• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۴۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

ساماندهی مدارس غیردولتی با محوریت اجرایی کردن سند تحول بنیادین

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش : با توجه به اسناد بالادستی و برنامه‌ های دولت و وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی مدارس غیردولتی را در برنامه کاری داریم تا بتوانیم بسیاری از نقد‌های که بر مدارس غیردولتی انجام می‌پذیرد، رفع کنیم.

محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورشبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، احمد محمودزاده در جلسه توجیهی نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی اظهار کرد: آموزش و پرورش در جهان امروز از اهمیت بی بدیلی برخوردار است به گونه‌ای که کلید پیشرفت و تعالی همه کشور‌ها منوط به بالندگی و پیشرفت آموزش و پرورش آن کشور و تربیت نسلی آگاه و متعهد به عنوان خروجی نیروی انسانی این سازمان عظیم است.

وی افزود: در همه کشور‌ها نگاه به نیروی انسانی نگاهی هدفمند که عامل توسعه و بالندگی است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی، و اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیروی انسانی عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: استمرار و تداوم انقلاب اسلامی بر دوش نیروی انسانی متعهد و تعلیم دیده و آگاهی است که محصول آموزش و پرورش است و در آینده گسترش و حفظ دستاورد‌های این نظام مقدس نیز برعهده آن هاست؛ لذا بخش اعظم این نیروی انسانی در مجموعه عظیم آموزش و پرورش تربیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخشی از این نیروی انسانی در مجموعه مدارس و مراکز غیردولتی تربیت، رشد تعالی و تحویل آن‌ها به اجتماع شکل می‌پذیرد، افزود: هم اکنون نگاه‌های مختلفی به این حوزه وجود دارد و برخی از متخصصین و دغدغه‌مندان حوزه تعلیم و تربیت وجود مدارس غیردولتی را کمکی شایان برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت دانسته و عین عدالت آموزشی تعبیر می‌کنند؛ و در مقابل عده‌ای بر این باورند که ایجاد مدارس غیردولتی باعث ایجاد شکاف طبقاتی و دسترسی طبقه مرفه به آموزش‌های بهتر می‌شود و انتقاداتی به این حوزه وارد می‌کنند.

محمودزاده گفت: با توجه به اسناد بالادستی و برنامه دولت مردمی سیزدهم و برنامه‌های وزیر محترم آموزش و پرورش ساماندهی مدارس غیردولتی را در برنامه کاری داریم تا بتوانیم بسیاری از نقد‌های که برمدارس غیردولتی انجام می‌پذیرد، رفع کنیم، هرچند برخی از مدارس غیردولتی بسیار پیشرو و همگام با نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور هستند و برنامه‌های آموزشی و پرورشی آن‌ها هماهنگ با برنامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی گفت: هنر ما به عنوان متولیان آموزش و پرورش باید این باشد که کار‌های خوب این مدارس را در نظام تعلیم و تربیت کشور، به ویژه مجموعه مدارس غیردولتی تکثیرکنیم؛ و همگانی کردن نگاه‌های تربیتی و فرهنگی و آموزشی را در سایر مدارس تسری بخشیم؛ لذا نیازمند هم گرایی و هم افزایی بیشتری هستیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: در سازمان دنبال سه نوع رویکرد و برنامه هستیم که یکی از برنامه‌ها تغییرات در قوانین و مقررات مدارس غیردولتی با رویکرد تسهیل امور و مانع زدایی و همگانی شدن مشارکت و مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است و رویکرد دوم و محور دومی که ما در مجموعه مدارس غیردولتی دنبال آن هستیم بحث کیفی سازی مجوز‌های مدارس حقیقی است.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش بخشی از مسئولیت‌های خطیر آموزشی و پرورشی خود را به مدارس غیردولتی واگذار کرده است، لذا مؤسسین مدارس غیردولتی باید واجد شرایط و صاحب صلاحیت باشند و مجوز‌هایی که صادر می‌شود نباید محل درآمد و بنگاه اقتصادی برای بعضی‌ها باشد. اگر قرار است که واگذاری بخشی از مأموریت‌های خطیر آموزشی و پرورشی به بخش غیردولتی اتفاق بیفتد کسانی متولیان این امر شوند که صلاحیت حرفه‌ای این موضوع را داشته باشند. تا بتوانند دانش آموزانی شش ساحتی و در تراز انقلاب اسلامی تربیت نمایند. تلاش مجدانه‌ای صورت گرفته که مجوز‌های صادره در راستای نگاه جدید بوده و کیفی سازی اتفاق بیفتد.

محمودزاده با بیان اینکه مجوز‌هایی که در سال‌های گذشته مشکل دار بوده اند، یا افراد صلاحیت حرفه‌ای مدرسه داری را ندارند، بازنگری می‌شود اظهارکرد: در کنار اعطای مجوز‌های با کیفیت حقیقی، سیاست و برنامه بعدی ما گسترش مدارس غیردولتی حقوقی وابسته به ارگان‌ها و مؤسسات آموزشی دولتی، فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و... است و ما همواره اقرار داریم که پیگیری و انجام مأموریت تعلیم و تربیت آینده سازان این مرز و بوم، به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمی‌آید و این امر خطیر نیازمند مشارکت همه ذی نفعان است. توفیقات خوبی هم در این راستا حاصل شده است.

وی ادامه داد: در راستای مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، در پی مدارس غیرانتفاعی عام المنفعه هستیم تا بتوانیم با سیاست‌ها و شعار‌های دولت سیزدهم مدارس غیردولتی را گسترش دهیم که در خدمت خانواده بی بضاعت، و دانش آموزانی که علاقه‌مند به تحصیل در مدارس باکیفیت هستند و توان پرداخت شهریه را ندارند، باشند. هدف ما ساماندهی کشوری آن با عنوان فعال سازی ظرفیت‌های مردمی با راهبری و نظارت مردم است که در سند تحولی دولت بر آن تأکید شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: کاری که امروز مشترکا با همکاری شما عزیزان باید انجام دهیم و هدف اصلی از تشکیل این جلسه نیز همین است، ساماندهی آموزشی و پرورشی با محوریت اجرایی سازی سند تحول بنیادین است؛ و با اجرای مهندسی کیفیت در آموزش و پرورش مدارس و مراکز غیردولتی و مدارس هیأت امنایی و آموزش از راه دور، به دنبال تقویت حوزه مختلف آموزشی و پرورشی به موازات همدیگر هستیم.

وی افزود: اغلب مدارس غیردولتی در مسائل پرورشی در سال‌های گذشته ورود خوبی نداشته اند اگر امروز ما شاهد تحصیل ۱۲.۱۹ درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی هستیم، چند درصد از این دانش آموزان در مسابقات فرهنگی، تربیتی، ورزشی و... حضور دارند و مقام می‌آورند؟ آیا اندازه ۱۲ درصد سهم داریم؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
 جیرفت قطب کشاورزی جنوب کشور و آماده گسترش همکاری‌های تجاری است
فراخوان رویداد ملی با هوش مصنوعی، حقیقت را روایت کن
دعوت سه بازیکن تیم فوتبال ملوان بندرانزلی به تیم ملی امید ایران
ظرفیت پهلوگرفته در اقتصاد دریامحور
ارائه خدمات رایگان پزشکی از استان قم در پویش سلامت علوی
با هدف تسهیل دسترسی مردم به مسئولان ، تسریع در رسیدگی به مشکلات
افزایش ۳۴ درصدی تجارت خارجی ونزوئلا زیر سایه تحریم‌ها
اخبار گوناگون از نقاط مختلف کردستان
بسته خبری گیجگاه ۱۴۰۴/۱۰/۰۲
معرفی رئیس حدید هیئت بسکتبال لرستان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی همدان، به علت برودت هوا
همبستگی بیش از پیش نیرو‌های مسلح در راستای خدمت مضاعف به مردم
تاکید نماینده ماهنشان بر لزوم حمایت از کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی برای عبور از بحران آب
اعضای هیئت اجرایی انتخابات شورا‌های اسلامی کهنوج مشخص شدند
سه شنبه نظارتی مجلس با حضور تیم اقتصادی دولت
اختتامیه سیزدهمین جشنواره مقاومت در یزد
مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی در قم
طرح‌های هادی و قصه پر غصه ساخت و ساز‌ها در مناطق روستایی
هیچ فعالیت کشاورزی بدون پیوست محیط زیستی تایید نمی‌شود
پایان انتظار برای تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره ۸ زنجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
توافق طرف‌های یمنی برای تبادل هزاران اسیر
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
مدارس ابتدایی استان تهران جز فیروزکوه و رباط کریم مجازی شد
فرمانده کل ارتش: به هر شرارتی با قاطعیت پاسخ خواهیم داد
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۶ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
آغاز ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف در استان از چهارشنبه  (۱ نظر)
اختصاص ۹ هزار و ۱۰۰ واحد زمین برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت در خوزستان  (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)