• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۶۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
اقتصادی » صنعت

عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس برای متعادل بودن قیمت ها

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت: عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس برای متعادل بودن قیمت‌ها خواهد بود.

عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس برای متعادل بودن قیمتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای ابوالفضل خلخالی در ارتباط با رسانه ملی (رادیو ایران برنامه بازار تهران) درباره موضوع واردات خودرو و حذف کشور‌های تحریم کننده از فهرست واردات خودرو توضیحاتی ارائه کرد.
 
معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت: اگر خودرو از طریق بورس عرضه شود شاید با قیمتی که انتظار می‌رود به دست مصرف کننده نرسد البته با افزایش تولید داخل و ساز و کار‌هایی که اندیشیده شده و افزایش عرضه، می‌توان تقاضا را کنترل کرد که امیدواریم با کاهش تقاضا و عرضه از طریق بورس خودرو‌های وارداتی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.
 
مجری: با توجه به این که دولت سیزدهم با شعار فسادستیزی به میدان آمده و تا به امروز در این بخش خوب فعالیت کرده قاعدتاً شما باید کار گروهی برای کوتاه کردن دست رانت خواران داشته باشید بخصوص که در بخش خودرو که صد درصد بازار خوبی است برای این که رانت در آن افزایش پیدا کند، برای این موضوع همفکری کرده اید و یا همین پیشنهادی که در بورس عرضه شود، آیا راهکاری است برای این که بتواند جلوی رانت را بگیرد؟
 
خلخالی گفت: در این خصوص نکات مختلفی در رسانه‌ها مطرح شد و ما تمام ساز و کار‌ها را در نظر گرفتیم برای اینکه موضوعی به عنوان رانت به وجود نیاید از نظر نخبگان و افرادی که تولید کننده و وارد کننده بودند استفاده کردیم و در نهایت امتیازاتی که در نظر گرفتیم در کارگروه توسعه تجارت بین الملل دفتر صنایع خودرو بررسی خواهد شد و اصلاً امکان رانت در این موضوع وجود نخواهد داشت در نهایت با عرضه محصولات در بورس مسیر این موضوع کلاً بسته می‌شود.
 
مجری: برای عامه مردم این نگرانی ایجاد شده که آیا می توانند از خودروهای اقتصادی استفاده کنند؟
 
وی افزود: امیدواریم براساس دستورالعمل در حال نگارش بتوانیم خودروی اقتصادی را با قیمت مناسب به دست مردم برسانیم، اما مسئله‌ای که وجود دارد مسئله تقاضا است که این تقاضا احتمالاً ممکن است نتواند با آن قیمت پایه‌ای که وارد می‌شود به دست مردم برسد.
 
خلخالی ادامه داد: با توجه به این که تعداد واردکنندگان خودرو زیاد است برای این موضوع یک طرحی را اجرا کرده ایم که امتیازات مختلفی به واردکنندگان داده شده است، امتیازاتی که سوء همکاری با تحریم‌های ظالمانه در ادوار مختلف چه در گذشته و چه در آینده در آن آمده است.
 
مجری: در مورد آیین نامه واردات خودرو توضیحاتی بفرمایید؟
 
معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت افزود: موضوع واردات سه ضلع اصلی دارد یک ضلع مصرف کنندگان داخلی، ضلع دوم وارد کنندگان و ضلع سوم هم تولیدکنندگان داخلی هستند که ما باید در تدوین آیین نامه به همه این موضوعات نگاه کنیم.
 
خلخالی گفت: هیئت وزیران تصویب نامه‌ای دارد که در آن قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی مصوب شد این مصوبه در واقع به نوعی، اهداف چراغ راه را برای ما مشخص کرده است بنابر این ما باید طبق مصوبات پیش رویم.
 
معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت: طرح‌های مصوبی را در داخل کشور به صورت کلان مدنظر داریم که جزو طرح‌های فناوری است که ما آن را معرفی کردیم، در صورتی که وارد کنندگان از محل درآمدشان در آن طرح‌ها سرمایه گذاری کنند در واقع سود حاصل از واردات برایشان بیشتر از حالت عادی در نظر گرفته می‌شود و مجاز به این هستند که بتوانند سرمایه گذاری را در این بخش‌ها انجام دهند که در این موضوع انتقال فناوری اتفاق بیفتد.
 
وی اضافه کرد: به طور کلی موضوع انتقال فناوری به آن معنا نیست که ما بخواهیم با یک سری نقشه و یا اطلاعات و اسناد و مدارک را منتقل کنیم بلکه فناوری باید در داخل کشور ایجاد شود که برای ایجاد این موضوع، نیاز به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف است.
 
خلخالی افزود: در واقع چیزی حدود یک میلیارد یورو قرار است در واردات هزینه شود و یک حداقل عایدی که اتفاق می‌افتد حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است، به نظر ما این مبلغ به جای این که مثلاً در ملک سرمایه گذاری و یا از کشور خارج شود، بهتر است در صنعت خودرو سرمایه گذاری شود، بر این اساس مشوق‌هایی را در نظر گرفته ایم که وارد کنندگان با شرکت‌های سرمایه پذیر در صنعت خودرو وارد مذاکره شوند، این تمام آن چیزیست که در حوزه فناوری است.
 
وی گفت: موضوعاتی در این خصوص وجود دارد، یکی این که چندین سال واردات نداشتیم و ساختار‌های صادرات بعضاً نیاز به اصلاح دارد و این که خودرو‌های اقتصادی به صورت ارزان قیمت بتواند در اختیار مردم قرار بگیرد از طرفی هم به هر حال موضوع تولید داخل را داریم این که بر اثر واردات نباید به تولید داخل لطمه وارد شود، البته باید واردات عاملی باشد برای افزایش کیفیت ما.
 
معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت افزود: هر کاری تخصصی است و در هر زمینه‌ای که وارد می‌شویم باید تخصص مورد نظر را داشته باشیم، واردات خودرو هم به همین شکل است.
 
خلخالی گفت: سال‌های گذشته شرکت‌هایی را داشتیم که برای همین موضوع تأسیس شدند و در این زمینه تجربه دارند، همچنین خدمات پس از فروش را راه اندازی و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پاییز حبله رود و رونق گردشگری در فیروزکوه
گرامیداشت یاد شهیدان ابراهیم هادی و مهدی زین الدین
دانش آموزان باید روایتگر توانمندی‌ کشورمان در دفاع مقدس ۱۲ روزه باشند
خاموشی ۲۰ فلر نفتی در خوزستان
عزاداری مردم کیش در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
پزشکیان: شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت دکتر مرتضی رضیعی
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قرارگاه منطقه‌ای کربلا
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
دیدار بسیجیان پلدختر با نماینده ولی فقیه در لرستان
همایش فاطمی هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی زنجان
تکمیل و پایش اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالا در شهریار
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
تشکیل کمیسیون هنر و رسانه بنیاد شهید
تاکید نمایندگان مجلس بر افتتاح بیمارستان شهدای اسلامشهر تا دهه فجر
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
مدارس ابتدایی استان تهران ۴ و ۵ آذر مجازی شد
آلودگی شدید هوا در تهران
پایان چشم انتظاری
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)