پخش زنده
امروز: -
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه شورای اسلامی شهر تهران از پیگیری برای رفع موانع قانونی واردات اتوبوس دست دوم خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید مجتبی شفیعی در هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، یکی از مهمترین عرصههای بروز خدمات شهری را حوزه حمل و نقل دانست و گفت: منابع مالی موجود در شرایط فعلی هیچ تناسبی با مشکلات و نیازهای حوزه حمل و نقل ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به سیستم بانکی از سالهای پیش در حوزه مترو وجود دارد، افزود: همین بدهی باعث شده است بخش زیادی از خدمات شبکه بانکی به شرکت مترو دچار اختلال جدی شود.
شفیعی در ادامه بیان کرد: تکمیل خطوط فعلی شبکه مترو به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع، توسعه خطوط انشعابی به ۳۶ هزار میلیاد تومان دیگر، ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ مترو طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران به ۲۰۱ هزار میلیارد تومان و برای خطوط اکسپرس به ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. درمجموع به ۳۷۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای این اقدامات تنها برای شبکه مترو تهران نیاز است.
او با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است؛ عنوان کرد: برای تأمین ۶ هزار دستگاه اتوبوس به ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ تهیه تجهیزات جانبی، ساخت ایستگاهها، نگهداشت، نوسازی و سایر اقدامات با این منابع موجود شهرداری قابل اجرا نیست. تنها میتوان بخشی از وضع موجود را حفظ کرد و اقداماتی برای بهبود بخشی از خدمات انجام داد.
معاون شهردار در ادامه خبر داد: قراردادی هم اخیراً با بخش خصوصی برای تأمین اتوبوس یکی از خطوط منعقد شده است تا بخش خصوصی خودش تأمین کننده ناوگان باشدو این امر نیازمند تصویب لایحه در شورای اسلامی شهر تهران است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اقدامات امسال شهرداری در حوزه مترو، توضیح داد: افتتاح چهار ایستگاه دیگر مترو تا پایان سال در برنامه ۱۴۰۰ قرار دارد. همچنین اخذ مجوز سیر قطار ملی و فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن از برنامههای امسال است.
او درباره خط ۶ و ۷ بیان کرد: ۹ کیلومتر از بخش میانی خط ۶ مترو تهران از میدان امام حسین (ع) تا تربیت مدرس باید امسال به بهره برداری برسد. سال آینده باید ۱۰ ایستگاه باقی مانده و بهره برداری از توسعه جنوبی به طول ۸ کیلومتر با چهار ایستگاه صورت گیرد. سال ۱۴۰۱ باید پنج کیلومتر از خط ۷ مترو تهران با سه ایستگاه افتتاح شود.
شفیعی با بیان اینکه ساخت و تکمیل چهار پایانه دولت آباد، آزادگان، اکباتان و تختی در برنامه قرار دارد؛ گفت: توسعه خطوط انشعابی در خط ۴ (توسعه شرقی و غربی) در اولویت قرار دارد که امسال کار اجرایی توسعه شرقی و فاز نخست توسعه غربی آغاز میشود. همچنین درحال برنامه ریزی تأمین منابع مالی برای توسعه خطوط جدید مترو از خططوط ۸ تا ۱۱ هستیم.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ قرارداد ۱۷۵ دستگاه اتوبوس منعقد شده و ۱۱۰ دستگاه آن طی روزهای آینده تحویل شهرداری خواهد شد و بقیه ظرف یک ماه آینده تحویل داده میشود.
شفیعی با بیان اینکه باید قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر منعقد شود، افزود: این قرارداد براساس ظرفیت اوراق مشارکت انجام میشود. همچنین ۲۰ دستگاه ون مناسب سازی شده ویژه معلولان و جانبازان درحال تحویل است.
معاون شهردار تهران در ادامه خبر داد: پیگیری برای رفع موانع قانونی واردات اتوبوس کارکرده با کارکرد پایین درحال انجام است که این کار در وزارت راه صورت گرفته است. در حوزه شهری هنوز از این ظرفیت استفاده نشده، اما یک بخش خصوصی پیشنهاد ان را ارائه کرده است.
به گفته شفیعی؛ افزایش سهم سامانه اتوبوسرانی در مجموعه حمل و نقل عمومی نیز درحال پیگیری است.
او با بیان اینکه باید مدلهای مختلف حمل ونقل عمومی با یکدیگر پیوسته شود، افزود: این موضوع یک حلقه مفقوده است که نیاز به اجرای یکسری اقدامات نرم افزاری دارد.
معاون شهردار درباره بازنگری اتوبوسرانی و مترو، گفت: باتوجه به اینکه سالها از آخرین بازنگری شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی میگذرد، هر دو این شبکه باید بازنگری و مکان یابی ایستگاهها و اعزام برنامه اتوبوسها اصلاح شود.
شفیعی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات در حوزه تاکسیرانی نوسازی ناوگان است؛ گفت: نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده درحال پیگیری است و تا امروز سه هزار دستگاه نوسازی شده است و باید طرح ویژهای در حمایت از معیشت رانندگان در بخش تاکسیرانی و اتوبوسرانی ارائه شود.
او ضمن تاکید بر اجرای هوشمندسازی در حوزه تاکسیرانی، بیان کرد: این موضوع در یک مرحله اجرا، اما به دلایل سلایق مدیریتی جمع آوری شد. باید کل ناوگان تاکسیرانی به صورت جدی تحت نظارت سیستم هوشمند قرار گیرد. بخش قابل توجهی از ناوگان تحت خدمت نیست و نظارتی بر عملکرد آنها صورت نمیگیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان، خبر داد: ساخت و اجرای اولین آزمایشگاه مرجع پایش آلودگی هوا در حد استانداردهای بین المللی نیز در حال پیگیری است و زمین احداث بنای آن تأمین شده است.