• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۴۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
اقتصادی
در میز اقتصاد مطرح شد؛

سامانه فروش یکپارچه به تنهایی برای ساماندهی بازار خودرو کافی نیست

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: سامانه فروش یکپارچه به تنهایی برای ساماندهی بازار خودرو کافی نیست و وزارت صمت باید ملزومات آن را بررسی و فراهم کند.

سامانه فروش یکپارچه به تنهایی برای ساماندهی بازار خودرو کافی نیستبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛  آقای مرزبان زاد در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر افزود: در کنار سامانه فروش یکپارچه خودرو باید موضوع دیگر را درنظر بگیریم مثلا اینکه فروش به چه کسانی انجام می‌شود ضمن اینکه اطلاعات سامانه بعدا باعث سوء استفاده از افراد خاصی قرار نگیرد. همچنین مدیریت عرضه صورت گیرد یا یکسری قیودی درنظر گرفته شود که افراد متقاضی ثبت نام را محدود کند تا خودرو هم به دست مصرف کننده واقعی برسد. 
 
آقای بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو هم در این برنامه درباره اقدامات برای کاهش تولید خودرو‌های ناقص گفت: در سه ماهه گذشته با اقدامات خوبی که انجام شد خودرو‌های ناقص از حدود ۸۲ هزار دستگاه به حدود ۲۶ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و به سمت صفر کاهش پیدا می‌کند ضمن اینکه برنامه داریم از ماه آینده کل تولیدات بدون کسری فروخته شود و بعد از خارج شدن از خط تولید تحویل مشتریان شود.
 
وی با بیان اینکه هفت خودروی جدید امسال به سبد خودرو‌های ایران خودرو اضافه می‌شود، گفت: در مورد تولید خودروی اقتصادی، کار مشترکی میان دو خودروساز ایران خودرو و سایپا انجام می‌شود تا تولید خودروی اقتصادی تحقق پیدا کند.
 
آقای کاظمی قائم مقام بازرگانی سایپا هم در این برنامه گفت: در گروه خودروسازی سایپا افزایش تولید مصوب سیاست‌های وزارت صمت در دستورکار قرار گرفته و می‌توانیم اعلام کنیم که معوقات ما به حداقل رسیده است یعنی سال گذشته تعداد معوقات سایپا، ۵۲ هزار دستگاه بود که هم اکنون این عدد به کمتر از ۲ هزار دستگاه رسیده و این در حالی است که تعداد خودرو‌های عبور مستقیم ما اکنون به عدد ۸۰ درصد رسیده است.
 
وی افزود: گروه خودروسازی سایپا امسال تولید خودرو‌های ساینا جی، کوییک جی و شاهین اتومات را در برنامه دارد، همچنین خودرو‌های اطلس و آریا جزو سبد محصولات ما خواهد بود.
 
آقای توکلی مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در ادامه این برنامه گفت: قیمت خودرو در بازار علاوه بر عرضه و تقاضا در حقیقت از متغیر‌های کلان اقتصادی تاثیر می‌گیرد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که وزیر صمت سال پیش عنوان کردند پایان سال ۱۴۰۱ پانزده درصد مجموع هزینه تمام شده خودرو کاهش می‌یابد، گفت: ۱۵ درصدی که گفته شد با درنظرگرفتن شرایط مرتبط با تورم بوده، ضمن اینکه برنامه ریزی به این صورت است که مزیت رقابتی در خودروسازان ما ایجاد شود و به طور منطقی کاهش قیمت، ایجاد کننده مزیت رقابتی در صنعت خودروی کشور خواهد بود.
 
توکلی همچنین گفت: صددرصد همه عرضه‌ها مرتبط با خودرو‌های سواری کشور تنها از طریق سامانه فروش یکپارچه اتفاق می‌افتد همچنین خودروساز بخش خصوصی که مجوز فروش عدد مشخصی را داشت دیگر نمی‌تواند بیشتر از آن عدد بفروشد.
 
وی ادامه داد: در حقیقت ظرفیتی که به هر خودروساز برای فروش اعلام می‌شود در این سامانه تحت نظارت است و بیشتر از آن نمی‌تواند بفروشد و سامانه اجازه این کار را نمی‌دهد بنابراین همه خودروسازان موظفند عرضه خود را از این سامانه انجام دهند و برای خریداران ایمن‌ترین روش، استفاده از این سامانه است.
 
آقای مرزبان زاد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درباره ضرورت بکارگیری مهندسان ناظر در تولید خودرو گفت: وقتی می‌خواهید ساختمان بسازید قانون مصوب کرده است که ناظر باید بالای سرمعمار باشد یعنی یک نفر باید تاسیسات را چک کند، یک نفر باید به طور نمونه مهندس سازه باشد، اما اکنون در خودرو این شیوه را نداریم. چرا خدمات پس از فروش، اجبار نمی‌کند که مهندسان فارغ التحصیل خودرو در شرکت‌های قطعه ساز، نظارت کنند.
 
آقای مدنی مدیر عامل اسبق سایپا در این برنامه گفت: مشکل تنظیم بازار خودرو از چند مساله ریشه‌ای مانند زیرساخت‌های اقتصادی و تصمیم گیری‌های ما نشات می‌گیرد. یکی از عوامل اصلی در ارتباط با ناهنجاری‌هایی که در بازار خودرو داریم نظام قیمت گذاری و وجود تفاوت قیمتی در بازار و کارخانه است و تقاضای کاذب هم ناشی از این تفاوت قیمت است. در دو تا سه سال گذشته مرتب روش‌های مختلفی را تجربه کردیم، نظام قرعه کشی را هم اعمال کردیم، اما در نهایت ده تا بیست درصد مصرف کننده‌های واقعی می‌توانند به خودرو برسند و بقیه جذب بازار تقاضا‌های کاذب می‌شود.
 
وی درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو افزود: این سامانه تا حدی آن هم جزئی می‌تواند بهبود دهنده باشد آن هم اگر بپذیریم در روش قبلی ناهنجاری وجود داشته است که البته معتقدم در روش قبلی ناهنجاری زیادی وجود نداشته است، زیرا به هر حال مدیران دولتی منتخب دولت بودند و سازمان‌های نظارتی هم دولتی هستند. شاید ۵ تا ۱۰ درصد ناهنجاری وجود داشت، اما اگر مسایل زیرساختی، اساسی حل نشود این سامانه هم دردی را دوا نخواهد کرد آن چیزی که ریشه‌ای باید حل شود نظام قیمت گذاری هاست.
 
آقای توکلی مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت همچنین در پایان این برنامه درباره تولید خودروی اقتصادی توسط دو خودروساز بزرگ کشور گفت: در مورد خودروی اقتصادی و خانواده محصول مرتبط با آن کار بسیار خوبی شروع شده و قیمت آن باتوجه به شرایط بازار تعیین می‌شود، اما اگر اکنون بخواهیم به صورت تخمینی، قیمت داشته باشیم عددی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
عبور تولید شمش آلومینیوم کشور از مرز ۳۵۰ هزار تن در سال ۱۴۰۴
مهارت‌افزایی نیروی کار، گام مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
برپایی کاروان سلامت در مایان 
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۶ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
دستگیری شکارچیان غیرمجاز در چاراویماق
طنین کلام وحی قاریان محفل در پارک ماهیگیر کیش
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
برگزاری هشتمین سالگرد شهید مدافع حرم در تبریز
آغاز رقابت برای بهترین های سال فیفا
احیای زمین‌های بایر پس از ۴ دهه رکود
برگزاری آزمون کارآموزی وکالت، پس از تصویب قانون مجوز‌های کسب و کار
بیروت‌ بدون مقاومت، بدل به شهری بی‌دفاع می‌شود
برنامه شهیدانه در پهندر دودانگه
آغاز روند افزایشی دمای هوا در سمنان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
داستان یک نردبان
تقابل گفتمان‌ها؛ از آپارتاید علمی غرب تا زکات‌العلم انقلاب اسلامی
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
هم‌اندیشی طلاب و بانوان زنجانی با محوریت بصیرت فاطمی
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)