• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۰۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
البرز » اجتماعی

خط ۲ قطار شهری کرج هفته دولت بهره برداری آزمایشی می‌ شود

رییس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: خط ۲ قطار شهری کرج همزمان با هفته دولت امسال به بهره برداری آزمایشی می رسد.

خط ۲ قطار شهری کرج هفته دولت بهره برداری آزمایشی می‌ شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، محمد اسدیان گفت:  سال ۸۵ راه اندازی هر کیلومتر از قطار شهری حدود ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشت، ولی امروز این هزینه به یک هزارو۲۰۰ تا یک هزارو۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی  با اشاره به آخرین وضعیت خط ۲ قطار شهری کرج اظهار داشت: بنا شده ایستگاه f تا k ج  (۴۵ متری گلشهر و چهارراه طالقانی) خط ۲ قطار شهری کر به طول حدود ۶.۵ کیلومتر در هفته دولت به صورت آزمایشی افتتاح شود.

این مسوول بیان داشت: تست سرد، تست گرم،  راه اندازی آزمایشی و بهره برداری آزمایشی مراحلی است که قبل از بهره برداری قطعی از این ایستگاه‌ها باید طی شود.

وی اضافه کرد: با راه اندازی آزمایشی که شهریور ماه انجام می‌شود، طبق پروتکل‌های بین المللی سیر و حرکت قطار شهری، حدود سه ساعت در روز مسافر در ایستگاه‌ها جابه جا  خواهد شد.

اسدیان خاطر نشان کرد: در بهره برداری قطعی هم ایستگاه‌ها حدود ۱۲ ساعت در روز پذیرای مسافران خواهند بود.

این عضو شورا  از بازنگری در اساسنامه قطار شهری کرج با همکاری معاونت برنامه ریزی شهرداری خبر داد و گفت: این اتفاق جایگاه سازمان قطارشهری کرج را به جایگاه اصلی خود بازمی‌گرداند.

وی با اشاره به اینکه ورود به مرحله تست سرد قطار شهری با جدیت در حال پیگیری است، افزود: برای انجام تست گرم هم با سازمان قطار شهری تهران مذاکراتی در حال انجام است تا بخشی از تجهیزاتی پیشرفته‌ای که برای متروی تهران خریداری شده به کرج انتقال داده شود.

عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه برای راه اندازی آزمایشی قطار به سیگنالینگ نیازی نیست، گفت: در راه اندازی قطعی به دلیل اینکه تعداد تردد مسافران زیاد می‌شود راه اندازی سیستم هوشمند سیگنالینگ برای افزایش امنیت مسافران و قطار ضروری خواهد بود.

اسدیان تاکید کرد: با مذاکره با شهرداری تهران بنا شده یک رام سه واگنه برای تست گرم و راه اندازی آزمایشی در اختیار کرج قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هم استاندار البرز و هم مجموعه مدیریت شهری به صورت جدی پیگیر راه اندازی خط دو هستند، گفت: این حق شهروندان کرجی است که بعد از چند دهه انتظار بتوانند برای تردد از قطار شهری استفاده کنند.

رییس  مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج در پاسخ به اینکه چرا بهره برداری از قطار شهری کرج تا این اندازه با تاخیر مواجه شده است، گفت: این مشکل به یک خطای استراتژیک در بحث راه اندازی قطار شهری در سال ۸۵ و ابتدای آغاز این پروژه بازمی گردد.

وی اضافه کرد: تجربه شهر‌های دیگر در راه اندازی خطوط مختلف قطار شهری نشان می‌دهد که بهترین روش راه اندازی سه ایستگاه سه ایستگاه است تا مردم بتوانند در بازه زمانی معقولی از شیرینی جابجایی با قطار شهری بهره‌مند شوند.

وی گفت: خطای فاحش در پروژه قطار شهری کرج این بود که از همان ابتدا ۱۲ کیلومتر از تونل این پروژه حفاری شد و این مساله هزینه زیادی برد.

این مسوول تاکید کرد: طبق مطالعات صورت گرفته، در هر ساعت از اوج ترافیک، قطار شهری باید ۳۳ هزار نفر را جابه جا کند، ولی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج اعلام کرده این خط در شلوغ‌ترین ساعات روز نهایتا ۲۳ هزار نفر را جابه جا خواهد کرد.

وی افزود: طبق استاندارد‌های جهانی اگر جابه جایی مسافر در ساعات اوج ترافیک کمتر از ۱۸ هزار نفر باشد، راه اندازی قطار شهری به صرفه نیست و اگر این جابه جایی کمتر از ۱۰ هزار نفر باشد هم باید به سمت راه اندازی BRT  حرکت کرد.

اسدیان بیان داشت: اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم راه اندازی خط ۲ قطار شهری کرج از ابتدا علمی و منطقی نبود، ولی با توجه به اینکه برای این پروژه اعتبار زیادی هزینه شده و شهروندان بیش از یک دهه است که در انتظار بهره برداری از آن هستند نمی‌توان از راه آمده بازگشت.

عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه بعد از راه اندازی این ایستگاه‌ها به سمت راه اندازی سایر ایستگاه‌های این خط پیش می‌رویم، گفت: خاکبرداری ایستگاه شهید سلطانی از دی ماه سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: اگر از سال ۸۵ تا کنون مبنا را بر راه اندازی سه ایستگاه سه ایستگاه قطار شهری  قرار می‌دادیم، بخش عمده‌ای از این پروژه به تمام رسیده بود و این میزان اعتبار صرف حفر تونل نمی‌شد.

اسدیان تاکید کرد: بیشترین اعتبار قطار شهری به خرید و نصب تجهیزات مربوط است به طوری که طی بیش از ۱۵ سال گذشته به واسطه افزایش تورم، بالا رفتن قیمت دلار و اعمال تحریم، به بیش از ۱۰ برابر رسیده این در صورتی است که هزینه حفر تونل تا این حد رشد نداشته است.

وی توضیح داد: مهندسی ارزش بر این تاکید دارد که انصراف از ادامه تکمیل این خط به صرفه نیست و باید با همت مسوولان استانی و حمایت دولت این پروژه به سرانجام برسد.

خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه بین کمالشهر در غرب کرج و شهرستان شهریار استان تهران طراحی شده که تاکنون حدود ۱۵ کیلومتر تونل آن حفاری شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نصب ۱۵ کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌های مجاز اردستان
تاثیرات محیط کاری بر بیماری دیابت
کشف یک کیلوگرم تریاک بلعیده‌ شده در بردسکن
تولید پراکنده در مناطق شهری موجب پایداری شبکه برق می‌شود
لیموچی: از عملکرد بچه‌ها راضی هستم
پیشنهاد ایران برای ایجاد شبکه نوآوری گردشگری مبتنی بر هوش‌مصنوعی
جریمه روزانه ۲ هزار و ۸۰۰ خودروی فاقد معاینه فنی و آلاینده در استان کرمانشاه
تاکید بر لزوم استقلال استان‌ها در خرید و توزیع کالا‌های اساسی
طرح ساماندهی گلزار شهدای شادگان با جدیت در حال اجراست
ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی با راه‌اندازی سامانه هدی
وزارت اقتصاد مامور تدوین الگوی ملی هماهنگی گمرکات شد
راه اندازی و ساماندهی ۲۰۰ پایگاه قرآنی در کانون‌های مساجد استان تهران
کاهش سقف استفاده از کارت‌های آزاد بنزین در جایگاه‌های سوخت
هشدار نارنجی هواشناسی خوزستان برای کاهش دید در محور‌های جنوبی و ساحلی
گسترش همکاری‌های دوجانبه پاکستان و عربستان در حوزه دفاعی و آموزشی
فرماندار جوانرود معرفی شد
بهره‌مندی ۴۷۵ خانوار عشایری از آب شرب سالم با اتمام پروژه آبرسانی قشلاق گوگرد علیا در خوی
آشنایی با شهید قربانعلی موری بازفتی از شهدای لالی
حضور ورزشکاران اردبیلی‌ در کاروان المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵
چهارمحال و بختیاری میزبان جشنواره ملی مشاعره رضوی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
واکنش محیط زیست به تخلف تکراری باغ‌وحش نیر
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
وقوع زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)