• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۷۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
خوزستان » اجتماعی

ایمنی و احتیاط، حلقه‌های مفقوده در جاده‌های خوزستان/ افزایش ۱۶درصدی تلفات جاده‌ای

خوزستان استانی است که نقش بسزایی در حمل و نقل کالا دارد، این در حالی است که جاده‌ها وضعیت مطلوبی ندارند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان طول راه‌های استان را ۱۸ هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی هستند و از همین میزان حدود ۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر جاده‌های آسفالته و مابقی نیز خاکی و شوسه هستند.ایمنی، حلقه مفقوده جاده‌های خوزستان/ افزایش ۱۶درصد حوادث جاده‌ای

غلامعباس بهرامی نیا با بیان اینکه طول آزادراه‌ها ۱۳۳ کیلومتر و بزرگراه‌های استان یکهزار و ۱۳۶ کیلومتر است، افزود: ۲ هزار ۶۸۶ کیلومتر راه اصلی و یکهزار و ۴۴۲ کیلومتر راه فرعی داریم، به عبارت دیگر مجموع راه‌های اصلی استان ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است.

وی رتبه خوزستان از حیث طول راه‌ها را ششم عنوان کرد و اظهار داشت: این استان به لحاظ کشاورزی، بنادر و سایر صنایع استانی کاملا حمل و نقلی است، بطوریکه در طول یکسال از مبادی خوزستان حدود ۴۲ میلیون کالا جابجا می‌شود و رتبه دوم کشور را در این زمینه داریم.

بندر امام خمینی (ره)، بزرگترین بندر فله بَر کشور

بهرامی نیا از بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین بندر فله بَر در کشور یاد کرد و ادامه داد: حدود ۷۰ درصد کالا‌های اساسی که با اقتصاد کشور سروکار دارند از این بندر حمل می‌شوند، بطوریکه در ۷ ماهه سال جاری بیش از ۱۰.۵ میلیون تن انواع کالا‌های اساسی توسط ۴۴۷ هزار سفر باری از این بندر به اقصی نقاط کشور حمل شده است که از حیث افزایش، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۳ درصد رشد داشته ایم و تلاش کردیم آن‌ها به موقع به دست تشکل‌های صنفی حوزه کشاورزی و مرغداران به عنوان مصرف کنندگان اصلی برسانیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان مجموع واردات انواع کالا از مبادی استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهر ماه را بیش از ۲۷ میلیون تن با رشد ۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و دنیا، ترانشیبمنت کالا در مرز‌های شلمچه و چذابه انجام می‌شود.

افزایش صادرات کالا با بهبود وضعیت کرونا

بهرامی نیا به تعطیلی مرز‌های شلمچه و چذابه برای تردد مسافر و صادرات کالا پس از شیوع بیماری کرونا ویروس اشاره و تصریح کرد:، اما با پیگیری‌های انجام شده توسط اتاق بازرگانی و معاونت اقتصادی استانداری خوزستان و توافق‌های انجام شده بین ایران و عراق، از یکسال گذشته تاکنون شاهد صادرات کالا هستیم.

وی گفت: از مرز چذابه بیش از یک میلیون و ۲۳۵ هزار تن کالا و از مرز شلمچه حدود ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن کالا به صورت تراشیبمنت صادر کرده ایم و به نظر می‌رسد با پیگیری‌هایی که توسط استانداری و اتاق بازرگانی و وزارتخانه در حال انجام است و همچنین فروکش کردن بیماری کرونا، صادرات کالا بیشتر شود، چون سال‌های قبل و دوران قبل از کرونا میزان صادرات قابل توجه بود.

جاده مرگ لقبی که برای جاده باغملک انتخاب شده است

بهرامی نیا در خصوص جاده باغملک بیان کرد: همیشه ما با شاخص‌ها و اعداد و ارقام صحبت می‌کنیم، اینکه بخواهیم از ۱۸ هزار کیلومتر از جاده‌های استان، یک مقطع ۱۰۰ کیلومتری را انتخاب و قضاوت را به سایر راه‌ها تعمیم دهیم، صحیح نیست.

وی شاخص خدمات دهی را شاخصی که کیفیت رویه راه‌ها را نشان می‌دهد و مربوط به محور‌های شریانی است عنوان کرد و اظهار داشت: این محورها، محور‌هایی هستند که ۸۰ درصد ترافیک روزانه در آن‌ها انجام می‌شود و هم اکنون پنجمین رتبه کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده ایم و ۴ استان به لحاظ این شاخص وضعیت بهتری دارند، به عبارت دیگر عدد از ۱۰۰ است و در این زمینه عدد ۸۸ را داریم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان محور باغملک را جزو جاده‌های خاص استان دانست و عنوان کرد: متاسفانه شاهد وقوع حوادث زیادی طی یکسال گذشته هستیم که دلایل خاص خود را دارند.

بهرامی نیا گفت: محور سه راه غیزانیه- هفتگل، هفتگل-باغملک و باغملک-ایذه در مقاطع مختلفی در حال ۴ خطه شدن است و تصادفات و حوادث رانندگی معمولا در مقاطعی اتفاق می‌افتند که هنوز ۴ خطه نشده اند، یا مقداری از آن انجام شده و مابقی آن در دست اقدام است، بطور مثال از ۳۵ کیلومتر این محور که باید ۴ خطه شود، تاکنون فقط ۱۵ کیلومتر آن اجرایی شده و ۲۰ کیلومتر آن باقیمانده و به دلایل گوناگون نظیر؛ مشکلات اعتباری، پروژه تعطیل می‌شود و همین امر سبب ایجاد تاخیر در اجرای پروژه‌ها هستند.

وظیفه راهداری، حفظ و نگهداری از جاده‌ها است

وی با بیان اینکه کار راهداری را حفظ و نگهداری از جاده‌های استان است، جاده پس از احداث، نصب علائم راهنمایی، تکمیل و صورتجلسه به ما تحویل داده می‌شود و پس از آن حفظ، نگهداری و تعمیر جاده بر عهده راهداری می‌باشد، گفت: اما باید یادآور شویم که احداث جاده باغملک بطور کامل با راه و شهرسازی نیست و در واقع متولی اصلی ساخت راهها، شرکت ساخت‌ها و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور است.
بهره برداری از پروژه ۴ خطه کردن جاده باغملک در نیمه شهریور ۱۴۰۱

غلامعباس بهرامی نیا تصریح کرد: این پروژه دالان کریدور یکی از ۱۰ کریدور شریانی اصلی کشور است که باید تکمیل شود و براساس آخرین اطلاعات موجود، مقرر شده تا نیمه شهریور سال ۱۴۰۱ عملیات ۴ خطه کردن این جاده به بهره برداری برسد که امیدواریم با پایان این پروژه، عمده تصادفات که رخ به رخ اتفاق می‌افتد که هم شدت و تعداد تلفات جانی بیشتری دارند، کاهش یابد.

این مقام مسئول با اشاره به انجام اقدامات ایمنی در این محور اشاره کرد و ادامه داد: توصیه ما این است که رانندگان با صبر و حوصله بیشتری رانندگی کنند تا از وقوع حوادث جلوگیری شود.

سرقت تابلو‌های علائم معضلی جدی است

بهرامی نیا اظهار داشت: نصب تابلو علائم راهنمایی و خط کشی جاده‌ها جزو کار‌های ضروری و برنامه‌های مستمر اداره راهداری است، اما سرقت تابلو‌های علائم در سراسر کشور و خوزستان بالا است و جزو ۴ استانی هستیم که بیشترین سرقت تابلو‌ها در آن رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه مباحث مربوط به سرقت باید نیروی انتظامی رصد کند، افزود: مکاتباتی در این زمینه انجام شده، اما حوزه گسترده‌ای است، بطوریکه براساس ارزیابی‌های انجام شده در سال ۱۳۹۸، بیش از ۴ میلیارد تومان تابلوی علائم سرقت شده و با توجه به تورم، هم اکنون هزینه تهیه این تابلو‌ها معادل مبلغ مذکور، رقمی بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.

اجرای راهکار‌های جایگزین تابلو‌های علائم

بهرامی نیا نصب چشم گربه‌ای و ایجاد شیار‌های لرزاننده را از جمله جایگزین‌های تابلو‌های آهنی علائم برای ایجاد ایمنی لازم هنگام رانندگی عنوان و اظهار کرد: از سویی دیگر ساخت و استفاده از تابلو‌هایی با جنسی غیراز فلز و آهن در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نصب تابلو و رنگ آن‌ها براساس استاندارد‌های جهانی انجام می‌شود، بیان داشت: در ۷ ماه اخیر بیش از ۱۴ هزار تابلو در محور‌های مختلف نصب شده، بازتاب ایمنی ۳۵ هزار عدد، ۶۰۰ کیلومتر اصلاح شانه سازی و شیب شیروانی، ایجاد ۳۰۰ کیلومتر شیار‌های لرزاننده، نصب بیش از یک هزار و ۴۰۰ عدد چراغ چشمک زن، بیش از ۳۲۰ کیلومتر بروزرسانی سیستم‌های روشنایی و ایجاد ۵ کیلومتر روشنایی جدید از جمله اقدامات انجام شده‌ای هستند که در کاهش حوادث و تلفات جانی نقش دارند.

افزایش بودجه با افزایش قیمت‌ها همخوانی ندارد

این مقام مسئول گستردگی جاده‌های خوزستان و افزایش حداقل ۸ برابری قیمت‌ها نسبت به ۴ سال گذشته را از جمله مشکلات پیش رو دانست و گفت: البته بودجه تغییر داشته، اما به تناسب افزایش قیمت‌ها و تورم نیست.

غلامعباس بهرامی نیا درخصوص بودجه و اعتبارات سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در سال جاری حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه برای نگهداری راه‌ها و حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای ساخت راه روستایی اختصاص یافته، زیرا احداث راه‌های روستایی از سال گذشته به مجموعه اداره کل راهداری محول شده است.

یکهزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها نیاز است

وی بودجه ضروری موردنیاز برای نگهداری راه‌های استان را حداقل یکهزار میلیارد تومان برای سال جاری عنوان کرد و افزود: تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌ماند که یک پنجم اعتبارات موردنیاز است.
به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان؛ بودجه برای راه‌های روستایی امسال نسبت به سال‌های گذشته حداقل ۱۰ برابر شده که رقم قابل توجهی است.

بهرامی نیا تصریح کرد: راه‌های روستایی که در زمان سیل بازسازی شده اند حدود ۱۸۵ کیلومتر است، ضمن اینکه ۱۰۳ کیلومتر در ۷ ماهه انجام شده و تا تیرماه سال آینده ۶۰۰ کیلومتر انجام خواهد شد.

افزایش ۱۶ درصدی تلفات جاده‌ای در خوزستان

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: جایگاه استان در زمینه تصادف در ۷ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته درزمینه فوتی‌ها ۱۶ درصد افزایش یافته، بطوریکه براساس رتبه بندی کشوری، رتبه دوم را در این زمینه بعد از استان خراسان رضوی داریم، البته در بحث فراوانی در جایگاه پنجم قرار داریم.

سرهنگ رضا دولتشاهی با بیان اینکه بخش عظیمی از تصادف‌ها مربوط به راننده‌ها است، افزود:، ولی ایمن نبودن جاده‌ها و نداشتن ظرفیت‌ها امری اجتناب ناپذیر در وقوع حوادث محسوب می‌شوند.

وی به وضعیت جاده باغملک اشاره کرد و بیان داشت: این جاده تا سال‌های گذشته جاده‌ای بومی بود و تردد در آن به گستردگی کنونی نبود، ولی هم اکنون از آن با همان ظرفیت و بدون تغییر خاصی به عنوان ترانزیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرهنگ دولتشاهی ۴ خطه شدن جاده باغملک به صورت مقطعی را مشکل اصلی این جاده عنوان و اظهار کرد: همین امر سبب حادثه ساز شدن جاده شده، از طرفی هم پیمانکاران به دلایل مختلف مثل نبود اعتبار منجر به تاخیر در تکمیل پروژه و یا تاخیر در اتمام شده است.

رئیس پلیس راه خوزستان ادامه داد: در برخی محور‌ها شاهد هستیم که مسیری ۲-۳ کیلومتری در بازه زمانی ۳ الی ۴ سال همچنان تکمیل نشده و منجر به افزایش حوادث به دلیل افزایش قیمت‌ها و ناتوانی پیمانکار در تکمیل و بهره برداری آن‌ها شده است.

خواب آلودگی و خستگی، علت حدود ۲۵ درصد تصادف‌ها

سرهنگ دولتشاهی علت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد حوادث و تلفات جاده‌ای را خستگی، خواب آلودگی و سهل انگاری رانندگان دانست و بیان کرد:، ولی تامین شدن ایمنی جاده‌ها می‌تواند در کاهش حوادث نقش داشته باشد و تعداد فوتی کمتر شود.

وی اظهار داشت: سرعتکاه در جاده‌های اصلی و ترانزیتی جایی ندارند، ولی در مقاطعی که سرعت عمده دلیل تصادفات است، مجبور شدیم سرعتکاه ایجاد کنیم که بر اساس مقررات و قوانین نباید چنین اقداماتی صورت گیرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: متاسفانه در دولت قبل ایمنی جاده ها، پروژه‌های راهسازی و حفظ جان مردم به حاشیه کشیده شد، بطوریکه پروژه‌هایی تعریف شد، ولی پروژه‌های قدیمی بلاتکلیف مانده اند، در جاده اگر ۹۹ درصد کار انجام شود و یک درصد بماند، یعنی هیچ اقدامی نشده است.

سرهنگ رضا دولتشاهی گفت: در ۵.۶ ماه اخیر چندین بار مکاتبه برای برگزاری جلسه‌ای با استاندار ویژه خوزستان و متولیان کار انجام شده، ولی تاکنون موفق نشده ایم و ملاقاتی اتفاق نیفتاده است، چون وضعیت تصادف‌ها بسیار اسفناک است و در ۷ ماهه سال جاری شاهد افزایش حدود ۶۰ فوتی به آمار‌های مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی پل عابر پیاده را عامل کمک کننده به کاهش حوادث و فوتی‌ها دانست و بیان کرد: فرهنگسازی برای استفاده از آن نشده و اقدامی صورت نگرفته است.

سرهنگ دولتشاهی به توسعه راه‌های روستایی اشاره کرد و افزود:، اما در زمینه ایمن سازی آن‌ها و فرهنگسازی رانندگی اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس پلیس راه خوزستان در اذعان داشت: امسال تردد‌ها به شدت افزایش یافت، بطوریکه بسیاری از تردد‌ها به روستا‌ها کشیده شد و شاهد بالا رفتن آمار تصادف‌ها در این جاده‌ها که ایمن سازی مناسب ندارند هستیم.

به گفته این مقام مسئول؛ محدودیت‌های تردد همچنان وجود دارند، ولی با توجه به دستورالعمل‌های انجام شده تردد توسط افراد دارای خودرو‌های با پلاک غیربومی یا براساس مشاغل و داشتن مجوز در حال انجام است، ضمن اینکه در بسیاری از شهر‌های با وضعیت زرد و آبی محدودیتی وجود ندارد.

همه ورودی‌های خوزستان ۴ خطه نیستند

غلامعباس بهرامی نیا گفت: محور ورودی خوزستان از سمت استان چهارمحال و بختیاری، از سمت بهبهان- پل خیرآباد در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴ خطه نیستند، ضمن اینکه از سمت هندیجان قسمتی از جاده ۴ خطه است و مابقی نیز ۴ خطه نیست و بدون در وضعیت راه‌ها و تصادف‌ها تاثیرگذار است، البته پروژه‌هایی طی یکی دوسال آینده به بهره برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه لکه گیری جاده‌ها به صورت هندسی و دقیقا همسطح جاده انجام می‌شود، افزود: حوزه گسترده است و بیش از ۹۰ درصد جاده‌ها خرابی شدید ندارند و فقط ۱۰ درصد آن‌ها دارای خرابی شدید هستند، برای رساندن جاده‌ها به وضعیت مطلوب اعتبار زیادی نیاز دارد.

بهرامی نیا درخصوص قیمت قیر بیان داشت: ۴ سال پیش هر تن از این محصول ۸۵۰ هزار تومان بود، در سال جاری قیمت هر تن آن به ۱۳ میلیون رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با افزایش اعتبار‌ها و تخصیص بودجه وضعیت تامین قیر، طی چند ماه آینده وضعیت جاده‌ها بهتر خواهد شد.

جمع آوری و انتقال گندم و چغندرقندر بدون مشکل انجام شد

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان درخصوص حمل و انتقال محصولات کشاورزی استراتژیک از جمله؛ گندم و چغندرقند اظهار داشت: باید گندم تولیدی در استان به میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در کمتر از ۳ ماه جمع آوری شده و به سیلو‌ها منتقل شود که در ۲ سال اخیر در این زمینه مشکلی نداشتیم.

وی ادامه داد: در زمینه انتقال چغندر قند، ۳ سال پیش مشکل داشتیم، ولی سال گذشته ۶۰۰ هزار تن و در سال جاری ۹۰۰ هزار تن تولید و برداشت شد که انتقال به ۱۰ کارخانه‌های سراسر کشور به خوبی صورت گرفت و مشکل خاصی در این رابطه برای کشاورزان به وجود نیامد.

بهرامی نیا گفت: از لحاظ وضعیت ناوگان مسافری در زمینه اتوبوس جزو بهترین و کم سن‌ترین استان‌های کشور هستیم و میانگین سن اتوبوس‌ها حدود ۷ سال و مینی بوس‌ها حدود ۱۳ سال است، این در حالی است که این میانگین سنی در کشور حدود ۱۹ سال است، همچنین سواری حدود ۱۰ سال است و علت آن این است که کارخانه‌های خودروسازی نتوانستند تولیدات را مثل سال‌های گذشته انجام دهند، اما با صدور مجوز استفاده از خودرو‌های پلاک اروند در ناوگان حمل و نقل عمومی سراسر استان وضعیت بهبود خواهد یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
داستان یک نردبان
صعود نیما زاهدی به جدول اصلی جام جهانی شمشیربازی
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
غرب پشت اعتراضات صربستان
آغاز ساخت زیر گذر شهدا در بوکان
خبر‌هایی از بررسی مشکلات بهداشت و درمان دامغان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
اختصاص ۲۵ همت اعتبار برای زیرساخت‌های عمرانی و آموزشی کردستان
افزایش قابل توجه اخراج‌ها در آمریکا
دومین پیروزی پیاپی تیم ملی والیبال مردان ایران
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
برادران خدایاری، شانه‌به‌شانه تا جاودانگی
برد چوکا در برابر شایان دیزل در تالش
مصاف تیم والیبال شهید املاکی لنگرود در برابر افق قم
گلایه اهالی شهر جعفریه قم از آسفالت نبودن مسیر مدرسه شهید سلیمانی
شورای حل اختلاف ظرفیتی برای کاهش پرونده‌های قضایی
احداث اولین زمین والیبال ساحلی در شهرکرد
روایت همدلی در دفاع ۱۲ روزه با اولین رویداد رسانه‌اى «هما»
ابلاغ ترخیص ۱۰۰ درصدی چای وارداتی
تساوی ملوان مقابل شمس آذر در بندرانزلی در خانه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
واکنش چین به تهدید نظامی آمریکا علیه نیجریه
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
فاصله قیمت زعفران از تولید تا مصرف
کشف ۱۵۶ دستگاه خودروی لوکس قاچاق به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان
استعفا در شرایط حساس
آغاز دهمین سوگواره نمایش آیینی «نگین شکسته» در مشهد
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز‌های کسب و کار
زهران ممدانی، اولین شهردار مسلمان نیویورک شد
روزنامه‌های فردای ۱۳ آبان
وزیر خارجه ارمنستان: روابط ما با ایران راهبردی است
هدف از جنگ ۱۲ روزه براندازی نظام جمهوری اسلامی بود
ایروانی: اظهارات ترامپ تهدید علیه صلح‌وامنیت بین‌المللی است
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)