• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۸۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست رئیس جمهور

دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «سیاست‌های ایجاد و ارتقاء سکّوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری» را برای اجرا ابلاغ کرد.

ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست رئیس جمهوربه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقدمه این مصوبه که بر اساس مصوبه جلسه ۳۵۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۹ شورای معین، در جلسه ۸۵۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، آمده است... نگاهی به اسناد ملی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری حاکی از تاکید این اسناد بر اهمیت و استقرار نظام آموزش مجازی، شبکه‌سازی پژوهشی و ایجاد زیرساخت­‌های فناورانه مرتبط است. بر این مبنا، ایجاد سکوی واحد برای هم افزایی سرمایه‌های خدمات و محتوای مجازی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری و ضرورتی روشن و آشکار است (پیوست ۲). با توجه به الزامات اسناد بالا دستی شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور ایجاد و ارتقاء سکو‌های ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مواد سیاستی ذیل پیش بینی می‌گردد:
ماده ۱ ـ تعریف اصطلاحات
مفاهیم به کار رفته در این سند، مبتنی بر تعاریف زیر است:
۱. «لایه‌های شبکه»: عبارتند از زیرساخت، محتوا و خدمات. دو لایه ابزار و کاربر نیز در یک شبکه قرار دارند که به صورت مستقیم به سیاست‌های این سند مرتبط نیستند، هرچند در مورد آن‌ها الزاماتی برقرار شده است.
۲. «زیرساخت»: شامل سوئیچ‌ها، مسیریاب‌ها و مراکز داده داخلی است که اطلاعات از طریق آن‌ها مبادله می‌شود.
۳. «سکو‌های ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری»: بستر‌هایی است که تعاملات میان ارائه‌دهندگان و مصرف کنندگان در لایه خدمات از طریق آن صورت می‌گیرد.
۴. «شبکه ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری»: شامل ارتباطات متقابل در لایه محتوای تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری میان سامانه‌های مختلف است که قابلیت گزارش‌گیری و تجمیع داده‌ها در سطح کلان را داراست و در چهار قلمرو ظرفیت‌سازی می‌شود: ۱) ظرفیت عمومی مشترک بین همه ذی‌نفعان، ۲) ظرفیت اختصاصی و نقطه به نقطه، برخوردار از منطق مکان‌حوری و خدمات خاص هر واحد آموزشی، ۳) ظرفیت بخش خصوصی، به عنوان تأمین‌کننده دریافت خدمات از بخش خصوصی و ارائه خدمات به بخش خصوصی و ۴) ظرفیت همکاری‌ها، ارتباطات و به اشتراک‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی.
۵. «دستگاه‌های مسئول»: عبارتند از وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی.
ماده ۲ ـ اهداف کلان
توسعه عدالت تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، هم افزایی منابع و امکانات، افزایش دسترسی همگانی به منابع علمی و فناوری برای عموم کاربران (و به طور خاص دانش‌آموزان، دانشجویان، کارکنان، معلمان و اساتید و فعالان اقتصاد دانش‌بنیان)، توسعه نظام آموزش مجازی و شبکه‌سازی نظام‌های پژوهشی و فناوری، از طریق شکل‌دهی «سکو‌های ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری» مبتنی بر شبکه همگرا و هم‌افزای رقومی و با کیفیت بر بستر شبکه ملی اطلاعات.
ماده ۳ ـ سیاست‌ها
همه دستگاه‌های مسئول، می‌بایست سیاست‌های پنج گانه ذیل را در اقدامات خود لحاظ نمایند:
سیاست ۱ ـ هم‌افزایی کلیه سامانه‌ها، خدمات و محتوای تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری مرتبط با ماموریت دستگاه‌ها و ارائه خدمات در قالب سکوی اختصاصی دستگاه خود، به‌نحوی که علاوه بر نهاد‌های ذیل خود، هم‌­افزایی، ائتلاف و هم­گرایی کافی با سایر دستگاه‌های مسئول، مبتنی بر ویژگی‌های زیر برقرار گردد:
تامین کننده محتوای سالم، امن و منطبق با اصول اخلاقی و ارزشی اسلام.
به‌روز و متناسب با آخرین ظرفیت فناوری‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری جدید.
مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات، ذیل قواعد و مصوبات شورای عالی فضای مجازی.
قابلیت میزبانی قالب‌های نرم‌افزاری و محتوایی رایج و پرکاربرد.
استقلال عملکردی نسبت به سخت‌افزار و نرم‌افزار خاص.
متعهد و دارای ضمانت‌هایِ فناورانه و حقوقی امنیتیِ اعلام‌شده در خصوص صیانت از حقوق و حریم خصوصی کاربران و داده عمومیِ کشور.
پویا در به‌روزرسانی، رفع نقایص و بهبودبخشی مستمر.
قابلیت بهره‌برداری یکسان و با کیفیت در همه مناطق کشور (به لحاظ سطوح مختلف ظرفیت‌های زیرساختی موجود در مناطق).
واجد سازوکار‌های شفافیت، پشتیبانی، پاسخگویی و راهنمایی همزمان، کارآمد با دسترسی آسان در سطح عملیاتی.
تحقق مکان‌محوری لایه‌های آموزشی و محتوایی یادگیری الکترونیک از طریق ویژگی پودمانگی فضای مجازی.
تعبیه امکانات و قابلیت‌ها متناسب با انواع کاربران در طراحی‌ها، از جمله توجه به آسیب‌پذیری کودکان، نوجوانان، توان‌یابان جسمی، اقلیت‌ها و شهروندان غیرایرانی.
تعامل نظام‌مند آموزشی و پژوهشی، فناوری و نوآوری با جهان، در چارچوب سیاست­‌های دیپلماسی علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران.
از نظر اقتصادی خودگردان و به صرفه برای کاربر و مصرف کننده.
رقابت پذیر از منظر نرم‌افزاری و جذابیت و واجد فضای ذخیره سازی برای کاربران.
تبصره ۱ ـ تا زمان استقرار و بهره‌برداری کامل از شبکه ملی اطلاعات، از سایر زیرساخت‌های ملی اطلاعات موجود جهت ذخیره سازی و تبادلات استفاده خواهد شد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات لازم است همکاری لازم را با دستگاه‌های مسئول در راستای توسعه و تامین زیرساخت‌های لازم و در قالب بودجه‌های سنواتی، انجام دهد.
تبصره ۲ ـ هم افزایی مذکور در بستر سکوی واحد، مانع از خدمات خاص دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و همچنین سایر مراکز آموزشی نیست و ضمن حفظ استقلال سازمانی در بستر سکوی واحد به اشتراک گذاری سازوکار‌های خدماتی و محتوایی خواهند پرداخت و از هزینه‌های تکراری برای خرید خدمات و محتوا، پرهیز خواهد شد.
سیاست ۲ ـ طرح تجمیع، ائتلاف و شبکه‌سازی سامانه‌های پژوهشی در رون­دستگاهی و بین‌دستگاهی بر بستر سکوی مربوطه را حداکثر تا شش‌ماه بعد از ابلاغ سند و با استفاده از فناوری‌های جدید هوشمندسازی و با لحاظ شرایط ذیل، تدوین و اجرا نموده و به بهره‌برداری برسانند:
پرهیز از هزینه‌کرد چندگانه در دسترسی به سامانه‌های علمی بین المللی تا حد امکان.
ایجاد فناوری هوش مصنوعی برای رصد محتوای علمی، فناوری و نوآوری تولیدشده در داخل، با توجه به آخرین شاخصه‌های علم­ سنجی و ارزیابی فناوری و نوآوری.
قابلیت تبادل اطلاعات با سامانه‌های علمی بین‌المللی.
قابلیت رصد میزان کاربردی بودن پژوهش‌های انجام شده در داخل.
قابلیت کشف تقلب‌های علمی.
قابلیت کشف محققان و دانشگاه‌ها با برنامه تحقیقاتی مشابه.
سیاست ۳ ـ با توجه به مفاد «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و تاکید بر هدف گذاری استقرار تمدن نوین اسلامی و بهره‌مندی از سبک زندگی اسلامی، احراز عدم مغایرت و تقویت مولفه‌های مرتبط با اهداف و راهبرد‌های هفت گانه گام دوم، حمایت حداکثری انجام شود و با لحاظ شرایط ذیل، از محتوا و فرآیند تضمین کیفیت (نشان کیفیت) صیانت نمایند:
رعایت ارزش‌های بنیادین مندرج در اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازوکار‌های تولید محتوا و ارائه خدمات.
تدوین استاندارد‌های لازم برای تولید و نشر محتوای آموزشی، اعم از سرفصلها، منابع و خدمات مرتبط با فرآیند‌های آموزش و یادگیری، با توجه به نیاز‌ها و اهداف هر حوزه آموزشی.
زمینه‌سازی مشارکت فعال و حداکثری استادان، مدرسان و صاحب­نظران در تولید محتوای رقومی سالم، مفید و ایمن، متناسب با نیاز‌ها و اهداف هر حوزه آموزشی.
ایجاد شرایط بهره‌گیری از نهاد‌های غیردولتی و شرکت‌های دانش ­بنیان فعال و صاحب صلاحیت در عرصه تولید و نشر محتوا در زیست‌بوم مجازی.
تقویت سواد و مهارت‌های اینترنتی کلیه مخاطبان، اعم از کاربران مستقیم و غیرمستقیم، مرتبط با آموزش‌ها و اصلاح عدم توازن مهارت­های بین‌نسلی.
سیاست ۴ ـ لازم است با درنظرگرفتن ظرفیت رقابت بازار، قابلیت‌های فنی، کیفیت سرویس‌دهی، فراگیری و سرعت، کلیه خدمات از طریق موسسات یا شرکت‌های دانش‌بنیان یا واحد‌های فناور مستقر در پارک‌های علم، فناوری و مراکز رشد تامین شود.
تبصره ـ برای ایجاد فضای رقابتی و مولد، دستگاه‌ها نمی‌‎توانند قرارداد‌های انحصاری مطلق منعقدکنند.
سیاست ۵ ـ سازوکار‌های رصد و نظارت بر محتوای تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری را با لحاظ شرایط زیر پیاده‌سازی و اجرا کنند:
رده‌بندی و رتبه‌بندی محتوا و ارائه‌کنندگان محتوای آموزشی با مشارکت دانش ­پذیران، مدرسان، والدین و کارشناسان.
رده‌بندی و رتبه‌بندی موسسات آموزشی با توجه به فناوری مورداستفاده، کیفیت ارائه آموزش و رضایت دانش‌پذیران.
بهره‌گیری از سازوکار‌های جمع‌سپاری با سرعت و دقت بالا، به صورت توزیع­شده و یا نیمه‌توزیع شده، توسط کارگزاران خصوصی متخصص و صاحب صلاحیت.
تعبیه قابلیت صدور گواهی‌های رسمی.
امکان ارائه آموزش‌های فرهنگی و فوق برنامه.
حداکثر شبیه سازی مجازی با فضای کلاس درسی.

ماده ۴ ـ ساختار نهادی
۱ ـ نظارت راهبردی سیاست‌های فوق، برعهده «ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور» است.
۲ ـ اجرای سیاست‌های فوق بر عهده دستگاه‌های مسئول (موضوع بند ۵ ماده ۱) است و می‌بایست گزارش عمکرد خود را به صورت هوشمند و نظام‌مند، ظرفیت‌سازی و ارائه کنند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دستگاه هماهنگ‌کننده میان‌دستگاهی، مسئولیت هماهنگی و برگزاری جلسات آن را بر عهده خواهد داشت. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مدیریت، برنامه‌ریزی و پیاده سازی سیاست‌های فوق در حوزه آموزش عالی، پژوهش، فناوری و نوآوری را برعهده خواهد داشت. این وزارتخانه موظف است، گزارش‌های خود را در مقاطع زمانی مشخص به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه نماید. همچنین این وزارتخانه در راستای انجام تحقیقات نیازمحور نسبت به احصاء و تعیین نیازها، ایده‌ها و توانمندی‌های کشور و یکپارچه‌سازی سامانه‌های موجود پژوهش، فناوری و نوآوری در حوزه مرتبط با نیاز‌های کشور، نظام ایده‌ها و نیاز‌ها را برنامه ریزی و پیاده سازی نماید.
۳ ـ مدیریت، برنامه‌ریزی و پیاده­سازی سیاست‌های فوق در حوزه تعلیم و تربیت عمومی برعهده وزارت آموزش و پرورش است. این وزارتخانه موظف است گزارش‌های خود را در مقاطع زمانی مشخص به شورای عالی انقلاب فرهنگی رائه نماید.
۴ ـ مدیریت، برنامه‌ریزی و پیاده­سازی سیاست‌های فوق در حوزه فرهنگ و هنر برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این وزارتخانه موظف است گزارش‌های خود را در مقاطع زمانی مشخص به شورای عالی انقلاب فرهنگی رائه نماید.
تبصره ۱ ـ تمامی فعالیت‌های مرتبط با این سند، از محل بودجه و اعتبارات سازمانی دستگاه‌های مسئول خواهد بود و اعتبارات مازاد، با رعایت قوانین و مقررات عمومی مربوط و مشروط به پیش بینی در بودجه سنواتی تأمین خواهد شد.
تبصره ۲ ـ تمامی دستگاه‌های مسئول می‌بایست سایر مقررات و دستورالعمل‌های اجرائی لازم برای پیاده‌سازی سیاست‌های فوق را به صورت هماهنگ، ظرف مدت حداکثر شش­ماه و طبق روال داخلی طرح موضوعات در هیئت وزیران، جهت بررسی و تصویب به هیئت وزیران ارائه نمایند.
ماده ۵- این مصوبه مشتمل بریک مقدمه، ۵ ماده، ۵ تبصره و الحاقات (دو پیوست) در جلسه ۸۵۲ مورخ ۰۷/۱۰/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب گردید و از تاریخ ابلاغ، لازم­الاجرا خواهد بود.
سیدابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
۱۰ کیلومتر از فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
معرفی داوران جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت
برگزاری یادواره شهدای دانشجو در الیگودرز
سرمربی الدحیل: مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای ۲ تیم باشد
کام شیرین کاله مازندران با شکست شگفتی ساز لیگ برتر بسکتبال
رفع بحران برق صنایع معدنی با همکاری ایمیدرو و صندوق توسعه ملی
نجات ۲۲مادر در سیل
نقش مؤثر خیرین و سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی استان
کشف خودرو سرقتی و دستگیری سارق در کمتر از ۲۴ ساعت در تالش
رایگان شدن معاینه فنی تاکسی‌های تبریز
برپایی بازارچه صنایع دستی و مشاغل خانگی در عباس‌آباد
باخت بانوان والیبالیست مس رفسنجان برابر مدافع عنوان قهرمانی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
شب چله و حافظ خوانی
دلتنگی سرلشکر موسوی برای فرمانده شهید «محمد باقری»
لزوم جمع آوری تابلو‌های بدون مجوز سطح شهر تبریز
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)