• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۳۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
لرستان » اجتماعی

مسدود شدن آزادراه خرم آباد - پل زال، خشم طبیعت یا عامل انسانی؟

آزاد‌راه خرم‌آباد- پل زال شاه راه ارتباطی شمال به جنوب کشور با عبور روزانه ۱۱ هزار خودرو گرانترین آزاد راه کشور محسوب می شود اما با ریزش هر برف و بارانی این آزاد راه دچار مشکل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز لرستان، آبان ماه سال ۱۳۸۹ یکی از ماندگارترین روز‌های صنعت راه سازی کشور است روزی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های راهسازی کشور با حضور رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید.

آزادراه خرم آباد - پل زال که با هدف اتصال استان خوزستان به لرستان و به عنوان بخشی ازکریدور جاده‌ای شمال به جنوب کشور طراحی و به اجرا رسید، یک مژده بزرگ به مردم لرستان و خوزستان بود، همچنین کابوس جاده قدیم خرم آباد - اندیمشک تمام شد.

بهره برداری از آزاد راه خرم‌آباد - پل زال که بیش از ۱۰۴ کیلومتر طول دارد، قطعه اول آزادراه خرم‌آباد-اندیمشک بوده که هم زمان با بهره برداری از آن زمینه کاهش تصادفات، زمان سفر و صرفه‌جویی سالانه ۹۰۰ میلیارد ریال سوخت و هزینه‌های جاده‌ای کشور فراهم شد.
آزادراه خرم آباد - پل زال، خشم طبیعت یا عامل انسانی؟
این مسیر ارتباطی بیش از ۶۰ کیلومتر مسیر استان‌های لرستان و خوزستان را کوتاه و سرعت ترانزیت و سهولت سفر برای شهروندان را فراهم کرد و با برخورداری از چشم انداز طبیعی و کوهستانی خود، زیبایی را در چشم ترددکنندگان ثبت و خاطره‌ای خوش از سفر را برای آنان به تصویر می‌کشد.

آزادراه خرم آباد به پل زال ۱۴ دهنه تونل ۲ قلو به طول ۲۵ کیلومتر، ۲۸ پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر، ۱۴۰ دهنه پل کوچک و ۲ تقاطع غیر هم سطح دارد.

ساخت آزادراه خرم‌آباد-پل زال حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته که ۵۰ درصد آن را دولت و ۵۰ درصد آن نیز توسط بخش خصوصی تأمین کرد

آزادراه خرم‌آباد-پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی محسوب می‌شود که موجب تسریع و تسهیل در ارتباط نواحی شمالی و مرکزی کشور با مناطق جنوبی به ویژه بندر امام خمینی (ره) می‌شود و اندیمشک را به عنوان مرکز اتصال مرز‌های جنوبی با مرکز کشور و شهر‌های شمالی ایران اسلامی، مطرح می‌کند.

مسیر این آزاد راه در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان خرم‌آباد آغاز شده و با ساخت یک تقاطع غیر همسطح در ۳.۵ کیلومتری روستای پل زال و ۲ کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک و استان خوزستان، خاتمه می‌یابد و از آن به عنوان شگفتی مهندسان ایرانی یاد می‌شود.آزادراه خرم آباد - پل زال، خشم طبیعت یا عامل انسانی؟

آزادراه ۱۰۴ کیلومتری خرم‌آباد- پل زال که عنوان گران‌ترین عوارضی کشور را یدک می‌کشد.
گران‌تر شدن عوارض گران‌ترین آزادراه کشور آن هم در شرایطی که راه جایگزین دیگری برای آزادراه خرم آباد- پل زال وجود ندارد.

براساس نرخنامه جدید، عوارض دریافتی از خودرو‌های مختلف بین ۱۸ تا ۶۵ هزار تومان است.

نرخ عوارض منصفانه نیست

یکی از شهروندان لرستانی با بیان اینکه برخی از مردم لرستان با مردم اندیمشک و دزفول مراودات خانوادگی دارندگفت: معمولاً تردد بین افراد به‌صورت ماهانه وجود دارد و افزایش دائمی عوارض سبب تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم این مناطق شده است.

یکی از رانندگان ترانزیتی مسیر گفت: علیرغم مبلغ بالای عوارض آزادراه، اما ایمنی در این محور چندان قابل قبول نیست و هر لحظه امکان ریزش کوه  و سیلاب وجود دارد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


سلمان خداوردی افزود: بهره برداری از آزادراه موجب خوشحالی رانندگان فعال در این مسیر شد، ولی به نظر می‌رسد با توجه به نرخ بالای عوارض و انسداد در این مسیر برخی از رانندگان از عبور از این مسیر صرف نظر کنند.

میزان عوارض ارتباطی به ایمنی راه ندارد

رئیس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال نیز در این خصوص گفت: متاسفانه رانندگان و مسافران تمام مبالغ عوارضی را که پرداخت می‌کنند به حساب بهره بردار این آزادراه می‌دانند.
آزادراه خرم آباد - پل زال، خشم طبیعت یا عامل انسانی؟

عبدالرضا دستمالچی افزود: تنها ۱۰۴ کیلومتر از آزادراه خرم آباد - پل زال در حوزه استحفاظی لرستان و بقیه آزاد راه واقع در استان خوزستان و حوزه استحفاظی اندیمشک است که بهره بردار عوارض آن شرکت دیگری است و ارتباطی به شرکت بهره بردار خرم آباد - پل زال ندارد.

وی در خصوص چگونگی افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها تصریح کرد: عوارض به هزینه‌های ساخت بستگی دارد و توسط وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تایید می‌شود.

۱۵ درصد عوارض صرف راهداری می‌شود

رئیس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال همچنین در خصوص اجرای عملیات‌های راهداری و ایمنی این محور گفت: ۱۵ درصد عوارض دریافت شده برای اجرای عملیات راهداری از جمله ایمنی این محور هزینه می‌شود.

دستمالچی بدون اشاره به میزان عوارض دریافت شده در سال افزود: ماهانه بیش از یک میلیارد ریال صرف راهداری در محور آزادراه خرم آباد - پل زال از جمله برای ایمنی ترانشه ها، دیواره پای کوه و ترمیم آسفالت می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲۰ نفر استخدامی این شرکت مشغول کار‌های راهسازی و ایمنی این آزادراه هستند به نحوی که انجام این فعالیت‌ها حتی بک روز در سال تعطیل نمی‌شود.

دستمالچی عنوان کرد: همزمان با بسته شدن دو و نیم روزه‌ی این مسیر در هفته گذشته، حدود ۴۰ فقره تصادف در محور قدیم رخ داده است.

چرایی انسداد‌های آزادراه خرم آباد - پل زال، خشم طبیعت یا عامل انسانی؟

یک کارشناس حوزه راهسازی در این خصوص گفت: امنیت فعلی آزادراه صددرصد نیست چراکه به دلیل کوهستانی بودن محور، امکان ریزش به ویژه در مواقع بارندگی وجود دارد.

افشین کردستانی افزود: می‌توان با برخی سبک سازی‌ها و کاهش شیب در نقاط بحرانی از ریزش کوه‌ در این مسیر جلوگیری کرد

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال در مالکیت بخش خصوصی است، گفت: وقتی که در طول سه ساعت با بارش ۱۳۰ میلی‌متری باران مواجه می‌شویم وقوع سیل و تخریب دور از انتظار نیست.

وی افزود: بارش‌های سنگین باران منجر به تخریب بین تونل‌های کیلومتر ۹۰ این آزاد راه شد و مدت کوتاهی مسیر اندیمشک به‌ سمت خرم‌آباد بازگشایی شد و مسیر خرم‌آباد به‌ اندیمشک هم ظرف چند روز آینده بازگشایی می‌شود .

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

عبور ۷۰ درصد از آزادراه از مسیر کوهستانی

۷۰ درصد آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال از مسیر کوهستانی عبور می کند و ۲۸ دهنه تونل دارد.

شرفی افزود:  برای ساخت آزادراه خرم‌آباد - پل زال دولت و بخش خصوصی هزینه‌های زیادی متحمل شده‌اند و قطعاً هزینه نگهداری آن نسبت به سایر آزادراه‌های کشور بسیار بیشتر است.

آزادراه خرم آباد - پل زال، خشم طبیعت یا عامل انسانی؟

۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت هر یک کیلومتر تونل

شرفی با بیان اینکه امروزه ساخت تونل و ابنیه‌های فنی و دیوار‌های حائل نیاز به هزینه‌های هنگفتی دارد، تصریح کرد: برای ساخت هر کیلومتر تونل به رقمی در حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که وقتی هزینه صرف‌شده برای این آزادراه را با سایر آزادراه‌های کشور مقایسه می‌کنیم، طبیعی است که رقم دریافتی عوارض هم بیشتر باشد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان اضافه کرد: مسئولان آزادراه تلاش می‌کنند سرویس خوبی را به رانندگان و ترددکنندگان این محور ارائه دهند، اما بهتر است در برخی نقاط روشنایی ایجاد شود تا رانندگان با مشکلات کمتری مواجه شوند.

لزوم به‌کارگیری مشاوران کارکشته برای مطالعات اساسی آزادراه

سرهنگ مرتضی دالوند رئیس پلیس راه لرستان نیز در این باره ابراز کرد: آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال نعمتی برای مردم این استان و کشور است، چرا که نقش مهمی در کاهش مسیر، کاهش مصرف سوخت و کاهش بار ترافیکی دارد.

وی با اشاره به بافت نامناسب منطقه افزود: این امر ربطی به نامناسب بودن آزادراه ندارد، این منطقه یکی از مناطق رانشی لرستان محسوب می‌شود و نوع خاک و بافت آن به‌گونه‌ای است که با وقوع حوادثی از قبیل سیل و زلزله دچار رانش و ریزش می‌شود.

رئیس پلیس راه لرستان گفت: به‌نظر می‌رسد نیاز است که مطالعات اساسی‌تری درخصوص وضعیت آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال انجام شود و مشاورانی کارکشته‌ برای رفع اساسی مشکلات آن به‌کار گرفته شوند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

باید واقع بین بود آزادراهی که میلیارد‌ها تومان برای احداث آن هزینه شده و تاثیر قابل توجهی در کاهش سوخت و صرف زمان دارد، بدون شک دارای اثرات بسیار مثبتی است و ساخت آن باعث شده حجم قابل توجهی از تصادفات در محور قبلی کاهش یابد.

آزادراهی که به دلیل عبور از دل کوهستان لاجرم دچار ریزش می‌شود اما از طرفی باید تمهیداتی اندیشید که گرانترین آزادراه کشور با هر بارندگی دچار ریزش کوه یا رانش زمین نشود چرا که انسداد محور حتی کوتاه مدت، تاثیر قابل توجهی در کیفیت تردد مسیر دارد.


آزادراه خرم آباد - پل زال، خشم طبیعت یا عامل انسانی؟
نویسنده: مهناز رحمانی مهر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پایان کار باند سرقت سیم برق در بابلسر
گروسی: با ابلاغ طرح جامع ماکو، بازآفرینی شهری و توسعه متوازن در منطقه شتاب می‌گیرد
آغاز اجرای طرح زمستانی پلیس در استان همدان
سفر رئیس بنیاد ایران‌شناسی به بوسنی و هرزگوین
آغاز شمارش حیات وحش دنای شرقی در سرمای زمستان
اجرای طرح نهادینه‌سازی جانشین‌پروری در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی
مهمترین عناوین روزنامه‌های جهان ۲ دی ۱۴۰۴
ادبیات همواره صدای زمانه خود بوده است
دیدار عادل عبدالمهدی با دو نفر از رهبران حماس
معاون وزیر: بازآفرینی شهری در مناطق آزاد باید به توانمندسازی مردم منجر شود
صلیب سرخ: افغانستان درگیر بحران انسانی است
راهداران، سربازان گمنام جبهه خدمت و ایمنی جاده‌ها هستند
هم‌صدایی کوبا و کلمبیا علیه تروریسم دریایی آمریکا
بیش از 2 میلیون خوزستانی زیر پوشش بیمه سلامت
آمریکای لاتین خواستار پایان مداخلات واشنگتن در کاراکاس شد
بر افراشته شدن پرچم عزاداری امام هادی(ع)، بر فراز گنبد رضوی
حمایت شاعر ایرانی از پویش بساز مدرسه
چمران: افزایش خودسرانه کرایه تاکسی تخلف است
هشدار درباره عملیات تروریستی داعش در ترکیه
آمار هولناک تعرض جنسی افسران پلیس انگلیس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)