• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۴۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
علمی و فرهنگی » کتاب و مطبوعات

کتاب «مدیریت حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی» به چاپ رسید

کتاب «مدیریت حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی منتشر شد .

کتاب «مدیریت حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی» به چاپ رسیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛  انتشارات بوستان کتاب این کتاب را  در ۲۶۴ صفحه به چاپ رساند.
این اثر در ۱۲ فصل تألیف شده است. در مقدمه این اثر، به اهمیت و ضرورت مدیریت پرداخته شده است؛ در ابتدا، تاریخچه‌ای از مبحث مدیریت مطرح و اندیشه‌های نخستین مدیریتی، مکتب کلاسیک، مکتب نئوکلاسیک، نظریه سیستمی و نظریه موقعیتی اقتضایی تبیین شده است.

در فصل اول این اثر، «جایگاه مدیریت مدارس علمیه»، تبیین و ضمن تعریف این مدیریت، بهره وری در مدارس علمیه بررسی و مباحثی از جمله تقویت سنت‌های پاک، پرهیز از درگیر شدن با شکایات، و رضایت زیردستان مطرح شده است.

نویسنده در فصل دوم کتاب ، به «برنامه ریزی در مدیریت حوزه‌های علمیه» پرداخته و در ابتدا ضمن تبیین اصول، اهمیت و فواید برنامه ریزی، برنامه ریزی در حوزه علمیه (هدف، راه‌های دستیابی به هدف، نیرو‌ها و تخصص‌های مورد نیاز، امکانات، بودجه، زمان بندی طراحی سازمان) مورد اشاره قرار گرفته و برنامه ریزی برای مدارس علمیه (هدف، آموزش‌های دروس سطح یک و دو، اهداف سالانه، راه‌های دستیابی به هدف، برنامه آموزشی، تهذیب و تربیت)، از دیگر مباحث این فصل است.

در فصل سوم به عنوان «پذیرش در حوزه‌های علمیه» نگارش یافته، به آموزش‌های قبل از حوزه اشاره شده و به توضیحانی در خصوص ثبت نام برای تحصیل در حوزه‌های علمیه نیز پرداخته شده و مراحل ثبت‌نام نیز تبیین و روش‌های احراز ویژگی‌ها (شاخص پیشینه علمی، شاخص صلاحیت اعتقادی - اخلاقی، شاخص سلامت سیاسی، شاخص استعداد و توان رشد، شاخص سلامت جسمی و تناسب چهره) تشریح شده است.

«آموزش در حوزه‌های علمیه» عنوان چهارمین فصل از این کتاب است که در این فصل، برنامه ریزی آموزشی اعم از اهداف آموزشی، عناوین دروس، زمان مقدار هر درس، دروس پیش نیاز، حفظ محوری، و تعیین نوع آموزش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین، در این فصل به شیوه‌های آموزش تدوین سرفصل‌ها و پیش نیاز دروس، متن درسی، برگزاری کلاس‌ها و شکوفایی خلاقیت‌ها پرداخته شده است.

نویسنده در فصل پنجم به «تهذیب و تربیت در حوزه‌های علمیه» می‌پردازد؛ در این فصل ضمن بیان اهمیت تهذیب، به ابعاد تربیت، تربیت روح عبادی و اخلاق اجتماعی اشاره شده و نظارت همگانی، زمان گذاری برای افراد خاص، ورزش و تربیت تبیین شده است.

ششمین فصل از این اثر به «سازماندهی حوزه‌های علمیه» پرداخته شده و در ابتدا تعریفی از سازمان و سازماندهی، به عملیات سازماندهی، شناسایی و دسته بندی کارها، تعریف واگذاری اختیارات و مسئولیت‌ها، و ایجاد و برقراری روابط پرداخته شده است.

«انگیزش» عنوان هفتمین فصل از این اثر است که ضمن تبیین ضرورت ایجاد انگیزش، به تعریف تأثیر و نیاز انگیزش اشاره شده و طبقه بندی و سلسله مراتب نیاز‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه نیز، نگرش اسلامی بحث انگیزش تشریح شده است.

در فصل هشتم «ویژگی‌های رهبری» تبیین شده که در ابتدا ضمن بیان تعریفی از رهبری و قدرت، منابع قدرت و قدرت ایمان و همچنین موفقیت و اثربخشی در رهبری بیان شده و عوامل قدرت فردی و صفات فردی رهبر و رفتار رهبر و رهبری مؤمنانه بررسی شده است و در ادامه، ویژگی‌های فردی رهبر در آیات و روایات (سعه صدر، هوش، توانمندی علمی و فنی، ابتکار و نوآوری، شجاعت، شهرت، شهرت طلبی، سخنرانی، کم گویی، توجه زیردستان، و وفای به عهد) بررسی شده است.

«رفتار رهبری» عنوان نهمین فصل است؛ در ابتدای این فصل، مهارت‌های فنی و انسانی و ادراکی رهبر در سازمان بررسی و سبک‌های رهبری و همچنین بازتاب آن و نظریه‌های موقعیتی و انتزاعی تشریح شده و سبک رهبری در منابع اسلامی بیان شده و اصول اسلامی در سبک رهبری نیز تبیین شده است..

در فصل دهم که به «کنترل» اختصاص یافته، مهارت‌های کنترل و همچنین ارزیابی و نظارت (آشکار، درونی و پنهان) تأمین شده و بر طراحی سیستم ارزیابی تأکید و در پایان، نقاط راهبردی یا کلیدی در ارزیابی بررسی شده است.

در فصل یازدهم «خودکفایی حوزه‌های علمیه» مورد بحث و بررسی قرار گرفته که در این فصل، بر عدم وابستگی حوزه‌های علمیه تأکید شده و شیوه‌های خودکفایی نیز تشریح شده است؛ در این فصل، سیاست‌های خودکفایی حوزه‌ها تبیین شده است.

در دوازدهمین و آخرین فصل از این کتاب، به «طرح تربیتی» اشاره شده است؛ در ابتدای این فصل، نویسنده ضمن تبیین فرایند طرح مذکور، اهداف کلان و تفصیلی این طرح تشریح کرده و اصول و سیاست‌های کلان طرح و همچنین عوامل مهم و مؤثر در تربیت را تبیین و در ادامه، به راهکار‌های دستیابی به اهداف تفصیلی طرح فوق الذکر نیز پرداخته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مهروموم دو واحد صنفی گران فروش در اصفهان
برخورد با صیادان غیرمجاز در رودخانه زاب و کشف ادوات صید
اختصاص ۹ هزار و ۱۰۰ واحد زمین برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت در خوزستان
۳۳ بانوی سرپرست خانوار در اشنویه صاحب شغل شدند
رجب؛ سرآغاز فصلی تازه برای عبودیت و بندگی پرودگار
دوران دانشجویی طلایی‌ترین و ماندگارترین مقطع زندگی است
۴هزار ميليارد کلاهبرداري با وعده کذب افزايش سود و سرمايه
پرواز‌های بین المللی یزد برای توسعه توریست درمانی
تشریح جزئیات پرونده قتل مشکوک در یزد
فعالیت مجازی برخی از مدارس شهرستان های خراسان رضوی
دو هکتار از مزارع گتوند زیر کشت رازیانه رفت
دیدار استاندار آذربایجان‌غربی با خانواده شهید علوی‌پور
اهدای میوه شب یلدا به نیازمندان در شاهین شهر
جشن شب یلدای استاندار آذربایجان‌غربی با راهداران
برگزاری بیش از ۲۱۰ برنامه به مناسبت ۹ دی در شاهین‌شهر و میمه
برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی بسیج طلاب و مدارس علمیه سراسر خوزستان
پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت دام سنگین حمیدیه در برابر تب برفکی
شناسایی و ساماندهی کودکان کار، اولویت اصلی شورای اجتماعی کردستان
بازدید استاندار آذربایجان‌غربی ازیک واحد صنعتی در ارومیه
انجام بیش از دوهزار مورد بازرسی از اصناف اشنویه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
جزئیات تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از اول دی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
محرومیت دوساله خواهران منصوریان
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۴ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
انتقاد امام جمعه موقت آبادان از تاخیر یا کیفیت نامناسب در انجام وظایف مسئولان  (۱ نظر)