• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۴۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
علمی و فرهنگی » کتاب و مطبوعات

خیام، شاعری حکیم با آوازه جهانی و منجمی ماندگار با گاهشماری دقیق

خیام، هم ادیب و شاعر است، هم فیلسوف و حکیم و هم ریاضیدان و منجم؛ شاعری که شهرت جهانی او بیش از همه شاعران ایران است.

خیام، شاعری حکیم با آوازه جهانی و منجمی ماندگار با گاهشماری دقیقبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ابوالفتح (ابوحفص) عمربن ابراهیم خیام نیشابوری، حکیم، ریاضیدان و شاعر بزرگ ایران در نیمه دوم سده پنجم و اوایل سده ششم هجری قمری، ۲۸ اردیبهشت در نیشابور دیده به جهان گشود.
خیام ازسویی چهره ای ادبی است و از سوی دیگر، وجهه ای فلسفی و ریاضی و نجومی دارد. استاد ذبیح الله صفا در کتاب تاریخ ادبیات ایران، درباره جایگاه علمی خیام می نویسد: در روزگار، به پایه ای بود که او را در حکمت، پیرو ابوعلی سینا دانسته اند؛ همچنین در احکام نجوم، گفتارش را مسلم می دانستند و در اموری مانند ترتیبِ رصد و اصلاحِ تقویم به او مراجعه می کردند (صفا، ۱۳۶۹، ج ۲:۵۲۷).
سروسامان دادن به گاهشماری ایرانی، از مهم ترین کار‌های حکیم عمر خیام در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک و پادشاهی ملکشاه سلجوقی بود. خیام به دستور جلال‌الدین ملکشاه، سرپرستی محاسبات گاهشماری ایران را به عهده گرفت و تقویمی را سامان داد که به استناد پژوهش ها و گفته‌های اخترشناسان، دقیق‌ترین گاهشمار جهانی است.
خیام، شاعری حکیم با آوازه جهانی و منجمی ماندگار با گاهشماری دقیقخیام معروف ترین شاعر ایرانی است. شهرت جهانی خیام، مدیون رباعیات اوست؛ رباعیاتی که ادوارد فیتز جرالد آنها را به انگلیسی ترجمه کرد و نام خیام را بر سر زبان ها انداخت؛ رباعیات خیام به بیشترِ زبان‌های زنده دنیا برگردان شده است.
البته صحت انتساب رباعیات به خیام، مقوله دیگری است که در این مقال، امکان پرداختن به آن نیست. به طور مختصر می توان گفت که، چون رباعیاتش ساده، بی پیرایه، بدون هنرنمایی های فضل فروشانه و انعکاسی از مسائل اجتماعی بود، آنانی که درک، ذوق و دردی داشتند، با او همدردی می کردند و اشعاری به سیاق اشعارش می سرودند و این اشعار به تدریج با رباعیات خیام درآمیخت و همه به نام خیام شهرت یافت؛ از این رو، شمار واقعی رباعیاتش به درستی معلوم نیست.
به طورکلی، رباعیات خیام، دو محور محتوایی عمده دارد؛ "مرگ و زندگی" و "تأمل در آفرینش، راز هـستی و سرنوشـت آدمی". خیام، پیاپی، در زندگی غور می کند و به مرگ می اندیشد؛ مرگی که بزرگ و کوچک و پادشاه و فقیر نمی شناسد:
آن قـصر کـه جمـشید در او جـام گرفت                          آهـو بچـه کـرد و روبـه آرام گرفــت
بهرام که گور می گرفتی همـه عمـر                                دیـدی کـه چگونـه گـور بهـرام گرفـت
خیام معتقد است، چون نیستی و مرگ در پی است، فرصت کوتاه زندگی را باید غنیمت شمرد؛ او در این اندیشه است که کاینات، چرا و چگونه به وجود آمده اند و ما از کجا آمده ایم و به کجا می رویم؛ به بیان دیگر، خیام به آفریدگار هستی ایمان و به غایتمندی و نظم نهفته در پس کائنات اعتقاد دارد؛ اما ناملایمات و ویرانی-ها و آشوب های زمانه خاطرش را بر می آشوبد و او را به اندیشه در کار آفرینش وا می دارد:
در دایره‌ای که آمدن و رفتن ماست                                        او را نه بدایت نه نهایت پیداست
کس می‌نزند دمی در این معنی راست                                   کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست

اندیشه بی اعتباری جهان سبب شده است که خیام از بزم و می‌ و مستی سخن بگوید و تاکید کند که در روز‌های اندک زیستن در این دنیای فانی، بهتر است از زندگی و فرصت زنده بودن، بهره کافی را برد:
امروز ترا دسترس فردا نیست                                              و اندیشه فردات به جز سودا نیست
ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست                                کاین باقی عمر را بها پیدا نیست
حکیم عمر خیام، البته تاکید می کند که گذرانِ مطلوب زندگی، با اهل خرد ممکن است:
ترکیب طبایع چو به کام تو دمی است                                 رو شاد بزی اگر چه بر تو ستمی است
با اهل خرد باش که اصل تن تو                                         گردی  و نسیمی و غباری و دمی است
روحیه یاس و نومیدی در اشعار خیام را نیز باید بازخوردی از حرصِ سیری ناپذیر بشر دانست:
آن مایه ز دنیا که خوری یا پوشی                                      معذوری اگر در طلبش می کوشی
باقی همه رایگان نیرزد هشدار                                          تا عمر گرانبها بدان نفروشی
خیام در جایی دیگر، قناعت ناپذیری را نکوهش می کند و انسان را از طفیلی بودن بر سفره ناکسان و خسان بر حذر می دارد:
قانع به یک استخوان چو کرکس بودن                            به ز آنکه طفیل خوان ناکس بودن
با نان جوین خویش حقا که به است                             کالوده و پالوده هر خس بودن
به هر حال، خیام شعر را برای بیان تفکرات فلسفی خود به خدمت گرفته و به هیچ وجه درپی آن نبوده است که به شاعری شهره آفاق خیام، شاعری حکیم با آوازه جهانی و منجمی ماندگار با گاهشماری دقیقشود و به همین علت، در روزگار خود، به حکیم و فیلسوف مشهور بوده است نه به شاعری. علـی دشتی در کتاب دمی با خیام می نویسد: «نـه در زمره قصیده سرایانی، چون عنصری و فرخی و منوچهری و انوری است که کارشان مدیحه سرایی است و نه در صف فردوسی و نظامی قراردارد که تاریخ و افسانه را به لباس شعر درآورده اند و پیشه همه آنان، شاعری بوده است؛ اما به طور مسلم، از برجسته ترین کسانی است که شعر را برای تفکرات فلسفی خود به کار برده اند و چنان می نماید که ضرورتی روحی، او را بدین کار کشانیده است» دشتی، ۱۳۷۷: ۱۷۷ (حکیم عمر خیام در سال ۵۱۷ هجری قمری در نیشابور رخ در نقاب خاک کشید و در همان شهر به خاک سپرده شد.

دکتر امید جلوداریان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری محفل شعرخوانی «چکامه کتاب» در ارومیه
نصف جهان، دروازه بلاروس به خلیج فارس
برخورد جدی با دور دور و حرکات مخاطره آمیز در منطقه صفاییه و بافت تاریخی یزد
پیروزی ماخاچ قلعه در یک چهارم در حضور حسین نژاد
معرفی سرپرست جدید اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران
دمای هوا تغییرات محسوسی ندارد
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
واژگونی خودرو در محور خوشاب به قوچان با ۳ مصدوم
تشدید سرکوب مهاجران در آمریکا
ارزش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری صادرات محصولات فناورانه استان قزوین 
بازدید نماینده رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از رامهرمز
دو مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی در انار
تنفس هوای نا سالم در تهران
خطر آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی در مصرف‌کنندگان آبمیوه‌های دودزا
قطعی فیبر در مسیر تهران-شیراز علت افزایش پینگ بازی‌ها
برگزاری مسابقات آمادگی جسمانی ویژه دانش‌آموزان غیر ایرانی در قم
جلوگیری از هدر رفت بیش از ۴۷ هزار متر مکعب آب در اشکذر
تهرانِ معنوی در مسیر جهانی شدن با محوریت گردشگری مساجد
ضرورت تامین ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات بیمارستان ولایت 
درخشش قرارگاه منطقه‌ای کربلا در مسابقات قرآن و عترت خانواده کارکنان سپاه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
زاگرس جنوبی جهرم بازی برده را واگذار کرد
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)