پخش زنده
امروز: -
قرار است ۲۹ مهر آزمون تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی کالا بعد از سه سال برگزار شود تا متقاضیان تاسیس این شرکتها با قبولی در این آزمون امکان اخذ مجوز تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی کالا را دریافت کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار دستگاههایی که متولی صدور مجوز هستند باید از طریق درگاه ملی صدور مجوزها بر اساس دو رسته تایید محور یا ثبت محور مجوز صادرکنند.
یکی از مشاغلی که شرایط و ضوابط صدور مجوز آن در درگاه ملی صدور مجوزها بارگزاری شده تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی است، اما به علت زمانبندی برگزاری آزمون، آن هم هر یک سال یکبار صدور این مجوز ۳۶۵ روز زمان میبرد.
البته باید گفت که سه سال است که این آزمون برگزار نمیشود. دلیل آن را آقای کمالی ناظر ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای وجود کرونا و عدم موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میداند.
حالا بعد از سه سال این آزمون قرار است ۲۹ مهر برگزار شود. اما متقاضیان و فعالان این حوزه معتقدند وقفه سه ساله رقم خرید و فروش این مجوز را در بازار سیاه افزایش داده است.
بازار داغ مجوز فروشی برای تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی کالا
آقای قدمگاهی، متقاضی و فعال حوزه حمل و نقل بین المللی کالا میگوید: برگزار نشدن این آزمون خود دلیلی برای گران شدن این مجوز و داغ شدن بازار آن است. در صورتی که لزومی برای برگزاری این آزمون وجود ندارد.
به گفته او، این آزمون به قدری دشوار است که شرکت کنندگان امیدی به قبولی در این آزمون ندارند.
آقای پل مه که فعال حوزه حمل و نقل بین المللی کالاست هم با تاکید به این سختی میگوید: هیچ سالی ندیده ایم که بیش از سی نفر در این آزمون قبول شوند در حالی که حدود یک هزار نفر در هر آزمون شرکت میکنند.
این فعال حوزه حمل و نقل بین المللی کالا معتقد است؛ در مصوبه شورای عالی ترابری در پیش شرط تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی کالا، در صورت ضرورت به برگزاری آزمون تاکید دارد، ولی این آزمون به ضرورت هر سال برگزار میشود و به شرط اصلی تبدیل شده است به طوری که به علت این که سه سال آزمون برگزار نشده، هیچ مجوزی هم برای تاسیس این شرکتها طی این سه سال صادر نشده است.
او میگوید: برگزار نشدن آزمون بازار مکارهای برای دلالان این حوزه ایجاد کرده تا جایی که مجوز این کسب و کار تا ۱۰ میلیارد تومان هم خرید و فروش میشود.
سختی آزمون تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی دامنگیر سازمان راهداری هم شد
آزمون تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی کالا به قدری دشوار است که آقای کمالی ناظر ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای میگوید: همکار بازنشسته ما که در معاونت حمل و نقل سی سال خدمت کرده هم بعد از چند دوره شرکت در این آزمون موفق به قبولی در آن نشده است.
کارشناسان و فعالان این حوزه معتقد هستند حالا که آزمون در مصوبه شورای عالی ترابری به عنوان پیش شرط تلقی شده و سختی آن متقاضیان تاسیس این شرکت را آزار میدهد. یا از برگزاری این آزمون صرف نظر کرده و به باقی شروط بسنده کنند و یا این آزمون را هر چند ماه یک بار برگزار کنند.
آقای پل مه فعال حوزه حمل و نقل بین المللی در این باره میگوید: در کشوری مانند امارات صدور مجوز حمل و نقل بین المللی ظرف هفت ساعت یا در بدبینانهترین حالت ۲ روزه صادر میشود. در ترکیه این مجوز نهایت تا ۳ روز صادر میشود، اما در ایران با عنایت به این که آزمون هر یک سال یکبار برگزار میشود صدور مجوز تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی کالا ۳۶۵ روز زمان میبرد چرا که فرد اگر تمام شرایط تاسیس یک شرکت را هم داشته باشد با منتظر برگزاری این آزمون در طول سال بماند.
به طور معمول ۶ درصد از حجم تجارت در دنیا با حمل جادهای انجام میشود و با توجه به این که ایران در حال گسترش تبادلات تجاری با کشورهای همسایه است این روش حمل ونقل نقش بسزایی دارد.

آقای امامی سرپرست مرکز آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران میگوید: هم اکنون در ایران ۹۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی وجود دارد که ۵۰۰ شرکت در تهران و مابقی آنها در استانهای دیگر تاسیس شده اند. باید از لحاظ پراکنش تاسیس شرکتها به این موضوع توجه کرد که استانهای مرزی ظرفیت بسزایی در تاسیس این شرکتها دارند.
طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار دستگاهها باید برای صدور مجوز قوانین را تا میتوانند آسانتر در دسترس متقاضیان قرار دهند.
گزارش از نرگس معززی حور - خبرنگار گروه اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما