• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۲۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
علمی و فرهنگی » علم و فناوری
یادداشت؛

دولت الکترونیک در ایران؛ سندرم سامانه‌ها و درد‌های پنهان دیگر

دولت الکترونیک در سال‌های گذشته با توسعه نامتوازن و بدون برنامه روبرو شد و موجب بروز مشکلات مختلف همچون سندرم سامانه و دردهای پنهان دیگر شد.

دولت الکترونیک در ایران؛ سندرم سامانه‌ها و درد‌های پنهان دیگربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کنترل دسترسی، تصدیق هویت، عدم انکار، محرمانگی، امنیت ارتباطات، جامعیت داده، در دسترس‌پذیری و حفظ حریم خصوصی از اهداف مهم امنیت در شبکه‌ها است و باید به گونه‌ه‌ای طراحی شود که دسترسی به هر یک نباید مانعی برای دسترسی به سایر اهداف باشد. به‌عنوان‌مثال ما نمی‌توانیم به دلیل امنیت ارتباطات و یا حفظ حریم خصوصی در دسترس‌پذیری اطلاعات را با اختلال مواجه کنیم.

چند سالی است یکی از گفتمان‌های مهم شکل گرفته در همه نهاد‌های دولتی و بخش‌های خصوصی روند پیشرفت استقرار دولت الکترونیک بوده است. روندی که به نظر می‌رسد هرگز با یک برنامه جامع توسعه نیافته است و بیشتر بر مبنای بخشنامه و سایر موارد به‌صورت جزیره در دستگاه‌های مختلف به نحوی عملیاتی شده است.
توسعه‌ای که به دلیل نداشتن برنامه جامع به مرور امنیت مردم را با مخاطرات جدی مواجه کرده است. گاه‌وبیگاه پیامک‌هایی با موضوع کلاهبرداری و در آن‌سو پیامک‌های هشدار پلیس فتا و سایر نهاد‌ها با موضوع هوشیار شدن مردم نشان از عمق فاجعه‌ای است که در پس رشد بی‌برنامه و غیرعلمی دولت الکترونیک رخ داده است؛ و این روند قطعاً با حضور سامانه‌های مختلف ارائه خدمات دولت الکترونیک که به‌صورت جزیره‌ای شکل گرفته است بیشتر خواهد شد.
رشد سامانه‌های دولت الکترونیک که می‌توان به آن سندرم سامانه را اطلاق کرد باعث شده مردم در جهت انجام هر یک از خدمات خود در هر سازمانی به یک سامانه اختصاصی مراجعه کنند و در هر بار استفاده از این سامانه‌ها ملزم به احراز هویت بدون رعایت استاندارد‌های خاص می‌شوند. آنچه برای مردم بیشتر از هرچیزی ملموس است نام‌های کاربری و رمز عبور متعدد جهت استفاده از هریک از این سامانه هاست، اما در پس این اتفاق مخاطرات بزرگ امنیتی مخفی شده است که اصولاً به آن توجهی نمی‌شود.
این اتفاق (سندرم سامانه) به دلایل مختلفی رخ داده است که مهمترین آن بی‌برنامه بودن توسعه دولت الکترونیک، نداشتن یک حکمران مرکزی برای مدیریت و استقرار دولت الکترونیک در کشور و عدم همکاری نهاد‌های مختلف در کشور به دلیل کلیدواژه استقلال سازمانی، از قوا مختلف کشور گرفته تا نهاد‌ها و حتی وزارتخانه‌های دولت است.
این پدیده در آینده نه‌چندان دور می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد که مهم‌‍ترین آن سوءاستفاده کلاهبردان از بی‌اطلاعی‌های فنی مردم و کلاهبرداری به نام سامانه‌های دولتی همانند آنچه امروز از طریق پیامک اتفاق می‌افتد، است.
بعد از مشکل سندرم سامانه که طبعاً تمام اهداف امنیتی به‌خصوص کنترل دسترسی، تصدیق هویت، عدم انکار و محرمانگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد باید به مشکل دیگر توسعه دولت الکترونیک که اتفاقاً مهم‌ترین مانع توسعه دولت الکترونیک است، پرداخت.
متأسفانه ناآگاهی مدیران از مقوله امنیت اطلاعات در سال‌های اخیر باعث شده است یکی از مهم‌ترین اصول اساسی دولت الکترونیک که براساس چارچوب تعامل‌پذیری دولت الکترونیک یا EGif تعریف شده است را با اشکالات جدی مواجه کند و آن اصل مهم مقوله‌ای است با عنوان Openness یا باز بودن داده‌ها است که به مواردی همچون دسترسی آسان و امکان مشارکت همه و عدم کنترل توسط گروهی خاص اشاره دارد.
یکی از مهمترین خروجی‌های Openness در چارچوب تعامل‌پذیری دولت استفاده اکوسیستم کسب‌وکار در ایجاد مزیت برای داده‌های موجود در سازمان‌هاست که در نهایت می‌تواند به خلق سرویس‌های جدید و ثروت برای بخش خصوصی ایجاد شود، اما متأسفانه به بهانه امنیت داده اکوسیستم از این سرمایه مهم محروم می‌ماند؛ و البته یکی از مهم‌ترین موانع توسعه دولت الکترونیک در ایران شاید مانع نیروی انسانی و مدیریتی باشد که مهم‌ترین دلیل آن می‌تواند ترس از دست دادن موقعیت شغلی و یا عناوین باشد، که در خصوص این مقوله باید به‌صورت جداگانه و تفصیلی پرداخته شود.

و، اما چه باید کرد؟
در گام اول باید همانند اتفاقی که در واگذاری اختیارات دولت در قالب اصل ۱۳۸ به وزارت ارتباطات باهدف توسعه اقتصاد دیجیتال افتاد برای بحث مهم دولت الکترونیک نیز یک نهاد فرا قوه‌ای با اختیارات جامع و کافی به‌عنوان رأس برنامه‌ریزی دولت الکترونیک در کشور قرار بگیرد و  مصوبات آن توسط تمام دستگاه‌ها و نهاد‌ها اجرا شود.
یک سیستم مرکزی احراز هویت و احراز نشانی برای ارائه خدمات در دولت الکترونیک شکل بگیرد. در متون بالا اشاره کردیم که متأسفانه آنچه امروز در فرآیند احراز هویت اتفاق می‌افتد، کاملاً ناقص و دارای حفره‌های امنیتی بسیار زیادی است. متأسفانه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های احراز هویت افراد در دولت الکترونیک که نشانی محل سکونت و یا محل اشتغال شهروندان است در این فرآیند مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و می‌تواند منبع اصلی بسیاری از تخلفات کلاهبرداران در آینده باشد. همچنین امروز نیز بانک‌ها و بسیاری دیگر از ارائه‌دهندگان سرویس با چنین پدیده‌ای مواجه شده‌اند و با خیل زیادی از کلاهبرداران دارای نام و نشان، ولی بدون آدرس پستی روبرو شده‌اند.
این سیستم مرکزی احراز هویت و نشانی باید دارای راهکار‌های جامع برای شناسایی افراد و تائید محل سکونت آن‌ها باشد. براساس قانون در حال حاضر شرکت ملی پست به‌عنوان نشانی افراد به‌صورت کاملاً الکترونیکی و از طریق پروژه ملی GNAF به ارائه سرویس احراز آدرس می‌پردازد و از سوی دیگر سازمان ثبت احوال نیز خدمات جامع احراز هویت را می‌تواند به این مرکز ارائه کند؛ بنابراین اگر پروژه‌های دولت الکترونیک به‌صورت فازبندی عملیاتی شود درنهایت بر اساس برنامه توسعه به ساختار ارائه خدمت از طریق پنجره واحد دولت الکترونیک دست می‌یابیم.
آنچه بیان شد بخشی از مشکلات و راهکار‌ها بود و می‌توان با حضور نخبگان علمی و اداری کشور موضوع دولت الکترونیک را در کشور با سرعت به سرانجام برسانیم.

مهدی گمرکی -کارشناس تجارت الکترونیک در اداره کل پست استان اصفهان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
افزایش تولید در میدان نفتی دارخوین با بهره گیری از دانش بومی
توضیحات اداره کل محیط زیست فارس درخصوص تصاویر منتشر شده از شکار در لارستان
یادواره قربانیان سوانح ترافیکی با محوریت ارتقای ایمنی در مشهد
افزایش ۵ برابری نرخ تورم در ۹ سال
رونمایی از کتاب همسفر آتش و برف در همدان
انتقال ۹۲۸ خودروی فرسوده و رها شده در پایتخت به پارکینگ
صعود ایران به نیمه نهایی
رتبه نخست ملایر در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی
بافت زنده و تاریخی ندوشن در معرض خطر فرسایش
تولید سالانه ۴۱۷ هزارتن شیر درآذربایجان‌غربی
درخشش دانش‌آموزان سمپاد چهارمحال و بختیاری در کنگره سراسری قرآن کریم
پایداری هوا تا پایان هفته در گلستان
تشکیل نخستین تیم والیبال ساحلی استقلال در مشهد
به یاد پدر موشکی ایران
اعلام ارقام مربوط به نرخ بیکاری در ترکیه
بیستمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن فردا آغاز می‌شود
طرح ها فقط با پیگیری میدانی پیش می‌رود
بازداشت قاچاقچی مواد مخدر در مرز شلمچه
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
بررسی روند اجرای طرح‌های ورزشی درشهرستان شاهین دژ
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سامانه ای برای بارگذاری اسناد قولنامه ای راه اندازی می شود
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر
نشان خدمت برای فراگیران درجه‌داری فراجا در اراک
مدیرعامل جدید ایران‌ایر منصوب شد
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ فرنگی کاران از فردا به مصاف حریفان می‌روند
پیش بینی وقوع مه، غبار صبحگاهی و کاهش دما در خوزستان
اعتراف تاریخی ترامپ
واکنش‌ها به یک انتصاب
مصاف ایران و برزیل در یک چهارم نهایی
پیگیری یک وعده
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
اعطای پروانه بهره‌برداری به نخستین شهرک مسکونی دولتی کشور
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
الحاق ۸۷۴۰ هکتار از اراضی استان یزد برای طرح‌های مسکن
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
برای جوانان هر کاری انجام می‌دهیم تا با امید زندگی کنند  (۱ نظر)
کشاورزی محوری، خط‌مشی اصلی دولت  (۱ نظر)
افزایش فشار نظامی آمریکا بر ونزوئلا با هدفی مبهم  (۱ نظر)
تشدید فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان غربی  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
حفاری‌های جدید در زیر و اطراف مسجدالاقصی  (۱ نظر)
رئیس‌جمهور ونزوئلا فرمان بسیج ملی صادر کرد  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)