پخش زنده
امروز: -
کتاب «شیخ حر عاملی» اثر محسن گلشاهی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «شیخ حر عاملی» اثر محسن گلشاهی را منتشر کرد.
این کتاب انعکاسی از آرا و اندیشههای «شیخ حُرّ عاملی» در مسائل اعتقادی و کلامی است و در آن تلاش شده تصویر مناسبی از منظومه فکری او ترسیم شود.
شیخ حر عاملی فقیه اخباری سده دوازده قمری است که اثر بزرگ او «وسائل الشیعه» از هنگام تألیف تاکنون، محور تلاشهای فقهی عالمان شیعه بوده و در کنار فعالیتهای دیگر در رجال و درایه و اصول، صحنه روشنی از شخصیت بارز وی در علم فقه در اذهان اهل علم به وجود آورده است.
این اثر در دو بخش و هشت فصل تألیف شده است؛ در بخش اول این اثر که به «احوال و ابعاد شخصیتی شیخ حُر عاملی» پرداخته شده، در سه فصل، احوال شخصی، حیات سیاسی و اجتماعی (سفرها و اقامت ها، اوضاع سیاسی – اجتماعی در عصر صفویه، ارتباط با حکومت)، و حیات علمی (آثار، اشعار و…) این عالم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در دومین بخش از این اثر که با عنوان «آرا و اندیشههای کلامی» نگارش یافته، در پنج فصل دانش کلام وی، معرفت شناسی، خداشناسی، راهنماشناسی و امام شناسی را تشریح کرده است.
در فصل اول این بخش، مباحثی با عنوان نهی از تکلم و امر به احتجاج، نقد علم کلام، جایزنبودن تقلید در اعتقادات، روش کلامی (عدم حجیت ظنون، کتاب، سنت، عقل، اجماع) تبیین شده است.
دومین فصل از بخش مذکور، که با عنوان معرفت شناسی تألیف شده، ضمن بیان تعریفی از علم و معرفت، معرفت در قالب اجمالی (ویژگیها و منبع و موضوع) و تفصیلی (منبع – عقل و وحی-) تشریح شده است.
«خداشناسی» عنوان سومین فصل از بخش دوم این کتاب است که در ابتدای این فصل، توضیحاتی در خصوص شناخت عقلی و قلبی خداوند بیان شده و خداشناسی در ذات، صفات، اسما و عدل توضیح داده شده است.
در چهارمین فصل نیز که با عنوان «راهنماشناسی» نام گذاری شده، در دو قسمت «پیامبرشناسی» و «امام شناسی»، راههای شناخت نبی، جواز امامت، وجود معرفت و طاعت امام، ویژگیهای امام، راههای شناخت ائمه (ع)، غیبت امام عصر (عج) تبیین شده است.
در پنجمین و آخرین فصل، مجرد نبودن روح، مرگ، برزخ، بطلان تناسخ، علایم قیامت، معاد جسمانی، احوال عالم قیامت، حبط و تکفیر، وعد و وعید، شفاعت، بهشت و جهنم، با عنوان «فرجام شناسی» نگاشته شده است.
برشی از اثر
جایز نبودن تقلید در اعتقادات
از آنجا که ممکن است گمان شود تقلید تنها در کلیات اعتقادی همچون توحید باطل است، شیخ بر این مطلب تأکید میکند که تقلید در هیچ یک از مسائل اعتقادی جایز نیست. دلیل شیخ بر این مطلب آیات و روایاتی است که تقلید در آنها تخطئه شده است. بیشتر آیاتی که وی به آنها استناد میکند، آیاتی است که تقلید مشرکان از اسلافشان یا تقلید از روی نا آگاهی را مذمت کرده است و روشن است که این آیات مربوط به تقلید در اعتقادات است. روایات مورد استفاده شیخ نیز عمدتاً به صیغه عام بیان شده اند و شامل تقلید در اعتقادات نیز میشوند.
در این میان روایاتی نیز وجود دارند که در آنها امر به رجوع به راویان احادیث شده است. این روایات تنها وجود رجوع به آنان در روایت کردنِ احادیث را میرسانند و دلالت بر تقلید از راویان در اعتقادات و آنچه رأی خود آنان است ندارند، بلکه این عمل، همان رجوع به معصومان (ع) است. عمده دلیل شیخ حر عاملی در این زمینه همین نصوص است.
علاقهمندان برای خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir مراجعه کنند.