• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۴۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
علمی و فرهنگی » کتاب و مطبوعات

کتاب «مدیریت حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی» به چاپ رسید

کتاب «مدیریت حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی منتشر شد .

کتاب «مدیریت حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی» به چاپ رسیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛  انتشارات بوستان کتاب این کتاب را  در ۲۶۴ صفحه به چاپ رساند.
این اثر در ۱۲ فصل تألیف شده است. در مقدمه این اثر، به اهمیت و ضرورت مدیریت پرداخته شده است؛ در ابتدا، تاریخچه‌ای از مبحث مدیریت مطرح و اندیشه‌های نخستین مدیریتی، مکتب کلاسیک، مکتب نئوکلاسیک، نظریه سیستمی و نظریه موقعیتی اقتضایی تبیین شده است.

در فصل اول این اثر، «جایگاه مدیریت مدارس علمیه»، تبیین و ضمن تعریف این مدیریت، بهره وری در مدارس علمیه بررسی و مباحثی از جمله تقویت سنت‌های پاک، پرهیز از درگیر شدن با شکایات، و رضایت زیردستان مطرح شده است.

نویسنده در فصل دوم کتاب ، به «برنامه ریزی در مدیریت حوزه‌های علمیه» پرداخته و در ابتدا ضمن تبیین اصول، اهمیت و فواید برنامه ریزی، برنامه ریزی در حوزه علمیه (هدف، راه‌های دستیابی به هدف، نیرو‌ها و تخصص‌های مورد نیاز، امکانات، بودجه، زمان بندی طراحی سازمان) مورد اشاره قرار گرفته و برنامه ریزی برای مدارس علمیه (هدف، آموزش‌های دروس سطح یک و دو، اهداف سالانه، راه‌های دستیابی به هدف، برنامه آموزشی، تهذیب و تربیت)، از دیگر مباحث این فصل است.

در فصل سوم به عنوان «پذیرش در حوزه‌های علمیه» نگارش یافته، به آموزش‌های قبل از حوزه اشاره شده و به توضیحانی در خصوص ثبت نام برای تحصیل در حوزه‌های علمیه نیز پرداخته شده و مراحل ثبت‌نام نیز تبیین و روش‌های احراز ویژگی‌ها (شاخص پیشینه علمی، شاخص صلاحیت اعتقادی - اخلاقی، شاخص سلامت سیاسی، شاخص استعداد و توان رشد، شاخص سلامت جسمی و تناسب چهره) تشریح شده است.

«آموزش در حوزه‌های علمیه» عنوان چهارمین فصل از این کتاب است که در این فصل، برنامه ریزی آموزشی اعم از اهداف آموزشی، عناوین دروس، زمان مقدار هر درس، دروس پیش نیاز، حفظ محوری، و تعیین نوع آموزش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین، در این فصل به شیوه‌های آموزش تدوین سرفصل‌ها و پیش نیاز دروس، متن درسی، برگزاری کلاس‌ها و شکوفایی خلاقیت‌ها پرداخته شده است.

نویسنده در فصل پنجم به «تهذیب و تربیت در حوزه‌های علمیه» می‌پردازد؛ در این فصل ضمن بیان اهمیت تهذیب، به ابعاد تربیت، تربیت روح عبادی و اخلاق اجتماعی اشاره شده و نظارت همگانی، زمان گذاری برای افراد خاص، ورزش و تربیت تبیین شده است.

ششمین فصل از این اثر به «سازماندهی حوزه‌های علمیه» پرداخته شده و در ابتدا تعریفی از سازمان و سازماندهی، به عملیات سازماندهی، شناسایی و دسته بندی کارها، تعریف واگذاری اختیارات و مسئولیت‌ها، و ایجاد و برقراری روابط پرداخته شده است.

«انگیزش» عنوان هفتمین فصل از این اثر است که ضمن تبیین ضرورت ایجاد انگیزش، به تعریف تأثیر و نیاز انگیزش اشاره شده و طبقه بندی و سلسله مراتب نیاز‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه نیز، نگرش اسلامی بحث انگیزش تشریح شده است.

در فصل هشتم «ویژگی‌های رهبری» تبیین شده که در ابتدا ضمن بیان تعریفی از رهبری و قدرت، منابع قدرت و قدرت ایمان و همچنین موفقیت و اثربخشی در رهبری بیان شده و عوامل قدرت فردی و صفات فردی رهبر و رفتار رهبر و رهبری مؤمنانه بررسی شده است و در ادامه، ویژگی‌های فردی رهبر در آیات و روایات (سعه صدر، هوش، توانمندی علمی و فنی، ابتکار و نوآوری، شجاعت، شهرت، شهرت طلبی، سخنرانی، کم گویی، توجه زیردستان، و وفای به عهد) بررسی شده است.

«رفتار رهبری» عنوان نهمین فصل است؛ در ابتدای این فصل، مهارت‌های فنی و انسانی و ادراکی رهبر در سازمان بررسی و سبک‌های رهبری و همچنین بازتاب آن و نظریه‌های موقعیتی و انتزاعی تشریح شده و سبک رهبری در منابع اسلامی بیان شده و اصول اسلامی در سبک رهبری نیز تبیین شده است..

در فصل دهم که به «کنترل» اختصاص یافته، مهارت‌های کنترل و همچنین ارزیابی و نظارت (آشکار، درونی و پنهان) تأمین شده و بر طراحی سیستم ارزیابی تأکید و در پایان، نقاط راهبردی یا کلیدی در ارزیابی بررسی شده است.

در فصل یازدهم «خودکفایی حوزه‌های علمیه» مورد بحث و بررسی قرار گرفته که در این فصل، بر عدم وابستگی حوزه‌های علمیه تأکید شده و شیوه‌های خودکفایی نیز تشریح شده است؛ در این فصل، سیاست‌های خودکفایی حوزه‌ها تبیین شده است.

در دوازدهمین و آخرین فصل از این کتاب، به «طرح تربیتی» اشاره شده است؛ در ابتدای این فصل، نویسنده ضمن تبیین فرایند طرح مذکور، اهداف کلان و تفصیلی این طرح تشریح کرده و اصول و سیاست‌های کلان طرح و همچنین عوامل مهم و مؤثر در تربیت را تبیین و در ادامه، به راهکار‌های دستیابی به اهداف تفصیلی طرح فوق الذکر نیز پرداخته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مسابقه عکاسی «هایکو کتاب» در ارومیه برگزار می‌شود
جان گرفتن دریاچه فصلی خنج پس از ۴ سال
هم‌افزایی دستگاه‌ها برای جان‌بخشی به محلات فرسوده
انتشار کتاب «ریشه در خاک» به قلم شاعر و نویسنده ارومیه‌ای
الزامی شدن رعایت ویرایش پنجم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
موانع حقوقی سالن چند منظوره کاله آمل رفع شده است
تأکید رئیس جمهور بر ارتقاء همگرایی ایران و گرجستان
بسته بودن راه ۳۵ روستای بشاگرد
آغاز تحقیق و تفحص مجلس از شرکت عمران پردیس
درآمد‌های مردم باید واقعی شود
اعطای حکم و نشان قهرمانی زنده‌یاد مهدی عمیدی برای اهدا به موزه آستان قدس رضوی
خبر های کوتاه استان گلستان ،دوشنبه اول دی
توزیع بیش از ۱۵۰۰ بسته یلدایی در بخش رضویه مشهد
برگزاری دور برگشت لیگ هندبال آیندگان نوجوانان کشور در سبزوار
تاکید شرکت گاز لرستان بر استفاده بهینه مردم
نائب قهرمانی سمنان در مسابقات بوچیای بانوان کشور
­رونمایی از نماد رویداد جهانی اکسپو‌ی ۲۰۲۷ بلگراد در تهران
نشست استاندار تهران با شهرداران شهرستان‌های استان
تغییر ساعت یک دیدار در هفته یازدهم لیگ برتر بسکتبال بانوان
کولاک شدید در گردنه شریف آبادمحور نیشابور - باغچه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران باردار واریز شد
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)