• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۱۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
در یک ماه اخیر؛

با یک تصمیم راه آهن یک چهارم ناوگان ریلی زمین گیر شد

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی گفت: تصمیم راه آهن در خصوص صادر نشدن بارنامه برای شرکت های حمل و نقل ریلی بدهکار ، موجب زمین گیری یک چهارم ناوگان ریلی کشور در یک ماه اخیر شده است.

سبحان نظری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۸ تیر ماه امسال تعرفه جدید حمل بار را اعلام کرد درحالیکه این تعرفه از یک هفته قبل از آن یعنی از اول تیر ماه نرخ‌های جدید یعنی قبل از زمان اعلام هزینه‌ها را از شرکت‌های حمل بار با تعرفه جدید اخذ کردند که موجب زیان سنگینی برای شرکت‌هایی شد که بار‌ها را طبق تعرفه قبلی از مشتریان تحویل گرفته بودند.با یک تصمیم راه آهن یک چهارم ناوگان ریلی زمین گیر شد
وی افزود: در این یک هفته که بدون ابلاغیه افزایش نرخ صورت گرفت شرکت‌های ریلی با نرخ قدیم از صاحبان کالا هزینه دریافت کرده بودند و در نتیجه ما به التفاوت افزایش تعرفه را خود شرکت‌های حمل و نقل ریلی پرداخت کردند.
نظری با بیان اینکه میزان افزایش نرخ بارنامه برای گروه‌های کالایی مختلف متفاوت است گفت: عمده کالا‌ها شامل کالا‌های معدنی و فولادی که بار‌های اصلی راه آهن هستند به طور متوسط ۵۴ درصد افزایش تعرفه داشتند.
وی خاطر نشان کرد: طبق قانون، شرکت راه آهن حق اضافه کردن تعرفه‌ها را دارد، اما عرفا بهتر بود برای افزایش نرخ با بخش خصوصی مشورت می‌کرد و با هم تصمیم گیری می‌کردند.
نظری افزود: درست است که قانون خاصی برای محدود کردن افزایش نرخ‌ها وجود ندارد، اما بر اساس قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، راه آهن موظف است افزایش نرخ‌ها را طوری تنظیم کند که کرایه بخش ریلی قابل رقابت با حمل و نقل جاده‌ای باشد که متاسفانه این کار صورت نگرفته و راه آهن سهم خود را از کرایه ریلی در حدی افزایش داده که شرکت‌های خصوصی که مالک واگن هستند خیلی قدرت مانور ندارند.
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی افزود: دستورالعمل جریمه پرداخت نشدن نرخ بارنامه اقدامی غیر قانونی و غیر شرعی است چرا که در این دستورالعمل برای جریمه در ماه اول سه درصد و در ماه بعد ۴/۵ درصد محاسبه می‌شود که سه درصد ماهانه معادل ۳۶ درصد سالانه و ۴/۵ درصد ماهانه معادل ۵۴ درصد سالانه است که بار‌ها در این باره اعتراض کردیم که جریمه تصاعدی غیر شرعی و مصداق ربا تلقی می‌شود و از طرف دیگر ما قراردادی امضا نکرده ایم که طرفین این مبلغ را قبول کرده باشند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر پرداخت کرایه‌ها به راه آهن به تعویق بیافتد چه اتفاقی رخ خواهد داد گفت: راه آهن جلوی صدور بارنامه‌ها را می‌گیرد که این یک بدعت محسوب می‌شود، چون شرکت‌های ریلی صرفا برای بقا تلاش می‌کنند و وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و در این شرایط، راه آهن برای اجبار شرکت‌ها به پرداخت، دسترسی آن‌ها به سامانه صدور بارنامه را قطع می‌کند و در نتیجه این سیاست، در یک ماه اخیر یک چهارم ظرفیت ناوگان ریلی زمین گیر شده است و واگن‌ها با بار یا بدون بار متوقف شده اند.
نظری افزود: جابجایی بار داخلی در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افت داشته که بخشی از این کاهش، ناشی از کمبود لکوموتیو و بخش دیگر ناشی از این تصمیم بوده است
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در خصوص تعامل با راه آهن و امکان مذاکره بخش خصوصی با مسئولان دولتی گفت: مدیرعامل راه آهن با بخش خصوصی هیچ ارتباطی ندارد و از زمان انتصاب آقای صالحی که بیش از یک سال گذشته بخش خصوصی به دفعات درخواست جلسه برای طرح مشکل داشت که متاسفانه هیچ گاه حاضر به برگزاری جلسات نبوده است و به همین دلیل، فعالان صنعت گلایه‌ها را به وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس اعلام کرده اند و به طور مثال درباره تعرفه‌ها به وزیر راه و شهرسازی نامه نوشتیم و آقای قاسمی به راه آهن دستور داد موضوع را بررسی کرده و جواب دهند و با وجود اینکه راه آهن جوابیه تهیه کرد مدیر عامل راه آهن گفته نیازی نیست جوابیه بدهند.
گفتنی است بر اساس ماده ۳ قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی راه آهن موظف است تا تردد ریلی را به گونه‌ای برنامه ریزی، هدایت و کنترل کند که سیر و حرکت ناوگان متعلق به کلیه شرکت‌های حمل و نقل ریلی (اعم از دولتی و غیر دولتی) در شرایط یکسان از نظر تعرفه، دسترسی و استفاده از شبکه ریلی امکان پذیر باشد و ایجاد محدودیت برای عبور واگن هر یک از شرکت‌ها توسط راه آهن (به جز موارد تعیین شده در مقررات ایمنی حرکت و ظرفیت خطوط)، تخلف محسوب می‌شود و در صورت بروز هرگونه خسارت ناشی از این محدودیت برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی و تاییدآن توسط مراجع ذی صلاح، راه آهن مکلف به جبران آن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نشست مدیران امور دانشجویی کشور در سمنان
بزرگداشت زنده یاد نوشیروانی نیکوکار بزرگ در بابل
احیای یک طرح فولادی در تربت‌حیدریه پس از ۱۴ سال 
پایان مسابقات مینی‌فوتبال کارگری بوکان
برگزاری یادواره شهدای معلم و دانش‌آموز در عجب‌شیر
تفرقه در امت اسلام، خواست صهیونیسم جهانی است
پیش بینی دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای بهره‌برداری از قطعه ۲ _ج محور ارومیه - مهاباد- میاندوآب
عرضه رایگان زمین حذف می شود؟!
تاکید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بر برخورد با قبح زدایی و هنجارشکنی هدفمند
بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از طرح ساماندهی و زیباسازی ساحل زرینه‌رود
همه اصناف مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند
جشنواره برگ‌های رنگارنگ سرکان در قاب دوربین عکاسان
آغاز حملات گسترده هوایی به جنوب لبنان
افتتاح مرحله سوم کارخانه نوآوری زاهدان با حضور وزیر علوم
برگزاری مانور استانی مقابله با پشه آئدس در بندرگز
ستاد اربعین ۱۴۰۵ استان کرمانشاه کار خود را آغاز کرد
علت کمبود نهاده‌های دامی، خشکسالی و هشداری که باور نشد
افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر صنعتی در افغانستان
آغاز ساخت زیر گذر شهدا در بوکان
رایزنی غریب آبادی با مقامات عربستان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
واکنش چین به تهدید نظامی آمریکا علیه نیجریه
فاصله قیمت زعفران از تولید تا مصرف
استعفا در شرایط حساس
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
زهران ممدانی، اولین شهردار مسلمان نیویورک شد
عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز‌های کسب و کار
کشف ۱۵۶ دستگاه خودروی لوکس قاچاق به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان
روزنامه‌های فردای ۱۳ آبان
آغاز دهمین سوگواره نمایش آیینی «نگین شکسته» در مشهد
وزیر خارجه ارمنستان: روابط ما با ایران راهبردی است
هدف از جنگ ۱۲ روزه براندازی نظام جمهوری اسلامی بود
ایروانی: اظهارات ترامپ تهدید علیه صلح‌وامنیت بین‌المللی است
پخش زنده والیبال ایران و بحرین در شبکه ورزش
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۲ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)