پخش زنده
امروز: -
کارشناس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: چند ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، حدود ۱۵ درصد از سهم تصادفات در کلانشهری مانند تهران مربوط به تصادفات زنجیرهای بوده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ فائزه صالحی صبح امروز در برنامه «شهر امن» درخصوص نحوه ایجاد تصادفات زنجیرهای و حالتهای مختلف مقصر و غیر مقصر بودن را در اینگونه تصادفات توضیح داد.
وی افزود: اکثر مردم تصادفات زنجیرهای را به این صورت میشناسند که هر خودرویی نسبت به خودروی جلویی خود مقصر و مسبب حادثه است این تصادفات بیشتر در معابر بزرگراهی و شریانهای اصلی و یا در جادههایی اتفاق میافتد که در این صورت وسیله نقلیه عقبی بدلیل رعایت نکردن فاصله طولی و نقض ماده ۱۷۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی نسبت به وسیله نقلیه مقابل خود مقصر اعلام میگردد.
سرهنگ صالحی افزود: در برخی تصادفات، وسیله نقلیه اول نسبت به چند وسیله نقلیه مقابل خود مقصر حادثه میباشد که این تصادف بیشتر در ترافیک، پشت چراغ قرمز معابر فرعی و کم عرض که راننده با فاصله و سرعت کم در حرکت هست اتفاق میافتد که وسیله نقلیه عقبی بدلیل نداشتن توجه کافی به جلو و نقض ماده ۱۸۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مقصر در حادثه هست.
وی بیان داشت:، اما نکته مهم در بررسی تصادفات زنجیرهای بررسی شرایط و وضعیت تصادف است که شامل موقعیت راه، هوای جوی است که لغزنده بودن سطح راه تاثیر بسزایی در بروز تصادفات دارد.
وی گفت: وضعیت روشنایی و وضعیت جسمی و روحی راننده مسبب حادثه، نقص فنی وسیله نقلیه و سرعت آن مورد نظر قرار میگیرد و در نهایت کارشناس پلیس راهور نظر نهایی خود را اعلام مینماید.
سرهنگ صالحی گفت: طبق آماری که گرفته شده در چند ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، حدود ۱۵ درصد از سهم تصادفات در کلانشهری مانند تهران مربوط به تصادفات زنجیرهای بوده است که بیشتر در شریانهای اصلی چه در اوج ترافیک و چه در خلوتی معابر روی داده است.
وی افزود: خیابانهای شریعتی، ولیعصر (عج) و بزرگراههایی همچون چمران، همت، امام علی (ع) و بزرگراه آزادگان دارای بیشترین تصادفات زنجیرهای بوده اند.