پخش زنده
امروز: -
براساس طرح شهرداری لندن، رانندگان خودروها در این شهر به ازای مسافتی که رانندگی می کنند، باید پول پرداخت کنند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، صادق خان شهردار لندن امروز طرحهای خود را به منظور کاهش آلایندههای هوا منتشر کرد که اجرای شماری از آنها در گرو تولید فناوریهای نوین است. براساس یکی از این پیشنهادها، رانندگان خودروها به میزان سهمی که در آلودگی هوا دارند و بر اساس مسافتی که در این شهر میرانند، زمان، مکان و میزان آلودگی تولید شده، باید پول بپردازند. همچنین در محاسبه این هزینه، بودن یا نبودن گزینههای دیگر همچون وجود وسایل نقلیه عمومی نیز منظور خواهد شد.
شهردار لندن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت: اگر قرار است تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن در پایتخت انگلیس به صفر برسد باید از هم اکنون دست به کار شد. شهردار لندن امروز در مصاحبههای متعدد با رسانههای انگلیس گفت: آلودگی هوا و بحران زیست محیطی، یک موضوع مربوط به «عدالت اجتماعی» است.
به نوشته روزنامه گاردین، براساس پیشنهاد شهردار لندن، از سال ۲۰۲۴ میلادی رانندگان خودروها در سراسر لندن باید به میزان مسافتی که با خودرو میرانند پول بپردازند تا از میزان گازهای کربن کاسته شود و کیفیت هوای این شهر، بهبود یابد.
صادق خان گفت: لندن، پیشتاز دریافت پول به ازای رانندگی در خیابانها و جادهها خواهد شد و تاکید کرد شمار تردد خودروها در این شهر باید یک چهارم کم شود تا در سال ۲۰۳۰ به شهر بدون کربن مبدل شود.
گاردین نوشت: اگر فناوری مورد نظر تا ماه مه سال ۲۰۲۴ که دوره شهرداری صادق خان پایان مییابد فراهم نشود، ممکن است از روشهای دیگر استفاده شود و مثلا از همه رانندگانی که در منطقه "لندن بزرگ" رانندگی میکنند، مالیات هوای سالم گرفته شود یا از همه خودروهای بنزینی و گازوئیلی که در "محدوده آلایندگی اندک" لندن تردد میکنند، روزانه ۱۲.۵ پوند گرفته شود.
به نوشته این روزنامه، همچنین ممکن است "محدوده آلایندگی اندک" لندن که اکنون همه نواحی این شهرداری را در بر میگیرد، گستردهتر شود و "لندن بزرگ" را در بر گیرد و رانندگان همه خودروها در جادههای کمربندی لندن نیز موظف به پرداخت پول شوند. به نوشته گاردین، در همه این پیشنهادها، خودروهای برقی و خودروهایی که آلودگی ندارند، معاف از پرداخت پول میشوند.
به نوشته گاردین، شهردار لندن گفته است فعلا تمرکزش بر خودروهاست تا آلودگی این شهر کاهش یابد. به گفته صادق خان، از سال دو هزار تا ۲۰۱۸، میزان آلودگی ناشی از خودروها در این شهر، ۷ درصد کم شد در حالی که در همان زمان، آلایندگی مشاغل ۵۷ درصد و منازل ۴۰ درصد کمتر شد.
گاردین نوشت: اگر چه هواداران محیط زیست از شنیدن این پیشنهادها خوشحال هستند، موسسات رانندگی میگویند تعویض خودروهای بنزینی و گازوئیلی به برقی، هزینههای فراوان در پی دارد و خانوارهای این کشور را بیشتر تحت فشار مالی قرار خواهد داد. این روزنامه نوشت اکنون فقط ۲ درصد از خودروهای لندن، برقی هستند.
بر اساس آمارهایی که پیشتر منتشر شد هوای آلوده سالانه بیش از چهل هزار نفر را در انگلیس دچار مرگ زود هنگام میکند. در لندن سالانه ۹ هزار نفر به علت آلودگی هوا جان میبازند.