• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۲۷۴۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
اجتماعی » جامعه و شهری

شناسایی هزار و ۵۵۸ نقطه پرحادثه در راه‌های کشور

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از رفع مشکل ۵۵۸ نقطه پرحادثه در کشور خبر داد.محمد تیموری گفت: حدود ۲۰۰ نقطه در دست اقدام است اما برای مابقی هنوز اقدام اساسی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به مناسبت روز ایمنی راهها رادیو سلامت در برنامه نیم نگاه با محمد تیموری معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفتگو کرده است.
 
تیموری معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای: در مورد نقاط پرحادثه و موضوع مهم ایمنی تشکر می کنم از توجه ویژه ای که به این بخش و ایمنی سفر و ایمنی مردم دارید .ما نقطه حادثه خیز نداریم نقطه پرحادثه داریم . نقطه پرحادثه نقطه ای است که فراوانی تصادف و فراوانی حوادث جاده ای در آن بالا باشد . کاری که ما انجام می دهیم هر ساله با توجه به میزان تصادفات خسارتی ، میزان تصادفات جرحی و میزان تصادفات فوتی در نقاط مختلف کشور ، اینها رتبه بندی می شوند و ضریب می خورند . مثلا ضریب بالاتری به نقاطی که تصادفات فوتی در آن می شود ضریب پایین تری به نقاطی که تصادف خسارتی در آن هست و نقاطی که دارای بیشترین تصادف باشد ، فوتی ، جرحی و خسارتی بعنوان نقطه پرتصادف معرفی می شوند و شناسایی می شوند . یک کمیته ای هست مشترک بین ما ، پلیس محترم راهور و ادارات کل راه و شهرسازی در استان ها که همه ساله استان به استان این مباحث را مورد رصد قرار می دهند .
مجری : روی همین مکان هایی که شما پرحادثه تعریف می کنید تحلیلی هم دارید که مثلا حتما در همکاری با پلیس راهور نسبت به این که علل وقوع حادثه چیست ؟ شرایط شیب جاده است ؟ عرض جاده است ؟ شرایط محلی یا جغرافیایی یا آب و هوایی و فصل بخصوصی هست ؟ حتما تحلیلی هم در این مورد دارید درست است ؟
 
تیموری معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای: دقیقا ، نقاط پرتصادف که پرحادثه که شناسایی می شود ، بعد مشاور می آید روی این تحلیل می کند و مطالعه می کند که این به چه دلیل عامل تصادف بوده و بعد راهکار می دهد برای حل این مسئله . ممکن است یک جایی تقاطع غیرهمسطحی لازم داشته باشد ممکن است یک جایی مدیریت سرعت لازم داشته باشد ممکن است یک جایی روشنایی لازم داشته باشد ، ممکن است یک جایی اصلاح قوس لازم داشته باشد و نهایتا با توجه به مطالعاتی که انجام می شود و نقشه ای که مشاور در مورد شیوه های رفع حادثه خیزی نقطه می دهد ، اصلاح می شود و مورد عمل قرار می گیرد .
مجری : اینطور که مرور می کنیم روی آمارها ، به نظر می رسد که ما در کل کشور حدود شاید ۳ هزار و ۳۰۰-۴۰۰ تا نقطه داشته باشیم که پرحادثه باشد به همین ترتیب است؟
تیموری: ما اساسا آن چیزی که مورد توافق قرار دادیم و کمیسیون ایمنی راه‌ها که متشکل از تمامی دوایر درگیر در مقوله ایمنی راه‌ها و تصادفات هستند، چون می‌دانید دستگاه‌های مختلفی در مقوله تصادفات درگیر هستند، اورژانس هست، هلال احمر هست، خود صدا و سیما در بحث فرهنگ سازی هست، آموزش و پرورش هست، وزارت بهداشت هست، وزارت راه هست، سازمان برنامه، پلیس محترم راهور هست و دستگاه‌های مختلف دیگری که کمیسیون ایمنی راه‌ها را تشکیل می‌دهند هزار و ۵۵۸ نقطه بعنوان پرحادثه شناسایی شده که قرار بوده رفع شود از این هزار و ۵۵۸ نقطه ۵۵۸ نقطه رفع شده حول و حوش ۲۰۰ تا هم در دست اقدام است مابقی متاسفانه هنوز اقدام اساسی رویش صورت نگرفته است اقدامات کم هزینه زودبازده اعمال شده، ولی مثلا تقاطع غیرهمسطحی بوده که نیاز به پول داشته و به دلیل قبول اعتبار ما اقدامات کوچک زودبازده رویش انجام دادیم.
 
مجری: این که عرض کردم خدمتتون به نقل از ریاست پلیس راه کشور بود که چند روز گذشته اعلام شده که تقریبا سه هزار و ۳۹۲ تا نقطه حادثه خیز ما داریم که از این تعداد بعد آمار شما را مطرح کردند که پرتصادف‌ها هزار و ۵۵۸ تا بوده است. تفاوت این‌ها چه می‌شود حادثه خیز با پرحادثه؟
تیموری : چون می گوییم نقطه پرتصادف؛ ما طی حدی که شکست حاصل می شود می گوییم از این حد به بالا را باید مورد عمل قرار بدهیم و اگر قرار باشد نقاط پرتصادف و یک تصادف را هم در نظر بگیریم که همه نقاط ممکن است پرتصادف به نظر برسند . چون مثلا در همین اتوبان ها شما می بینید یک تصادف هم که باشد می شود نقطه تصادف دار . حالا از این فراوانی دو تا اضافه در آن نقطه باشد می شود نقطه پرتصادف . ولی ما از یک حدی به بالاتر را یک عدد پی دارد از آن حد به بالاتر را در شاخص و استانداردمان برای بحث عامل جاده ای در نظر می گیریم .
مجری : این برنامه ریزی برای رفع این عوامل چیست ؟ ما برنامه ریزی بر اساس قوانین توصیه ای داریم؟ سالانه داریم ؟ مقطعی است یا این که بر اساس اولویت هایی که پیش می آید . یک زمانی می بینیم که در یک نقطه ای اعلام می شود یک محور مثلا بیست کیلومتری که مثلا یک تعداد سی چهل نفر جانشان را از دست دادند می خواهیم ببینیم بر چه مبنایی این اصلاحات اتفاق می افتد .
تیموری : وقتی نقطه ای بعنوان نقطه پرتصادف و پرحادثه شناسایی شد ، مشاوره و مطالعات روی آن نقطه انجام می دهد و روی آن مقطع و شیوه های مختلفی که می شود ایمن سازی کرد و ایمن تر کرد و مردم بتوانند تردد کنند را ارائه می دهد این مطالعات می آید نقشه ای به آن مصوب می شود و می رود مورد اجرا قرار می گیرد. حالا بسته به اعتباراتی که داریم و بسته به منابع مالی و پولی که هست تا یک حدی از این را می توانیم انجام بدهیم خوشبختانه در اسفندماه سال گذشته ریاست محترم جمهور دستور بسیار مناسبی را دادند این هزار نقطه ای که باقی مانده بود از سرجمع آن هزار و ۵۵۸ نقطه را دستور اقدام دادند که سازمان محترم برنامه و بودجه اعتباراتش را به میزان ۵ هزار میلیارد تومان به ما ابلاغ کنند که همه این ها یک دفعه ای جمع شود و ما نقطه پرتصادف اساسی در کشور نداشته باشیم پیگیر هستیم که انشاالله این تحقق پیدا کند .
مجری : فکر می کنید که چه بازه زمانی نیاز داشته باشد اگر که اولا بفرمایید که منبع اعتباری اش تامین شده یا نه ؟
تیموری : این منبع اعتباری مشخص است یکی از محل جرایم رانندگی است بند الف ماده هزار و ۵۵۸ نقطه را دستور اقدام دادند که سازمان محترم برنامه و بودجه اعتباراتش را به میزان ۵ هزار میلیارد تومان قانون جرایم رانندگی یک قسمتی هم از منابع .... (تلفن آقای تیموری قطع شد )
مجری : ادامه صحبت شما را بشنویم
تیموری : این منابع اعتباری اش در حال پیگیری هست انشاالله که شرمنده مردم عزیزمان در اقصی نقاط کشور نشویم .
مجری : سپاسگزارم در پایان اگر مطلبی هست و اگر مشارکت مردم می تواند در این میان نقشی داشته باشد و پیگیری های رسمی بفرمایید .
تیموری : در مقوله ایمنی دستگاههای مختلفی تاثیرگذار هستند که در قسمت قبلی صحبت هایم گفتم و دوم این که سه تا عامل اساسی در بحث ایمنی جاده ها دخیل هستند عامل انسانی ، خودرو و جاده ؛ بیشترین عامل را در واقع در بحث تصادفات آمارها می گوید عامل انسانی است . خواهش من این است که شنوندگان عزیز رادیو رعایت نکات ایمنی را داشته باشند ، تا انشاالله شاهد هیچ حادثه ای در جاده ها نباشیم .
مجری : خیلی سپاسگزارم
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
قطعا دلیل اصلی تصادفات در نقاط پر حادثه با مشورت کارشناسان باید مشخص شود و رفع گردد
نظر شما
آخرین اخبار
برخورد پژو با گاردریل در محور شوش–اهواز و مصدوم شدن پنج نفر
سرکشی نماینده ولی فقیه در استان از خانواده شهیدان عیوضی
میانگین عملکرد دولت در اجرای برنامه هفتم ۳۷ درصد است
افتتاح و آغاز ساخت ۴ طرح شهری در تربت‌حیدریه
صعود چشمگیر دختران پینگ‌پنگ ایران در رده بندی جهانی
هنرمند دزفولی مسئول انتخاب رویداد هنری بین المللی اندونزی شد
سوخت نیروگاه‌ها تأمین شود، مشکل برق نداریم
افزایش شمار مبتلایان به تب دنگی در هرمزگان
دستگیری سارق ۲ تن شالی برنج در بابل
انتصاب نماینده رئیس‌جمهور در هیئت امنای دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع)
برگزاری چهارمین جلسه علنی برای ارزیابی نحوه اجرای برنامه هفتم
آسمانی صاف و آرام تا پایان هفته در گلستان
شناسایی ۵۲ نقطه کور ارتباطی در خوزستان
راه اندازی نخستین خط برقی اتوبوسرانی در منطقه ۷
ضرورت انجام امور اظهار و ترخیص توسط کارگزاران رسمی گمرک
رییس فدراسیون ناشنوایان: درپی افزایش پاداش مدال آوران هستیم
تاکید بر تسریع عملیات اجرایی طرح مس جانجا
گامی نو در تحلیل داده‌های زیستی با هوش مصنوعی در دانشگاه تهران
آغاز طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در خوزستان
انتخابات مجلس در عراق
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر
بازدید سرلشگر موسوی از ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۰ آبان ۱۴۰۴
خبر‌های خوش از پرداخت مطالبات دارو
کلاهبرداری به بهانه حمل بار و اثاثیه
استقلال ملی، مسیر رسیدن به پیروزی و اقتدار
قدردانی مردم انگلیس از مرد مسلمانی که جان چندین نفر را نجات داد
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
اخبار کوتاه از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ماجرای سفر ۵۰ میلیاردی برزیل
توسعه گام‌های صنعتی با تولید شمش فولاد در خراسان جنوبی
مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
منابع مرحله پنجم کالابرگ برای هفت دهک تامین شد
استخدام در سازمان صداوسیما  (۱ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)