• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۶۶۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
علمی و فرهنگی » فرهنگ و هنر

سری جدید انیمیشن «پند پارسی» برای مخاطب کودک ساخته شد

کارگردان و تهیه کننده مجموعه پویانمایی «پندپارسی» گفت:پند پارسی مجموعه انیمیشنی از مرکز پویانمایی صبا است که به کارگردانی و تهیه کنندگی رسول شیری این بار با تغییر فضای خود سعی دارد با ریتم دراماتیک تری نسبت به دو سری گذشته خود روایتگر قصه هایی از ادبیات کهن و ملل باشد.

سری جدید انیمیشن «پند پارسی» برای مخاطب کودک ساخته شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما «رسول شیری» کارگردان و تهیه کننده مجموعه پویانمایی «پندپارسی» گفت: در ابتدای تولید مجموعه انیمیشن پند پارسی قرار بر آن بود تا این پویانمایی برای دو گروه کودک و نوجوان ساخته شود به همین منظور سعی کردیم علاوه بر روایت داستان بر اساس قصه های کهن، مباحثی مرتبط با مسائل روز و برخی مشکلات اجتماعی که نوجوانان در مسیر زندگی و ورود به اجتماع با آن مواجه می شوند را بگنجانیم، اما از آنجا که بازتاب قرار دادن اینگونه مسائل برای گروه کودک چندان مناسب و چشمگیر واقع نشد و همچنین مورد استقبال قرار نگرفت سبب شد در ساخت سری جدید این مجموعه تمهیداتی به کار گرفته شود که مخاطبان کودک بتوانند با پندپارسی ارتباط بیشتری برقرار کنند از این رو تصمیم برآن شد که این پویانمایی در سری جدید خود منحصرا برای مخاطب کودک به تولید برسد.

وی افزود: بیشترین اقتباسی که تاکنون در این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته، بهره گیری از حکایات سعدی و تا حدی هم از مولانا بوده اما در این سری از مجموعه پند پارسی تلاش شده تا توأم با به کارگیری از گنجینه های ادبی بزرگانی چون سعدی و مولانا از حکایات برخی ملل مختلف به شیوه نوین بهره گرفته شود. بنابر این مجموعه پویا نمایی پند پارسی در سری جدید خود کمتر راوی قصه های اقتباسی خواهد بود. البته با این وجود تیم نویسنده این انیمیشن سعی داشته تا در نگارش ماجراهای پند پارسی، فرم پندگونه و حکایتی اثر را تا حدی حفظ کند و وفادارانه به آن، روایت کننده قصه های دیدنی و شنیدنی باشد.

شیری گفت: بهره گیری از مباحث طنازانه در این پویانمایی، مجموعه پندپارسی را تا حد زیادی در جذب مخاطب موفق کرده است، اما برای استقبال بیشتر می طلبد روایت‌های طنزگونه را بیشتر، عامیانه تر و متناسب با مسائل روز پیش ببریم. البته برای تحقق این امر نیازمند عملکردهای مناسب بر اساس تکنولوژی های روز و پیشرفته هستیم چرا که تولید انیمیشن هایی با سبک و سیاق پندپارسی که از ریتم داستانی سریع برخوردار هستند و در مدت زمان کوتاهی ساخته می شوند، برای جذب بیشتر مخاطب به استفاده از فناوری های به روز و ویژه در ساخت خود وابسته هستند.

این تهیه کننده و کارگردان ادامه داد: قصد اولیه این پویانمایی تولید بر پایه اقتباس ادبی ساده با دستمایه مباحث طنازانه و متناسب با مخاطب کودک و نوجوان بود تا بتوانیم به نوبه خود نسل امروز را با ادبیات و فرهنگ کهن ایرانی مرتبط کنیم. البته مجموعه پند پارسی به تدریج با پیشرفت تعداد قسمت‌های تولیدی و پخش خود توانست تا حدی این وظیفه را از دوش روایت‌ هایش کم و سبک کند و بیشتر به مشکلات روزمره زندگی کودکان بپردازد. اما این مجموعه انیمیشن همچنان در لا به لای داستان ها و دیالوگ هایی که توسط کاراکترهایش رد و بدل می‌شود سعی دارد به حکایات یا اشعار شاعران قدیمی این آب وخاک اشاره داشته باشد.

وی همچنین ادامه داد: از آنجا که گاهی در حکایات طنزگونه سعدی دیده می شود شخصیت اصلی نسبت به پند داستان مقاومت می کند و نتیجه این مقاومت با پیشرفت داستان به خواننده نشان داده می‌شود، بنابراین ما در ساخت مجموعه پند پارسی از این مقوله بهره گرفتیم و کاراکتر اصلی داستان که رمضون نام دارد را متناسب با شخص مقاومت کننده در برابر پند و اندرزها که در حکایت‌های سعدی نگاشته شده پردازش کردیم. همچنین این پویانمایی در بخشی از داستان های خود به شخصیت هایی چون ملانصرالدین هم نگاه داشته ولی در کل رمضون که از کاراکترهای اصلی پندپارسی است شخصیتی محسوب می شود که در حکایات ایرانی مشابه زیادی دارد و بیشتر از هر چیزی به شخصیت‌ های عامیانه شبیه است.

شیری ادامه داد: در تولید پندپارسی سعی شده با اغراق بیش از حدی که در نوع روایت داستان های آن به کار گرفته شده قصه ها و روایت‌ های قدیمی دستخوش تغییر قرار گبیرند و به گونه به روز شده به مخاطبان کودک ارائه شوند.

وی با اشاره به مهم ترین تفاوت این انیمیشن با سایر انیمیشن ها افزود: تولید سریع و استفاده از جلوه های دو بُعدی و همچنین تصویرسازی در روایت داستان های این پویانمایی مهمترین وجه تمایز پندپارسی به لحاظ تکنیک با سایر انیمیشن ها است و همین امر سبب شد این اثر که در ابتدا درقالب ۱۳ قسمت تولید شده بود مورد استقبال بسیار قرارگیرد و به سری جدید و صد قسمتی ارتقا یابد.

شیری در پایان نیز گفت: طرح اولیه این مجموعه براساس سه شخصیت رمضون (سمبل تجربه)، خری (نماد تجاهل) و پسر که ( نماد دانش) است، گرفته شده بود. بعد از گذشت تولید دو سری از پند پارسی روند ساخت این مجموعه را با افزودن چندین شخصیت از جمله مادر، خواهر و فرزند تغییر دادیم و به شکل خانواده درآوردیم. به گونه ای که مجموعه ریتم دراماتیک تری به خود گرفت و همچنین با افزودن محیط مدرسه، معلم و بچه های مدرسه با نام های پدی، اسی و تیمور در کنار پسر که هرکدام از شخصیت‌ های بچه مدرسه ای ها الگو گرفته شده اند سعی کردیم فضای بهتری را برای روایت قصه های پندپارسی ایجاد کنیم.
پند پارسی مجموعه انیمیشنی از مرکز پویانمایی صبا است که به کارگردانی و تهیه کنندگی رسول شیری این بار با تغییر فضای خود سعی دارد با ریتم دراماتیک تری نسبت به دو سری گذشته خود روایتگر قصه هایی از ادبیات کهن و ملل باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
من خیلی خیلی دوستش دارم دست کارگردان دردنکنه
نظر شما
آخرین اخبار
آتش‌سوزی خودروی قاچاق سوخت باز هم در هرمزگان کشته داد
وقوع دو حادثه مرگبار در آذربایجان شرقی 
افزایش غلظت غبار در سمنان
تبدیل شهرک بعثت تبریز به منطقه ویژه فناوری‌های نوین
آگاهی، مهم‌ترین سد مقابل ویروس اچ آی وی
مسیر پایدار برای سوریه، روندی فراگیر تحت رهبری سوری هاست
تقویت تشکل‌های مردمی برای افزایش مشارکت در انتخابات شوراها
خوزستان در دومین دوره جام رسانه امید کشور قهرمان شد
سیوان و گشودن پنجره‌ای به سوی ایلام زیبا
هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
ملی پوشان فیتنس امیدوار به کسب نشان جهانی
بسته خبر‌های کوتاه ۲۸ آبان ۱۴۰۴
شناسایی اولویت‌های آذربایجان شرقی در آستانه سفر رسمی رئیس جمهور
محمد سیستانی: داور اهل ترکیه جریان بازی را تغییر داد
رنگرز: کشتی‌گیران با وجود خستگی به بازی‌های کشور‌های اسلامی آمدند
وحدت اقوام و مذاهب، پشتوانه امنیت و توسعه کشور است
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ نشان برنز میرزاطیبی در پرش با نیزه
بی کفن بازگشتند؛ با پلاکی به نام گمنامی
بازگشت کشتارگاه صنعتی مرغ ممسنی به چرخه تولید
صعود تیم ملی فوتبال ایران در رده بندی فیفا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
صعود ساروی و هدایتی به پیکار پایانی
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
سردار شکارچی: قدرت موشکی ایران دشمن را شگفت‌زده کرد
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)