• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۴۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

مذاکرات ایران و ارمنستان درباره همکاریهاي حوزه حمل ونقل

وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیر ساخت ارمنستان درباره گسترش همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل به ویژه افزایش ترانزیت و تسهیل تردد مذاکرات دو جانبه‌ای انجام دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ رستم قاسمی گفت : ایران و ارمنستان در یک ژئوپلتیک منطقه ای قرار دارند و اگر همکاری جدی داشته و امکاناتی را برای تردد جاده های کشور فراهم کنند می توانند محل کریدور ترانزیتی شرق و غرب و جنوب به شمال باشند .
قاسمی افزود : طبیعتاً با توجه به شرایط ارمنستان ؛ به لحاظ جاده ای؛ محدودیتی برای کامیون های ایرانی و تردد آنها وجود دارد که اکنون همکاران ما در ارمنستان در جهت توسعه جاده های کشورشان از پیمانکاران ایرانی در بخش توسعه این جاده ها دعوت کردند که با افزایش تعریض و استاندارد کردن این جاده ها ؛می توانند حجم حمل و نقل جاده ای ما را خیلی افزایش دهند.
وزیر راه گفت : درباره حمل و نقل ترکیبی هم می توانیم کالای مورد نظر ارمنستان را از طریق بندر شهید رجایی با راه آهن به جلفا برسانیم و از آنجا دوستان می توانند حمل کنند یا در مسیرهای دیگری در کشور ما این امکان فراهم است.
وی افزود : یکی از موضو عهایی که در این جلسه بحث و قرار شد در این سفر هم درباره آن به جمع بندی برسیم، موضوع تعرفه جاده ای است که امیدواریم در این سفر به نتیجه برسد.
آقای قاسمی درباره حضور شرکت های ایرانی در ارمنستان برای اجرای طرح ها نیز گفت: ایرانیها دارای توانایی های زیادی در حوزه های ساخت و ساز جاده ای، اتوبان ها، پل ها هستند که شاید در بین کشورهای دیگر جزو کشورهای نمونه باشند و طبیعتاً سود پروژه که اشاره شد بستگی دارد به اجرای زمانبندی پروژه و بحث هایی که در پروژه وجود دارد و شرکت هایی که در این طرح شرکت می کنند.
وی گفت : فردا وزیر ارمنستان قرار است از آزادراه تهران - شمال بازدید کند و آنجا درباره بزرگترین پل جاده ای کشور که بیش از شش و نیم کیلومتر به صورت ممتد ساخته شده و این توانمندی فنی مهندسی کشور است که امیدواریم بتوانند در آذربایجان و طرح های بزرگ این کشور هم شرکت کنند.
قاسمی درباره کریدور شرق هم گفت: تقریباً به لحاظ فیزیکی کارهای بندر چابهار تمام شده است و با هندی ها برای تجهیز و بهره برداری از آن توافق کردیم که البته اختلافاتی بین سازمان بنادر با هندی ها وجود دارد که یک تیم مشترک گذاشته شده که بتوانند این مشکل را برطرف کنند اما مشکل ما در کریدور شرق بحث پس کرانه و راه آهن است و منابع بسیار زیادی لازم دارد.
قاسمی گفت : درگذشته منابع خیلی خوبی اختصاص داده نشده است اما اخیراً با حمایتی که از سوی دولت صورت گرفت ،توانستیم وامی را از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم گرچه با این اعتبار هم پروژه به اتمام نمی رسد اما در اولویت دولت است که کریدور شرق هر چه زودتر به اتمام برسانیم.

در ادامه گنل سنوسیان درباره کریدور شمال به جنوب گفت:‌ ارمنستان بسیار علاقمند به احداث کریدور شمال به جنوب است و این کریدور برای این کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و احداث این کریدور نه تنها ارتباط بین ایران و ارمنستان را برقرار میکند بلکه از نظر حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی نیز می تواند مثمرثمر باشد .
سنوسیان افزود : دولت ارمنستان این امر رادر اولویت های برنامه خودش قرار داده و مراحل مقدماتی خیلی سریع در حال انجام است که بتوان هر چه سریعتر در زمان کوتاهتر احداث این کریدور را به ویژه در استان سیونیک که مجاور مرز ایران است انجام دهد و خیلی خوشحال خواهیم بود که شرکت های ایرانی علاقمندی خودشان را نشان بدهند و حضور موثر در احداث این کریدور داشته باشند.
وی درباره مسیر جایگزین برای کامیون داران گفت : به عنوان وزیر مسئول جاده های کشور می خواهم عذرخواهی کنم از کلیه رانندگان و کامیون داران که در این مسیر حرکت می کنند و در عین حال به دو مورد خوشحال کننده اشاره کنم علی رغم اینکه با توجه به مشکلات به این مشکلات حمل و مبادله کالا و حمل بار بین دو کشور نه تنها تنزل پیدا کرده بلکه رشد هم داشته است.
وزیر مدیریت منطقه ای و زیر ساخت ارمنستان افزود : در حال حاضر در این جاده جایگزین قسمت هایی که مشکل ایجاد می کرد و جاده هایی که نیاز بود مسیرها عوض شود به نحوی که آن پیچ های موجود را بتوانیم حذف کنیم فعالیت ها و اقداماتی در حال انجام است.
وی گفت :در این جاده دو قطعه ای وجود دارد که برای کامیونداران مشکل بود؛ پیچ های خیلی تند و زیادی داشت و ما داریم این راههای جایگزین را برای دور زدن این پیچ ها ایجاد می کنیم و به زودی مورد بهره برداری قرار خواهیم دادو در آینده ای نزدیک این مسیر در فاصله 10 کیلومتر نزدیک تر و خیلی ایمن تر و مناسب تر برای بهره برداری خواهد شد .
وی درباره صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان افزود: در این زمینه امکان صدور و استفاده از خدمات فنی مهندسی ایران مذاکراتی انجام شده و در حال انجام است. می خواهیم اعلام کنیم که ما دیروز این فرصت را داشتیم که از نمایشگاه بین المللی نفت و گاز بازدید کنیم و آنجا شاهد این بودیم که چه تجهیزات فنی مهندسی خیلی پیشرفته و مترقی از سوی شرکت های فنی مهندسی ایرانی ایجاد شده است و ما در آنجا این تجهیزات فنی و مهندسی را دیدیم.
سنوسیان با اشاره به اینکه در مورد احداث جاده و جاده سازی و در مورد توان قدرت فنی مهندسی شرکت های ایرانی اطلاعات کافی داریم گفت : این فرصت را خواهیم داشت که از اتوبان تهران شمال بازدید کنیم و از نزدیک خدمات فنی و مهندسی و توان شرکت های ایرانی را خواهیم دید.
وزیر ارمنی درباره کریدور خلیج فارس نیز گفت: امضای تفاهم نامه برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است و خوشحالیم که توانستیم این تفاهم نامه ترانزیتی بین شمال و جنوب را امضا کنیم و خوشحالیم که ایران و ارمنستان در این تفاهم نامه حضور دارند ؛چون از نظر جغرافیایی در منطقه ای قرار گرفتند که می توانند نقطه عطفی باشند و هر دو کشور می توانند بارهای ترانزیتی خود را از مسیر خلیج فارس دریای عمان و از طریق ایران و ارمنستان به سمت اروپا و دریای سیاه و کشورهای دیگر اروپایی حمل کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری محفل شعرخوانی «چکامه کتاب» در ارومیه
نصف جهان، دروازه بلاروس به خلیج فارس
برخورد جدی با دور دور و حرکات مخاطره آمیز در منطقه صفاییه و بافت تاریخی یزد
پیروزی ماخاچ قلعه در یک چهارم در حضور حسین نژاد
معرفی سرپرست جدید اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران
دمای هوا تغییرات محسوسی ندارد
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
واژگونی خودرو در محور خوشاب به قوچان با ۳ مصدوم
تشدید سرکوب مهاجران در آمریکا
ارزش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری صادرات محصولات فناورانه استان قزوین 
بازدید نماینده رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از رامهرمز
دو مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی در انار
تنفس هوای نا سالم در تهران
خطر آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی در مصرف‌کنندگان آبمیوه‌های دودزا
قطعی فیبر در مسیر تهران-شیراز علت افزایش پینگ بازی‌ها
برگزاری مسابقات آمادگی جسمانی ویژه دانش‌آموزان غیر ایرانی در قم
جلوگیری از هدر رفت بیش از ۴۷ هزار متر مکعب آب در اشکذر
تهرانِ معنوی در مسیر جهانی شدن با محوریت گردشگری مساجد
ضرورت تامین ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات بیمارستان ولایت 
درخشش قرارگاه منطقه‌ای کربلا در مسابقات قرآن و عترت خانواده کارکنان سپاه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)