• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۷۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
علمی و فرهنگی » فرهنگ و هنر
علیرضا مرادی،فعال رسانه ای:

تمام جشنواره های سینمایی جهان رویکرد سیاسی دارند

سایه سیاست بر سر جشنواره های خارجی گسترده شده است. صاحبان قدرت به سمت سینما آمده‌ند تا تأثیرگذاری شان بیشتر شود.

تمام جشنواره های سینمایی جهان رویکرد سیاسی دارندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا مرادی سردبیر فرهنگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز حضور داشت در خصوص حواشی حضور سینمای ایران در این رویداد سینمایی گفت: جشنواره‌های سینمایی جهان قطعا در کنار فعالیت‌های هنری خود رویکرد سیاسی هم دارند و اگر کسی این اتفاق را تکذیب کند یا سینما را نمی‌شناسد یا اهداف جشنواره‌ها را نمی‌داند؛ ما نباید فراموش کنیم که سیاستمداران ترجیح می‌دهند به هر نحو از دیگران از جمله هنرمندان بهره کشی کنند و شاید برای همین است که در برخی مقاطع فیلم‌هایی ضعیف که در آن‌ها سیاهی در مورد کشورمان دیده می‌شود را به اسم سینمای ایران در جشنواره‌های خود نمایش می‌دهند و آن‌ها را مهم و پررنگ و تأثیرگذار جلوه می‌دهند.

وی در ادامه افزود: سیاست دنبال قدرت است و سیاستمدار صاحب قدرت و یکی از ابزار‌هایی که قدرت او را می‌تواند بیشتر کند سینما است. از این رو صاحبان قدرت به سمت سینما آمده‌ند تا تأثیرگذاری شان بیشتر شود.

مرادی در خصوص اینکه چرا جشنواره‌ها تن به سیاسی شدن می‌دهند و چرا برخی هنرمندان در ذیل سیاست‌های آن‌ها قرار می‌گیرند اظهار داشت: هنرمندانی که خود را در این فضا قرار می‌دهند دنبال یک سری امتیازات ویژه هستند که شاید بخشی از آن مربوط به مسائل مالی در پشت پرده باشد! جالب اینجا است که برخی از این هنرمندان در کلام خود شعار این را می‌دهند که نباید سیاسی باشیم، اما در خفا عملاً تن به سیاسی شدن می‌دهند. این موضوع را با بررسی روند برگزاری جشنواره‌های معتبر دنیا در طی ادوار گذشته به سادگی می‌توان دید و در واقع اصلا چیز پنهانی نیست که برخی آ را تکذیب می‌کنند.

تمام جشنواره های سینمایی جهان رویکرد سیاسی دارند

این کارشناس رسانه در خصوص فیلم‌های ایرانی حاضر در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز گفت: «خرس نیست» به عنوان جدیدترین اثر سینمایی جعفر پناهی واقعا به لحاظ هنری اثری نبود که بتواند در بخش مسابقه جشنواره معتبر ونیز حضور داشته باشد، اما همین حضور تاییدی بر سیاسی بودن جشنواره است. «خرس نیست» به لحاظ هنری باری نداشت و صرفا با تاکید بر یک سری کلیشه‌هایی مثل دانشجوی اخراجی و فرار دختر ایرانی سعی در نشان دادن ایرانی سراسر فلاکت بار دارد.

مرادی در ادامه گفت: فیلم «خرس نیست» اثر فاخر هنری نبود و سیاسی بازی‌ها باعث حضورش در جشنواره ونیز شد همین موضع که در نشست رسانه‌ای این فیلم در جشنواره ونیز حتی یک پرسش در خصوص کیفیت هنری فیلم نشد و تمام سوأل‌ها حول محور سیاست زدگی از جمله اینکه چرا کارگردان این فیلم در زندان است و... می‌چرخید!

وی افزود: در «خرس نیست» ما تصویری از جامعه ایران می‌بینیم که در آن همه به ویژه نسل جوان دنبال فرار کردن و مهاجرت از کشور هستند و در نهایت هم با تلخی تمام جان شان را در این راه از دست می‌دهند. پناهی سعی کرده در فیلم جدیدش این نکته را به مخاطبان خود القا کند که دیگر کسی در ایران تاب ماندن ندارد و همه می‌خواهند با هر خفت و سختی که شده جلای وطن کنند!

مرادی خاطرنشان کرد: علاوه بر این یک سری سنت‌های پوچ در این فیلم به کل جامعه تعمیم داده می‌شود؛ به عنوان مثال در روستایی رسمی وجود دارد که وقتی یک دختر به دنیا می‌آید ناف او را به اسم یک پسر می‌برند! واقعاًچند درصد جامعه ایران این چنین درگیر این رسوم کهنه است؟ چرا این اتفاقات باید به کل جامعه تعمیم پیدا کند؟ به علاوه جعفر پناهی در «خرس نیست» نقش خود را بازی می‌کند و همه او را استاد و بزرگ و قبله آمال می‌دانند و پناهی تمام تلاش خود را به کار برده تا در مقام یک قدیس خود را بالا ببرد.

علیرضا مرادی سپس با اشاره به دیگر فیلم سینمایی ایرانی حاضر در بخش اصلی هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز اظهار داشت: «شب، داخلی، دیوار» جدیدترین اثر سینمایی وحید جلیلوند هم فیلمی تلخ، اما بسیار خوش ساخت‌تر از «خرس نیست» بود. بازی نوید محمدزاده در این فیلم خوب و قابل تأمل بود، اما شاید از آنجا که جلیلوند در نشست خبری فیلمش زیر بار سیاسی کاری نرفت و در پاسخ به یکی از خبرنگاران رسانه‌های معاند فارسی زبان گفت که مأموران امنیتی برادران من و قهرمان هستند به فیلمش بهایی ندادند و هیچ یک از عواملش جایزه‌ای از ونیز نگرفتند.

مرادی در پاسخ به این پرسش که نقش لیلا حاتمی به عنوان یک داور ایرانی حاضر در این رویداد را چطور ارزیابی می‌کنید اظهار داشت: بنده از مناسبات داخلی داوران جشنواره ونیز و به ویژه نحوه داوری‌ها بی اطلاع هستم و نمی‌دانم ایشان تا چه میزان اثرگذاری در نحوه داوری‌های این رویداد داشته اند، اما به هر صورت آنچه شاهدیم این است که فیلم سیاه «خرس نیست» جایزه ویژه هیأت داوران را در این رویداد سینمایی از آن خود کرد.

سردبیر فرهنگی ایرنا خاظرنشان کرد: جایزه ویژه هیات داوران جشنواره‌ها که در فستیوال ونیز امسال به ساخته پناهی رسید به نظر می‌رسد از اهمیت و کیفیت آن کاسته شده و کلا به جایزه‌ای برای سیاسی بازی‌های مدیران جشنواره‌ها تبدیل شده است، چرا که دبیران جشنواره‌ها برای پایین نیامدن اعتبار فستیوال خود همچنان از دادن شیر، خرس یا نخل طلا به آثار بی کیفیت، اما سیاسی خودداری می‌کنند.

مرادی در پایان این گفتگو گفت: فیلمی مثل «خرس نیست» اگر خوب و با کیفیت است باید شیر طلا بگیرد و اگر نیست دادن جایزه ویژه هیات داوران به آن نشان از سیاسی بودن این جایزه است ولاغیر. کنار گذاشتن این پازل‌ها کنار هم هر کارشناسی را به این نتیجه می‌رساند که سایه سیاست بر سر فستیوال‌های خارجی گسترده شده است و این موضوع در مواجه با سینمای ایران نسبت با باقی کشور‌ها بیش از پیش وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
درخشش و راهیابی وزشکار چهارمحال و بختیاری به مسابقات استعداد‌های برتر کشور
افزایش ۱۲ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در دومین هفته آبان
معرفی برترین‌های هفته سوم لیگ برتر پومسه بانوان
دستگیری متخلفان شکار غیرمجاز توسط یگان حفاظت محیط زیست در دنا
آغاز عملیات ساخت نیروگاه ۳ مگاواتی در سفیدسنگ فریمان
شرکت آلومینیوم لامرد پیشتاز در تولید شمش آلومینیوم
عرضه بیش از ۳۵۰ هزار تن محصول در بورس کالا
۷ مصدوم و ۲ فوتی در حوادث رانندگی محور‌های منتهی به آبادان
آغاز ثبت نام وام‌های دانشجویی از امروز
طرح نهضت آسفالت در ۱۰ روستای بویین میاندشت
صعود رن به نیمه نخست جدول
مرد میدان، شهید بسیجی که پیکرش بعد از ۱۱ سال به زادگاهش برگشت
جابه‌جایی بیش از ۶ میلیون تن کالا از مبادی کردستان
نشست حقوق و سینما در موزه هنر‌های معاصر
راه اندازی و فعالیت پایگاه انتقال خون در قائمشهر
جاده شاهان گرماب فریمان آسفالت می شود
تأکید امام جمعه لنگرود بر برنامه‌ریزی هوشمند فرهنگی
ایجاد واحد فرآوری شرط واگذاری معادن
تداوم طرح «مراقب همراه» چندقلو‌ها در قالبی جدید
افتتاحیه بازی‌های همبستگی اسلامی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)