• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۶۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
فارس » علمی و فرهنگی

قرار گرفتن دانشگاه شیراز در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام

با اعلام نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام دانشگاه شیراز جزء ۲۸دانشگاه جامع کشوردر این رتبه‌بندی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، بر اساس اعلام مؤسسه پایش علوم و فناوری، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام (Islamic World University Rankings) در سال۲۰۲۱ انتشار یافته و ۵۸ دانشگاه از ایران در میان ۳۹۸ دانشگاه از ۲۸کشور اسلامی در لیست مربوطه حضور دارد. در این میان، دانشگاه شیراز ازجمله دانشگاه‌های جامع ایران است که در این رتبه‌بندی قرار دارد.

دکتر محمدجواد دهقانی افزود: براساس مأموریت‌های دانشگاه‌ها، تعداد ۲۸دانشگاه جامع کشور در این رتبه‌بندی حضور دارند. دانشگاه‌های جامع حاضر در این رتبه‌بندی عبارتند از: دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، شیراز، تبریز، گیلان، اصفهان، یزد، کاشان، بوعلی سینا، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، کردستان، ارومیه، علامه طباطبایی، الزهرا، بین المللی امام خمینی، لرستان، خلیج فارس، شاهد، شهید چمران اهواز، تربیت دبیر شهید رجایی، شهرکرد، مازندران، محقق اردبیلی و یاسوج.
از دانشگاه‌های علوم پزشکی هم ۱۹دانشگاه حضور داشتند که شامل: دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، پزشکی شهید بهشتی، پزشکی ایران، پزشکی اصفهان، پزشکی مشهد، پزشکی تبریز، پزشکی شیراز، پزشکی جندی شاپور اهواز، پزشکی کرمانشاه، پزشکی بقیه الله، پزشکی کرمان، پزشکی مازندران، پزشکی کردستان، پزشکی قزوین، پزشکی زاهدان، پزشکی لرستان، پزشکی سمنان، پزشکی شهرکرد و پزشکی ارومیه می‌شوند.
از دانشگاه‌های صنعتی هم ۱۱دانشگاه شامل دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی شاهرود، تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، صنعتی سهند، صنعتی شیراز و صنعتی ارومیه در این نظام رتبه‌بندی قرار دارند.
در جدول زیر تعداد و رتبه‌های دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC-۲۰۲۱ نشان داده شده است.

قرار گرفتن دانشگاه شیراز در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام

دکتر دهقانی گفت: لازم به ذکر است که دانشگاه‌هایی که رتبه‌بندی آن‌ها در بازه یکسان هستند؛ همگی هم‌رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکرشده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی ISC براساس حروف الفبا (به لاتین) است.
رئیس ISC گفت: در "رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC"، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۵۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۷ در پایگاه وب آو ساینس WoS)) به ثبت رسانیده باشند. اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین المللی USPTO، WoS، Incite گرد‌آوری شده است.
مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) به‌منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیار‌های خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش (با وزن ۶۰درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵درصد)، آموزش (با وزن ۱۰درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد. محاسبه تعداد مقالات سلب اعتبارشده (Retractions) دانشگاه‌ها با نمره منفی است که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Neg Rep) آورده می‌شود.
دکتر دهقانی گفت: تفاوتی که رتبه‌بندی ۲۰۲۱ با سا‌ل‌های پیش دارد این است که دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که حداقل تعداد ۵۰۰ مقاله در پایگاه وب آو ساینس WoS)) به ثبت رسانیده باشند، این در حالی است که در سال‌های پیش حد آستانه مقاله تعداد ۸۰۰ مقاله در بازه زمانی سه‌ساله جهت حضور در رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شد.

در جدول زیر شاخص‌های مورد استفاده در "رتبه بندی جهانی ISC" نشان داده شده است.

قرار گرفتن دانشگاه شیراز در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مطالبات مردم در بسته صدای شما دوم آذر ۱۴۰۴
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
هفته بسیج، یادآور رشادت‌ها و ایستادگی مردمی‌ترین نهاد انقلاب اسلامی
ادای احترام به مقام شامخ شهید گمنام در بوکان
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
خبر‌هایی از برنامه های افزایش ازدواج و تحکیم خانواده در دامغان
«۲۲۲»؛ عددی که در ذهن مردم آبدانان؛ ایستادگی و شهادت، معنا می‌شود
ایست به اتلاف انرژی
امداد رسانی به مصدوم حادثه محور فارسان شهرکرد
راه‌اندازی «گروه‌های سازش محله‌ای» برای پیشگیری از اختلافات در البرز
غیرحضوری شدن مدارس خراسان جنوبی
بسیج بازوی پرتوان نظام اسلامی
پایان چشم انتظاری
مردم هرمزگان در سوگ حضرت زهرا (س)
الحاق زمین و شیرخشک به نوادر روزگار
استقرار یک سایت پرتابل تلفن همراه در منطقه الیت چالوس
آبا مدارس یزد به دلیل آنفولانزا تعطیل می‌شوند؟
برتری دندر در ژوپیلر لیگ با حضور جهانبخش
آلودگی شدید هوا در تهران
سالروز شهادت بانوی آب و آینه حضرت زهرا سلام الله علیها
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی از فردا
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)