پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور به همراه هیئت جمهوری آذربایجان از پروژه پل مرزی آستاراچای و بارانداز پایانه ریلی آستارا بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وزارت راهوشهرسازی، خیرالله خادمی، معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور امروز از هیئت مدیران ارشد وزارت حملونقل کشور جمهوری آذربایجان استقبال کرد.
خادمی به همراه این هیئت از پروژه پل مرزی آستاراچای و بارانداز پایانه ریلی آستارا بازدید کرد. سپس در حاشیه این بازدید، جلسه مشترکی با هیئت مذکور به ریاست خادمی، معاون وزیر راهوشهرسازی برگزار شد.
در این جلسه خادمی، معاون وزیر راهوشهرسازی به سفر هیئت آذربایجانی و تشکیل جلسه با وزیر راهوشهرسازی در هفتههای گذشته اشاره کرد و گفت: در آن جلسه بنا شد کارگروهی برای رسیدگی به موارد مورد بحث در نقطه صفر مرزی در منطقه آستارا ایجاد شود.
وی با بیان اینکه در جلسه امروز با هیئت عازمی از کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان نیز در خصوص موارد مرزی و زیرساختهایی که در نقطه صفر مرزی باید اجرا شوند، تبادل نظر شد، افزود: برای افزایش ظرفیت اجرایی تردد در نقطه صفر مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان، ایجاد پل جادهای در آستارا را برنامهریزی کردهایم.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اظهار اینکه در این نشست درباره نحوه شروع عملیات اجرایی این پل به نام آستاراچای بر روی رودخانه مرزی در آستارا بحث و در نهایت توافق شد، تصریح کرد: درباره مباحث انتخاب پیمانکار و نحوه تامین مالی این پروژه نیز گفتگوها به نتیجه رسید و امیدواریم در جلسه آینده که با حضور وزیر راهوشهرسازی در کشور آذربایجان برگزار میشود، توافقنامه اجرایی آن به امضا برسد.
برآورد اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومانی موردنیاز برای اجرای پروژه پل مرزی
خادمی با اشاره به طول ۹۷ متری این پل مرزی که بناست بر روی رودخانه آستاراچای احداث شود، توضیح داد: این پل مرزی به عرض ۳۲ متر و به صورت چهار خطه با دو پیادهرو در طرفین احداث میشود که بر اساس برآوردهای انجام شده، هزینه اجرای آن حدود ۱۷۰ میلیارد تومان معادل ۵ میلیون یورو خواهد بود.
بهگفته وی هزینه عملیات اجرایی احداث پل مرزی آستاراچای به صورت مشترک و با سهم ۵۰ درصدی برای هر یک از دو کشور ایران و آذربایجان تامین خواهد شد.
معاون وزیر راهوشهرسازی همچنین درباره ترانزیت از کشور آذربایجان از طریق مسیر ریلی که پایانه باری و ریلی آن سه سال پیش در خاک ایران ساخته شده است، گفت: اکنون ترانزیت از کشور آذربایجان از طریق این مسیر ریلی به داخل خاک ما از نقطه صفر مرزی انجام میشود.
وی با اشاره به گفتگو با هیئت آذربایجانی درباره مشکلات این مسیر و پایانه ریلی، اظهار داشت: قرار شد ادامه تکمیل این پایانه باری در برنامه دو طرف قرار بگیرد و موانع موجود با نظر مساعد دو طرف برطرف شد.
خادمی اظهار امیدواری کرد: عملیات اجرایی تکمیل این پایانه در اسرع وقت سرعت بگیرد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور همچنین با اشاره به وجود موارد و مشکلات ترانزیتی و گمرکی در این پایانه، گفت: این مشکلات را نیز کارشناسان دو طرف بررسی کردند و بنا شد که موانع موجود با توافق دو کشور رفع شود تا بتوانیم مبادلات کالا به صورت جادهای و ریلی را در محل این پایانه باری سرعت ببخشیم.
اگر مسیر "تهران - قزوین - رشت - آستارا - جاده های داخلی جمهوری آذربایجان تا بطرف خروجی در مرز گرجستان - تفلیس - بندر پوتی گرجستان در سواحل دریای سیاه" را از لحاظ توپوگرافی زمین یعنی پستی و بلندی های جاده را بررسی کنیم خط الراس یا مرتفع ترین نقطه این مسیر ترانزیتی در داخل کشور گرجستان در منطقه عبور از حوضه آبریز دریای خزر به حوضه آبربز دریای سیاه، فقط ۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مسیری بسیار کفی و فاقد هرگونه گردنه و برفگیری است که موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و لاستیک و کلا" استهلاک تریلی های ترانزیتی میشود درحالیکه مسیر " تهران - تبریز - جاده های داخلی ارمنستان و خروجی های آن به سمت مرز گرجستان و مسیر بندر باتومی" بسیار پرپیچ و خم و تنگ و خطرناک و دارای گردنه هایی با ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا و برفگیر می باشد به حدی که مقایسه این دو مسیر همانند مقایسه باند فرودگاه با جاده ی آسفالته روستایی است. مسیر آستای ایران تا مرز خروجی آذربایجان به سمت شمال از طریق جاده کنار دریا تا خود مسکو و برلین و پاریس بعلت عبور از دشتهای وسیع و هموار اروپای شرقی و شمالی و غربی هم بصورت خیلی صاف و کفی و فاقد هرگونه پستی و بلندی است چه رسد به وجود گردنه
برای رقابت با کریدور عراق و اتصال بنادر خلیج فارس به بنادر دریای مدیترانه و تسهیل ترانزیت بین ایران و بندر مرسین ترکیه در سواحل مدیترانه و بعلت عدم قابلیت بزرگراه شدن مسیر بین دره ای و تنگ "جاده خوی - قطور" احداث یک تونل دوقلوی ۱۵ کیلومتری در مسیر بین چالدران ایران و چالدران ترکیه اجتناب ناپذیر است و این مسیر جدید موجب کوتاهتر شدن ۳۰۰ کیلومتری دسترسی به بندر مرسین نسبت به مسیر فعلی "بازرگان - سیواس - مرسین" میشود.
هزینه احداث این تونل با اخذ عوارض از تریلی های عبوری جبران میشود، موقعی که شرکتهای حمل و نقل بار میزان عوارض پرداختی تونل را در قبال کاهش میزان هزینه های مصرف سوخت خودرو و استهلاک لاستیک و خود ماشین از بابت کوتاهی ۳۰۰ کیلومتری مسیر، به اصلاح از بابت هزینه فایده بررسی بکنند این یک سود دو طرفه می باشد که باید در عرصه جنگ کریدورها برای رقابت با کریدور عراق جهت اتصال بنادر خلیج فارس به بنادر دریای مدیترانه در ترکیه تعریف شود و سرمایه گذاری شرکتهای خصوصی برای این پروژه سودآور بصورت تشکیل یک کنسرسیوم بسیار جذاب خواهد بود.
چند سال دیگه از همین پل برای حمله به ایران و اشغال جاهایی که آذرباییجان جنوبی میدونن استفاده میکنن
احداث این پل راه رو برای اشغال مناطقی که علی اف ادعای ارضی داره هموار میکنه