در ابتدای این نشست سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد را معرفی کرد و گفت: یکی از دلایل مهمی که حوزه هنری کودک و نوجوان به این مسیر پا گذاشته این است که رشد در مسیر اتفاق میافتد و باید نوجوانان را کمک کنیم که بال داشته باشند و وبال آنها نباشیم . وی با انتقاد از مصرفزدگی نوجوانان و عدم کنشگری آنها تأکید کرد: مستعدپروری یکی دیگر از رویکردهای ماست که بهعنوان ورودی نوجوانان مستعد است و بعد آنها را توانمند میکند. تنوع بخشی به سبد مصرف کودکان و نوجوانان یکی دیگر از اهداف ماست که بخشی از این تنوعبخشی را میتوانیم با کمک نوجوانان انجام دهیم.
آقای عباسی در ادامه با اشاره به برگزاری این رویداد در استانهای منتخب گفت: متاسفانه امروز حجم توجه به تهران به قدری زیاد است که تمام مسائل از دریچه تهران دیده میشود. شکستن این حصر رسانهای و توجه و تولید مستلزم این است که هنرمندان در مناطق خود فعال شوند و این روایت تک بعدی را تغییر دهند.
امیر رضا مافی هم گفت : مرکز پویانمایی حوزه هنری بر تولیدات متنوعی که در این حوزه صورت میگیرد تمرکز دارد و در پی آن است که این موارد را توسعه دهد. یکی از گونههای مهم که در دورهای کمتر به آن توجه شده استاپ موشن است. از سوی دیگر موضوع فراتهران حائز اهمیت است و با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان سهم زیادی را از مخاطبان دارند توجه ما به این طیف باعث میشود همکاری ما با حوزه هنری کودک و نوجوان بیشتر شود.
آقای مافی تأکید کرد: ما نمیخواهیم یک جشنواره برگزار کنیم، بلکه می خواهیم مسیری را برای مشارکت کودکان و نوجوانان هموار کنیم. استاپ موشن بهعنوان یکی از گونههای پویانمایی است و مرکز پویانمایی حوزه هنری تاکید دارد این گونه در سراسر کشور فعال شود.
محسن مشرقی دبیر رویداد ملی استاپ موشن هم در ادامه این نشست رسانهای بیان کرد: ما یک جشنواره نیستیم برای همین عبارت رویداد ملی را برگزیدیم. مخاطبان این رویداد دانشآموزان هستند حتی کسانی که تا کنون هیچ پویانمایی و استاپ موشنی تولید نکردهاند، مخاطب ما هستند. نگاه ما رو به آینده است. انتهای این مسیر برای ما جذاب است و آینده را در دستان این نوجوانان میبینیم.
آقای مشرقی گفت: توجه ما به مسیر رشد است و به نوجوانان فرصت شروع و جسارت آغاز را میدهیم. وی با اشاره به اینکه جشنوارهها اختتامیه دارند، گفت : نگاه ما نسبت به این رویداد یک نقطه آغاز است. مسیری ادامهدار طراحی کردهایم و سعی می کنیم که انتهای آن به بازاری مستمر گره بخورد. در این راه تعامل، کار گروهی ، رشد مخاطب و بازیوارسازی ، از دیگر اهداف ماست و دوست داریم نوجوانان از سمت مصرفکنندگی به سمت تولید بروند.
دبیر رویداد ملی استاپ موشن تأکید کرد: در کنار این رویداد ملی بچهها هنر بیان روایت و قصهگویی و تجربه کار گروهی را یاد می گیرند . وی با اشاره به اینکه دوره اول این رویداد در دوران کرونا به صورت خانگی برگزار شد ، افزود : در آن دوره موفقیتهای خوبی به دست آمد و به پشتوانه آن دوره دوم را برگزار میکنیم. بنابراین ما بخش بازارگاه در نظر گرفتیم تا بتوانند سفارشدهنده داشته باشند و این جریان ادامهدار باشد.
آقای مشرقی گفت : بخش بازارگاه ما حلقه وصل بین نوجوانان و مشتریان استاپ موشن خواهد بود و در همین بخش بچهها با هم رقابت دارند و اگر بتوانیم مدل موفقی را در این بخش طراحی کنیم و به آن ایدهآل خودمان برسیم، میتوانیم این بخش را به حوزههای دیگر هم وصل کنیم واین کار باعث میشودنهضت تولید محتوا رخ دهد.
وی درباره شرایط سنی علاقهمندان حضور در این رویداد هم گفت : مخاطب این رویداد دانشآموزان کشور هستند و مخاطبان جدی دانشآموزان متوسطه خواهند بود. اگرچه بچههای مستعد دیگر هم میتوانند با تولید اثر در این رویداد شرکت کنند .
آقای مشرقی در پایان گفت : وجود یک نهاد مردمی در استانها برای ادامه مسیر برای ما مهم بود از این رو ۶ استان را به عنوان همکار منطقهای خود انتخاب کردیم .
در پایان این نشست رسانهای از پوستر رویداد ملی استاپ موشن رونمایی شد.