• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۷۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

علت اصلی خرابی راه‌ها بودجه اندک نگهداری آنهاست

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران گفت: بودجه اختصاص یافته به نگهداری راه‌ها در کشور ما کمتر از یک درصد ارزش راههاست در حالیکه در دنیا حداقل ۴ درصد ارزش راه‌ها به نگهداری آن‌ها اختصاص می‌یابد.

علت اصلی خرابی راه‌ها بودجه اندک نگهداری آنهاستآقای علی آزاد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه ارزش راه‌های کشور حداقل پانصد هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود گفت: علت اصلی کیفیت پایین برخی از راه‌های کشور، تخصیص اندک بودجه نگهداری است، چون هزینه نگهداری این سرمایه ملی بسیار بالاست، اما در کشور ما حتی یک درصد از این ارزش هم برای نگهداری آن صرف نمی‌شود و بنابراین، طبیعی است که راه‌ها دارای نواقصی باشند.
وی میزان زیرساخت‌های کشور را از نظر راه و جاده، راه آهن، فرودگاه، راه‌های درون شهری و مترو معادل کشور‌های توسعه یافته دانست و گفت: پیش از انقلاب اسلامی، طراحی زیرساخت‌ها بر عهده مشاوران خارجی و اجرای آن بر عهده شرکت‌های داخلی بود، اما پس از انقلاب اسلامی که مشاوران خارجی از کشور رفتند، جامعه فنی مهندسی کشورمان توان طراحی و اجرای این زیرساخت‌ها را ایجاد کرد و اکنون این توان در سطح بسیار عالی در کشور ما وجود دارد.
دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران افزود: در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی به دیگر کشور‌ها ظرفیت بالایی در کشور وجود دارد و حتی این خدمات را در گذشته به کشورهایی، چون هند، آفریقای جنوبی و کشور‌های آمریکای جنوبی نیز صادر می‌کردیم، اما آنچه مورد نیاز ماست، بخشی از ماشین آلات جدید راهسازی است، چون در مواردی به ماشین‌آلات جدید نیاز داریم.
دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی همچنین راه را اولین زیرساخت توسعه همه جانبه کشور دانست و گفت: راه‌ها در همه دنیا مشکلاتی دارند و، چون راه سرمایه ملی است، باید برای نگهداری و حفاظت آن هزینه شود، اما به دلایلی و از جمله تحریم ها، بودجه مناسبی برای نگهداری راه‌ها تخصیص نمی‌یابد.
آزاد همچنین با بیان اینکه برای انجام طرح‌های زیرساختی و توسعه آن‌ها باید هم کیفیت، هم قیمت و هم زمان اجرا بهینه باشد گفت: به علت نبود امکان تخصیص بودجه لازم به پروژه‌های عمرانی، تعداد این پروژه‌ها در کشور افزایش یافته است و در نتیجه، امکان تخصیص بودجه در زمان شروع قرارداد‌ها اصلاً میسر نیست و پروژه‌هایی که قرار است دو ساله تمام شوند زمان اجرای آن‌ها به بالای ۱۲ و ۱۳ سال می‌رسد که خود این عامل، باعث خرابی و کیفیت پایین پروژه‌ها نیز می‌شود بنابراین دولت باید با توجه به توانمندی‌های مالی خود، پروژه‌ها را تعریف کند و به عبارت دیگر وقتی پول لازم را نداریم چرا باید در کشور پروژه‌های عمرانی زیادی ایجاد شود.
وی افزود: امروز با ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام سطح استانی و ۶ هزار پروژه نیمه تمام سطح ملی روبرو هستیم.
دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی یکی از دلایل وجود طرح‌های نیمه تمام استانی و ملی را دخالت برخی نمایندگان مجلس در تعریف پروژه‌های عمرانی در حوزه انتخابیه آن‌ها دانست و پیشنهاد کرد: در خصوص ساخت پروژه‌های عمرانی، یک طرح آمایش سرزمینی به عنوان سند ملی داشته باشیم که طرح‌های جامع دیگر از جمله در بخش راه‌ها و ... جزو آن باشند و بر اساس طرح آمایش سرزمین، طرح‌های عمرانی دیگر تعریف شود تا از این پس شاهد ایجاد و افتتاح یک شبه پروژه‌ها و طرح‌ها نباشیم.
آزاد همچنین تخصیص بودجه لازم را در زمان مناسب، یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت راه‌ها دانست و گفت: به طور مثال در فصل زمستان به جز در شهر‌های جنوبی کشور نمی‌توانیم راهی را آسفالت کنیم و اگر بودجه آسفالت راه‌های مناطق شمالی کشور در این فصل تخصیص یابد، طبیعی است که کار خراب شده و کیفیت راه پایین می‌آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مردم و مجلس ۷ آذر ۱۴۰۴
رهاسازی یک بهله بالابان در ارتفاعات البرز
کرگلین؛ روستایی که کشاورزی و دامداری را دوباره جان بخشید
ایریکو؛ پیشتاز بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور در زنجان
اجتماع باشکوه رزمندگان اسلام در ساوجبلاغ
سهمیه‌بندی جدید بنزین از نیمه دوم آذر اجرایی می‌شود
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۷ آذر ۱۴۰۴
تمدید مهلت ثبت نام جشنواره دانشجوی نمونه ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۷ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
عادی سازی مواد مخدر با چاشنی طنز
ملت ایران ، سر استقلال ایران و هویت خود با کسی تعارف ندارند
رونمایی از سامانه "راه نیکان" در آذربایجان‌غربی
برگزاری اجلاسیه شهدای نهبندان
وزش باد شدید در سمنان
نظارت بر بازار متولی ندارد
برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای منطقه خلیل آباد و داداش آباد تبریز
خون شهدا پشتوانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
پاکسازی ساحل غربی کیش با حضور دوستداران طبیعت
رزمایش اقتدار گشت‌های رضویون بسیج در شهرستان چوار
اقامه نماز جمعه در ایلام
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سهمیه سوخت به خودرو تعلق می‌گیرد، نه مالک
رهبر انقلاب امشب با مردم سخن می گویند
رهبر انقلاب: پیغام با واسطه ایران به آمریکا دروغ محض است
دیدار حساس بانک شهر و استقلال جویبار
اعمال قانون خودرو‌های آلاینده نیازمند سامانه‌های هوشمند است
۴۸ ساعت طلایی درمان آنفلوآنزا، کلید بهبودی سریع
معرفی مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور لرستان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۶ آذر ۱۴۰۴
گفتگوی زنده استاندار همدان با مردم
تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
زنجان؛ وقتی بیمه، مرهم درد کشاورز نمی‌شود
پاییز در مازندران؛ از جاده‌های رنگی تا هوای دل‌پذیر
نمایش اقتدار بسیجیان در مشهد
تاج: اقتدار ایران را حفظ می‌کنیم؛ هیچکس به آمریکا نمی‌رود
اولین حضور حسن یزدانی پس از المپیک در لیگ برتر کشتی
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
آغاز طرح جایگزینی ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
موج هشدار دهنده آنفلوانزا در روزهای آلوده  (۱ نظر)
اقدام گسترده پلیس برای مقابله قاطع با مجرمین در محلات لرستان  (۱ نظر)
مصرف گاز بخش خانگی به مرز ۳ میلیارد مترمکعب رسید  (۱ نظر)