• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۸۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
اقتصادی » بازاروتجارت

مسکو به دنبال تقویت مسیر ریلی روسیه-آذربایجان-ایران-پاکستان است

استفاده از مسیر ریلی روسیه، آذربایجان، ایران و پاکستان برای تسریع در روند تجارت در منطقه پیشنهادی بود که رئیس شورای مشترک تجاری روسیه و ایران در دیدار با رئیس اتاق ایران مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ولادیمیر عابدینوف در نشستی با همتای ایرانی خود در تهران با اظهار تمایل برای تقویت سطح مناسبات تجاری بین دو کشور گفت: تحریم‌ها موجب شده مسیر‌های ترانزیتی و لجستیکی در منطقه تغییر کند. از طرفی روابط تجاری روسیه نیز تحت تاثیر تحریم‌ها دست‌خوش تحولاتی شده که نیازمند بازنگری است. در این راستا دنبال مسیر‌های حمل‌ونقل جدید در منطقه هستیم.
او به برخی مسیر‌های ریلی مهم در ایران اشاره و تصریح کرد: تکمیل مسیر رشت-آستارا برای هدف تجاری روسیه اهمیت بالایی دارد. این مهم موجب می‌شود مسیر پاکستان به سمت روسیه هموار شود. از طرفی این مسیر در پاکستان قدیمی بوده و نیازمند بازسازی است. با این حال روسیه آماده است با بازسازی این خط در پاکستان از آن بهره ببرد البته اگر این مسیر از سوی ایران نیز در اسرع وقت تکمیل شود.
او همچنین به مسیر ارتباطی روسیه به بنادر شمالی ایران از طریق کشتی و ارسال محموله‌ها به بنادر جنوبی ایران و انتقال آن‌ها از طریق کامیون به سمت پاکستان و هند اشاره و تاکید کرد: این مسیر پیچیده‌ای است؛ بنابراین روسیه دنبال جایگزینی راه‌آهن از طریق آذربایجان به ایران، پاکستان و هند است.
به اعتقاد رئیس شورای مشترک تجاری روسیه و ایران اتاق‌های بازرگانی چهار کشور روسیه، آذربایجان، ایران و پاکستان می‌توانند یک گروه کاری تشکیل دهند و پس از بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی، پیشنهاد نهایی خود را برای تکمیل، نوسازی و تقویت مسیر‌های ریلی در اختیار دولت‌های خود قرار دهند.
در این نشست هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز حضور داشت و جزئیاتی درباره مسیر ریلی پیشنهادی طرف روس ارائه داد. بر اساس اظهارات او ایران علاقه‌مند است مسیر رشت-آستارا با کمک طرف روس تکمیل شود.
در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران شرایط موجود را برای کل منطقه ویژه خواند و اتخاذ تصمیمات خاص متناسب با این شرایط را لازم دانست.
بر اساس اظهارات او دولت ایران متناسب با وضعیت موجود، موضوع ترانزیت را در اولویت اهداف و برنامه‌های خود قرار داده است هرچند در حوزه بندری هم در طرف ایران و هم روسیه، مشکلات زیرساختی وجود دارد.
شافعی یکی از مشکلات ایران در حمل دریایی را نبود کشتی‌های رو-رو دانست که بر اساس اظهارات او مراحل خرید چند فروند کشتی رو-رو در حال نهایی شدن است و این مهم می‌تواند به بهبود وضعیت حمل دریایی بین ایران و روسیه از طریق دریای خزر، کمک کند.
سرعت حرکت ریلی در ایران نکته دیگری بود که مورد توجه رئیس اتاق ایران قرار گرفت. او دراین رابطه گفت: در حال حاضر سرعت حرکت ریلی در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت است که به هیچ عنوان رکورد مناسبی نیست. از طرفی با کمبود تعداد واگن در ایران مواجه هستیم که این مشکل به کمک روسیه قابل حل است.
رئیس اتاق ایران اعتقاد دارد مشکلات ریلی در پاکستان علی‌رغم پیگیری‌های ایران، به راحتی قابل حل نیست. برای مثال یک محموله از طریق راه‌آهن از ایران به لاهور پاکستان ارسال شد که ۳۵ روز به طول انجامید.
او از علاقه ایران برای پیگیری مسائل و پیشنهاد‌های ارائه شده به ویژه تشکیل کمیته بین چهار کشور موردنظر خبر داد و افزود: اتاق مشترک و معاونت بین‌الملل اتاق ایران می‌توانند ظرف دو ماه آینده به دعوت روسیه و یا ایران، گروه کاری موردنظر را تشکیل دهند.
شافعی تصریح کرد: خوشبختانه بودجه خوبی برای بازسازی و توسعه حمل‌ونقل ریلی از سوی دولت ایران منظور شده که بسیار امیدوارکننده است.
شافعی با نگاه به سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور روسیه به ایران گفت: موضوعات کلان در این حوزه را می‌تواند از طریق دیدار‌های آینده مقامات دو دولت پیگیری کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
­نوجوانان ایرانی به احمدآباد رسیدند
درگذشت ناگهانی خبرنگار پیشکسوت تبریزی
اعلام جزئیات تشییع و خاکسپاری شهدای گمنام درآذربایجان غربی
یخبندان مناطق کوهستانی اصفهان را دربر می‌گیرد
اجرای ۳۰ ویژه برنامه گرامیداشت هفته بسیج ۱۴۰۴ در کیش
روایت‌هایی از ایثار امدادگران جمعیت هلال احمر در جنگ ۱۲ روزه
بررسی مشکلات فعالان اقتصادی با حضور وزیر اقتصاد
آغاز طرح با قرآن بزرگ شو در کانون‌های مساجد استان اصفهان
ماجرای چند ماه هدر رفتن آب
بیانیه دفتر اطلاع رسانی اسرا درباره روز جهانی کودک
پایش و نمونه‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری سردشت
گام بلند نمایندگان دولت و مجلس برای گسترش چتر بیمه‌ای رانندگان
تظاهرات ژاپنی ها علیه توسعه پایگاه های آمریکایی
خبر‌هایی از مشارکت گرمساری ها در بازسازی عتبات عالیات
درستکار: رحمان اقتدارش را نشان داد
حذف نساجی مازندران از جام حذفی در ضربات پنالتی
بهره برداری از دومین مسیرگشایی بزرگ تبریز تا پایان امسال
بهره برداری از ده طرح شهری در باقرشهر با حضور استاندار تهران 
احیای یک واحد تولید کنسانتره دامی در تکاب
سفر رئیس جمهور به قزوین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعلام آمادگی دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیک
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
خوزستان، بی باران تا هفته آینده، جاده ها اما مملو از مه
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
لزوم پیشگیری از سرماخوردگی و رعایت نکات بهداشتی در روز‌های سرد سال
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه
حمایت قاطع چین از حاکمیت ونزوئلا
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)
کاهش ۴ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل  (۱ نظر)