• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۰۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
اقتصادی » بازاروتجارت

امامی: انتقال کالا از مسیر ایران بسیار جذاب و مقرون به صرفه است

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران می‌تواند به چهار راه ترانزیت کالا تبدیل شود، گفت: تردد فراوان هیات‌های تجاری از کشور‌های آسیای میانه، هند و چین با وجود تحریم‌های جهانی حکایت از آن دارد که مسیر انتقال کالا از ایران بسیار جذاب و مقرون به صرفه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید علی امامی اظهار داشت: اقتصاد جهانی بعد از شیوع ویروس کرونا با آسیب جدی روبه رو شد. یکی از آن آسیب‌ها انقطاع و نوسان در تامین زنجیره کالا بود که پیش از آن از مبدأ چین به مقصد اروپا با سهولت انتقال انجام می‌شد.
وی با بیان اینکه این روند با شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شد، تصریح کرد: به همین دلیل جهان به دنبال راه‌ها و مسیر‌های جدیدی بود. بخش کوچکی از مسیر‌های جدید در دریا ایجاد شد، اما بخش عمده آن‌ها در خشکی مدنظر قرار گرفت.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از کالا‌های موردنیاز جهانی در چین تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: موضوع این بود که عمده کارخانه‌های در غرب این کشور فعالیت می‌کردند، اما در قسمت شرق آن ضعف اقتصادی وجود داشت که دولت چین برای توسعه اقتصادی این بخش مسیر‌های باری جدید تعریف کرد.
امامی با اشاره به ۶ مسیر ارتباطی از چین، گفت: این کشور قصد داشت با گشودن مسیر‌های جدید از طریق ایران، روسیه، ترکمنستان و ارمنستان راه‌های جدیدی برای انتقال کالا به اروپا بگشاید، اما بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین بخشی از مسیر‌های تعیین‌شده با مشکل مواجه شده‌اند.
وی افزود: از سوی دیگر روسیه به‌عنوان اصلی‌ترین تامین کننده غلات جهان به دلیل جنگ دچار مشکلات فراوانی شده است.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: با توجه به ایجاد تمام این شرایط، برای ایران فرصتی فراهم شد تا نقش مهمی را در انتقال کالا و تامین نیاز کشور‌های دیگر بر عهده بگیرد.
امامی بیان کرد: ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند کالا‌ها را از هند، چین، روسیه و قزاقستان به مقاصدی مانند اروپا منتقل کند که این کار کریدور‌های شرق به غرب و شمال به جنوب را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بارگیری بسیاری در بنادر کشور خالی باقی مانده است، تاکید کرد: همچنین با راه‌اندازی بخش ریلی کشور و فراهم ساختن زیرساخت‌ها در این بخش می‌توان گامی بزرگ در فعال کردن این مسیر‌ها برداشت، زیرا در حال حاضر ظرفیت لازم در این بخش وجود ندارد.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت به حمل و نقل جاده‌ای پرداخت و گفت: انتقال بار در مسیر‌های طولانی با کامیون توجیه اقتصادی ندارد. با این حال در بخش جاده‌ای نیز از یک‌سو نیاز به ناوگان مدرن و قوی داریم و از سوی دیگر با فراهم شدن حذف موانع موجود جهت تردد کامیون‌ها و رانندگان ایرانی به کشور‌های آسیای میانه که با تفاهم‌های فی‌مابین کشور‌ها ایجاد می‌شود رونقی دوباره در تجارت و حمل و نقل ایجاد می‌شود.
امامی تصریح کرد: ایران می‌تواند جایگاه چهار راه حمل بار و هاب لجستیکی منطقه را به خود اختصاص دهد و برای انتقال سریع و به‌صرفه انواع محصولات مانند غلات، مواد معدنی و حتی فراورده‌های نفتی مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه ایران در موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند از ترانزیت به‌عنوان یک منبع درآمد خوب بهره‌مند شود، اظهار داشت: با افزایش ظرفیت‌ها در بخش کریدور‌های منطقه‌ای می‌توان به توسعه اقتصادی دست یافت.
به گفته مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، در صورت انجام یک برنامه‌ریزی مناسب، کریدور‌های منطقه می‌توانند نقطه عطفی برای توسعه اقتصادی کشور محسوب شوند که تاکنون نیز گشایش‌هایی انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مختومه شدن بیش از ۶ هزار پرونده مسن در لرستان
پیشرفت طرح‌های کلان قم با جدیت دنبال می‌شود
ضرورت نظارت بر کیفیت نان در نانوایی‌های لرستان
استاندار گیلان خبر داد: مهار کامل آتش‌سوزی در ارتفاعات لوندویل آستارا
نقش کلیدی بسیج در مدیریت ناترازی انرژی در استان قم
مدارس نوبت صبح هویزه غیرحضوری شد
کاهش کیفیت هوا در سمنان
اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان بویراحمد
افتتاح نمایشگاه بزرگ آبی و خاکی بسیجیان فاطمی در اهواز
اختتامیه نمایشگاه استانی پایگاههای اسوه در خرم آباد
مهار آتش در دو جبهه از جنگل‌های الیت
گفتگوی تلفنی مسئولان استان قم با مردم درمرکزسامد
سوگواری عزاداران فاطمی در مسجد خاتم الانبیاء کیش
اجرای ۴ طرح راهبردی از سوی بسیج شوش در هفته بسیج
بسته خبر‌های کوتاه یکم آذر در یک نگاه
میزبانی دانش آموزان لرستانی از شهید گمنام
عملیات اطفاء حریق در جنگل‌های الیت
حکایت قصه دور و دراز افتتاح ورزشگاه تختی کهک در بسته «به کسی برنخوره»
حذف چهار صفر از پول ملی
پیام استاندار لرستان به‌مناسبت هفته بسیج
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
دستور پیگیری کیفری سهامدار اصلی بانک آینده صادر شد
تداوم وضعیت قرمزی هوای کلانشهر تبریز
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیر حضوری شدن مدارس در سه شهر و برخی روستاهای استان مرکزی
نخبه زنجانی؛ از سکوی قهرمانی ورزشی تا صدرنشینی در کنکور دکتری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ آذر ۱۴۰۴
اشتغال ۱۰۰ نفری در دل گلخانه های طارم
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)