• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۹۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

«تربیت دانش‌آموز در تراز سند تحول بنیادین»، نیاز به ذهنی آرام دارد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معلم برای این که به تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بپردازد، نیازمند آرامش و آسایش است؛ با ذهن گرفتار و مخدوش نمی‌توان به دنبال تربیت دانش‌آموز در تراز سند تحول بنیادین بود.

«تربیت دانش‌آموز در تراز سند تحول بنیادین»، نیاز به ذهنی آرام داردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای محمود امانی تهرانی؛ در خصوص تربیت معلم و تأمین نیروی متخصص آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود از مراکز دانشگاهی نیازمند قانون جذب، استخدام نیروی انسانی ویژه است.
 
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به معیشت و رفاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: رفاه معلم، بازنشستگی، پاداش‌ها، بیمه و به طور کلی حقوق فرهنگیان، نکاتی است که باید به آن‌ها توجه داشت. معلم برای این که به تعلیم و تربیت دانش آموزان بپردازد، نیازمند آرامش و آسایش است؛ با ذهن گرفتار و مخدوش نمی‌توان به دنبال تربیت دانش‌آموز در تراز سند تحول بنیادین بود.
 
وی ادامه داد: آموزش در زیست بوم جدید، مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را در فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات افزایش داده است. در این زیست بوم، برای انتقال علم و دانش به دانش‌آموزان در کنار استفاده از معلمان باید از تکنولوژی‌های روز هم بهره برد تا درک و یادگیری مؤثر در دانش‌آموزان اتفاق بیافتد.
 
آقای امانی تهرانی در خصوص «صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در پساکرونا» بیان کرد: کرونا در عین تلخی‌ها، باعث رشد و تعالی آموزش و پرورش کشور‌ها در برخی از جنبه‌های خاص خود شده است، کرونا یک شوک بزرگ ناگهانی به همه جهانیان وارد کرد و تعادل زندگی روزمره بشر را بر هم زد تا آن‌ها مجبور شوند راه‌های جدیدی برای تعلیم و تربیت فرزندان خود پیدا کنند. روز‌های اول تعطیلی مدارس، هر معلمی از هر طریقی، تلاش کرد تا آموزش دانش‌آموزان با وقفه آموزشی مواجه نشود. جامعه فرهنگی کشور کوشش و تلاش بسیاری کردند، اما این حداقل کار بود و از این پس فعالیت‌های حرفه‌ای‌تری مورد نیاز است.
 
وی افزود: «صلاحیت حرفه‌ای معلمان» به معنای آن است که یک حرفه‌ای نیازمند دانش، تحربه و تخصص خاص خودش است. حرفه‌ای بودن به طور کلی فقط به معنای تسلط بر یک جنبه ویژه و خاص نیست، ممکن است یک نفر شیمی و یا عربی خوانده و خوب بلد باشد، اما هنگامی که می‌خواهد معلم شود باید از دانش، مهارت و نگرش لازم برخوردار باشد که اسم آن را پداگوژی می‌گذارند؛ پداگوژی یعنی علم و هنر یاددهی و یادگیری و آنچه که برای یک طراحی آموزشی لازم است، یک معلم بداند.
 
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معلم کسی است که طراحی آموزشی (طرح درس) بلد است. این جنبه پداگوژی در شرایط خاص مانند دوران کرونا باید به سراغ بالی به نام تکنولوژی برود و از آن بهره‌مند شود. در یادگیری الکترونیک به واسطه تکنولوژی معلم از تکنیک‌هایی بهره می‌گیرد. جای خانه و مدرسه عوض می‌شود و فضای یادگیری جدید، فضای پساکرونایی خواهد بود. پداگوژی و فناوری دست به دست هم می‌دهند؛ فضای یادگیری مؤثر، جذاب، کاربردی و با بهره‌وری بالا را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند. در فضای یادگیری پساکرونایی، یادگیری‌های مؤثر با بهره‌وری بالاتری اتفاق می‌افتد.
 
وی افزود: الگوی سه ضلعی ارتقای یادگیری شامل: «طراحی آموزشی»، «استفاده از رسانه‌های پرشمار در فرآیند یادگیری» و «تأکید بر اهمیت ارائه آموخته‌ها» به عنوان برون‌داد یادگیری توسط دانش‌آموزان است. طراحی الگوی آموزشی ۱۴مشخصه دارد که همان استاندارد‌های معلمان حرفه‌ای برای طراحی آموزشی است، معلم هر چقدر به این مؤلفه‌ها مسلط‌تر شود، طراحی آموزشی بهتری می‌تواند انجام دهد.
 
وی تأکید کرد: توجه به تفاوت‌های فردی در یادگیری، ایجاد فراشناخت، انتخاب الگوی تدریس، توجه به پیش دانسته‌ها، انتخاب یک شروع خوب، تعیین هدف از جنس شایستگی، توجه به یادگیری مشارکتی، اجتماعی و گروهی و توجه به سطوح بالای عملکرد یادگیری، اهمیت کاربست آموخته‌ها در موقعیت جدید، استفاده از رویکرد تلفیقی، گذراندن جلوه ارائه و ارزشیابی، طراحی فعالیت‌های خارج از کلاس، کلاس معکوس، توجه به یادگیری فعال، تولید مفهوم توسط یادگیرنده از جمله این مشخصه‌های طراحی آموزشی هستند که باید در این مسیر از همه امکانات استفاده کرد.
 
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شرایط ما تعیین کننده نوع امکانات ماست. البته متخصصان تأکید می‌کنند که آموزش الکترونیک هیچگاه جایگزین آموزش حضوری و چهره به چهره نمی‌شود. مدرسه کارکرد‌های خاص خود را دارد و آموزش الکترونیک کمکی به آموزش رسمی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری مراسم آیینی عصر شعر یلدایی در فریدونشهر
فعالیت ۵۳ مزرعه ماهی سردابی و گرمابی در ملایر
هدف‌گذاری پتروشیمی برای ظرفیت ۱۳۰ میلیون تنی در برنامه هفتم
سنت چله بران عروس در بین عشایر مغان
بویین میاندشت ، سردترین نقطه کشور با منفی ۲۱ درجه
معرفی اعضای کمیته فنی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد
ظرفیت خالی ۲۰ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی به‌دلیل کمبود خوراک
کشف ۷ میلیارد لوازم خانگی فاقد مجوز در مهر
تجلیل استاندار خوزستان از مقام مادران توان‌یاب
هشدار در خصوص یخ زدگی کنتور‌ها در شهر بهمن در شهرستان آباده
برگزاری همایش مدیریت مصرف انرژی با مشارکت صنعت پتروشیمی
فراخوان مشمولان اعزامي پايه خدمتي دی ماه ۱۴۰۴
بزرگداشت آیت الله شاهچراغی در تهران
بیش از ۳۴۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی ماه جاری در نقده
دعوت از ۱۶ بازیکن برای شرکت در اردوی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران
کشف ۲ هزار لیتر گازوئیل فاقد مجوز در فراشبند
تجلیل از مرزبانان در نقطه صفر مرزی سلماس در آستانه شب یلدا
شب نشینی یلدا در بین عشایر فسا
هم‌اکنون آرامش در سطح استان برقرار است
اهدای جهیزیه به نوعروسان مددجو در اندیکا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
جزئیات تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از اول دی
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
از یک الزام مقرراتی تا موتور محرک توسعه پایدار در ساختمان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۲ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
نشست بررسی راهکار‌های وحدت حوزه و دانشگاه در رشت  (۱ نظر)