• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۸۲۰۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
مدیرعامل راه آهن تشریح کرد؛

ظرفیت پنج میلیون تن ترانزیت در کریدور ریلی قزاقستان- ایران- ترکیه

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرفیت ترانزیتی خط راه آهن راهبردی قزاقستان- ایران- ترکیه حدود پنج میلیون تن بار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای میعاد صالحی با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما درباره فعال شدن خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه با اشاره به اینکه تفاهم های خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان داشتیم، افزود: این تفاهم نامه برای ایجاد یک کریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی مسیر عبوری از قزاقستان، ترکمنستان، ایران به سمت ترکیه و اروپا است و از آن سمت هم می تواند از مسیر چین به سمت قزاقستان بیاید و یا بارهایی را از مبدأ قزاقستان جابجا کند.
او با بیان اینکه هدف گذاری ما برای این مقطع زمانی، پنج میلیون تن بار ترانزیتی است، ادامه داد: پارسال رکورد یک میلیون و 913 هزار تن که رکورد تاریخ راه آهن کشور بود در حوزه ترانزیت ریلی را ثبت کردیم و اکنون این عدد نزدیک به دو و نیم برابر آن رکورد هست و یک گام بلند برای ایجاد یک کریدور از مسیر ایران است.
آقای صالحی اضافه کرد: در این مسیر نرخ های ترجیحی را داریم برای این که بتوانیم مسیر کِی تی آی یعنی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران را داشته باشیم.
مدیرعامل راه آهن گفت: امروز هم نخستین قطار کانتینری بر اساس تفاهمی که سه هفته قبل بنده و مدیرعامل راه آهن قزاقستان در دفتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر تجارت قزاقستان امضا کردیم، همان فردای آن تفاهمنامه که ما سه هفته قبل انجام دادیم، این عملیاتی شد و قطار به سمت ایران راه افتاد که امروز در ایستگاه تهران بود.
آقای صالحی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف ترانزیتی ریلی باید زیرساخت ها فراهم شود، افزود: در دولت سیزدهم مشی ما بر این است که نخست کار را انجام دهیم سپس خدمت مردم گزارش کنیم تا این که بخواهیم وعده ای دهیم که در پیچ و خم ها بماند و انجام نشود.
وی با بیان اینکه از هفته اول آبان 1400 تفاهمی را با ترکمنستان برای افزایش تبادلات واگن از مرز سرخس و اینچه برون انجام دادیم، اضافه کرد:در پنج ماه پایانی سال 1400 رکورد بی نظیری را در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ثبت کردیم و مجموع سال 1400 را با یک میلیون و 913 هزار تن آمار ترانزیتی ما را به عنوان صدر آمار صد ساله ثبت کرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: در مورد این تفاهم که انجام شد به هر حال شرایط منطقه و این که بار از کریدورهای دیگری قبلاً عبور می کرده و اینک ایران یک مسیر جایگزین امن و یک مسیر جایگزین با مزیت رقابتی باشد نیاز است که ما تعرفه های ترجیحی وضع کنیم.
آقای صالحی افزود: سه هفته پیش تعرفه های ترجیحی را باهم تفاهم کردیم و امروز به عنوان یک پروتکل و یادداشت تفاهم بین دو کشور به امضا رساندیم و اولین قطار عبور کرد.
او اضافه کرد: امروز قطاری که از قزاقستان راه افتاد و از مسیر ترکمنستان- اینچه برون وارد ایستگاه تهران شد فرمان عبورش صادر شد و از تهران به سمت ترکیه حرکت کرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: همه تفاهمات لازم حقوقی و تعرفه های ترجیحی را انجام دادیم و طبیعی است که نیاز بود بین کشورهای مختلف هم این همراهی باشد؛ در این راستا تفاهمات خوبی را با کشور روسیه هم داشتیم که پس از انعقاد اطلاع رسانی می شود.
مجری: این یعنی به عنوان مسیرهای مکمل یا سوئیچ بشود از مسیرهای دیگرروی مسیر برای یک قسمت یا نه اصلاً یک مسیر انحصاری هست که همین عبور کند؟
آقای صالحی در پاسخ به این پرسش که خط ترانزیتی که راه اندازی شد چه کمکی می تواند به تکمیل سایر خطوط ترانزیت ریلی ما کند؟ افزود: برای عبور از مسیر شرق به غرب دنیا یعنی از مسیری که کالاهای چین به طور مشخص می خواهد به سمت غرب منتقل بشود سه دالان وجود داشت؛ دالان روسیه، دالان دریای خزر که به طور مثال از بندر اکتائو و ترکمن باشی می رفت با کشتی های رورو به سمت بندر باکو و همچنین مسیر تمام ریلی ایران. مسیر روسیه اکنون دچار چالش شده است، مسیر دریای خزر هم باید مسیر ترکیبی داشته باشد و تعداد کشتی های رورو هم در دریای خزر محدود است.
وی اضافه کرد: از مسیر اینچه برون و سرخس مسیرهایی است که در ایران به لحاظ ریلی متصل هستیم. مسیر اینچه برون روی مسیر گرمسار می آید و می تواند از تهران به سمت بندر شهید رجایی در بندرعباس بیاید و یا به سمت رازی به سمت ترکیه برود. در مورد سرخس می تواند به شکل مستقیم به سمت بافق- بندرعباس برود و امیدوارم در یکی دو سال آینده بتوانیم اتصال زاهدان با چابهار را هم داشته باشیم و آن کریدور هم می تواند متصل شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
اصلی ترین گزینه اتصال شرق به غرب !! استفاده از اتصال رشت آستارا است !!! البته ترکیه بخواهد می توانیم از ترانزیت ترکیبی استفاده کنیم!!! ولی ترانزیت ریلی مسیر بسیار بهتری است !!!
نظر شما
آخرین اخبار
حضور مدیران آذربایجان غربی در سامانه سامد برای پاسخگویی به سؤالات مردم
مسابقات کشتی آزاد در شهر اقبالیه
پروژه گازرسانی به دو روستا و چهار واحد تولیدی درکنگاور افتتاح شد
امیر خلیفه اصل: فقط خدا را شاکریم که بازیکنانم مصدوم نشدند
برداشت چغندر قند از ۱۴۰۰ هکتار اراضی کشاورزی
شکست نمایندگان فوتسال استان در لیگ دسته یک باشگاه‌های کشور
واترپلوئیست‌های یزدی در مسیر المپیک ۲۰۳۲
توزیع ۹۵۴ تُن برنج تنظیم بازاری در استان 
تقویت بهداشت عمومی با مسدود سازی چشمه‌های خروجی فاضلاب در دررود
پرداخت ۸۰ درصد مطالبات وزارت بهداشت از طریق نهادهای بیمه ای
علم و توسعه باید در خدمت بشر و رفع گرفتاری انسانها قرار گیرد
برگزاری محفل انس با قرآن در پاتاوه
اوسمار ویه‌را: پرسپولیس تیمی است که همه با هم پیشرفت می‌کنند
جبران ناکامی پلیس انگلیس در بازداشت محکومان با گزارش‌های مردمی
برگزاری محفل انس با قران در گچساران
برگزاری دوره تشکل تراز در دانشگاه یاسوج
اختتامیه جشنواره مالک اشتر با معرفی برترین ها در دهدشت
برگزاری نشست هم اندیشی جوانی جمعیت در لنده
شکست خانگی نماینده بسکتبال استان در لیگ برتر
برگزاری همایش دیار عارفان در بسطام
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیش بینی باران برای هفته آخر آبان در کهگیلویه و بویراحمد
خبر خوش برای کارگرانی که بیمه آنها قطع شده است
سفر رئیس جمهور به کردستان با حاشیه‌های شنیدنی
چین: آمریکا در یمن قانون‌شکنی می‌کند
عجیب، اما واقعی، صف‌های طولانی غذای رایگان در آمریکا
داستان یک نردبان
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
انتقام کشته‌های فاشر و جنینه را خواهیم گرفت
نتایج هفته نهم لیگ برتر بسکتبال ایران
هشدار نخست‌وزیر سودان درباره سرایت جنگ
حزب الله: مذاکره با دشمن منفعت ملی ندارد
بیروت بدون مقاومت، به شهری بی‌دفاع بدل می‌شود
گروه‌بندی رقابت‌های فوتبال قطع عضو قهرمانی آسیا اعلام شد
ویژه برنامه قرآنی محفل در کیش
یادداشت قالیباف در دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نصب ۱۳ کیلومتر نیوجرسی در محور‌های مواصلاتی ایلام  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)