• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۸۲۰۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
مدیرعامل راه آهن تشریح کرد؛

ظرفیت پنج میلیون تن ترانزیت در کریدور ریلی قزاقستان- ایران- ترکیه

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرفیت ترانزیتی خط راه آهن راهبردی قزاقستان- ایران- ترکیه حدود پنج میلیون تن بار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای میعاد صالحی با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما درباره فعال شدن خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه با اشاره به اینکه تفاهم های خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان داشتیم، افزود: این تفاهم نامه برای ایجاد یک کریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی مسیر عبوری از قزاقستان، ترکمنستان، ایران به سمت ترکیه و اروپا است و از آن سمت هم می تواند از مسیر چین به سمت قزاقستان بیاید و یا بارهایی را از مبدأ قزاقستان جابجا کند.
او با بیان اینکه هدف گذاری ما برای این مقطع زمانی، پنج میلیون تن بار ترانزیتی است، ادامه داد: پارسال رکورد یک میلیون و 913 هزار تن که رکورد تاریخ راه آهن کشور بود در حوزه ترانزیت ریلی را ثبت کردیم و اکنون این عدد نزدیک به دو و نیم برابر آن رکورد هست و یک گام بلند برای ایجاد یک کریدور از مسیر ایران است.
آقای صالحی اضافه کرد: در این مسیر نرخ های ترجیحی را داریم برای این که بتوانیم مسیر کِی تی آی یعنی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران را داشته باشیم.
مدیرعامل راه آهن گفت: امروز هم نخستین قطار کانتینری بر اساس تفاهمی که سه هفته قبل بنده و مدیرعامل راه آهن قزاقستان در دفتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر تجارت قزاقستان امضا کردیم، همان فردای آن تفاهمنامه که ما سه هفته قبل انجام دادیم، این عملیاتی شد و قطار به سمت ایران راه افتاد که امروز در ایستگاه تهران بود.
آقای صالحی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف ترانزیتی ریلی باید زیرساخت ها فراهم شود، افزود: در دولت سیزدهم مشی ما بر این است که نخست کار را انجام دهیم سپس خدمت مردم گزارش کنیم تا این که بخواهیم وعده ای دهیم که در پیچ و خم ها بماند و انجام نشود.
وی با بیان اینکه از هفته اول آبان 1400 تفاهمی را با ترکمنستان برای افزایش تبادلات واگن از مرز سرخس و اینچه برون انجام دادیم، اضافه کرد:در پنج ماه پایانی سال 1400 رکورد بی نظیری را در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ثبت کردیم و مجموع سال 1400 را با یک میلیون و 913 هزار تن آمار ترانزیتی ما را به عنوان صدر آمار صد ساله ثبت کرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: در مورد این تفاهم که انجام شد به هر حال شرایط منطقه و این که بار از کریدورهای دیگری قبلاً عبور می کرده و اینک ایران یک مسیر جایگزین امن و یک مسیر جایگزین با مزیت رقابتی باشد نیاز است که ما تعرفه های ترجیحی وضع کنیم.
آقای صالحی افزود: سه هفته پیش تعرفه های ترجیحی را باهم تفاهم کردیم و امروز به عنوان یک پروتکل و یادداشت تفاهم بین دو کشور به امضا رساندیم و اولین قطار عبور کرد.
او اضافه کرد: امروز قطاری که از قزاقستان راه افتاد و از مسیر ترکمنستان- اینچه برون وارد ایستگاه تهران شد فرمان عبورش صادر شد و از تهران به سمت ترکیه حرکت کرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: همه تفاهمات لازم حقوقی و تعرفه های ترجیحی را انجام دادیم و طبیعی است که نیاز بود بین کشورهای مختلف هم این همراهی باشد؛ در این راستا تفاهمات خوبی را با کشور روسیه هم داشتیم که پس از انعقاد اطلاع رسانی می شود.
مجری: این یعنی به عنوان مسیرهای مکمل یا سوئیچ بشود از مسیرهای دیگرروی مسیر برای یک قسمت یا نه اصلاً یک مسیر انحصاری هست که همین عبور کند؟
آقای صالحی در پاسخ به این پرسش که خط ترانزیتی که راه اندازی شد چه کمکی می تواند به تکمیل سایر خطوط ترانزیت ریلی ما کند؟ افزود: برای عبور از مسیر شرق به غرب دنیا یعنی از مسیری که کالاهای چین به طور مشخص می خواهد به سمت غرب منتقل بشود سه دالان وجود داشت؛ دالان روسیه، دالان دریای خزر که به طور مثال از بندر اکتائو و ترکمن باشی می رفت با کشتی های رورو به سمت بندر باکو و همچنین مسیر تمام ریلی ایران. مسیر روسیه اکنون دچار چالش شده است، مسیر دریای خزر هم باید مسیر ترکیبی داشته باشد و تعداد کشتی های رورو هم در دریای خزر محدود است.
وی اضافه کرد: از مسیر اینچه برون و سرخس مسیرهایی است که در ایران به لحاظ ریلی متصل هستیم. مسیر اینچه برون روی مسیر گرمسار می آید و می تواند از تهران به سمت بندر شهید رجایی در بندرعباس بیاید و یا به سمت رازی به سمت ترکیه برود. در مورد سرخس می تواند به شکل مستقیم به سمت بافق- بندرعباس برود و امیدوارم در یکی دو سال آینده بتوانیم اتصال زاهدان با چابهار را هم داشته باشیم و آن کریدور هم می تواند متصل شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
اصلی ترین گزینه اتصال شرق به غرب !! استفاده از اتصال رشت آستارا است !!! البته ترکیه بخواهد می توانیم از ترانزیت ترکیبی استفاده کنیم!!! ولی ترانزیت ریلی مسیر بسیار بهتری است !!!
نظر شما
آخرین اخبار
تمدید شرکت در جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی دراصفهان
رونق گلخانه‌های هوشمند در ساوجبلاغ
آغاز طرح توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی استان همدان 
اجرای طرح ملی قرار دوازدهم در استان سمنان
مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید جدی گرفته شود
پوشش ویژه رقابت‌های همبستگی کشور‌های اسلامی در شبکه ورزش
بررسی استقلال حوزه انتخابیه بردسکن در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور
مسابقات چندجانبه کشتی آلیش بانوان در خرم آباد
امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بهزیستی خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز
تلاش برای زنده کردن توافق در حال احتضار
اعزام ۱۴۵ دانش آموز دختر گلپایگانی به سرزمین آسمانی ها
افتتاح مدرسه ۱۸ کلاسه سیادک زاهدان با حضور معاون روستایی و مناطق محروم
پاراجودو قهرمانی آسیا؛ ایران نایب قهرمان شد
معرفی برگزیدگان مچ اندازی، قهرمانی باشگاه‌های خراسان رضوی و انتخابی کشور
صندوق‌های صدور و ابطال طلا؛ و کاهش محدودیت معاملات
اخبار کوتاه از مناطق مخلتف کهگیلویه و بویراحمد
عروج مادر شهید قیام‌علی احمدی در استان زنجان
خارج کردن توده ۱۰ کیلویی از شکم بیمار در کرج
۳هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه در چهارمحال و بختیاری تحت پوشش نگهداری و بهسازی
اعزام دانش آموزان بسیجی لنده به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
تحویل هزار مسکن ملی به مردم کرمانشاه در دهه فجر امسال  (۱ نظر)