• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۵۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹
خوزستان » اقتصادی
گزارش مکتوب ...

قِصه تکراری گرانی میوه در اهواز+ فیلم

پایش قیمت‌ چند قلم میوه پر مصرف در خُرده فروشی‌های ۲۵ مرکز استان و مقایسه آن با نرخ‌های اهواز حاکی از آن است که با گرانی ۱۰ تا ۲۰ درصدی میوه نسبت به متوسط کشور مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ؛ در میان شلوغی و همهمه یکی از بازار‌های محلی شهر اهواز، میوه‌های نوبرانه پاییزی مثل خرمالو و نارنگی چشم هر عابری را نوازش می‌دهد.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

اما حتی این جلوه و آب ورنگ هم کمتر رهگذری را برای به خرید آن‌ها دست به جیب می‌کند.
همین هفته گذشته بود که رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار اعلام کرد قیمت ۷۰ درصد میوه‌ها ۱۰ درصد گران شده است.

هزینه نگهداری میوه در سردخانه ، دخالت دلالان و نبود نظارت از مهمترین علت‌های گرانی میوه در سطح کشور می‌باشد ، اما این گرانی‌ها دراهواز محسوس‌تر است.

بر اساس اطلاعات میدانی شهروند خبرنگاران ما از بازار‌های خُرد شهر‌های مختلف و مقایسه قیمت نارنگی، موز و سیب در مراکز استان‌های مختلف متوجه شدیم که در بازار خُرد میوه و تره بار اهواز با گرانی ۱۰ تا ۲۰ درصدی میوه و تره بار نسبت به سایر شهر‌های کشور مواجه هستیم. (پایش‌ها در مناطق متوسط هر شهر ملاک قرار گرفته است).

با پایش قیمت سیب ، نارنگی ، موز در ۲۵ مرکز استان ، میانگین قیمت هر کدام به ترتیب ۱۴ ، ۱۶ و ۲۸ هزار تومان تخمین زده شد ، در حالی که قیمت این میوه‌ها در شهر اهواز به ترتیب حدود ۱۸ ، ۱۹ و ۳۵ هزار تومان است.

صادرات بی ضابطه محصولات از مبادی تولید

یکی از دلایل افزایش قیمت میوه در شهر اهواز ، فروش میوه به عراقی هاست هر محصولی در عراق کم باشد تجار عراق برای تهیه ‎اش به اهواز می آیند. قیمت هم برایشان فرقی ندارد و همین موجب می‌شود ناگهان قیمت یک جنس در اهواز افزایش یابد.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

البته همه جای کشور خریدار عراقی پیدا می‌شود ؛ تجار عراقی حتی ازباغ دار‌ها به صورت مستقیم میوه‌ای که هنوز بر درخت است و برداشت نشده را خریداری می کنند.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که باغدار هنگام فروش محصولش به دلال یا خریدار هیچ فاکتوری رد وبدل نمی‌کند و این موضوع که باغدار میوه را به چه کسی و با چه قیمتی فروخته قابل رد یابی نیست؛ بنابراین تنها موقعیت مرزی خوزستان علت گرانی میوه نیست.

اهواز تولید کننده میوه نیست

اهواز به نوعی مصرف کننده میوه محسوب می‌شود و میوه از مبادی تولید به خوزستان حمل می‌شود و بار فروش ، میوه را از مبادی تولید یا سردخانهِ شهر‌های دیگر به اهواز ارسال می‌کند.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

بار فروش ، تحت عنوان قرارداد حق العمل کاری ، بار را حمل می‌کند ومالک بار نیست و هرچه بار را با قیمت بالاتری به فروش برساند سود بیشتری نصیب  صاحب کالا و بار فروش می‌شود.

برای آنکه بدانیم میوه در میدان میوه و تره بار الغدیر با چه قیمتی عرضه می‌شود و با چه قیمتی از میدان به سطح شهر توزیع می‌شود با رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اهواز گفتگو کردم.

آیا میدان میوه و تره بار الغدیر جولانگاه دلالان است؟

رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اهواز با بیان این که قیمت میوه در میدان میوه و تره بار الغدیر با شهر‌های ایران همخوانی دارد گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم که میوه با قیمت متعارف در حال عرضه در میدان الغدیر اهواز می‌باشد ومستندات این گفته هم موجود است.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

سپهری با ارائه نرخ نامه میوه و تره بار ۳ شهراصفهان ، شیراز و تهران گفت: اگر نرخ نامه (قیمت عرفی روزانه میوه و تره بار) این ۳ شهر را با قیمت میوه و تره بار عرضه شده در میدان الغدیر اهواز مقایسه کنید متوجه می‌شوید با شهر‌های دیگر تفاوت محسوسی ندارد.

وی در خصوص نحوه قیمت گذاری میوه و تره بار گفت: ما در میدان با توجه به قیمت سایر کلان شهر‌ها به شورای قیمت گذاری (متشکل از نماینده جهاد کشاورزی، صمت، تعزیرات حکومتی و ..) نرخ اقلام را پیشنهاد می‌دهیم وپس از تایید نرخ نامه توسط سازمان صمت ، قیمت‌های مصوب به صورت هفتگی ابلاغ می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر نرخ نامه هفتگی در شرایطی که برحسب اتفاق مثلاً بارندگی ، یک قلم جنس در بازار کم باشد با کسب مجوز از صنعت و معدن قیمت تغییر می‌کند.

وی گفت: مبنای قیمت گذاری ، مبادی تولید است ؛ مثلا اگر قیمت پیاز در میدان اصفهان که خود تولید کننده پیاز است ۵۰۰۰ تومان باشد ، باید با توجه به هزینه حمل ، قیمت آن ۵۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود تا مزیت اقتصادی ، بار فروش را متقاعد به حمل بار به اهواز کند.

بار میوه به اهواز نمی‌رسد ،  اگر قیمت‌ها همخوانی نداشته باشد

وی تاکید کرد: اگر نرخ پیشنهادی ما با مبادی تولید همخوانی نداشته باشد به شدت با کمبود روبه رو خواهیم شد و به جای ۲۰ کامیون ورودی به میدان مثلا ۵ کامیون وارد می‌شود و این کمبود خود زمینه ساز افزایش قیمت خواهد شد.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

سپهری با اشاره به این که کنترل قیمت‌ها در میدان میوه و تره بار کار پیچیده‌ای نیست گفت: فاکتور خریداران قابل ردیابی و مشخص است و برای راستی آزمایی حاضریم به صورت روزانه نرخ عرضه میوه و تره بار را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افتتاح فاز دوم میدان الغدیر تاثیری بر قیمت میوه خواهد گذاشت گفت: در حال حاضر با توجه به کمتر شدن تقاضای مردم، غرفه‌های موجود جوابگوی نیاز شهروندان می‌باشد و اضافه شدن غرفه‌های جدید اگر چه کار را آسان‌تر خواهد کرد، اما تاثیری بر قیمت نخواهد گذاشت.

سپهری خاطر نشان کرد: اگر گرانی در بازار خُرد وجود دارد، خارج از حیطه اتحادیه می‌باشد و سازمان‌های نظارتی و اتحادیه‌های مربوطه متولی نظارت در خارج از میدان هستند.

وی مهمترین وظیفه میدان الغدیر را عرضه به اندازه کافی میوه دانست و گفت: از مسئولان می‌خواهم شرایط را به نحوی مدیریت کنند که عرضه با محدودیت مواجه نشود چرا که الویت ما فراوانی در بازار است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

بازار گردانی سردخانه داران

عضو  هیات رئیسه اتحادیه صنف بارفروشان با بیان این که در دوسال اخیر هجمه‌های زیادی به میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز وارد شده گفت : وقتی آدرس گرانی میوه اشتباه داده شود تصمیم گیری‌ها هم براین مبنا نادرست خواهد شد و دود تصمیم گیری اشتباه به چشم مردم خواهد رفت.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

اکبر بدیعی  تاکید داشت : به هیچ عنوان قیمت میوه در میدان میوه و تره بار الغدیر بالاتر از شهر‌های همتراز نیست و نرخ گذاری کاملاً شفاف و قابل اثبات است.

بدیعی با اشاره به اینکه هزینه حمل کالا به اهواز نسبت به شهر‌های اصفهان، شیراز و تهران بالاتر است گفت: با و جود هزینه حمل بالاتر سعی شده قیمت‌ها متناسب با سایر کلانشهر‌های معیار تعیین شود.

وی خاطر نشان کرد: گرانی میوه در شهر اهواز تابعی از گرانی سایر شهر‌های کشور است و عواملی مثل افزایش هزینه‌های تولید، حمل و نقل ، دستمزد کارگر و اجاره بها واحدهای صنفی سطح شهر  به آن دامن می‌زند.

وی در ادامه افزود: در صورتی که صادر کنندگان که معمولا در مبادی تولید حضور دارند متقاضی باری باشند به صورت ناخواسته در الویت قرار دارند چرا که برگشت پول آن‌ها با دلار است و ما توان رقابت نداریم.

بدیعی علاوه برصادرات و افزایش هزینه‌های تولید کشاورز ، دپو کنندگان محصولات و کسانی که سردخانه دارند را در قیمت‌ها تاثیر گذار دانست و گفت: وقتی فصل برداشت یک محصول ۴۵ روز است و قرار است این محصول در ۶ ماه سال توزیع شود دپو کنندگان و سردخانه دار‌ها در قیمت گذاری نقش بازی می‌کنند.

وی افتتاح فاز دوم میدان الغدیر را گامی در جهت ارتقا کیفیت و تعدیل قیمت دانست و گفت: با وجود این که در حال حاضر کمبودی در میزان عرضه وجود ندارد، ولی افتتاح فاز دوم میدان الغدیر و رونق گرفتن میدان میوه و تره بار شیبان ، باعث ایجاد رقابت خواهد شد و این رقابت در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد بود.

میوه درجه ۳ ، با قیمت ممتاز در اهواز عرضه می‌شود

رئیس اتحادیه خُرده فروشان میوه و تره بار اهواز با بیان این کیفیت میوه و تره بار عرضه شده در میادین درجه بندی متفاوتی را داراست گفت: اگردر نرخ نامه مصوب میادین میوه و تره بار دقت کنید درجه بندی میوه و تره بار به سه بخش کف، سقف و ممتاز تقسیم می‌شود یا در برخی نرخ نامه‌ها قیمت‌ها به تناسب درجه ۱، ۲ و ۳ متغیرند.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

عبدالرضا جمالی پور کیفیت میوه‌های میدان الغدیر را درجه ۲ و ۳ عنوان کرد و گفت: در حال حاضر خرده فروشان، میوه‌های بی کیفیت و درجه ۲ و ۳ را به قیمت ممتاز از میدان تهیه می‌کنند.

وی با بیان این که نرخ گذاری در اکثر شهر‌های ایران به صورت مظنه‌ای و حدودی می‌باشد گفت: هیچ جای ایران نرخ مصوب در میدان رعایت نمی‌شود و قیمت‌های نرخ نامه بر روی کاغذ نوشته می‌شود.

جمالی پور فاکتور‌های خروجی از میدان را دقیق ندانست و گفت: فاکتوری که از میدان خارج می‌شود شفاف نیست و درجه بندی و نوع کالا در آن مشخص نیست مثلا در فاکتور نوشته می شود  ؛ بارِ انار ، در حالی که ما بیش از ۴ نوع انار داریم و قیمت آن از ۷ هزار تومان تا ۱۸ هزار تومان با توجه به کیفیت  ، متغیر است.

وی درادامه افزود: وقتی خرده فروش از میدان ، میوه و تره بار را با کیفیت پایین تهیه می‌کند میزان ضایعات به مراتب بیشتر می‌شود مثلا ممکن است در یک گونی سیب زمینی ۲۰ درصد ضایعات موجود باشد و علاوه بر این، گرمای هوای خوزستان هم بر سرعت فساد میوه می‌افزاید.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های کسبه خرد گفت: هزینه‌های مغازه‌های میوه فروشی سطح شهر اهواز (مانند حمل ونقل ، برق و دستمزد کارگر و اجاره بها) نسبت به ۲ سال پیش چندین برابر افزایش پیدا کرده است.

جمالی گفت: وقتی در میدان میوه‌ای مثل گلابی ۴۵ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود فروشنده چند درصد می‌تواند قیمت را افزایش دهد و آیا اگر بالای ۳۵ درصد سود لحاظ کند کسی قدرت خرید دارد؟

وی بیشترین ضرر گرانی میوه متوجه خرده فروش‌ها به عنوان آخرین حلقه توزیع دانست و گفت: اگر خرده فروشان سودی بالای ۳۵ درصد را بر کالا لحاظ کنند با کاهش تقاضا رو به رو خواهند شد.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

رئیس اتحادیه خُرده فروشان میوه و تره بار اهواز انحصاری بودن بازار الغدیر را زمینه ساز گرانی بازار دانست و گفت: در حال حاضر کسانی که سرقفلی غرفه‌های میدان بازار الغدیر را در اختیار دارند غرفه‌ها را با مبالغی هنگفت اجاره داده اند و بازار دست واسطه‌ها است.

وی مبنای قیمت گذاری میوه راصحیح ندانست و گفت: اینکه میوه‌ای مثل کیوی که فصل برداشتش هنوز به پایان نرسیده در مبادی تولید ۲۴ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود بر چه اساسی است؟

وی بیان داشت: اتحادیه عمده فروشان قیمت را براساس سایر شهر‌ها پیشنهاد می‌دهد و ما به خاطر اینکه عرضه بار با خلل مواجه نشود مجبور به پذیرفتن قیمت‌ها هستیم.

وی اثبات این موضوع را ساده خواند و گفت: قیمت گذاری‌ها در حال حاضر واقعی نیست کافیست قیمت خریداری شده از باغدار را با بازار مقایسه کنید متوجه تفاوت ۳۰۰ درصدی قیمت‌ها از مزرعه تا سفره خواهید شد.

با توجه به ضرورت نظارت بر خُرده فروشی‌های سطح شهر ، تماس‌های مکرری با بازرسی صمت صورت گرفت که متاسفانه پاسخی دریافت نشد.


بیشتر بخوانید : افزایش نجومی قیمت میوه در اهواز



در ادامه به ارائه راهکار‌هایی در راستای سامان دهی بازار میوه می‌پردازیم:

_ اعطای کد اقتصادی به کشاورز و قابل ردیابی بودن این که کشاورز محصولش را به چه قیمتی و به چه کسی فروخته است

_ ایجاد تعاونی‌ها برای خرید میوه و تره بار در مبادی تولید و حذف شدن واسطه‌ها

_ احداث سردخانه‌ها توسط بخش خصوصی و با نظارت دولت که امکان سو استفاده از دپوی محصول فراهم نشود

_ حمایت و اعطای تسهیلات به سردخانه دارانی که حاضرند تحت نظارت دولت محصول را به قیمت مناسب عرضه کنند

_ ایجاد صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده و کاهش ضایعات میوه (بر اساس آمار فائو ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی ایران دور ریخته می‌شود)

_ اعلام شفافِ قیمت‌های میدان میوه و تره بار به صورت روزانه و آگاهی بخشی مردم

_ فرهنگ مطالبه گری مردم و گوشزد کردن سود حداکثر ۳۵ درصدی اقلام نسبت به قیمت‌های نرخ نامه میدان میوه و تره بار

_ جانمایی اصولی بازار‌های از تولید به مصرف تره بار درمحلات شهر که بار را مستقیما از تعاونی تامین کنند (بر مبنای تجربه موفق کلانشهر‌هایی مثل تهران)

_ ترویج فرهنگ درست مصرف (خریداری میوه به میزان مورد نیاز)

قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

 

 

 

 

نویسنده : زهرا کیانی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
قبولی دو نخبه قرآنی بردسکن بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
پیروزی خیبر خرم آباد مقابل ستارگان پاس ساری
استفاده از اقتصاد دریامحور برای توسعه اقتصادی گیلان
برگزاری همایش «فرشتگان زمینی» در اراک
تأکید معاون وزیر علوم بر ضرورت حکمرانی هوشمند در زیست‌بوم نوآوری کشور
معرفی قهرمانان لیگ اسکواش خوزستان
تجلیل از برگزیدگان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور
پایداری جوی گلستان تا آخر هفته آینده
مطالبه‌گری خوزستانی‌ها برای مقابله با بحران آلودگی هوا
بیانیه گل گهر پس از دو شکست خانگی؛ به صدر برمی‌گردیم!
تعمیر خط انتقال آب شیرین کن بندرلنگه
حضور پرشور مردم در راهپیمایی مشت محکمی بر دهان دشمنان زد
اهدای ۳ دستگاه خودروی خدمات‌رسان به جمعیت هلال احمر سیاهکل
مصرف انرژی در کشور باید متناسب با آرایش جنگی باشد
اقتدار تنها را مقابله با استکبار است
تاکید امام جمعه نقده بر الگو گیری از شخصیت والای حضرت زهرا (س)
علم و توسعه باید در خدمت بشر و رفع گرفتاری انسانها قرار گیرد
قهرمانی گیلان در دومین دوره مسابقات کشوری کاراته بانوان
با تخصیص ارز دولتی، بازار کاغذ در مسیر آرامش قرار می‌گیرد
حمایت ۲۵۱ هزار دلاری فدراسیون جهانی والیبال از ایران
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)