• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۴۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه
دانشگاه علامه طباطبایی؛

تصویب برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی

برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه نخستین بار در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تصویب شد.

دانشگاه علامه طباطباییبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی درجلسه ۲۰۸ مورخ ۲۷ دی تصویب شد.

طراحی این برنامه کاربردی مهم و مورد نیاز کشور به پیشنهاد گروه آموزشی فناوری آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال ۱۳۹۴ به عنوان یک طرح تحقیقاتی درون دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری و مشارکت گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انجام شد.

سپس در قالب برنامه درسی بر اساس چارچوب‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین و مراحل تصویب آن در گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای دانشگاه علامه طباطبائی، دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کارگروه تخصصی علوم تربیتی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، همایش ملی دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با مشارکت دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موفقیت و به اتفاق آراء انجام شد. البته در این فرایند پیشنهاد‌های لازم و سازنده به اصلاح و تکمیل و توسعه برنامه پیشنهادی اولیه کمک شایانی کرد.

برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه به استفاده از ظرفیت‌های رشته فناوری آموزشی در ابعاد مختلف طراحی، تولید، اجرا، مدیریت و پشتیبانی، سنجش وارزشیابی فرایندها، منابع و فناوری‌های یادگیری، در آموزش افراد با نیاز‌های ویژه می‌پردازد. با توجه به اینکه برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه نخستین بار در ایران و توسط دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد، مبتنی بر نیاز‌های بومی بوده است و با بهره گیری از تجارب جهانی به پاسخگویی به بخشی از نیاز‌های کشور در این زمینه کمک خواهد کرد.

دکتر اسماعیل زارعی زوارکی، مجری طرح و مدیر گروه فناوری آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در فرایند طراحی و تصویب نهایی برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه گفت: این برنامه که بیش از ۶ سال طول کشیده است، منابع علمی پشتیبان و بستر‌های لازم فناورانه در دانشگاه علامه طباطبائی فراهم شده است.

وی افزود: برای اجرای مناسب این برنامه در دانشگاه علامه طباطبایی، دو نفر از اعضای هیات علمی در سال‌های گذشته به فرصت مطالعاتی به کشور‌های کانادا و سوئیس اعزام شدند. همچنین در سال‌های گذشته در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری دانشگاه ژنو از سوئیس، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی خوبی در این زمینه برگزار شده و همچنین منابع علمی مفیدی در قالب کتاب، مقاله، رساله و پایان نامه تدوین شده است. مرکز منابع یادگیری و آزمایشگاه‌های فناوری نیز در دانشگاه علامه طباطبائی گسترش یافته است بنابراین دانشگاه علامه طباطبایی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناسبی برای اجرای این برنامه در کشور نخستین بار برخوردار باشد و پس از ابلاغ برنامه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی دارد تا آن را اجرا کند.

آقای زارعی زوارکی تأکید کرد: برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه بر اساس نیاز‌های بومی و فرهنگی جامعه ایران طراحی شده است. همچنین مبتنی بر کار پژوهشی است که در قالب یک طرح پژوهشی دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی به انجام رسیده است که با نیازسنجی دقیقی همراه بوده است. بعلاوه، برنامه درسی طراحی شده با برنامه جامع علمی کشور و اسناد ملی مرتبط نیز هماهنگ است. در تدوین برنامه درسی مذکور، با توجه به بهره گیری از مطالعه تطبیقی، آخرین تحولات علمی رصد شده و دروسی برای شناخت روش‌ها و ابزار‌های روش‌شناسی جدید و زمینه‌هایی برای نظریه‌پردازی و آموزش پژوهش‌محور در نظر گرفته شده است. همچنین، دروس کارآموزی، برنامه‌های عملی و میدانی برای کسب مهارت‌های مرتبط در نظر گرفته شده و سرفصل‌های آن‌ها با مشاغل و حرفه‌های مورد نیاز هماهنگ بوده و دارای بازده اقتصادی است. به ویژه از ظرفیت‌های کارآفرینی نیز برخوردار است.

وی گفت: در انجام این کار، تخصصی، پیچیده، کاربردی و مهم ملی لازم است تا از همه استادان، گروه‌های آموزشی، شورا‌ها و کارگروه‌های تخصصی، سازمان‌ها و نهاد‌هایی که به نحوی در فرایند طراحی و تصویب برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه کمک کرده اند و نقش مؤثری داشته اند تقدیر و سپاسگزاری کنم. امیدوارم این برنامه بتواند با تربیت نیروی انسانی و همچنین فراهم سازی ابزار‌ها وخدمات جدید در سطح ملی و بین المللی به آموزش و یادگیری افراد با نیاز‌های ویژه کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
درخشش و راهیابی وزشکار چهارمحال و بختیاری به مسابقات استعداد‌های برتر کشور
افزایش ۱۲ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در دومین هفته آبان
معرفی برترین‌های هفته سوم لیگ برتر پومسه بانوان
دستگیری متخلفان شکار غیرمجاز توسط یگان حفاظت محیط زیست در دنا
آغاز عملیات ساخت نیروگاه ۳ مگاواتی در سفیدسنگ فریمان
شرکت آلومینیوم لامرد پیشتاز در تولید شمش آلومینیوم
عرضه بیش از ۳۵۰ هزار تن محصول در بورس کالا
۷ مصدوم و ۲ فوتی در حوادث رانندگی محور‌های منتهی به آبادان
آغاز ثبت نام وام‌های دانشجویی از امروز
طرح نهضت آسفالت در ۱۰ روستای بویین میاندشت
صعود رن به نیمه نخست جدول
مرد میدان، شهید بسیجی که پیکرش بعد از ۱۱ سال به زادگاهش برگشت
جابه‌جایی بیش از ۶ میلیون تن کالا از مبادی کردستان
نشست حقوق و سینما در موزه هنر‌های معاصر
راه اندازی و فعالیت پایگاه انتقال خون در قائمشهر
جاده شاهان گرماب فریمان آسفالت می شود
تأکید امام جمعه لنگرود بر برنامه‌ریزی هوشمند فرهنگی
ایجاد واحد فرآوری شرط واگذاری معادن
تداوم طرح «مراقب همراه» چندقلو‌ها در قالبی جدید
افتتاحیه بازی‌های همبستگی اسلامی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)