• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۳۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
اقتصادی » صنعت

طراحی و تولید خودرو اقتصادی, پیچیده‌تر از ماشین‌های لوکس

نخستین میزگرد تخصصی رویداد نوآوری بهره‌ور حوزه حمل‌ونقل امروز با موضوع «خودرو اقتصادی» با حضور اساتید و کارشناسان این حوزه به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

طراحی و تولید خودرو اقتصادی پیچیده‌تر از ماشین‌های لوکس استبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از سازمان ملی بهره‌وری ایران، در این میزدگرد آقای عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر «به اندازه کافی» خوب بودن محصولات، نهضتی را در توسعه صنعت به نام مهندسی مقتصدانه (Frugal Engineering) به‌وجود آورده گفت: مهندسی مقتصدانه بر راه‌حل‌هایی تمرکز دارد و سازنده را به گزینه‌هایی می‌رساند که نیاز‌های کارکردی را برآورده می‌کند. در واقع، نوآوری‌های ساده‌ای که کارکرد اصلی کالا را تضمین می‌کند و با حذف زوائد، کالا یا خدمت را با پایین‌ترین قیمت در اختیار مشتری قرار می‌دهد. 
 
وی با اشاره به سازوکار اجرایی خودرو مدرن اقتصادی، افزود: برای اقتصادی‌کردن محصول علاوه بر استفاده از روش‌های مهندسی در محصول، باید به فرایند تولید نیز توجه جدی شود. همچنین ضروری است، تیم مهندسی فرایند‌های ساخت بهینه شوند. 
 
توکلی لاهیجانی با تأکید بر اینکه اقتصادی‌شدن باید در ساختار و معماری طرح و فرایند‌های ساخت اتفاق بیفتد، گفت: پس از سال ۹۶ به‌واسطه تحریم‌ها مقابل تأمین خارجی بسیاری از محصولات گرفته شد، از همین رو، بخشی از خودرو‌های تولیدی در پارکینگ‌ها ماند و وارد بازار نشد.
 
به گفته مدیر صنایع خودرو وزارت صمت، راه‌حل دائم برای رفع مشکل حوزه خودرو، تکیه بر پلتفرم‌های بومی و تثبیت و پایداری جریان تولید است.
 
وی با بیان اینکه نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران در وزارت صمت، در سه گام طراحی شده است، افزود: مرحله نخست، آماده‌سازی و احیای ظرفیت‌های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، فعال‌کردن ظرفیت‌های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز طرح‌های سرمایه گذاری پیش‌بینی شده است.
 
توکلی گفت: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استاندارد‌های ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی می‌شود.
 
وی با اشاره به مرحله سوم، ادامه داد: در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تمرکز بر ارتباطات خارجی است و از طریق بهره‌برداری از فرصت خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر مبنای مزیت‌های ایجادشده در صنعت خودرو داخلی برنامه‌ریزی خواهد شد.
 
 در ادامه آقای میثم فرج‌اللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با طرح این سؤال که «در توسعه خودرو اقتصادی بهره‌وری چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟» گفت: طراحی و تولید خودرو اقتصادی بسیار پیچیده‌تر از تولید ماشین‌های لوکس است.
 
وی با بیان اینکه مدیریت زنجیره تأمین و درخت فناوری در کشور به‌صورت متوازن رشد نکرده‌اند، افزود: طراحی، گلوگاه مهمی در تولید خودرو اقتصادی است. همچنین باید در فرایند تولید و مونتاژ صنعت خودرو بازنگری شود. در واقع، باید در فرایند تولید بهینه‌سازی و بهره‌وری صورت گیرد.
 
فرج‌اللهی با بیان اینکه بین قطعه‌سازان و مراکز پژوهشی حلقه اتصال شکل نگرفته است، تأکید کرد: مجموعه قطعه‌سازان، مرکز تحقیقات R&D ندارند. از طرفی شرکت تأمین قطعات ما از این‌ها انتظار دارد که قطعاتشان را ارتقاء دهند. مشکل اینجاست که حلقه مفقوده‌ای در این میان وجود دارد.
 
همچنین مهدی بالو، معاون مهندسی شرکت ایران‌خودرو دیزل، با بیان اینکه بهره‌وری و نوآوری در صنعت خودرو دو مفهوم کلیدی هستند، گفتد: نبود زبان مشترک بین خودروساز و سازنده یکی از چالش‌های این صنعت به‌شمار می‌آید؛ بنابراین موضوع «قرارداد» بین سازنده و خودروساز از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
وی با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو مربوط به قطعات است، بیان کرد: لازمه تولید خودرویی که همزمان کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد، دانش است.
 
مهدی بالو ۴ عامل فناورانه، عملیاتی، سیستمی و پیرامونی را از مؤلفه‌های اثرگذار در تولید و بهره‌وری صنعت خودرو دانست، گفت: یکی از مشکلات حوزه خودرو عدم وجود مراکز نوآوری و فناوری است، این در حالی است که این مراکز در این قضیه بسیار مهم‌اند و می‌توانند در ارتقای این صنعت مؤثر باشند.
 
معاون مهندسی شرکت ایران‌خودرو دیزل، تحریم‌های بین‌المللی و نبود سرمایه لازم برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای را به‌عنوان عاملی مرتبط یاد کرد و افزود: نبود برنامه‌ریزی کلان در صنعت خودرو همچنین نبود زنجیره تأمین کارآمد و پویا از عوامل عملیاتی اثرگذار در تولید و بهره‌وری خودروست. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دانش‌آموزان در پی یافتن سرمشق‌های سرخ
برف‌روبی و یخ‌زدایی سوزن‌ها ریل راه آهن قم
برگزاری جشنواره موسیقی آئینی و محلی اقوام ایرانی در شهرهای گلستان
فردا؛ احتمال قطعی و یا افت فشار آب دربرخی مناطق ارومیه
تصادف در محور سنندج – کامیاران دو کشته و دو زخمی برجای گذاشت
خبر‌هایی از  نشست سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در شاهرود
احتمال وقوع مجدد بهمن در ارتفاعات شیرباد گلبهار
غیرحضوری شدن مدارس چهار شهر سیستان و بلوچستان
حمایت قضایی در مسیر تولید؛ بررسی مشکلات صنایع مشگین‌شهر
شهروند خبرنگار؛ مطالبه ساماندهی یکی از خیابان‌های شهر چهاربرج
راهبرد‌های روسیه در سال آینده میلادی
حمایت اتحادیه آلبا از ونزوئلا
تشدید برخورد پلیس راهور با رانندگان هنجارشکن و خودروهای شوتی
برگزاری مراسم یلدای مهدوی در مسیر طریق‌المهدی قم
از گلخانه تا جاده؛ توسعه زیرساخت‌ها و گردشگری سرعین در دستور کار
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴
مدارس شهرستان های جاسک و سیریک تعطیل شد
۱۲ هزار درخواست ورود کارگر خارجی از مهرماه پذیرفته شد
ساخت ورزشگاه در همه شهرستان ها آری یا خیر؟
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاهچراغی در مهدیشهر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
اوج فعالیت سامانه سردبارشی از امشب در سراسر استان
مدارس کدام استان‌ها ، فردا (شنبه) غیرحضوری است
باز شدن دریچه تخلیه رسوب سد استقلال میناب
آغاز فرآیند انتخابات شورای اسلامی شهر‌ها با دستور وزیر کشور
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان
کشف صدها تن برنج احتکار شده در آبادان
هوای سرد در تهران ماندگار است
هشدار بارندگی برای نیمی از کشور در روز پنج شنبه ۲۷ آذر
میران بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری
جدیدترین گزارش پزشکی وضعیت رضا امیرخانی
کشتی فرنگی قهرمانی کشور؛ نفرات برتر ۵ وزن نخست مشخص شدند
جوانان جهان، امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره‌مندی از آموزه‌های امام خمینی (ره) هستند
حضور هواداران ایران و ۳ کشور در جام جهانی ممنوع شد
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند  (۶ نظر)
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۲ نظر)
اجرای ۴۲ طرح عمرانی در کمالشهر  (۲ نظر)
حجم مبنا در بورس حذف شد  (۱ نظر)
وزیر دادگستری: قرار نیست مهریه ۱۴ سکه باشد  (۱ نظر)
آغاز طرح ترافیکی زمستانی پلیس با مشارکت ۹۱ هزار نیروی امدادی در جاده‌ها  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
تجاوز جدید ترامپ؛ محاصره کامل نفت‌کش‌های ونزوئلا  (۱ نظر)
سامانه بارشی جدید در راه تهران  (۱ نظر)
مجازی شدن مدارس هشت شهرستان خوزستان در ۲۶ آذر  (۱ نظر)
انحراف اتوبوس در محور رفسنجان–کرمان ۱۵ مصدوم برجا گذاشت  (۱ نظر)
پزشکیان: طرح راه آهن در خراسان جنوبی را به اتمام می‌رسانیم  (۱ نظر)