• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۳۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
اقتصادی » صنعت

طراحی و تولید خودرو اقتصادی, پیچیده‌تر از ماشین‌های لوکس

نخستین میزگرد تخصصی رویداد نوآوری بهره‌ور حوزه حمل‌ونقل امروز با موضوع «خودرو اقتصادی» با حضور اساتید و کارشناسان این حوزه به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

طراحی و تولید خودرو اقتصادی پیچیده‌تر از ماشین‌های لوکس استبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از سازمان ملی بهره‌وری ایران، در این میزدگرد آقای عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر «به اندازه کافی» خوب بودن محصولات، نهضتی را در توسعه صنعت به نام مهندسی مقتصدانه (Frugal Engineering) به‌وجود آورده گفت: مهندسی مقتصدانه بر راه‌حل‌هایی تمرکز دارد و سازنده را به گزینه‌هایی می‌رساند که نیاز‌های کارکردی را برآورده می‌کند. در واقع، نوآوری‌های ساده‌ای که کارکرد اصلی کالا را تضمین می‌کند و با حذف زوائد، کالا یا خدمت را با پایین‌ترین قیمت در اختیار مشتری قرار می‌دهد. 
 
وی با اشاره به سازوکار اجرایی خودرو مدرن اقتصادی، افزود: برای اقتصادی‌کردن محصول علاوه بر استفاده از روش‌های مهندسی در محصول، باید به فرایند تولید نیز توجه جدی شود. همچنین ضروری است، تیم مهندسی فرایند‌های ساخت بهینه شوند. 
 
توکلی لاهیجانی با تأکید بر اینکه اقتصادی‌شدن باید در ساختار و معماری طرح و فرایند‌های ساخت اتفاق بیفتد، گفت: پس از سال ۹۶ به‌واسطه تحریم‌ها مقابل تأمین خارجی بسیاری از محصولات گرفته شد، از همین رو، بخشی از خودرو‌های تولیدی در پارکینگ‌ها ماند و وارد بازار نشد.
 
به گفته مدیر صنایع خودرو وزارت صمت، راه‌حل دائم برای رفع مشکل حوزه خودرو، تکیه بر پلتفرم‌های بومی و تثبیت و پایداری جریان تولید است.
 
وی با بیان اینکه نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران در وزارت صمت، در سه گام طراحی شده است، افزود: مرحله نخست، آماده‌سازی و احیای ظرفیت‌های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، فعال‌کردن ظرفیت‌های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز طرح‌های سرمایه گذاری پیش‌بینی شده است.
 
توکلی گفت: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استاندارد‌های ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی می‌شود.
 
وی با اشاره به مرحله سوم، ادامه داد: در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تمرکز بر ارتباطات خارجی است و از طریق بهره‌برداری از فرصت خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر مبنای مزیت‌های ایجادشده در صنعت خودرو داخلی برنامه‌ریزی خواهد شد.
 
 در ادامه آقای میثم فرج‌اللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با طرح این سؤال که «در توسعه خودرو اقتصادی بهره‌وری چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟» گفت: طراحی و تولید خودرو اقتصادی بسیار پیچیده‌تر از تولید ماشین‌های لوکس است.
 
وی با بیان اینکه مدیریت زنجیره تأمین و درخت فناوری در کشور به‌صورت متوازن رشد نکرده‌اند، افزود: طراحی، گلوگاه مهمی در تولید خودرو اقتصادی است. همچنین باید در فرایند تولید و مونتاژ صنعت خودرو بازنگری شود. در واقع، باید در فرایند تولید بهینه‌سازی و بهره‌وری صورت گیرد.
 
فرج‌اللهی با بیان اینکه بین قطعه‌سازان و مراکز پژوهشی حلقه اتصال شکل نگرفته است، تأکید کرد: مجموعه قطعه‌سازان، مرکز تحقیقات R&D ندارند. از طرفی شرکت تأمین قطعات ما از این‌ها انتظار دارد که قطعاتشان را ارتقاء دهند. مشکل اینجاست که حلقه مفقوده‌ای در این میان وجود دارد.
 
همچنین مهدی بالو، معاون مهندسی شرکت ایران‌خودرو دیزل، با بیان اینکه بهره‌وری و نوآوری در صنعت خودرو دو مفهوم کلیدی هستند، گفتد: نبود زبان مشترک بین خودروساز و سازنده یکی از چالش‌های این صنعت به‌شمار می‌آید؛ بنابراین موضوع «قرارداد» بین سازنده و خودروساز از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
وی با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو مربوط به قطعات است، بیان کرد: لازمه تولید خودرویی که همزمان کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد، دانش است.
 
مهدی بالو ۴ عامل فناورانه، عملیاتی، سیستمی و پیرامونی را از مؤلفه‌های اثرگذار در تولید و بهره‌وری صنعت خودرو دانست، گفت: یکی از مشکلات حوزه خودرو عدم وجود مراکز نوآوری و فناوری است، این در حالی است که این مراکز در این قضیه بسیار مهم‌اند و می‌توانند در ارتقای این صنعت مؤثر باشند.
 
معاون مهندسی شرکت ایران‌خودرو دیزل، تحریم‌های بین‌المللی و نبود سرمایه لازم برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای را به‌عنوان عاملی مرتبط یاد کرد و افزود: نبود برنامه‌ریزی کلان در صنعت خودرو همچنین نبود زنجیره تأمین کارآمد و پویا از عوامل عملیاتی اثرگذار در تولید و بهره‌وری خودروست. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نعمت بی دریغ، ایران غرق در برکت برف و باران
برگزاری همایش حقوقی و آموزشی هیأت نظارت شهرستان‌های استان گیلان در رشت
دعوت بازیکن گیلانی به اردوی تیم ملی فوتبال جوانان ایران
سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی
تقابل دو تیم لیگ دسته اولی شمال و جنوب فوتبال کشور در رشت
افزایش ۳ میلیون مترمکعبی ذخیره سد جیرفت
کشتی فرنگی قهرمانی کشور؛ نفرات برتر ۵ وزن نخست مشخص شدند
تصاویر بارش برف در شهرستان های خراسان رضوی
برنامه ریزی برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف ۵۰۰ نفر از فومنی‌ها
قطع برق با برنامه در محدوده کمربندی شمالی قائم‌شهر
نظارت بر بازار میوه شب یلدا
بدمینتون بین‌المللی قزاقستان؛ تداوم عملکرد قابل قبول نمایندگان ایران
تاکنون خسارت قابل توجهی در جیرفت گزارش نشده است
برگزاری میز خدمت جهادی در شیرکوه آستانه اشرفیه
جنایت صهیونیست ها در غزه با استفاده از هوش مصنوعی
افزایش تعداد مدارس در شهرستان اسلامشهر
بارندگی در مناطق جنوب و جنوب غربی استان ادامه دارد
ادامه عملیات بارورسازی ابر‌ها تا پایان فصل بهار
انسداد مسیر سربیژن به راین به دلیل بارش برف
صدور ۲۱ هزار و ۲۸۶ فقره حواله‌ کود‌ کشاورزی در استان زنجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور
میزان بارش ها در استان کرمان طی ساعات گذشته
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
واریز اعتبار مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی از شنبه ۲۹ آذر
فیروزآباد با ۱۳۳ میلیمتر باران رکورد دار بارش ها در فارس
قطعی آب برخی مناطق به دلیل کاهش ظرفیت تولید تصفیه خانه بزرگ آب گیلان
قطار شهری کرج با ۴ ایستگاه فعال در حال خدمت‌رسانی است
پدافند هوایی شعار ارتش فدای ملت را معنا کردند
بلوغ روابط تهران و مسکو، نشانه پایان نظم تک‌قطبی
برف و باران قم را به رنگ زمستان درآورد
بیشترین میزان بارندگی، ۲ میلیمتر، در آبادان
جاده های خراسان رضوی در زیر کولاک، برف و باران
هشدار نارنجی بارندگی برای ۲۳ استان کشور
کشف صدها تن برنج احتکار شده در آبادان
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند  (۵ نظر)
اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ادامه دارد  (۲ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
حجم مبنا در بورس حذف شد  (۱ نظر)
یک هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمه درمان بازنشستگان تسویه شد  (۱ نظر)
وزیر دادگستری: قرار نیست مهریه ۱۴ سکه باشد  (۱ نظر)
آغاز طرح ترافیکی زمستانی پلیس با مشارکت ۹۱ هزار نیروی امدادی در جاده‌ها  (۱ نظر)
رئیس قوه قضائیه مهمان مردم استان مرکزی  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
تجاوز جدید ترامپ؛ محاصره کامل نفت‌کش‌های ونزوئلا  (۱ نظر)
سامانه بارشی جدید در راه تهران  (۱ نظر)
برف پاییزی، چهره زمستانی به زنجان بخشید  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
مجازی شدن مدارس هشت شهرستان خوزستان در ۲۶ آذر  (۱ نظر)
انحراف اتوبوس در محور رفسنجان–کرمان ۱۵ مصدوم برجا گذاشت  (۱ نظر)