• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۸۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

طرح ملی تربیت مربی فلسفه برای کودکان (فبک) آغاز شد

اولین طرح ملی فبک (تربیت مربی فلسفه برای کودک) با حضور مسئولان مختلف حوزه‌های فرهنگی و آموزشی کشور آغاز شد.

طرح ملی تربیت مربی فلسفه برای کودکان (فبک) آغاز شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما این مراسم با حضور محمدمهدی رحیمی مدیرعامل موسسه رهش، سیدمحمد بطحایی رئیس سازمان سما، دکتر غلامرضا زکیانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
در آئین افتتاحیه اولین طرح ملی فبک پیام تصویری آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برای حاضران پخش شد.
 محمد مهدی رحیمی مدیرعامل موسسه ایده محور رهش در مراسم آیین افتتاحیه اولین طرح ملی فبک با اشاره به تاثیر ترویج اندیشه ورزی برای کودکان، در تمدن سازی اظهار کرد: حکمرانی جهان امروز در گرو داشتن تمدنی قوی است و تمدن قدرتمند تنها در سایه فرهنگی استوار، تحقق می‌یابد و فرهنگ مستحکم تنها و تنها با اندیشه و تعقل شکل می‌گیرد. 
وی افزود: اندیشه برتر نیازمند آموزش اصول تفکر است و تا زمانی که این اصول، آموزش داده نشود، اندیشه به شکوفایی نمی‌رسد و ما به دنبال ارتقاء و شکوفایی تفکر هستیم، تا بتوانیم فرهنگی استوار و تمدنی مقتدر داشته باشیم.
مدیرعامل موسسه ایده محور رهش خاطرنشان کرد: گزاف نیست اگر گفته شود هر تمدن و فرهنگی که نشانی از فیلسوف در آن نیست، اثری در تاریخ از آن باقی نخواهد ماند و شروع ترویج اصول تفکر از کودکی است و تمدن سازی با کودکان آغاز می‌شود.
وی در توضیح برنامه فبک افزود: برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان به دنبال آموزش مهارت تفکر است، تا به این وسیله کودکان اول از تمام انحراف‌ها و خرافه‌ها مصونیت پیدا کنند و دوم آینده سازانی برای جامعه‌ای پویا شوند. 
مدیر عامل موسسه ایده محور رهش گفت: در فلسفه برای کودکان و نوجوانان قالب‌هایی ارائه می‌شود که ساده سازی شده از اصول تفکر، به زبان کودکان است و در ترویج این برنامه رویکرد‌های متفاوتی وجود دارد، اما کامل‌ترین رویکرد این است که این برنامه از حیث محتوا ترجمه فرهنگی گردد و در جامعه آماری مناسب، مورد آزمایش و پایش قرار گیرد و در مرحله آخر به جریانی نو در نظام آموزشی کشور تبدیل شود.
رحیمی هدف ایده طرح ملی را اینگونه بیان کرد: طرح ملی فبک توسط موسسه رهش طراحی شد تا شعار فلسفه و جامعه که یکی از اهداف استراتژی این مجموعه است، تحقق یابد. 
وی در ادامه از دو رویداد مهم در حوزه فبک، شامل راه اندازی اولین سامانه جامع تعاملی تربیت مربی و آموزش مجازی فبک در کشور به نام آکافکر برای متمرکز شدن تمام فعالیت‌های حوزه فبک در ایران و همچنین برگزاری اولین جشنواره فلسفی کودکان، یعنی فیلسوف کوچک خبر داد و افزود: هدف این جشنواره این است که به جامعه امروز نشان دهد، اندیشمندی از کودکی آغاز می‌شود.
مدیرعامل موسسه ایده محور رهش گفت: آموزش فلسفه در دوران کودکی بسیار متمایز با دوران فلسفه در دوره بزرگسالی است و ظرافت‌های بسیار ظریفی دارد که اگر معلمان با آن آشنا نباشند به ضد خودش تبدیل می‌شود و اگر ناشیانه وارد این عرصه بشویم حتما و حتما آثار سوء به مراتب بیشتر از آثار مثبت خواهد بود.
در ادامه برنامه سید محمد بطحایی معاون آموزش‌های مهارتی دانشگاه آزاد و رئیس سازمان سما گفت: معلمان عزیز ما باید با اصول و تکنیک‌های فلسفه با کودکان آشنا باشند و هدف این است که بتوانیم الگوی فبک را برای مدارس سما پیاده سازی کنیم و این مدل قابل الگوبرداری برای مدارس سراسر کشور باشد.
حجت الاسلام و المسلمین سید وحید معتمدی، معاون فرهنگی سازمان سما نیز ضمن تقدیر و تشکر از موسسه رهش بابت آغاز طرح ملی فبک و حامیان آن، جایگاه عقل در کتاب کافی را شرح داد و به انتقاد از عدم تدریس مباحث فلسفی در حوزه آموزشی افزود: تفکر و تعقل باید در جایگاه تعلیم و تربیت رشد پیدا کند.
 وی با اشاره به تاریخچه فلسفه برای کودکان گفت: مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۲ بیاناتی در این حوزه داشتند و در پی آن این موضوع در این بازه زمانی در کشور مورد توجه قرار گرفت و با کاستی‌هایی به آن پرداخته شد، اما این فعالیت‌ها هنوز به سطح مطلوب خود نرسیده و نیاز است با فعالیت‌هایی مثل طرح ملی فبک بیشتر به آن پرداخته شود.
هدف این جشنواره این است که به جامعه امروز نشان دهد اندیشمندی از کودکی آغاز می‌شود و به کودکان امروز بیاموزیم، که آن‌ها آینده سازان فردایی روشن برای کشور عزیزمان هستند که در راه ساختن ایرانی مقتدر قدم برمی‌دارند.
آیت الله اعرافی مدیر کل حوزه‌های علمیه کشور و از فق‌های شورای نگهبان و عضو شورای انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم با بیان اینکه هدف طرح ملی فبک یکی مسائل مهم حوزه تعلیم و تربیت است، گفت: یکی از مسائل مهم تعلیم و تربیت، پارادوکس تلقین-تفکر است، پارادوکسی است که متفکران این حوزه به اشکال و مبانی مختلف در صدد حل این پارادوکس هستند، اما در تفسیر و حل این متناقض نما باید دریافت که در پرورش کودکان ما نمی‌توانیم بدون تلقین آداب و رسوم به موفقیت برسیم و این تلقین‌ها باید بر مبانی عقلی استوار باشند.
طرح ملی تربیت مربی فلسفه برای کودکان (فبک) آغاز شد
وی مراحل سیر تکاملی کودکان را اینگونه تشریح کرد: کودکان در آغاز مسیر رشد به سبب شدت عواطف به واسطه تلقین، رشد و نمو بهتری دارند و در مسیر حرکت به سن نوجوانی به سمت تفکر ورزی، آزادی و انتخابگری می‌روند و به همین دلیل روح تعلیم و تربیت استدلال ورزی، و انتخاب گری آزاد بر مبنای تعقل است.
مدیرکل حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: اگر در نگاه کلان به تعلیم و تربیت اسلامی بخواهیم به ده اصل مهم اشاره کنیم یک اصل مهم، این است، جهت گیری تعلیم و تربیت اسلامی باید به سمت شکوفایی اندیشه ورزی وخردگرایی از یک سو و انتخاب گری درست از سوی دیگر باشد و این، روح تعلیم و تربیت عقلانی و صحیح بشری و هم روح فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است.
وی یادآور شد: در دنیا مکاتب مختلف فلسفی در حوزه فلسفه برای کودکان فعالیت‌های بسیاری داشتند و هر چند مقوله تفکر در بند‌هایی از سند تحول آموزش و پرورش آمده است، اما ما در عمل تاخر بسیاری داریم و باید فعالیت‌های اساسی‌تری در این حوزه انجام دهیم و خوشبختانه فعالیت‌هایی که موسسه ایده محور رهش در حوزه آموزش و پژوهش فلسفه برای کودکان و نوجوانان انجام داده در خور تحسین است و امیدواریم بتوانند این حرکت بزرگ آموزشی را در ساختار نظام آموزشی کشور نهادینه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مالکیت سامانه «کاتب» به سازمان ثبت منتقل می‌شود
تأکید شورای‌عالی شهرسازی بر تأمین زمین برای طرح‌های مسکن
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم
صنایع تولیدی آذربایجان شرقی در تامین سوخت جایگزین مشکلی ندارند
مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای دو تیم باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ دی ۱۴۰۴
آغاز صدور آنلاین معافیت تحصیلی برای مشمولان نظام وظیفه
عیادت معاون استاندار آذربایجان شرقی از دانشجوی حادثه‌دیده دانشگاه تبریز
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ به افق قم
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
۱۰ کیلومتر از فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
معرفی داوران جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
شب چله و حافظ خوانی
دلتنگی سرلشکر موسوی برای فرمانده شهید «محمد باقری»
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)