• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۳۸۹۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
اقتصادی

قیمت گذاری خودرو ساز و کار درستی ندارد

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور گفت: هم اکنون روش قیمت گذاری خودرو در بورس، تنها راه فرار از وضعیت کنونی است و امیدواریم با استفاده از این روش بخشی از ضرر و زیان خودروساز‌ها جبران شود.

آقای آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور در نشست تخصصی میز صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما درباره وضعیت صنعت خودرو کشور گفت: هم اکنون وضعیت صنعت خودرو کشور تقریبا در بلاتکلیفی بسر می‌برد و یکسری تصمیمات جدی برای این صنعت باید گرفته شود و این مهم در فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهور آمده است، از بند‌های این فرمان می‌توان به خصوصی سازی اشاره کرد یا حداقل مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شود؛ در وهله بعد موضوع انتقال سهام و واگذاری دو خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا مطرح است و همچنین درباره کیفیت خودرو که مبحث بسیار مهمی که به آن باید پرداخت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی افزود: قیمت گذاری خودرو یکی از مباحث خیلی مهم برای خودروسازان است؛ قیمت گذاری خودرو در واقع ساز و کار درستی ندارد به طور مثال در مجلس قانونی تصویب و مواد اولیه با ارز آزاد، در بورس عرضه می‌شود و به خاطر کمبود عرضه و تولید داخلی بعضا تا ۲۰ یا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی معامله می‌شود سپس ما محصول قیمت نهایی که خودرو باشد را سرکوب قیمتی می‌کنیم با این کار، چندین سال باعث تحمیل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته به صنعت خودرو کشور می‌شود و این در حالی است که بعدا تصمیماتی می‌گیریم که بالادست جریان که قیمت مواد اولیه را در بورس کشف قیمت می‌کند پایین دست هم با ضرر و زیان روبرو می‌شود و حالا می‌خواهیم با این حال در بورس هم عرضه کنیم.

محبی نژاد در ادامه گفت: این نوع روش قیمت گذاری در بورس را بهترین روش نمی‌دانیم، اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز انتخاب آن نداریم و حداقل راه فراری از وضعیت فعلی است و اگر قیمت گذاری در بورس صورت پذیرد امیدواریم بخشی از ضرر و زیان خودروساز‌ها جبران شود و در این بین برنده اصلی این قضیه، مردم هستند چرا که مردم نمی‌توانند به طور مستقیم از درب کارخانه، خودرو خرید کنند و مجبور هستند از بازار آزاد تهیه کنند و ما به عنوان قطعه ساز که قطعه به خودروسازان می‌دهیم بعد از ۶ ماه، ۷ ماه و بعضا یک سال طول می‌کشد تا پول دریافت کنیم و این طور نیست که قطعه سازان خودرو دریافت کنند چرا که نهاد‌های نظارتی این امکان را نداده و ما هم مجبور هستیم مثل بقیه مردم از بازار آزاد، خودرو تهیه کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور افزود:وضعیت نابسامان صنعت خودرو اگر با اصلاح شیوه قیمت گذاری به سامان برسد به طور حتم منافع آن برای مردم است چرا که خودرو مدنظرشان را از کارخانه دریافت می‌کنند و این قیمت معقولی است چرا که نه به گرانی قیمت بازار آزاد کنونی و نه قیمت درب کارخانه سرکوب شده است فلذا خودروساز حداقل بدون ضرر و زیان خودرو را به فروش می‌رساند و همچنین منجر به رونق تولید و بازگشت به تیراژ تولید بالا خواهد شد.

وی درباره قیمت گذاری دستوری اظهار داشت: مواد اولیه و خوراک آن صددرصد داخلی است و به هیچ عنوان ارزبری ندارد، چرا باید فولاد و آلومینیوم، مس و پتروشیمی به قیمت جهانی مبادله شود، اما محصول نهایی به قیمت دستوری و پایین عرضه شود.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور گفت:در صنعت خودرو دو راه بیشتر نداریم یا باید قیمتگذاری دستوری باشد یا آزاد و البته شاه کلید ماجرا، عرضه و تقاضاست و ممنوع نبودن واردات خودرو.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

محبی نژاد در ادامه تصریح کرد:زمانی که با قیمت گذاری دستوری، گلوی تولید کننده را می‌فشارند و شرایط را برای تولید کننده به نحوی فراهم می‌کنند که تولیدکننده نمی‌تواند یک حاشیه سود مطمئن داشته باشد و حتی دچار زیان نیز می‌شود؛ ادامه تولید به منزله از دست دادن نقدینگی خواهد بود.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور افزود: هر فعال بخش خصوصی قبل از خرید سهام آن را بررسی میکند، اما در وضعیت فعلی سهام خودروساز‌ها اصولا مشتری دست به نقد ندارد و البته در صورتی که با عرضه خودرو در بورس به نتیجه مطلوب میرسید و سودآور بود؛ خودروساز در بازار به حرکت در می‌آمد و در نتیجه لوکوموتیو صنعت خودرو با ۶۴ صنعت وابسته باعث حرکت اقتصاد کشور می‌شد.

محبی نژاد در ادامه گفت: به طور مثال از سال ۱۳۶۰ به بعد اگر منحنی‌های اقتصاد را بررسی کنیم هر جا که جهش و رشد اقتصادی داشته ایم، دلیل آن به حرکت درآمدن صنعت خودرو بوده است.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور افزود: حدود ۹۴ درصد از سهام ایران خودرو غیردولتی است، ایران خودرو در مدیریت سهامش، ذینفع نیست و از جیب مردم مدیریت می‌کند و اگر قیمت سهام خودروساز کاهش یابد و کیفیت خودرو تنزل یابد؛ مردم ضرر می‌کنند.

وی گفت: در حاشیه بازار تا پارسال دو برابر شکاف قیمتی بین کارخانه تا بازار داشتیم و در اواخر سال گذشته حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رانت برای دلالان توزیع کردیم یعنی کسانیکه خودرو را با قیمت کارخانه خریدند و با قیمت بالاتر در بازار فروختند، این درحالیست که میزان زیان انباشته خودروسازان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است یعنی رانت توزیع شده ۶۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از زیان انباشته خودروسازان بوده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

محبی نژاد در ادامه گفت: از سال ۱۳۹۰ تا پایان ۱۴۰۰ میانگین افزایش نرخ نهاده‌های تولید در محصولات پتروشیمی و فلزی ۲۲ برابر، در ارز حدود ۲۰ برابر و در مسکن ۱۷ برابر شده است؛ قیمت خودرو درب کارخانه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود ۸ برابر افزایش داشته درحالیکه در بازار آزاد قیمت خودرو ۱۶ برابر شده است یعنی قیمت خودرو از ارز و مسکن جا مانده است.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور گفت: در صنعتی مثل صنعت خودرو، حاشیه سود برای خودروساز و حتی برای قطعه سازان یک دستگاه خودرو نیست بلکه سود اصلی در تیراژ بالاست؛ به طور کلی تولیدکننده‌ها یک هزینه ثابت دارند و هرچقدر تولید افزایش یابد، حاشیه سود تولیدکننده بیشتر خواهد شد.

محبی نژاد در ادامه افزود: تولید خودرو و قطعات به نسبت اوج تولید در سال ۱۳۹۰ که رکورد یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه در صنعت خودرو بود، افول فوق العاده‌ای داشته است، اما در حال حاضر اگر یک چشم انداز برای سال ۱۴۰۱ داشته باشیم با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه و با تحقق پیش نیاز‌های این برنامه و الزامات آن صددرصد به نفع تولیدکننده خواهد بود که تیراژ را بالا ببرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
از اول هم شک داشتم که مافیای خودرو برای ارزون کردن و کمک به مردم خوودرو را وارد بورس نکردن ! خودشون دارن میگن که برای جبران بخشی از ضرر و زیان خودروساز‌ها دارن این کار را می کنند. جالب!
نظر شما
آخرین اخبار
قتل یک استاد دانشگاه به‌دست قاتلان اجاره ای در گتوند
حال و هوای این روزهای مدینه منوره
برگزاری یادواره شهدا در دورود
استمرار آلودگی هوا در سمنان
همه مراکز آموزشی لرستان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه غیرحضوری شد
تکرار مواضع ممدانی ضد ترامپ بعد از دیدارش با ترامپ
تشییع پیکر‌های مطهر شهدای فاطمی در ضاحیه بیروت
خبر‌هایی از برنامه ریزی برای اجرای طرح های آب رسانی در جنوب دامغان
زلنسکی و دوراهی شرافت یا شراکت
اجتماع بزرگ عزاداران فاطمی در کیش
تمدید نشدن بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
آتش‌سوزی جنگل‌ها معضل جهانی است
وقوع تصادف زنجیره‌ای در محور شوش به اهواز
سوگواره آیینی «یاس کبود» برگزار شد
تمام واحد‌های قضایی استان البرز در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه دورکار شدند
نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن ۲۰۲۵ پاکستان
پایان کار نمایشگاه فرصت‌های صادراتی گلستان در ترکمنستان
ایجاد رشته‌های مهارتی و علوم پایه در دانشگاه آزاد بروجن
پخت سمنو نذری در چهارمحال و بختیاری
پُرشدن سبد تولید زیتون کشور با بیش از ۱۴ هزارتن محصول باغ‌های رودبار تاکنون
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه
فرار رئال از شکست
جهان می‌تواند بدون آمریکا به کار خود ادامه دهد
آخرین وضعیت کیفیت هوای شهر‌های آذربایجان غربی؛ ۳ آذر ۱۴۰۴
تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران
پزشکیان: شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
تمامی مقاطع تحصیلی استان‌تهران بجز فیروزکوه غیرحضوری شد
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت مرتضی رضیعی
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
مدارس سراسر استان سه‌شنبه و چهارشنبه غیرحضوری شد
مدارس سیستان بلوچستان در روز‌های پایانی هفته غیرحضوری شد
تشییع پیکر ۱۰۰ شهید گمنام دفاع مقدس در تهران
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)