• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۰۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
اقتصادی » بازاروتجارت

امامی: انتقال کالا از مسیر ایران بسیار جذاب و مقرون به صرفه است

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران می‌تواند به چهار راه ترانزیت کالا تبدیل شود، گفت: تردد فراوان هیات‌های تجاری از کشور‌های آسیای میانه، هند و چین با وجود تحریم‌های جهانی حکایت از آن دارد که مسیر انتقال کالا از ایران بسیار جذاب و مقرون به صرفه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید علی امامی اظهار داشت: اقتصاد جهانی بعد از شیوع ویروس کرونا با آسیب جدی روبه رو شد. یکی از آن آسیب‌ها انقطاع و نوسان در تامین زنجیره کالا بود که پیش از آن از مبدأ چین به مقصد اروپا با سهولت انتقال انجام می‌شد.
وی با بیان اینکه این روند با شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شد، تصریح کرد: به همین دلیل جهان به دنبال راه‌ها و مسیر‌های جدیدی بود. بخش کوچکی از مسیر‌های جدید در دریا ایجاد شد، اما بخش عمده آن‌ها در خشکی مدنظر قرار گرفت.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از کالا‌های موردنیاز جهانی در چین تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: موضوع این بود که عمده کارخانه‌های در غرب این کشور فعالیت می‌کردند، اما در قسمت شرق آن ضعف اقتصادی وجود داشت که دولت چین برای توسعه اقتصادی این بخش مسیر‌های باری جدید تعریف کرد.
امامی با اشاره به ۶ مسیر ارتباطی از چین، گفت: این کشور قصد داشت با گشودن مسیر‌های جدید از طریق ایران، روسیه، ترکمنستان و ارمنستان راه‌های جدیدی برای انتقال کالا به اروپا بگشاید، اما بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین بخشی از مسیر‌های تعیین‌شده با مشکل مواجه شده‌اند.
وی افزود: از سوی دیگر روسیه به‌عنوان اصلی‌ترین تامین کننده غلات جهان به دلیل جنگ دچار مشکلات فراوانی شده است.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: با توجه به ایجاد تمام این شرایط، برای ایران فرصتی فراهم شد تا نقش مهمی را در انتقال کالا و تامین نیاز کشور‌های دیگر بر عهده بگیرد.
امامی بیان کرد: ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند کالا‌ها را از هند، چین، روسیه و قزاقستان به مقاصدی مانند اروپا منتقل کند که این کار کریدور‌های شرق به غرب و شمال به جنوب را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بارگیری بسیاری در بنادر کشور خالی باقی مانده است، تاکید کرد: همچنین با راه‌اندازی بخش ریلی کشور و فراهم ساختن زیرساخت‌ها در این بخش می‌توان گامی بزرگ در فعال کردن این مسیر‌ها برداشت، زیرا در حال حاضر ظرفیت لازم در این بخش وجود ندارد.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت به حمل و نقل جاده‌ای پرداخت و گفت: انتقال بار در مسیر‌های طولانی با کامیون توجیه اقتصادی ندارد. با این حال در بخش جاده‌ای نیز از یک‌سو نیاز به ناوگان مدرن و قوی داریم و از سوی دیگر با فراهم شدن حذف موانع موجود جهت تردد کامیون‌ها و رانندگان ایرانی به کشور‌های آسیای میانه که با تفاهم‌های فی‌مابین کشور‌ها ایجاد می‌شود رونقی دوباره در تجارت و حمل و نقل ایجاد می‌شود.
امامی تصریح کرد: ایران می‌تواند جایگاه چهار راه حمل بار و هاب لجستیکی منطقه را به خود اختصاص دهد و برای انتقال سریع و به‌صرفه انواع محصولات مانند غلات، مواد معدنی و حتی فراورده‌های نفتی مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه ایران در موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند از ترانزیت به‌عنوان یک منبع درآمد خوب بهره‌مند شود، اظهار داشت: با افزایش ظرفیت‌ها در بخش کریدور‌های منطقه‌ای می‌توان به توسعه اقتصادی دست یافت.
به گفته مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، در صورت انجام یک برنامه‌ریزی مناسب، کریدور‌های منطقه می‌توانند نقطه عطفی برای توسعه اقتصادی کشور محسوب شوند که تاکنون نیز گشایش‌هایی انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مرمت تنها مسجد چهار مناره تاریخی در داراب
عطر شهدا در قم پیچید
کمک ۲ میلیارد ریالی جانباز کاشمری به حوزه سلامت
استقبال پرشور دانش‌آموزان هرمزی از پیکر مطهر شهید گمنام
رکوردی تازه در توسعه تجدیدپذیرها تا پایان سال
ویژه‌ برنامه‌های رادیو صبا در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) 
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن 
شهر قم با تشییع شهدا عطر آگین شد 
تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهید گمنام در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح خوزستان
فردا: سپاهان - الحسین در نبرد صدرنشینی
ورود اولین محموله کولبری از کشور پاکستان به خراسان جنوبی
امروز: تراکتور به دنبال ۳ امتیاز در خانه نسف قرشی
تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام -استان‌ها (۲)
نزاع خونین در خواف؛ ۲ نفر جان باختند
دیار علویان در سوگ بانوی دو عالم نشست
احترام نظامی فرمانده مرزبانی گلستان به شهدای گمنام
پخش زنده فوتبال ایران و چین تایپه در قاب شبکه ورزش
همراهی و فداکاری مردم، سرمایه‌ای بزرگ برای ایران اسلامی
دختر پرتابگر دیسک ایران هفتم شد
عملکرد نامطلوب برخی دستگاه‌های خوزستان در اجرای قانون هوای پاک 
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
فرار رئال از شکست
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
آلودگی شدید هوا در تهران
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)