• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۱۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

تامین ۵۲ درصد فضا و تجهیزات مورد نیاز تحقق سند تحول آموزش کشور

تامین فضا، تجهیزات و فناوری یکی از زیرنظام‌های تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که به گفته رییس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور ۵۲ درصد از برنامه تامین این تجهیزات عملیاتی و اجرایی شده است.

تامین ۵۲ درصد فضا و تجهیزات مورد نیاز تحقق سند تحول آموزش کشوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری در نهصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در خرداد سال ۹۵ تصویب شد.
بر اساس این زیر نظام، فضا، تجهیزات و فناوری طراحی و ساخت مدارس در آینده باید طبق مبانی و ضوابط این مصوبه تامین شود؛ بنابراین شاخص‌ها و استاندار‌های فضا‌های فیزیکی و تجهیزات مورد نظر مبتنی بر اهداف جدید نظام آموزش و پرورش و مبانی سند تحول بنیادین طراحی شد.
مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره اقدامات صورت گرفته برای تامین فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی توضیح داد: بر اساس شاخص نهایی شده با شورای عالی آموزش و پرورش و گزارش ارائه شده از سوی این سازمان، تاکنون ۵۲ درصد برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس نسبت به سایر زیرنظام‌های سند تحول وضعیت بهتری دارد، ادامه داد: طرح تحولی مکان‌یابی مدارس، طرح تحولی آجر به آجر، مدیریت سبز، تغییر الگوی معماری مدارس، ساختن مجتمع‌های آموزشی بزرگ برای اجرای این زیرنظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است.
 
طرح تحولی مکان یابی مدارس
«استقرار سامانه مکان‌یابی مدارس»، بسته‌های تحولی سازمان نوسازی مدارس کشور است که به گفته رییس سازمان نوسازی مدارس با توجه به اهمیت اجرای اسناد بالادستی و به ویژه زیرنظام فضا و تجهیزات این طرح به منظور اجرای هرچه بهتر اسناد طراحی شده است.
بسته تحولی مکان‌یابی مدارس (استقرار سامانه مکان‌یابی مدارس) به منظور تنظیم رابطه بهینه و خردمندانه بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در کشور صورت گرفت تا در مناطق مختلف کشور بتوان با کمترین هزینه، موجب ایمنی و دسترسی مناسب دانش‌آموزان و معلمان به مدارس شده و زمینه‌های شکوفایی استعداد‌های تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی را با بهره‌گیری از فضا‌های مطلوب، آسایش اقلیمی و استاندار‌های جهانی فراهم را کند.
استقرار سامانه مکان یابی مدارس کمک می‌کند تا تعبیه مناسب در جانمایی مجدد مدارس جدید در مکان‌ها صورت گیرد، به عنوان مثال طرح‌های آموزشی بسیاری در مناطقی از کشور وجود دارد که ظرفیت دانش‌آموزی آن خالی است و این امکان وجود دارد که کاربری‌های دیگر غیرآموزشی برای آن در نظر گرفت. همچنین مدارس بسیاری در جریان سیل‌های اخیر آسیب دیدند و به جانمایی مجدد برحسب اطلاعات منطقه‌ای نیاز دارند.
مرحله اول طرح تحولی مکان‌یابی مدارس در قالب احصای شاخصه‌های مربوطه انجام و به صورت نشریه‌ای با عنوان «رابطه مکان‌یابی و بازتخریب فضا‌های آموزشی» تدوین شد.
به دنبال تعیین شاخص‌های مکان یابی، سامانه‌ای طراحی شد که مشخص می‌کرد زمین‌های مکان‌یابی شده، مشخصات احداث را دارد یا خیر؛ بنابراین سازمان نوسازی مدارس مبنای عمل این سامانه را مطالعات جمعیت شناسی و سطح جا به جایی جمعیت در ۵۰ سال آینده قرار داد.
بر اساس اعلام سازمان نوسازی مدارس، به منظور تسریع در امور، کار مطالعات جمعیت شناسی در افق ۵۰ ساله و مکان یابی مدارس به استان‌ها تفویض شد تا با همکاری مراکز علمی دانشگاهی و اقتضائات منطقه‌ای این ماموریت مهم انجام شود.
استان‌های قم و البرز از جمله استان‌هایی بودند که به عنوان آزمایشی طرح سامانه مکان‌یابی مدارس را با همکاری دانشگاه خواجه نصیر طوری اجرایی کردند.
 
طرح تحولی آجر به آجر
یکی از بسته‌های تحولی سازمان نوسازی مدارس طرح تحول آجر به آجر بود، این طرح ناظر بر گفتمان سازی و مشارکت آحاد مردم در مدرسه سازی است.
در پویش‌هایی که با عنوان طرح آجر به آجر شکل گرفت، نیکوکاران بالغ بر هشت و نیم میلیارد تومان با کمک‌های خود در امر مدرسه سازی مشارکت کردند.
همچنین به این منظور سامانه‌ای به نام مهر مدرسه اجرا شد، در این طرح کمک‌های خرد و حتی ناچیز مردم جمع آوری می‌شود و به عنوان خرید در امر مدرسه سازی مشارکت می‌کنند.
ماهیت طرح آجر به آجر کاملا تربیتی و فرهنگی است، به عبارتی نوسازی در کنار فعالیت‌های عمرانی، رسالت تربیتی خود را هم ایفا می‌کند.
طرح آجر به آجر با پویش «مهر را با محرم آغاز کنیم» در سال ۹۹ آغاز و پس از پایان محرم، پویش جدیدی با عنوان «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من» در کشور فراگیر شد. همچنین در ادامه همزمان با ماه مبارک رمضان، پویش ملی «آجر‌های مهربانی» اجرایی شد.
خیرین می‌توانند با واریز کمک‌های مالی خود به امر مدرسه‌سازی با ورود به سامانه http://ajorbajor.ir و اهدای هزینه حداقل یک آجر (هزار تومان) به نام عزیزان خود در امر مقدس مدرسه‌سازی مشارکت کنند. سایت آجر به آجر و همچنین سامانه #۲۴* امکان دریافت کمک‌های مردمی به صورت آنلاین را فراهم کرده تا مشارکت همه مردم در این پویش تسهیل یابد.
رخشانی مهر درباره طرح آجر به آجر نیز اظهار داشت: این طرح به دنبال افزایش مشارکت‌کننده با عنوان خیر است و هر نفر حتی با هزار تومان هم می‌تواند در امر مدرسه سازی سهیم شود.
وی افزود: شاخص موفقیت طرح آجر به آجر افزایش تعداد مشارکت کننده است نه هزینه‌ای که از این طرح به دست می‌آید. همچنین پویش‌های بعدی ترویج فرهنگ خیرین از حالت جمع‌آوری اعتبار خارج شد و به این سمت پیش رفت که ترویج فرهنگ خیرپروری صورت گیرد.
رییس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس کشور خاطرنشان کرد: پویش «به رنگ مدرسه» نیز برگزار شد که دانش آموزان بر این اساس نقاشی خود را با موضوع «مدرسه دوست داشتنی من»، روی کاغذ با مداد رنگی، گواش و آبرنگ کشیده و تصویر آن را از طریق گوشی تلفن همراه به سامانه آجر به آجر به نشانی https://ajorbajor.ir ارسال کردند. در این پویش هیچ اعتباری به دست نیامد، فقط به دنبال فرهنگ سازی و علاقه‌مند کردن دانش آموزان به مدرسه سازی هستیم.
وی پیش از این نیز گفت: در بخش بعدی هم هدف خیرسازی بود که افراد با مبالغ بسیار پایین در امر مدرسه سازی مشارکت کنند. در این راستا با مشارکت بیش از یک میلیون نفر با میانگین کمک هشت هزار تومان، بیش از هشت میلیارد تومان از محل کمک‌های خرد جمع آوری شد.
رخشانی مهر یادآور شد: محل مصرف این مبالغ هم پروژه‌های معرفی شده در سامانه طرح آجر به آجر بود، هر کسی طرح خاصی را در استان مورد نظر خود انتخاب و به میزان دلخواه به ساخت مدرسه مورد نظر کمک می‌کرد.
وی تاکید کرد: تمام مبالغ جمع‌آوری شده در طرح آجر به آجر صرف مدرسه سازی در اقصی نقاط کشور شد.
 
مدیریت سبز
رییس سازمان نوسازی، توسعه، تجهیز و بازسازی مدارس، از ساخت ۳۲ مدرسه سبز در دست اجرا در کشور خبر داد که با مدیریت مصرف انرژی، آب و مصالح نقش مهمی در توسعه دانش و شکل‌گیری اخلاق زیست محیطی ایفا می‌کنند.
در واقع امروزه سازمان‌ها در نظر دارند با توسعه ساختمان‌های سبز در شهر و روستا‌ها با مدیریت انرژی، آب، پسماند و مواد و مصالح، آسیب‌های محیط زیست را به حداقل برسانند.
اصل ۵۰ قانون اساسی کشور، ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه نیز تاکیدات بسیاری در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت سبز داشته است که بر این اساس سازمان نوسازی مدارس به عنوان متولی اصلی مدرسه سازی، دستورالعمل مدیریت سبز مدارس را با نظر متخصصان و کارشناسان تهیه کرد.
بر اساس تعریف کارشناسان، یک ساختمان سبز دارای ساختاری است که طراحی، ساخت، بازسازی، بهره برداری یا استفاده مجدد از آن در یک روش کاملا زیست محیطی یا منابع کارآمد مورد توجه قرار گرفته است.
ساختمان‌های موسسات آموزشی هم مانند بسیاری از ساختمان‌ها تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر محیط دارند. با توجه به آخرین آمار مرکز برنامه ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با داشتن بیش از ۱۰۵ هزار مدرسه (۵۵۰ هزار کلاس درس) لازم است اصول و دستورالعمل‌های مرتبط با مباحث مدیریت سبز در مدارس در نظر گرفته شود.
در واقع مدارس سبز با مدل سازی رفتار پایدار، درک دانش آموزان، کادر مدارس و حتی عموم مردم، را نسبت به محیط زیست و مسوولیت‌های هریک در این محیط افزایش می‌دهد.
به طور کلی می‌توان گفت مدارس سبز نه تنها محیط فیزیکی، بلکه محیط اجتماعی و فرهنگی مدرسه و جامعه پیرامونی را ارتقا می‌دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی استان در بروجرد
بازدیداستاندار قم از محل احداث نیروگاه خورشیدی در جاده قم به گرمسار
رزمایش ارزیابی آمادگی مولدهای برق اضطراری در مراکز حیاتی لرستان
معرفی برترین‌های مسابقات بومی محلی دختران بسیجی استان قم
پیروزی النصر با درخشش رونالدو
قهرمانی رقابت‌های منطقه ۶ جوانان کشور از آن پینگ‌ پنگ‌ باز قمی شد
پیش بینی بارش باران در ارتفاعات سمنان
انسداد تونل دومن نیم در جاده بجنورد - اسفراین به مدت نیم ساعت
فردا، آغاز با تاخیر فعالیت ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس ۴ شهرستان خوزستان
جهاد تبیین سنگر مقابله با جنگ نرم دشمن
برتری خارج از خانه آرسنال صدرنشین در هفته دهم لیگ برتر انگلیس
انفجار و آتش‌سوزی در کارگاه شارژ کپسول گاز در شیراز
مطالبات مردم در بسته صدای شما ۱۰ آبان ۱۴۰۴
حضور داور چهارمحال و بختیاری در سمینار نیم سال دوم داوران
بهره برداری از ۹ زمین چمن مصنوعی در سراب و مهربان تا سال آینده
کشف بزرگترین مرکز ماینر غیرمجاز جنوب شرق کشور در زاهدان
دستگیری شکارچیان غیرمجاز در میامی
آتش سوزی یک خانه در بندرعباس جان دو کودک را گرفت
نشست یک ساختمان پنج طبقه در سپیدار اهواز
بسته خبر‌های کوتاه ۱۰ آبان ۱۴۰۴
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و برق شیراز در مرحله سوم جام حذفی
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
تساوی استقلال و فولاد در دربی خوزستان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۰ آبان ۱۴۰۴
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)