• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۲۲۸۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش
۳ ساعت گفتگوی صریح دانش آموزان با قالیباف

رئیس مجلس پای حرف‌های جمعی از دهه هشتادی‌ها نشست

رئیس مجلس شورای اسلامی، مشکلات، دغدغه‌ها، پیشنهاد‌ها و راهکار‌های دانش آموزان را درباره مسائل نوجوانان، دانش‌آموزان و بهبود شرایط کشور شنید.

رئیس مجلس پای حرف‌های جمعی از دهه هشتادی‌ها نشستبه گزارش خبرگزاری صداوسیما ، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در ابتدای این جلسه ۳ ساعته، دانش آموزان دختر و پسر نخبه مدارس تهران صراحتاً به بیان مسائل خود پرداختند.

در این جلسه دانش آموزی از فرزانگان یک با بیان اینکه دانش آموزان باید مطالبه گری کنند، گفت: برای آزمون ورودی مدارس سمپاد باید با بورسیه شدن بتوان مشکل  حمایت نشدن ها و ناتوانایی پرداخت هزینه ها را برطرف کرد.

وی تأکید کرد: باید در کتاب‌های تحصیلی که قدیمی شده بازنگری صورت گیرد و مجلس دانش آموزی نیز از حالت فرمالیته خارج شود.

انتقاد از طبقاتی شدن آموزش در کشور
در ادامه جلسه دانش آموزی از مدرسه علامه حلی با انتقاد از وجود ۲۶ نوع مدرسه در کشور که باعث می‌شود آموزش در کشور طبقاتی شده و بعضاً در انحصار یک تفکر خاص قرار گیرد، گفت: لازم است دانش آموزان بتوانند با هر عقیده‌ای که دارند در فضایی امن و گفتگو محور ، صحبت کنند و حتی مسئولان نیز پای صحبت آن‌ها بنشینند.

وی به اصل ۳۰ قانون اساسی درباره آموزش و پرورش رایگان اشاره و عنوان کرد: اکنون برای تحصیل در دانشگاه، اولویت دانشجویان حضور در دانشگاه‌های دولتی است و بعد دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد که این موضوع باید درباره مدارس نیز رخ دهد به این معنا که سطح آموزش و امکانات در مدارس دولتی به اندازه‌ای باشد که حضور دانش آموزان در مدارس دولتی در اولویت خانواه‌ها باشد.

این دانش آموز نخبه ادامه داد: در حال حاضر دو میلیون نفر دانش آموز در مدارس خریدخدمتی تحصیل می‌کنند که مشخص نیست معلمان آن‌ها چگونه تربیت شده اند در حالی که معلم باید از طریق سیستم دانشگاه فرهنگیان وارد مدرسه شود همچنین یک و نیم میلیون دانش آموز هر ساله وارد پایه اول ابتدایی می‌شوند، اما در نهایت به دلایل مختلف همچون، فقر، طلاق، اعتیاد، کودکان کار، بیماری و ... تنها ۸۰۰ هزار نفر از آن‌ها فارغ التحصیل شده و دیپلم می‌گیرند.

وی خواستار تقویت حوزه آموزش شد که بر اثر شیوع کرونا تضعیف شده بود.

دانش آموز دیگری از مدرسه علامه حلی ۱۰ در این جلسه درباره اهمیت گفتگو میان افراد، عنوان کرد: باید پذیرفت که دیدگاه‌های افراد نسبت به یک موضوع متفاوت است و افراد دهه هشتادی هستند که در مسائل اخیر کشور متفاوت فکر می‌کنند، اما لزوما اغتشاش گر نیستند لذا باید به همه حق انتخاب داده شود و بدانیم که اصلاح اجتماعی به حرف نیست.

دانش آموزان نخبه اجازه ورود به کتابخانه‌های دانشگاه‌ها را ندارد

دانش آموز نخبه دختری از مدرسه فرزانگان ۶ در ادامه تأکید کرد: نخبگان زیادی در کشور معرفی می‌شوند لذا باید مشکلات بزرگی که در کشور وجود دارد را به آن‌ها سپرد تا بتوانند با تشکیل گروه‌های علمی آن‌ها را برطرف کنند که این مشکلات اکثرا در حوزه بحران آب، انرژی و محیط زیست است که نیاز به پژوهش دارد و دانش آموزان نخبه توانایی آن را دارند.

وی افزود: کتابخانه مرجع و بزرگ یکی از مهم‌ترین ضروریاتی است که دانش آموزان نخبه به آن احتیاج دارند به خصوص که ما اجازه ورود به کتابخانه دانشگاه‌های بزرگی همچون دانشگاه تهران را نداریم که فقط بتوانیم کتاب‌های آن‌ها را بخوانیم و از روی آن‌ها یادداشت برداری کنیم.

انتقاد از محتوای کتب درسی
دانش آموز نخبه‌ای از مدرسه علامه حلی ۱ با انتقاد از محتوای موجود در کتب درسی، گفت: محتوای این کتب نیازمند اصلاح است هچنین لازم است فضای مجازی آزاد در اختیار ما قرار داده شود چرا که پژوهش و ارتباط با پژوهشگران از این طریق انجام می‌شود. لازم است زمینه و بستر ماندگاری نخبگان کشور نیز از سوی مسئولان فراهم شود.

دلم می‌خواهد خدمتم برای کشور خودم باشد

دانش آموز دیگری که از نخبگان مدرسه فرزانگان یک بود در ادامه این جلسه به صحبت پرداخت و با تأکید بر اینکه نمی‌خواهم مهاجرت اجباری داشته باشم، گفت: این به این معنا است که نمی‌خواهم به خاطر شرایط بد موجود در کشور مجبور شوم به کشور بیگانه‌ای مهاجرت کنم و دلم می‌خواهد خدمتم برای کشور خودم باشد.

وی درباره مدال‌های المپیاد و ارزش گذاری آن‌ها نیز تصریح کرد: مدال المپیاد اقتصاد معافیت ندارد و فقط مدال المپیاد ادبی است که معافیت دارد و متاسفانه برخی افرادی که این مدال‌ها را نیز دریافت کرده اند در حال مهاجرت از کشور هستند.

هزینه بالای تحصیل در مدارس سمپاد

این دانش آموز نخبه در ادامه به هزینه بالای حمل و نقل و سرویس دانش آموزان نخبه اشاره کرد و یادآور شد: شهریه مدارس سمپاد حدود ۱۶ میلیون تومان و در مناطق خاصی است و بعضا ممکن است افرادی از نقاط دوردست شهر ناچار به تردد به این مدارس شود که هزینه سرویس آن‌ها بیشتر از هزینه تحصیل آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: مدرسه من در میدان فلسطین واقع شده که در شرایط و روز‌های اخیر از مکان‌هایی است که اغتشاش در آن‌ها تشدید یافته و ممکن است هنگام تردد ما به مدرسه با مترو و اتوبوس هر اتفاقی برای ما بیفتد که کسی هم پاسخگو نیست.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۷ در ادامه جلسه با بیان اینکه نباید به دلیل ترس از محکوم شدن، نتوانم مخالفت خود را بیان کنم، افزود: رویکرد گشت ارشاد بعضا باعث مشکلات روحی برای برخی افراد شده است در حالی که کمترین حق برای افراد، حق انتخاب است از این رو باید حرف آن‌ها را شنید.

دانش آموز دیگری از مدرسه علامه حلی ۱۰ با انتقاد از عدم بها دادن به رشته‌های علوم انسانی، عنوان کرد: متأسفانه بستر مناسب برای اعتراض در کشور وجود ندارد که منجر به بروز شرایط فعلی می‌شود. نمی‌شود فضای مجازی را فیلتر و محدود کرد، اما همچنان ببینیم که مسئولان در همان فضای مجازی در حال فعالیت هستند.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۶ نیز در ادامه این جلسه بیان داشت: برای یک اقدام در مدرسه که باعث توسعه آن می‌شود، مجوز‌های زیادی لازم است و مدت‌ها طول می‌کشد تا یک درخواست از مراحل بوروکراسی عبور کند لذا باید اختیار مدیران مدارس سمپاد افزایش یابد. همچنین یک دانش آموز سمپادی باید مورد حمایت بیشتری واقع شود.

جهاد فقط نظامی نیست بلکه جهاد علمی هم مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد

در ادامه دانش آموزی از مدرسه علامه حلی ۱ با بیان اینکه فرار مغز‌ها زمانی صورت می‌گیرد که بستری برای فعالیت آن‌ها وجود نداشته باشد، اظهار کرد: مسئولان باید به حرف‌های مقام معظم رهبری گوش دهند که جهاد علمی را مهم بر می‌شمرند.

وی افزود: علیرغم اینکه خدمت سربازی یک خدمت مقدس است، اما باید در نظر داشت که جهاد فقط نظامی نیست بلکه جهاد علمی هم خود یک نوع خدمت و جهاد محسوب می‌شود که باید فرد نخبه بتواند به پژوهش و تحقیق خود ادامه دهد و دو سال او در سربازی تلف نشود. همچنین در همه جای دنیا به المپیاد بیش از کنکور اهمیت می‌دهند که در این خصوص باید رویکرد در کشور تغییر کند.

دانش آموزی از مدرسه علامه حلی ۱ در ادامه این جلسه با بیان اینکه هنگام بازپرسی از دانش آموزان خاطی در جریانات اخیر باید یک روانشناس تربیتی نیز حضور داشته باشد، گفت: طرح رتبه بندی معلمان باعث انتظار و فرسودگی معلمان شده که این حال به دانش آموزان نیز انتقال داده می‌شود و معلمی که خسته و اذیت شود، قطعا پایبندی خود را نیز نسبت به تدریس از دست می‌دهد.

انتقاد از بی توجهی به دروس عمومی

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۷ در این جلسه بیان داشت: عموما تدریس درس‌های عمومی در مدارس کم اهمیت شمرده می‌شود و حتی گاهی توسط افراد غیرمتخصص تدریس می‌شود. برای مثال معاون یک مدرسه تدریس درس دینی را بر عهده می‌گیرد در حالی که هیچ سررشته‌ای در این خصوص ندارد و سؤالاتی که برای دانش آموزان به وجود می‌آید، همانگونه باقی می‌ماند.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان یک در ادامه این جلسه خواستار اهمیت دادن به رشته فوتوگرافی و ایجاد رشته‌هایی نظیر آن در مدارس سمپاد کشور شد.

دانش آموز دیگری نیز از همین مدرسه گفت: لازم است فضای بزرگ و صادقانه‌ای برای ابراز نظرات وجود داشته باشد و در کنار آزادی بیان، آزادی پس از بیان نیز داشته باشیم.

دانش آموزی از مدرسه علامه حلی یک در ادامه جلسه با انتقاد از اینکه در کشور ، نخبه پرورش می‌دهیم ، اما امکان حفظ آن‌ها را نداریم، با انتقاد از اهمیت دادن به المپیک و عدم توجه به المپیاد، عنوان کرد: جایزه کسی که مدال طلای المپیاد را کسب می‌کند تنها ۳ میلیون تومان است که این حاکی از عدم ارزشمندی این رقابت‌ها برای مسئولان است.

انتقادات صریح یک دانش آموز از محتوای برخی کتب درسی
این دانش آموز درباره اهمیت ندادن نظام تحصیلی به دروس عمومی همچون دینی و تاریخ گفت: درس دینی صرفا تبدیل به یک درس حفظی شده تا جایی که افراد برای حفظ مطالب آن اقدام به شعرسازی می‌کنند تا هنگام امتحان به خاطر بسپارند و یا در کنکور بتوانند به سوالات آن پاسخ دهند. همچنین تاریخ در هر مقطع تحصیلی، شامل ۲۴ درس است که حجم زیادی بر می‌دارد و حتی می‌شود با کتاب‌های آن وزنه زد، اما هیچ بار علمی برای ما ندارد.
دانش آموزی نخبه دختری از مدرسه فرزانگان ۷ در ادامه با بیان اینکه ما از نسل خود جلوتر هستیم، گفت: ممکن است حرف‌هایی که امروز می‌زنیم، همین امروز یا طی ماه‌های آینده هم تأثیری نکند، اما امیدوارم در آینده اثرگذار باشد.

دانش آموز پسری از مدرسه علامه حلی ۱۰ در ادامه این جلسه بیان کرد: در سال‌های دوره ابتدایی به ما انواع علم‌ها را می‌آموزند، اما الفبای زندگی را یاد نمی‌دهند در حالی که این سال‌ها نقطه عطفی برای همه سال‌ها است.

وی درباره اهمیت المپیاد عنوان کرد: در دنیا چند کشور برای المپیاد هدف دارند و کشور ایران نیز خود را یکی از مدعیان آن می‌داند و تعداد مدال‌های المپیاد از سوی نخبگان متعدد است، اما به نظر می‌رسد هدفی برای آن از سوی کشور تبیین نشده است.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۶ در ادامه جلسه با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب درباره محتوای برخی کتب درسی گفت: لازم است کتب درسی اصلاح شود.

دانش آموزی در ادامه جلسه از مدرسه علامه حلی ۱ از فضای مجازی رها شده انتقاد کرد و گفت: فضای مجازی رها شده و باید فکری از سوی مسئولان برای آن شود که تأثیرات منفی روی نوجوانان گذاشته است.

وی همچنین تدریس دروس دینی و تاریخ را با ایراداتی همراه دانست و افزود: دروس عمومی نباید به صورت نمره‌ای باشد بلکه باید به صورت ارائه شود.

دانش آموز دیگری از مدرسه فرزانگان ۱ در این جلسه با انتقاد از ایجاد محدودیت برای فضای مجازی در شرایط فعلی کشور، گفت: فرصت‌های شغلی که فضای مجازی برای برخی افراد ایجاد شده بود با تعطیلی این فضا از دست رفت در حالی که به دنبال بسته شدن یک کسب و کار، یک خانواده متلاشی می‌شود.
این دانش آموز ادامه داد: از سوی دیگر عدم اهمیت به محیط زیست و میراث فرهنگی باعث شده حوزه گردشگری کشور تضعیف شود در حالی که می‌توان از این فضا برای رونق اقتصاد استفاده کرد.
دانش آموزی  افزود: همچنین باید توجه کرد با توجه به ضرورت استفاده از فضای مجازی باید فرهنگ استفاده از آن را تعالی بخشید که در این صورت نیازی به فیلترینگ نیست.

سواد رسانه‌ای باید از مقطع ابتدایی آموزش داده شود

وی در ادامه آموزش، پژوهش، فناوری و تولید را باعث رشد و توسعه کشور دانست و افزود: سواد رسانه‌ای باید از مقطع ابتدایی آموزش داده شود همچنین باید رقابت‌هایی هدفمند در مقاطع تحصیلی مختلف برای نخبگان ایجاد شود که نتیجه بخش خواهد بود.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۶ در ادامه از عدم محتواسازی مناسب از سوی صداوسیما انتقاد کرد و گفت: انیمیشن‌های خارجی باعث افزایش خشونت در کودکان شده است که با محتواسازی مناسب باید جلوی آن را گرفت. از سوی دیگر مسئولان باید بدانند فضای مجازی برای پژوهش و تحقیق افراد نخبه مورد نیاز است که در حال حاضر محدود شده است.

دانش آموزی از همین مدرسه، عنوان کرد: در حال حاضر در کشور‌های خارجی علوم ابن سینا تدریس می‌شود، اما در کشور ما به این موضوع بهایی داده نمی‌شود. همچنین لازم است مسئولان به سیستم ورزشی مدارس نیز رسیدگی کنند.

در ادامه کریمیان رئیس سمپاد تهران نیز با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه برای تداوم نظام نیازمند پژوهشگر و دانشمند هستیم، گفت: برای تربیت پژوهشگر و دانشمند نیز باید به صورت ویژه به آموزش و پرورش توجه کنیم که از آن غفلت کرده ایم.

وی افزود: همانگونه که برای دانش آموزان معمولی و استثنایی معلم تربیت کرده ایم باید برای دانش آموزان مستعد و تیزهوش نیز معلم تربیت کنیم.

قالیباف: این جلسه برای شنیدن حرف‌های شما بود

در ادامه این جلسه که حدود ۳ ساعت به طول انجامید  قالیباف با بیان این که این جلسه را تشکیل داده ام تا حرف‌های شما را بشنوم تاکید کرد: مایلم جلسه دیگری در خدمت شما باشم تا هم من بتوانم ابتدا نکات خودم را مطرح کنم و هم شما فرصت داشته باشید تا حرف‌های من را نقد کنید.
در پایان این جلسه قرار شد در جلسه دیگری ادامه این گفتگو‌ها دنبال شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
لازم است دانش آموزان بتوانند با هر عقیده‌ای که دارند در فضایی امن و گفتگو محور ، صحبت کنند و حتی مسئولان نیز پای صحبت آن‌ها بنشینند.
نظر شما
آخرین اخبار
افزایش جمعیت علفخواران در پناهگاه حیات‌وحش دره‌باغ فارس
قدردانی کاراکاس از موضع قاطع تهران علیه دزدی دریایی آمریکا
رطوبت ۹۱ درصدی هوا در آبادان
آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در چهارمحال و بختیاری
روز‌های پایانی برداشت زیتون در رودبار
کشف ۲ هزار قطعه مرغ زنده فاقد مجوزدر زیرکوه
کشف بیش از ۳ تن کود شیمیایی قاچاق در ساری
خیر بجنوردی ۶۳ گرم طلا به ستاد عتبات اهدا کرد
نشان‌دار شدن بیماران خاص برای بهره‌مندی از خدمات
تقویم روز و اوقات شرعی بیست و چهارم آذر به افق آبادان و خرمشهر
ساخت دستگاه دنبال کننده چشم با قابلیت تشخیص اختلالات حرکتی چشم
اصلاح ضوابط رتبه‌بندی صادرات
ارزیابی آمادگی هلال احمر برای شرایط جوی پیش‌رو
گام تازه قرارگاه سید الشهدا در رفع مشکلات زیرساختی مناطق محروم
کرامت انسانی در فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی (ره)
ورود سامانه بارشی به کشور از امروز
برگزاری اردوی آماده‌سازی تیم بسکتبال کمتر از ۱٨ سال پسران ایران
هوای یک منطقه و چهار شهر مجاور پاک است
ثبت جهانی هنر مینیاتوری به نام افغانستان
هشدار مدیریت بحران کرمان درباره بارندگی و برف
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان
ثبت همه املاک فاقد سند الزامی شد
­بازگشت جمعی از افتخار آفرینان کشورمان از بازی‌های پاراآسیایی جوانان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۳ آذر
دو وب‌سایت فروش بلیت الکترونیکی هواپیما مسدود شد
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد  (۱ نظر)
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی  (۱ نظر)
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان  (۱ نظر)