰ روز می‌رسد که در مقایسه با مسیر دریایی ۲۵ روز زودتر خواهد بود.

کاهش ۲۵ روزه زمان حمل کالا از اروپا به هندبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سعید رسولی در حاشیه همایش تجاری ایران و هند در جمع خبرنگاران افزود: راه آهن ایران از بندرعباس تا رشت متصل شده و کریدور شمال - جنوب برای تکمیل شدن نیاز به تکمیل راه آهن رشت به آستارا در مسافت ۱۶۴ کیلومتر دارد که آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی بر اولویت اجرای این طرح تاکید دارد.
 
وی اضافه کرد: قبلا ۴۰ کیلومتر از این طرح تعریف شده بود، اما به دلایلی عملیاتی نشده بود که با دستور وزیر در اولویت طرح‌ها قرار گرفت که امیدواریم هرچه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.
 
آقای رسولی گفت: در همین فاصله‌ای که تکمیل راه آهن رشت به آستارا در اولویت قرار گرفت نخستین قطار ترانزیتی را از اروپا به هندوستان در ماه گذشته عبور دادیم یعنی از آستارا به رشت را به صورت ترکیبی و از رشت تا بندرعباس نیز توسط قطار این محموله‌ها حمل شد و از بندرعباس تا هندوستان نیز از مسیر دریایی استفاده کردیم.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: طرح مهم دیگری که در دست ساخت داریم طرح راه آهن چابهار به زاهدان است که با سرمایه گذاری از محل صندوق توسعه ملی تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود، زیرا مسیر ریلی بسیار خوبی هم به سمت چین و هم به سمت کشور‌های حوزه سی آی اس ایجاد می‌شود.
 
آقای رسولی ادامه داد: قطعه بعدی خط آهن ما در مسیر کریدور شمال به جنوب راه آهن زاهدان به سمت بیرجند است که با تکمیل آن کریدور شمال به جنوب از مبدا چابهار نیز شکل می‌گیرد.
 
وی گفت: برای شکل گیری کریدور فقط وجود راه آهن کفایت نمی‌کند بلکه در نشست‌های متعددی که با کشور‌های مسیر داشتیم تامین ناوگان مورد نیاز از جمله بحث‌ها بود که البته قرار نیست همه این ناوگان از ایران تامین شود این قطار از اروپا تا ایران می‌آید و مسیر ایران به هندوستان نیز به صورت دریایی طی می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: در ششمین نشست کشور‌های مسیر کریدور شمال جنوب که هفته آینده در آذربایجان انجام می‌شود سیر ناوگان کشور‌های مسیر را در قلمرو سایر کشور‌ها بررسی می‌کنیم که از جمله آن نظام تعرفه‌ای است، زیرا مجموع تعرفه‌هایی که در کشور‌های مسیر تعیین می‌شود باید مسیر را از نظر قیمت اقتصادی کند.
 
آقای رسولی درباره تاثیر اتفاقات افغانستان بر راه آهن ایران به افغانستان گفت: براساس قراردادی که با افغانستان داریم بهره برداری از راه آهن افغانستان تا زمانی که آن‌ها آمادگی مدیریت پیدا کنند توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد ما هم برنامه‌های آموزشی را برای نیرو‌های راه آهن افغانستان برگزار کردیم و این آموزش‌ها به خوبی در راه آهن جمهوری اسلامی سپری شد البته قدرت گیری طالبان قدری در کار توقف ایجاد کرد، اما از سرگیری حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور نشان می‌دهد که می‌توانیم از شبکه ریلی ساخته شده استفاده کنیم.
 
وی افزود: مذاکرات با راه آهن افغانستان در حال انجام است تا حمل و نقل بار را از طریق شبکه ریلی به مقصد افغانستان از سرگیریم.
 
 همچنین احسان محبی نماینده گروه اقتصادی تدبیر نیز در حاشیه این همایش با اشاره به این که با طرف‌های هندی در حوزه‌های انرژی، پتروشیمی و دارویی همکاری داریم گفت: علاقه مندی دو طرف برای گسترش همکاری‌ها در حوزه تحقیق و توسعه و همکاری برای راه اندازی خط تولید مشترک دارویی در ایران و کشور‌های همسایه وجود دارد این موضوع در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با سرعت بیشتری اجرایی شود.
 
وی افزود: در این بین عملیاتی شدن بندر چابهار در مسیر تبدیل شدن ایران به قطب اقتصادی منطقه کمک کننده خواهد بود و اگر بندر چابهار به طور کامل راه اندازی شود بی اثرسازی تحریم‌ها عملیاتی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
راه آهن رشت آستارا پیمان کار دارد و فقط تامین مالی ویژه پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم است مورد نیاز است !!! در مورد ایجاد بسیتر کریدور شممال به جنوب و گسترش آن به صورت وسیع تر و بهینه تر باید گفت که گسترش ترانزیت از طریق بنادر در دریای خزر و نائگان کشتی های ترانزیتی بسیار موثرتر است !!!! به طور مثال میزان باری که می تواند به صورت حمل نقل ریلی و جاده ای به بندر آستارخان روسیه برسد به چند صد میلیون تن در سال می تواند برسد !!! جابجایی این میزان بار از طریق دریای خزر به بنادر شمالی ایران و سپس ترانزیت آن از طریق جاده یا ریل به بنادر جنوبی !!! می تواند حجم بسیار بالاتری از بار را سالانه در بر بگیرد و این مزیت را دارد که تجمیع بار در بنادر ترانزیت و حمل آن به بنادر دیگر و سرانچام ارسال آن از طریق آب های آزاد هم در وسعت بیشتری می تواند انجام شود و هم مرسوم است !!! در مقابل درست است که راه آهن ویژگی سرعت را در خود دارد !!! ولی محدودیت سالانه 8 میلیون تنی آن سودی قابل توجهی در ترانزیت بار به ایران نمی دهد و صرفا یک ویژگی مثبت است !!! گسترش ترانزیت در دریای خزر از طریق اتصال بین بنادر روسیه و ایران و بنادر جنوبی می تواند زمینه ساز یک مسیر و بستر ترانزیتی بسیار گسترده و دائمی باشد انشاالله انشاالله انشاالله !!!!!
نظر شما
آخرین اخبار
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در ۲۲ آذر
رقابت بانوان تنیسور در جام حذفی تنیس
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
۶۰ هزار نفر در صف ثبت قرارداد‌های ملکی
خبر‌هایی از برگزاری جشن های میلاد حضرت فاطمه(س)و هفته مادر در استان سمنان
ارزیابی ۵۳ اثر هنری البرز در داوری مهر اصالت ملی
ورزشی‌های بیست ویکم آذر ماه در استان سمنان
مرگ پنج نوجوان هرمزگانی در تصادف موتورسیکلت‌ها
غیر حضوری شدن برخی مدارس سمنان
اجرای طرح مهر ماندگار در سراب
برگزاری اجلاسیه ده روزه کنگره شهدای البرز
شهرداری‌ها نقش محوری در توسعه متوازن شهر دارند
آغاز اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین در جایگاه‌های سوخت مهاباد تا ساعاتی دیگر
مجروح شدن فرمانده انتظامی مشهد و یک مامورپلیس، حین انجام وظیفه
گزیده خطبه های نماز جمعه شهر یاسوج
اهدای ۳۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند بنابی 
هشدار پلیس؛ با احتیاط برانید
آغاز به کار بازار میوه توسط شهرداری میانه
هوا در اصفهان سردتر می‌شود
بازگشایی محور راهبردی در قلب بافت فرسوده شهرضا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
مشق مادر، روایت شیرین از یک کلاس درس
بانوان ایرانی در دفاع مقدس ۱۲ روزه، پشتیبان رزمندگان شدند
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)